Bukefalos 28 år!

Hur ska ett bra spel se ut?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag vill göra ett kul spel, ett för barn, ungdomar och vuxna i ett svep! Om HÄSTAR! Jag "gjorde" ett för ett par år sedan, Joker Cup, men där hade jag redan färdiga ramar att jobba med och inte fria händer. Nu vill jag göra nåt nytt, nåt riktigt roligt, kul, fint etc etc som alla blir glada av. Det får inte vara jättesvårt, inte för utdraget, inte krångligt men ändå ... bra! Hur sjutton gör man ett sånt spel? ALLA inputs är välkomna!!
 
Jag vill göra ett kul spel, ett för barn, ungdomar och vuxna i ett svep! Om HÄSTAR! Jag "gjorde" ett för ett par år sedan, Joker Cup, men där hade jag redan färdiga ramar att jobba med och inte fria händer. Nu vill jag göra nåt nytt, nåt riktigt roligt, kul, fint etc etc som alla blir glada av. Det får inte vara jättesvårt, inte för utdraget, inte krångligt men ändå ... bra! Hur sjutton gör man ett sånt spel? ALLA inputs är välkomna!!

Jag är och har alltid varit en brädspelsnörd av rang och det som kännetecknar alla riktigt bra brädspel som man inte tröttnar på är att de förändras från gång till gång. Antingen att spelplanen förändras eller på något annat sätt.

Ta gärna en titt pådessa spel för att få lite inspiration:
Labyrint (barnspel)
Risk
Carcassone
Settlers of Catan
Dominion

Vill du göra något lite enklare så hade jag gjort en hästversion av spelet När då då?

Och gör det för guds skull inte pittinuttigt.
 
Vet inte om det hjälper så mycket men ungarna på stallfritids på ridskolan älskade Joker Cup. Reglerna är enkla och det tar lagom lång tid, det är viktigt oavsett ålder tror jag. Kanske något där man kan föda upp, träna och tävla hästar till olika grenar? Vi hade ett spel som hette Jägersro när jag var liten, jättekul tyckte jag även om jag inte var gammal. Man fick köpa och träna (galopp)hästar som sedan tävlade mor varandra om jag inte minns fel.
 
Vad för spel avses då? Ett vanligt brädspel, eller en app?

Om jag tänker på illustrationer så.. Memory?
Ett vanligt spel, dvs inte digitalt för sånt kan jag INTE! Tyvärr..... Men ett riktigt fint brädspel som fungerar för både barn och vuxna. Gärna ett med fina spelpjäser och en läcker spelplan etc, men utan att det blir astronomiskt dyrt att ta fram (och köpa...).
 
Vet inte om det hjälper så mycket men ungarna på stallfritids på ridskolan älskade Joker Cup. Reglerna är enkla och det tar lagom lång tid, det är viktigt oavsett ålder tror jag. Kanske något där man kan föda upp, träna och tävla hästar till olika grenar? Vi hade ett spel som hette Jägersro när jag var liten, jättekul tyckte jag även om jag inte var gammal. Man fick köpa och träna (galopp)hästar som sedan tävlade mor varandra om jag inte minns fel.
Vad kul!! Jag skrev ju inte reglerna själv till det spelet så jag var lite låst. Men jag vet att en del barn tyckte det roligaste med spelet var att bygga hindren och välja häst :-)
 
Jag tycker om spel som man får tänka lite i, utan att det blir för mycket. Men inte så allt hänger på tur. Det bör finnas olika karaktarer, kanske med olika abilities som hjälper till i speler på något sätt Linda kanske har +1 i hoppning och Lisa +1 dressyr, samt olika hästar med olika förmågor osv beroende på vad du gör för spel.

Jag har alltid tyckt om stora spel när jag var mindre och även nu, spel som tar minst en halvtimme annars är det ju inget roligt. Helst med en spelplan som förändras eller liknande.

Det finns ett spel som heter Smallworld som jag tycker är kul och roligt och ganska enkel strategi, litet bräde men med mycket att göra.

Och enkla lätt förstådda regler, eftersom det är med barn. Vi spelade Drakborgen när jag var liten och det fanns så mycket regler att vi fick skriva fusk papper med de viktigaste och mest svårförstådda regler och blev ofta osams.

Jag föredrar en öppen spelplan där man får göra egna val och inte bara ''slå tärning'' även om tärning kan vara ett kul inslag med lite tur/otur ger det spänning, men kan vara frusterande för mindre barn.
 
Vet inte om det hjälper så mycket men ungarna på stallfritids på ridskolan älskade Joker Cup. Reglerna är enkla och det tar lagom lång tid, det är viktigt oavsett ålder tror jag. Kanske något där man kan föda upp, träna och tävla hästar till olika grenar? Vi hade ett spel som hette Jägersro när jag var liten, jättekul tyckte jag även om jag inte var gammal. Man fick köpa och träna (galopp)hästar som sedan tävlade mor varandra om jag inte minns fel.

Jägersro spelar jag fortfarande:)! Kanske något som liknar Jägersro, fast ridskola/ridklubb istället? Typ man börjar som ridskoleelev och sen bli skötare och sen köper egen häst? Lite som i Bondespelet när man har ett litet torp i början och sen tjänar ihop pengar till att köpa en lite större gård osv. Fast genom att svara på hästrelaterade frågor kanske?
 
Åhåh vet du speler Munchkin, men äventyrar och får grejer man kan använda. Det kanske är något man kan lägga till i spelet. Tex man klarar ev en grej, kanske en tävlig eller vad som helst och sen kan man köpa/få pris kanske ett bättre träns som get +1 hoppning/dressyr eller nya hästskor som get +1 snabbhet. Jag vet inte men jag tycker det är roligt när man får något som pris eller liknande så man kan byta upp sig och bli bättre, ja du fattar nog.
Kanske kan man sälja de gamla grejerna och spara ihop till något man verkligen vill ha.

Det är svårt att ge tips när man inte vet vad typ spel du vill göra.

Kanske har en häst mystiskt förvunnit på en ridskola och man får jobba tillsammans med att hitta ledtrådar, en typ av cluedo? För att hitta hästen och få tillbaka den. Där finns det även stor möjlighet att göra ett fint spel.
Ett sagan om ringen spel som man äventyrar, får grejer som hjälper en på vägen. Men det jag vill komma till är att man använder olika bräde, 6 olika tror jag. Så man kanske börjar i stallet och letar ledtrådar etc, sen vänder du spelplanen och kommer till stallgången, ny spelplan Skogen osv osv
Det här låter ju skitkul jag vill spela nu :p
KAnske svårt att få in känslan av att det är olika varje gång, men istället svårare att ''klara'' spelet. Titta på det spelet jag länkade det kanske hjälper.
 
Senast ändrad:
Åhåh vet du speler Munchkin, men äventyrar och får grejer man kan använda. Det kanske är något man kan lägga till i spelet. Tex man klarar ev en grej, kanske en tävlig eller vad som helst och sen kan man köpa/få pris kanske ett bättre träns som get +1 hoppning/dressyr eller nya hästskor som get +1 snabbhet. Jag vet inte men jag tycker det är roligt när man får något som pris eller liknande så man kan byta upp sig och bli bättre, ja du fattar nog.
Kanske kan man sälja de gamla grejerna och spara ihop till något man verkligen vill ha.

Det är svårt att ge tips när man inte vet vad typ spel du vill göra.

Kanske har en häst mystiskt förvunnit på en ridskola och man får jobba tillsammans med att hitta ledtrådar, en typ av cluedo? För att hitta hästen och få tillbaka den.

Munchkin är ju ett kortspel. Men ett väldigt kul sådant!
LxFEG.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 813
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 867
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 114
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp