Bukefalos 28 år!

Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

R

RivvaIsTheBest

Hej!
Vi har lånat en 6 årig ponny, tanken är att vi ska träna och tävla henne när hon är mogen för det.
Hon är 6 år, i ganska dålig kondis, väldigt omusklad och har typ hoppat kryss, för att vara 6 år är hon ganska vinglig. Men hon är nyfiken och gör alltid sitt bästa, har en bra inställning! ;)

Frågan är hur vi ska lägga upp hennes träning, vill inte att hon ska tröttna! :confused:
Kan du ge tips på hur man kan lägga upp en normal träningsvecka, och hur länge man ska rida, samt hurdana övningar man ska göra :D?
Tacksam för svar! MVH Johanna
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

Vad ska ni tävla i?
Vilken gren vill ni prova?
Ska ni bara rida eller finns det planer på att köra också?
Hur ofta kommer ni rida för instruktör?
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

Hej!
Se till när du börjar träna ponnyn att den är i gott hull, avmaskad, kollad i tänder av riktig hästtandläkare. Om ponnyn är 6 år eller yngre eller äldre har inte så mycket med träningen göra utan träningen måste läggas upp efter varje dag och din ponnys förutsättningar. Hur skulle du själv lägga upp din träning om du ska träna upp dig och förkovra dig? Du kan inte börja 1a klasss och ett år senare gå ut högstadiet.
Du kan inte heller forcera din kropp. Du måste äta rätt för att bygga muskler. Alltså använd ditt eget sunda förnuft och ta små steg i taget när du lär din ponny.Låt ponnyn få förtroende med godis och beröm såsom man fostrar hundar. Tänk på att din ponny kan ibland ha träningsvärk precis som vi människor och vill kanske inte vara med på vad du vill. Mjukträna då eller låt den vila ett par dagar eller gå bara ut och gå.Vissa saker måste man göra flera gånger för att ponnyn ska förstå och lära sig. Ta en sak i taget!
Lycka till!

Hej!
Vi har lånat en 6 årig ponny, tanken är att vi ska träna och tävla henne när hon är mogen för det.
Hon är 6 år, i ganska dålig kondis, väldigt omusklad och har typ hoppat kryss, för att vara 6 år är hon ganska vinglig. Men hon är nyfiken och gör alltid sitt bästa, har en bra inställning! ;)

Frågan är hur vi ska lägga upp hennes träning, vill inte att hon ska tröttna! :confused:
Kan du ge tips på hur man kan lägga upp en normal träningsvecka, och hur länge man ska rida, samt hurdana övningar man ska göra :D?
Tacksam för svar! MVH Johanna
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

Lägg upp ett varierat program med blandat utbud. Om du ska rida för instruktör så förklara att hästen inte är i kondition och be om kortare pass. Ett litet förslag för en vecka:

1 Markarbete, dressyr 30 min
2 Uteritt 45 min. Lite konditionsträning eller klättring
3 Skritta ut ca 45 min eller gå ut och gå
4 Träning bommar + låga hinder ev för instruktör ca 30 min
5 Skritta ut + lite trav, jobba lite med form ute
6 Markarbete, dressyr ev för instruktör ca 30 min
7 Vila, gå i hagen

Lycka till!
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

Lägg upp ett varierat program med blandat utbud. Om du ska rida för instruktör så förklara att hästen inte är i kondition och be om kortare pass. Ett litet förslag för en vecka:

1 Markarbete, dressyr 30 min
2 Uteritt 45 min. Lite konditionsträning eller klättring
3 Skritta ut ca 45 min eller gå ut och gå
4 Träning bommar + låga hinder ev för instruktör ca 30 min
5 Skritta ut + lite trav, jobba lite med form ute
6 Markarbete, dressyr ev för instruktör ca 30 min
7 Vila, gå i hagen

Lycka till!
Jag är jättetaccksam! :bow: men hon har inte den konditionen, men jag ska följa schemat, bara korta ner det lite
Okej, jag ska förklara lite endel...

Tanken är att hon ska tävlas i hoppning, :love:det hon har gjort hitills är typ att hoppa små kryss (vilket hon älskar)

Hon är inte så mycket utbildad, när hon kom till oss hade hon typ aldrig varit ute i skogen, hon hade blivit riden i ridhus, kanske i ca 30 min, skitt trav å lite galopp!
Vi har börjat å rida ut henne, det tkr hon är super kul!
tanken är även, om hon fortsätter att utvecklas och är mogen för det, att vi ska åka på ett fälttävlans läger... Men detta är bara ett kanske och inte alls planerat!

Kan ni ge tips på hur man bygger upp konditionen på henne?
tacksam för svar:D
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

När jag köpte min häst var hon lite i samma kondis som den du beskriver. Men för min del la jag upp:

Dag 1: Skritt i 30 min ut i skogen, klätterbaserat (eller kortare tid, beroende på hur hon kändes)

Dag 2: Skritt ut på vägarna, lite sidförande. Halter och igångsättningar. 30 min

Dag 3: Vila

Dag 4: Skritt och lite trav på banan. Mest skritt och volter, sidförande halter och igångsättningar. 30 min

Dag 5: Se dag 1.

Dag 6: Ut på vägarna/skogen, lite trav. Varierat underlag, 30 min

Dag 7: Vila.

När hästen orkade mer la jag in mer trav och mer övergångar. Såsmåningom kom cavalettibommar in på bandagen. Det jag försökte hålla på de första veckorna var 30 minpassen. Allteftersom ökade jag upp passen.

Nu ett år senare är ponnyn i bra kondition och mår superbra. Detta program jag använde är säkert inget universalt, men det fungerade för mig i alla fall...:)

Lycka till!
 
Sv: Hur ska man träna en 6 årig ponny ?

När jag köpte min häst var hon lite i samma kondis som den du beskriver. Men för min del la jag upp:

Dag 1: Skritt i 30 min ut i skogen, klätterbaserat (eller kortare tid, beroende på hur hon kändes)

Dag 2: Skritt ut på vägarna, lite sidförande. Halter och igångsättningar. 30 min

Dag 3: Vila

Dag 4: Skritt och lite trav på banan. Mest skritt och volter, sidförande halter och igångsättningar. 30 min

Dag 5: Se dag 1.

Dag 6: Ut på vägarna/skogen, lite trav. Varierat underlag, 30 min

Dag 7: Vila.

När hästen orkade mer la jag in mer trav och mer övergångar. Såsmåningom kom cavalettibommar in på bandagen. Det jag försökte hålla på de första veckorna var 30 minpassen. Allteftersom ökade jag upp passen.

Nu ett år senare är ponnyn i bra kondition och mår superbra. Detta program jag använde är säkert inget universalt, men det fungerade för mig i alla fall...:)

Lycka till!
Precis så som Taana beskriver skulle jag också göra. Låt det ta tid! Det är jätteviktigt för att undvika felbelastningar och skador framöver. Jag skulle räkna med att ponnyn är i bra kondition efter sommaren och då kan ni börja träna på allvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 024
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 928
Senast: Sixten
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp