Hur ser man om en katt är dräktig?

Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Är de väldigt lika kan man skilja dem åt med typ nagellack på tassen.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Du skulle kunna skämma bort mamman med rå äggula och köttfärs om hon vill ha. Kanske lite laktosfri grädde.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Kl

Det finns mjukmat för digivande honor på djuraffär :)
Det är även lämpligt att börja ge henne p-piller. Löp kan göra att de sinar.
Sen när kattungarna är avvanda och flyttat så kastrera katten :)
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Var får man tag i p-piller? :o

Jag har just bokat tid hos veterinären med katterna. Det verkar ha hänt något med ena ungen under natten. Igår så diade allihop, men på morgonen såg jag att ena ungen låg en bit ifrån mamman som död. Den reagerar när man rör den, skriker/jamar emellanåt och snuttar på ens fingrar, men diar inte. Blir hela tiden undanknuffad av syskonen så fort jag försöker få igång den.

Och mammakatt verkar inte heller må bra. Hon är fruktansvärt vinglig när hon går och tappar balansen hela tiden, får knyck med huvudet ibland.

Får hoppas att det inte är något farligt med mamman och att veterinären kan få igång ungen igen.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Aj då! Låter inge vidare.

Se till att ungen är varm. Du kanske behöver stödmata. Finns kattmjölkersättning på apoteket och i djuraffär. Men se till att ungen är varm innan du försöker mata den.
Dröjer det länge innan ni ska till veterinären?

Håller tummarna för er!
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Det dröjer ett par timmar innan veterinärbesöket. Hon jag pratade med sa att jag kunde stödfodra, så jag ske bege mig iväg och handla nu när jag har kollat upp "utbudet". Ungen är varm åtminstone.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Försent :( Undertiden jag farit runt och letat efter mjölkersättning så har ungen dött... Det känns som att något kanske inte stämde med den ungen, mammakatt har förvisso tagit hand om den men verkade ändå inte bry sig lika mycket om den som de andra ungarna. Får istället hoppas att de andra kattungarna håller sig pigga och friska, och att mamman inte är allvarligt sjuk.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Åh vad tråkigt! Den kanske inte var livsduglig helt enkelt.

Det första som slog mig med mamman var kalciumbrist som kossor kan drabbas av efter förlossning. Undrans om katter kan drabbas av det oxå.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Åh vad tråkigt! Den kanske inte var livsduglig helt enkelt.

Det första som slog mig med mamman var kalciumbrist som kossor kan drabbas av efter förlossning. Undrans om katter kan drabbas av det oxå.

Håller tummarna för er!

Kan drabba alla däggdjur så visst kan det vara det. Då är det akut.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Vi sitter i väntrummet på djurkliniken nu och hoppas på det bästa.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Det första som slog mig med mamman var kalciumbrist som kossor kan drabbas av efter förlossning. Undrans om katter kan drabbas av det oxå.

Hon vinglade även innan förlossningen. På kvällen av förlossningsdagen så vinglade hon en hel del, en kort stund därefter så började hon föda. När hon sedan var klar och alla ungar var ute, så flyttade jag dom och bäddade platsen hon valt. Då vinglade hon inte alls. Men imorse så vinglade hon betydligt mer än tidigare.

Nu har jag varit hos veterinären och de har tagit en del prover. Det som kom fram var att hon hade förhöjda levervärden (inte alls mycket) och infektion (inte heller mycket), samt lite lägre kroppstemperatur än normalt. Hon ska gå på antibiotika nu ett tag.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Måste bara säga att du är en fantastisk kattvakt :D

P piller får du utskrivet av veterinären eller så kan du beställa på nätet, sök på p-piller till katt. Pma om du vill ha exakt adress.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Vad tråkigt med den lilla som inte klarade sig :( Hoppas det går bra med mamma katt och övriga ungar, du verkar göra ett jättebra jobb! :)
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Är de väldigt lika kan man skilja dem åt med typ nagellack på tassen.

Jag får nog försöka märka dom, men är det inte farligt för kattmamman att slicka nagellack?

Det finns mjukmat för digivande honor på djuraffär:)

Gör det? Jag hoppas det inte är från Mjau :p Men ska kolla!

Måste bara säga att du är en fantastisk kattvakt :D

P piller får du utskrivet av veterinären eller så kan du beställa på nätet, sök på p-piller till katt. Pma om du vill ha exakt adress.

Tack!

Synd bara att jag inte upptäckte den lilla kattungen tidigare och kunde få en snabbare veterinärtid. Å ena sidan kanske det var bra att den dog, det måste ju ha varit något fel på den? Å andra sidan, hemskt sätt att dö på. :(

När jag var hos veterinären så sa hon att p-piller inte var nödvändigt (rätta gärna om hon har fel). Hon sa att om jag höll katten inne och borta från okastrerade hankatter så skulle det inte vara några problem.

När brukar honkatter komma i löp igen?


Ska iväg och handla en del som ni tipsat om, och veterinären tipsat om. Tack för alla råd! :)

Sol, var det du som barfade? När kan man börja ge kattungar kycklingvingar?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Veterinären har helt rätt. Bäst är att hålla mamma katt inne och så kastreras hon när kattungarna blivit större. Hon kan komma i löp redan 3-4 veckor efter förlossningen men många honor börjar inte löpa förrän långt senare.

Jag brukar börja ge kattungar köttben vid 5-6 veckors ålder. Börjar med köttfärs vid 4 veckors ålder och vid iaf 6 veckors ålder kan de börja tugga i sig ben.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Veterinären har helt rätt. Bäst är att hålla mamma katt inne och så kastreras hon när kattungarna blivit större.

Givetvis. Hon är en innekatt nu så det löser sig. :)

Tack! Förmedlar till min bror som säkert kommer utfodra med detta.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Hur länge innan jag borde stödfodra mammakatt? Jag tycker hon verkar ha tappat aptiten igen. Hon gjorde det ett par dagar innan förlossningen, åt nästan inget men kom igång igen efter att hon fött ungarna. Hon åt även igår fm, men inte på em eller tidig kväll. Sen kväll åt hon. Idag har hon knappt ätit något, fått i sig lite blötmat men ratat resten. Så om hon fortsätter med det imorgon också, att rata maten, vad gör jag då? Finns det risk att mjölken sinar/minskar om hon inte äter?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Hon behöver främst vätska för att producera mjölk. Försök få i henne blötmat, mjölkersättning, kött, fisk, yoghurt eller vad hon nu kan tänka sig.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Hon verkar ha kommit igång nu, eller vad man ska säga. Vägrar äta blötmat, men äter torrfoder och har börjat dricka igen. Har även lämnat ungarna första gången sedan de föddes, hon vandrar runt en del i lägenheten, kommer fram för gos och vill rent allmänt vara nära en. Vid jämna mellanrum går hon tillbaka till ungarna. Är detta normalt? När brukar det vara vanligt att kattmamman kollar efter en ny boplats och vill flytta ungarna?
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 482
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 647
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 575
Senast: Qelina
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 876
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp