Hur ska vi göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysgrisen

Trådstartare
Jag var tvungen att avliva min gamla katt i onsdags. Han bodde kvar hemma hos min pappa.

Han ska begravas här hemma hos oss. Men jag vet inte hur jag ska göra med min dotter.

Först hade jag tänkt att hon skulle få vara med. Rita en teckning som han kunde få med sig i lådan osv.
Men nu vet jag inte vad som är bäst.

Min dotter är fyra år. Hon har börjat prata lite om döden, och hon vet att mormors hund dog förra sommaren och är i hundhimlen.

Jag har ännu inte talat om att katten är död.

Hon hade inget umgänge med katten iom att han var rädd för barn. Hon har aldrig ens klappat honom.

Vad är er spontana reaktion?
 
Sv: Hur ska vi göra?

Berätta för henne att katten är död, och att du tänker begrava honom hemma. Fråga om hon vill vara med.

Det är min spontana reaktion - jag tror inte på att "skydda" barn från döden, eftersom det ju inte går....
 
Sv: Hur ska vi göra?

Jag håller med föregående talare.
Hon kan ju också behöva säga hej då till gammelkissen trots att hon inte hade någon direkt relation till honom. Han har ju ändå funnits i hennes närhet.

Tråkigt att han inte finns mer förresten. Det är alltid hemskt att förlora sina djurvänner.
 
Sv: Hur ska vi göra?

Roheryn skrev:
Berätta för henne att katten är död, och att du tänker begrava honom hemma. Fråga om hon vill vara med.

Det är min spontana reaktion - jag tror inte på att "skydda" barn från döden, eftersom det ju inte går....

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur ska vi göra?

Jag känner som er, att hon ska få vara med. Men min man tyckte att det var för tidigt.

Hon vet ju lite om vad döden innebär redan, iom att många av våra höns blev tagna av räven i somras. Och sen mormors hund. Så jag känner att hon kan få vara med. Han ser så fin ut i sin låda, inte skadad eller så.

Ja, det är jätteledsamt att han är borta, men han var gammal och han var redo. Skrev en tråd om det inne på "Katt".

Tack för era svar.
 
Sv: Hur ska vi göra?

Jag fick vara med och begrava min hamster när jag var 4 år. Det var inget märkvärdigt. Mamma förklarade att hamstern var gammal, och när man blir jättegammal så dör man. Men det gör inte ont, osv.
Vi hade begravning, jag fick lägga ner en blomma i "kistan" och så grävde pappa ett hål, jag slängde på lite jord (hade sett på tv att man gjorde så) och så fyllde vi igen. Sen skulle jag ha mamma och pappa att sjunga där, inte en psalm utan nån liten barnvisa, minns inte vilken det var. Sen var jag glad och hoppade och studsade där, glad för att Gizmo var i himlen och var ung och frisk :)
Pappa och jag gjorde ett litet kors och satte på graven, det hade jag oxå sett på tv att man skulle ha. Sen när vi fick besök så berättade jag med stora ögon om begravningen, i nästa andetag sprang jag och hoppade hinder med min käpphäst :D
 
Sv: Hur ska vi göra?

Vi begravde en katt förra helgen med 4,5-åringen. Det var hans katt. Han brydde sig inte så mycket om det. Och vi gjorde ingen stor apparat av det heller. Vi sjöng för katten och lade ner blommor och mat, det tyckte barnen han skulle ha!
 
Sv: Hur ska vi göra?

Nu har jag berättat för henne att katten är död. Jag sa att han blev jättegammal och jättesjuk, och att han dog.

Hon ville göra en teckning att lägga i lådan, sen tyckte hon att han skulle ha mat och vatten med sig.

Hon frågade om han kan hoppa över till hundhimlen, och leka med mormors hund, om han lever i himlen. Jag sa att det var så, men att han inte kommer att leva hos oss något mer.

Hon tog det bra. I kväll ska vi begrava honom :cry: .

Tack för era svar.
 
Sv: Hur ska vi göra?

Jag vill påstå att hon är för liten för att delta i ceremonin. VI som har gnagare går igenom en del "dödar", och min son är tok-kär i varenda råtta...Jag märkte klart att 4-6 år inte var lämpligt att han var med och begravde, han tvärvägrade! Därefter skedde en gradvid förändring, och nu när han är 11 så kan han vara med och inreda kistan och själv gräva. Jag tror inte så små barn som 4-åringar klarar av det där med själva gropen och mörkret, det är min uppfattning..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 101
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 723
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 664
Senast: Asko
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp