Hur ska jag tolka henne?

Z

zemra

När jag sitter i min hästs box så kommer hon och ställer sig nära, så jag sitter under hennes hals. Hon brukar pilla mig i håret, oftast med mulen bara, men ibland kliar hon mig med tänderna också, försiktigt.
Sen backar hon nått steg och står bara med hvudet i mitt knä, ibland vill hon att jag ska klia henne då också.

Jag har ju hört att hästar kliar varandra, att det inte är nått konstigt med det. Är det så enkelt som att hon ser mig som sin vän?

MEN grejjen är att hon även trampar lite ibland med framhovarna, och ibland så lyfter hon ena frambenet och sträcker ut det emot mig. Sprakar med framhoven kanse man kan säga, men inte riktigt så heller, för hon gör det liksom sakta..
Hon ställer sig ju väldigt nära också. Kan man tolka det som att hon provar om hon får inkräkta på "mitt område"?

Alltså, jag vet inte om det är positivt att hon gör såhär, och jag kan acceptera det. Eller om det är negativt och hon försöker ta kommandot över mig?

Hon är normalt sett en ganska bestämmd dam som gärna styr och ställer :angel: Men hon är samtidigt väldens snällaste och jag brukar ha henne lös ibland på gården/åkrarna och då går/travar hon efter mig som en hund.

Frid, Malin.
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Ja, jag hade ju absolut tagit det som en komplimang, eftersom hon ju uppenbarligen inte försöker göra dig illa, utan bara vill ha "närhet". Hon ser dig helt enkelt som "sin människa" eller som en i flocken.. Jag tycker det låter urmysigt!:love:
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Det låter verkligen som att hon tycker om dig och att ni har en bra kontakt. :love:

Låter som ett bra sammarbete mellan er om hon springer efter dig även lös! :banana:
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Håller med de andra. Att hon kliar dig är ett gott tecken som tyder på att hon ser dig som kompis och ledare. Håller också med T att hon förmodligen inte alls utmanar dig med benrörelsen. Njut av ditt underbara sto och ta emot hennes tillgivenhet!
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Om min hund gör så vill hon bli kliad. Jag hade tolkat hästen på samma vis, att hon är din vän och vill mysa lite.
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Jag tolkar det som att hon visar att hon tycker om dej:love:

Min dotters valack lägger mulen/hakan mot huvudet och står så och myser:love:

Mitt sto lägger huvudet på min axel och vill mysa så:love:
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Det verkar som om hon tycker om dig. :)
Jag tar hand om två ston som är helt olika i temperament, användningsområde och bakgrund, men de har en sak gemensamt.
I början när jag tog hand om den ena så blev jag jätteförvånad när hon började "klia" mig på ryggen med läpparna när jag borstade henne, speciellt på benen.

När jag vant mig så började jag klia henne tillbaka, hon kliar mig och jag kliar henne. Det verkar som om hon uppskattar det, och jag tycker att det är urskönt när hon kliar mig på ryggen. :rofl:

Det andra stoet fyller fyra i vår, har gått på lösdrft nästan hela sitt liv men stallades in i höstas. Hon har varit mer distanserad än det andra stoet, som jag antar har varit "innehäst" och människorpräglad nästan hela livet. De senaste tre veckorna har lillan fått stå p.g.a en benskada och då har jag tagit tillfället i akt att istället bara umgås med henne så mycket som möjligt. Frågan är om hon inte blivit lite för "mattig"..

Resultatet har blivit att om jag öppnar boxdörren och ställer mig i dörröppningen så kommer hon fram direkt och är som ett plåster. Om jag står och pratar med någon så har jag ett stycke häst som pussas och liksom nyper tag i min jacka eller byxor- väldigt försiktigt för att inte bita mig. Det tog ett tag innan jag förstod varför hon puttade på mig så uppfodrande, tills jag fattade att hon ville att jag skulle klia henne tillbaka. :idea:

Nackdelen med att ha en "kärlekskrank" häst är att så fort hon får syn på mig och jag är upptagen med annat så trycker hon sig mot boxdörren och drar tänderna över gallret samt tittar väldigt uppfodrande på mig. Likadant i hagen, hon har koll på mig så fort jag kommer inom synhåll, gnäggar och går utmed staketet och får mig att känna mig allmänt skyldig om jag inte är på väg åt hennes håll. :crazy:
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Jag tycker det låter jättemysigt och jag skulle också tolka frambenet som ett sätt att be om mera kliande eller bara kamratskapligt närmande.

Samtidigt tycker jag inte att det är något fel med att i en mysig situation ändå hålla koll på hur långt hästen går och stoppa på ett trevligt sätt när man själv tycker det blir för närgånget eller "våldsamt". Båda ska ju tycka det är mysigt!
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Tack för alla svar!

Ni verkar ju vara överens om att det inte är något att oroa sig för.

Hon är som sakt väldigt tuff och jag har kämpat sååå hårt för att hon ska acceptera mig som sin ledare. Första gången jag lastade ur henne efter köpet så sprang hon över mig :crazy:

Och det har gjort att jag är nästan paranoid och skit rädd att jag, i en situation där hon testar mitt ledarskap, tillåter henne det :(

Och att hon ställer sig så nära mig, nästan trycker sin emot mig + slår med framhoven gör mig tveksam. Själv tycker jag att det är lite obehagligt just när hon gör så där med hoven, hon menar säkert inte att skada mig, men får jag en hov i huvudet så är det ju inte så mysigt längre :angel:

Jag VILL ju att hon bara vill mysa, men jag vill inte lura mig själv till att tro det heller och riskera att vi går back några steg. Förhoppningsvis så kan jag slappna av och bara mysa med henne nu då :)

Frid!
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

Om du inte vill att hon ska slå med benet så säg NEJ lugnt o bestämt och peta till benet så hon tar ner det.
Hur gulligt det än är så är det inte kul om hon gör det när du råkar böja dig framåt.
Jag skulle inte vilja att min häst gjorde så - min nordis var en mulkliare av rang och man fick vara väldigt tydlig att visa var gränsen gick annars blandade hon in tänderna - aocsh.

Hästar ska inte fippla runt med ben och tänder åt folk - om inte så för att någon annan person kan missförstå och bli rädd eller lappa till.
 
Sv: Hur ska jag tolka henne?

min lillkille räcker"vacker hov" när han tycker nåt är härligt...nu är det ju tyvärr inte jag som är det härliga, utan oftast kraftfoder...:(
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 509
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: paradiset
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 744
Senast: Magica
·
Hundhälsa Nu skulle jag vilja ha lite hjälp att fundera på varför vovve är så kliig... lite bakgrund: Nu, snart 7 månaders...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 711
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp