Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Däremot har jag sett en valp med ett blått öga (extremt ovanligt att det inträffar) och den satte uppfödaren faktiskt ett lägre pris på.


Är det ett problem att ett öga råkar vara blått eller är det bara det att någon fått för sig att det är estetiskt mindre vackert om de råkar ha ett blått öga?
 
Sv: Hur ser ni på rasavel? Osund/sund

Enligt FCI-standarden och den engelska standarden så är det inget fel med blå ögon. I den amerikanska standarden är dock blått diskvalificerande.

Nu känner jag inte uppfödaren, men jag gissar att hon tog ett lägre pris för hunden eftersom den inte skulle passa för alla utställningssammanhang eftersom blå ögon trots allt ger whippeten ett lite främmande uttryck. Somliga säger dessutom att blå ögon är förknippat med vissa hälsoproblem som dövhet. Men jag vet inte. Det är överhuvudtaget väldigt ovanligt att blå ögon uppstår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 252
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 087
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp