Hur ser man om en katt är dräktig?

Sasse

Trådstartare
Min bror har en katt som har lagt på sig en del senaste tiden. När jag kom på besök idag så var min första tanke att katten måste vara dräktig. Hennes spenar är relativt stora och hennes mage är klotrund, resten av kroppen är inte påverkad, dvs. bortsett från tjockismagen är hon smal. Jag har själv haft en överviktig katt, dock hankatt, men då följde hela kroppen med i viktuppgången sas. Det är stor skillnad på hur min överviktiga katt såg ut och hur denna katten ser ut nu. Jag har dock ingen erfarenhet av honkatter alls, hur stora spenarna är normalt osv.

Vad ska man titta efter för att kunna konstatera än det ena eller det andra?

Hur långt är en katt gången när hon börjar bli riktigt tjock?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Våran hon katt blev bara tjock om magen när hon var dräktig ( Kastreras nu på äldre dagar )! Hon blev extremt kelig och pratig!
Hon brukade vara bra tjock på slutet och spenarna putade ut då tog de Max nån vecka tills vi hade kattungar!
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Jag läste mig till att vissa katter blir väldigt kelsjuka. Det säger inte mig så mycket dock :p Jag har endast träffat den här katten 4 gånger, varav 3 av dessa så fick min bror gräva fram henne från under sängen/garderoben för att man överhuvudtaget skulle få se på henne. Hon var väldigt skygg i början. Med tiden har hon dock börjat visa sig mer och blivit mer kelen sas. Idag när jag kom så var hon framme hos mig direkt, lät mig klappa osv, något jag bara kunnat drömma om tidigare. Min bror är på semester nu så jag kommer inte få veta något av honom när hon ändrade beteendet och såhär, eller när hon blev tjock.

Kan tilläggas att hon är som tjockast på mitten av magen, om det säger något alls. Inget löst som hänger direkt, utan magen ser ut som en ballong helt enkelt.

Spenarna, blir alla rosa mot slutet av dräktigheten?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Jag känner att jag har lite lätt panik :p

Var ute och tittade på henne nyss och hon är väldigt kelig. Hennes spenar är rosa, men å andra sidan är det en ljus katt. Hur tät brukar pälsen vara på en katt som inte är dräktig? Alltså finns det päls ända inpå spenen sas? Det är i alla fall en ring av hårlöst på den här katten, dock ej stor ring. Hon vill inte att man rör kring spenarna om det säger något.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Men snuttan då!

Har tyvärr inga råd, men rent spontant: går det att du sover där några dagar, så du håller lite koll på henne?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Är honan en okastrerad utekatt är det 99% risk att hon blir dräktig förr eller senare. Hur gammal är hon och har hon haft någon tidiagre kull?

Har du otur är det du som får vara beredd att betala för ett akut kejsarsnitt under jourtid för att rädda honans och ungarnas liv.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Jag vet inte hur gammal honan är, men har för mig att hon var relativt ung. Jag vet inte om hon har haft en kull tidigare eller ej heller, det är ingen som sagt något. Min bror har rätt nyligen tagit över henne. I tidigare hemmet var hon utekatt, nu är hon inne. Så ja, det känns rätt troligt att det kan vara kattungar på G.

Den här kattpassningen blev inte riktigt som jag tänkt mig :crazy:

Jag får väl boka tid hos veterinären och se hur långt gången hon är åtminstone. Hur förbereder man för bebisar OM hon är dräktig egentligen? Foder och skötsel rent allmänt? Förhoppningsvis går det att göra abort på henne ännu, men man vet ju inte.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Är katten okastrerad och har varit med andra fertila katter av motsatt kön så är risken stor att hon skulle vara dräktig.

Hur länge har din bror haft henne?
Äter och sover hon mycket?
Är området runt bröstvårtorna hårlösa?
Känner/ser du sparkar/rörelse i magen?

Har du kollat med din bror om han har märkt något som förändrat med hennes beteende eller om han vet om att hon kan vara parad?
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Jag skulle tro att min bror har haft henne i ungefär en månad, kanske lite mer. Det kom som en blixt från klar himmel att hon skulle kunna vara dräktig, det är absolut ingenting min bror har hört talas om att hon kunnat vara av de tidigare ägarna. Å andra sidan är det väl lite naivt av honom att tro att en honkatt som utekatt inte skulle kunna bli parad.. Jag vet dock inte huruvida den tidigare ägaren sagt att hon var fertil eller ej.

Katten har under hela tiden varit väldigt inaktiv. Huruvida hon sover mycket vet jag inte, men hon ligger mest och vilar, detta har hon dock gjort under hela tiden.

Jag vet inte om hon äter mer nu än förut. När han fick henne så var hon väldigt kräsen med blötmat, men hon verkar inte ha några större problem att äta det nu i alla fall. Hon äter i princip allt man ger henne och verkar ständigt vara hungrig/vilja ha mat.

Området kring bröstvårtorna är hårlösa. Dock är det inte stora hårlösa partier som man ser på vissa bilder, men det är hårfritt.

Jag har än så länge inte känt några rörelser i magen, ska se sedan ikväll igen.

Jag har inte fått tag på min bror ännu, det enda jag hört från min mamma som pratat med honom är att katten har blivit väldigt kelsugen den senaste tiden.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Det blev tydligen tidigare än jag (eller någon annan) trodde. Kattmamman håller på att föda nu och har fött fram tre ungar på kort varsel. Hon är pigg och klarar sig än så länge utan problem. Ungarna är också pigga.

Jag är helt skakig och beredd att åka till närmsta djursjukhus närsom.

Jag undrar dock hur man vet att det är färdigt? Är det något jag SKA göra för mamman och ungarna efteråt, om alla är friska och glada då alltså. Jag kommer som sagt ta mig till djursjukhuset vid minsta tecken på att något är fel.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Du behöver inte göra nånting mer än att se till att mammakatt har mat, vatten och låda väldigt nära där hon har barnen. Sen antar jag att du har inrett nån form av bolåda, det är praktiskt så att ungarna inte kravlar iväg. Du kan hålla koll på att alla får dia och att mammakatt verkar dona med alla.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Tack!

Bolåda och bolåda. Hon har varit intresserad av en garderob ett bra tag, så jag inredde där. Men sedan så lägger hon sig på ett helt annat ställe. Nåja. Det är "boat" så gott det går där tills vidare.

Mammakatt har klarat det hela galant. Födde fram fem ungar som alla är pigga.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Duktig mammakatt ! (duktig kattvakt också)
Skönt att det verkar som om allt är klart. Ha lite uppsikt så att alla bebisarna får äta.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Jag ska hålla koll på ungarna. Än så länge verkar alla ha fått äta, och två som verkar vara mätta och belåtna. Det ska säkert gå bra :)
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Tack!

Bolåda och bolåda. Hon har varit intresserad av en garderob ett bra tag, så jag inredde där. Men sedan så lägger hon sig på ett helt annat ställe. Nåja. Det är "boat" så gott det går där tills vidare.

Mammakatt har klarat det hela galant. Födde fram fem ungar som alla är pigga.

Så gjorde vår katthona med sin första kull. Husse fixade ett jättemysigt bo i en garderob och den tacksamma katten födde ungarna under soffan i vardagsrummet :banghead:

Jaja, det gick i alla fall bra flytta dom till ett något bättre ställe sen :D
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Vad härligt att det går bra!

Jag vill oxå se bilder :)

Du kanske redan vet det men mamman brukar vilja flytta ungarna ganska snart till ett nytt ställe om inte doftar så mycket av födsel.
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Du kanske redan vet det men mamman brukar vilja flytta ungarna ganska snart till ett nytt ställe om inte doftar så mycket av födsel.

Det visste jag inte, men det är ju jättebra! Hon valde inte den mest lämpliga platsen direkt :p

Så... hur håller man reda på vilken som är vilken egentligen? Alla har verkligen samma typ av färg.

Ska hon få någon typ av tillskott eller liknande? Jag läste att dom bör få kattungefoder, men hon äter inte torrfoder alls, dricker inte vatten heller än så länge, men äter blötmat med god aptit.

Ska ordna bilder :)
 
Sv: Hur ser man om en katt är dräktig?

Det enda du egentligen "ska" göra är att väga kattungarna minst en gång/dygn. Vikten är en bra indikator på hur de mår. Minskar de=inte bra.

Annars sköter mamman det viktiga. Du pysslar bara om henne så blir det nog bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 482
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 653
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 596
Senast: Qelina
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp