Bukefalos 28 år!

Hur sitter en travsele!?

Royal_724

Trådstartare
Min kompis köpte för några månader sen ett varmblod. Och fick då en travsele och rockard med på köpet!
Men hur hundan sitter en travsele?
Vi står som frågetecken när vi lagt på den och har sjutusen remmar överallt! :D

Någon som har en bra bild på hur den sitter på hästen och även med vagn!?
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Jag antar att ni har fått en rem-sele...:grin:

Jag har ingen bra bild, men att lägga på selen och dra gjorden är väl inte så svårt att klura ut? Sen har ni svanskappa och brösta.
Sedan ska ni remma fast skalmarna, (det är nog "alla remmar")men det ska ni nog ha hjälp med om ni aldrig selat, så inte vagnen lossnar när ni är ute!!!! :eek:
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Hm, inte en aning...

Men det var en kortbrösta till, om det hjälper nåt.
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Ta hjälp av ngn som kan... det kan sluta illa annars. Man lär sig fort bara någon visar, men jag håller med, det ÄR nog ca 7 000 remmar! :rofl:
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Den ser ut som den här:

44654391441jx0.jpg
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Det är ju det att vi känner ju ingen som håller på med trav.

Så vi tänkte det att vi måste ju veta hur den ska sitta på hästen först. Sen får vi öva oss fram. Vi kör ju inte förren vi 100% säkra.

Vet ju hur en maratonsele ska sitta...
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Ja, det är en rem-sele, du har först selen som du lägger på hästen och sen drar du gjorden, så långt är du väl med? Och svanskappa, det är inte så svårt.... Sedan har du på varsin sida en ögla där du stoppar i skalmarna, sedan tar du remmen som sitter UNDER skalmen (sitter fast i själva gjorden) snurrar under skalmen och upp, först bakom öglan ett varv, sedan fram framför öglan (så du låser fast öglan skalmen sitter i på en plats) ett par varv, sedan över öglan under skalmen, upp över skalmen, igenom sig själv liksom så drar du åt så den sitter fast, sedan fäster du remmen i knäppet. Bus-enkelt eller hur???:rofl:
Sedan tar du övre remmen, drar den framför (över den som redan sitter) öglan ett par var (eller ganska många) Sedan bak bakom och "låser" som med den första. Här är du inte färdig ännu.

Gör lika dant på andra sidan. Den översta remmen ska dock vara låååång (räcka ungefär till kotan på hästen) sedan fäster du den under magen i den andra övre remmen.

Nu borde de flesta remmar vara väck. Då har du bröstan kvar. Den fästes i selen eller vagnen, beroende på modell. (oftast lätt)

Jag förstår om du inte fattade nåt, men jag har i alla fall försökt!!!:rofl:

Ps. Jag började i ordning vänster sida först...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter en travsele!?

Var ju jättebra berättat! :)
Hängde med, med alla remmar! Och precis som du sa när jag satt dit dem så borde alla remmar vara borta!
Får ta en bild nån gång när jag åker till henne!
Så får vi se!

Men hon har en vanlig rockard på bildäck, ska vi lägga skacklarna löst i eller sätta fast dem?
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Var ju jättebra berättat! :)


Men hon har en vanlig rockard på bildäck, ska vi lägga skacklarna löst i eller sätta fast dem?

Beskrivningen du just fick, var hur du sätter fast skacklarna. :grin:Jag tror att ni måste leta reda på någon som kan visa er, allvarligt talat. Det är inte alls svårt egentligen, men man måste nog se det IRL.;)
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Eller flirta med någon Bukefalist som äger en remsele, och som är villig att fota en bildserie på hur det går till. Vi har inga remselar kvar, annars hade jag gjort det.
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Jag vet att det är någon som har lagt ut en bild på hur det ser ut förr.....Tror det var i någon tråd där någon frågade om hur långt in man skulle sätta skalmlädrena.....hmmmm
Prova att kika runt i trådarna här på trav, den bör finnas kvar.....
Om inte annat kanske den snälla människa som lade ut kan lägga ut den även i denna tråd... :idea:

Om jag kommer ihåg kanske jag kan ta en bild nästa gång jag ska köra, jag kör bara med remsele nämligen....
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Såklart jag måste surra fast dem!!!

Men jag menar att, på skacklarna sitter det ju "öglor" som man annars trär skackelremmarna igenom och sätter fast i bröstselen.
Ska jag sätta fast dem, och surra?

Eller lägga skacklarna i skackelhållaren bara och surra fast?
Hängde ni med? :rofl:
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

När man snurrar så ska dom ligga tätt och vara ordentligt dragna så dom inte glappar. Det är mycket lättare när någon visar hur man ska göra än att läsa.

Finns det inget travstall ni kan åka till?
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Nä, känner inte till någon i närheten!
Håller ju inte på med direkt körning heller så har tyvärr inga kontakter så!

Ska själv köra in mitt Halvblod snart, men har maratonsele till henne!
Så får hoppas jag lär mig på nåt sätt!
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

Testa och PM:a Airborne här på Buke, jag vet att hon har tagit fram en bildserie med selning med standardsele (även kallad remsele och snörsele). Hon kanske kan mejla över den till dig! Det är lite pilligt och förvirrande med alla remmar de första gångerna, men har man väl lärt sig så kan man sela i sömnen... Lycka till!
 
Sv: Hur sitter en travsele!?

alltså det finns en inte alls för gammal tråd här på trav som visar hur en sele ska sitta. kolla vidare. där finns bild o förklaring!
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Lutten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 058
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp