Skulle katt få ett bra liv hos mig?

Fast jag hade katt på 28 m2, det gick utmärkt. Det var en lugn och trygg individ som ofta var med mig ute. Hon led inte alls av att det var lite golvyta.
Kan man aktivera katten utomhus är det ju en sak. Med min går inte det, han blir urstressad, svettas floder från tassarna och är alldeles för stor och stark för att jag ska kunna hålla honom när han får panik.

Jag vet att katthemmet här i stan inte låter någon som bor litet adoptera därifrån och jag tycker att det är vettigt.
 
Jag bor i hus, så plats är inget problem.
Skulle helst ha en kattunge, vill gärna vara med om den perioden och lära känna individen från början.
Behövs två katter får jag fundera extra hur jag vill göra, det är ju mer kostnader, mer risk för veterinärbesök osv med tre djur i stället för två.
Men oavsett så blir det inte i år. Jag vill se hur ekonomin ser ut efter vintern med elpriser m m innan jag tar kostnaden det blir att bygga in altanen med nät och ha fler djur.
 
Kan man aktivera katten utomhus är det ju en sak. Med min går inte det, han blir urstressad, svettas floder från tassarna och är alldeles för stor och stark för att jag ska kunna hålla honom när han får panik.

Jag vet att katthemmet här i stan inte låter någon som bor litet adoptera därifrån och jag tycker att det är vettigt.
Jag tycker det beror på individ. Min Maine coon hade inte brytt sig om golvyta och är inte intresserad av att gå ut.
Min ena huskatt hade velat ha mer utrymme, framförallt på höjden. Maggan hade förmodligen inte brytt sig så länge hon har gömställen och kompisar.
 
Jag tycker att storleken på boendet är en viktig fråga. Jag har en vän som jobbar på ett katthem här i stan och de är redigt trötta på förfrågningar från folk som vill adoptera men samtidigt bor i små lägenheter (mindre än 40m2).
Jag har en innekatt och vi bodde tidigare på ca 50m2. Jag tyckte egentligen att det var i minsta laget men jag visste samtidigt när jag adopterade honom att jag inom kort skulle flytta till en större lägenhet så det fick vara okej för stunden.
Minns jag inte helt galet har jag läst att minst 25 kvadrat ska det vara per katt men å andra sidan har vi haft delvis utekatter. Nu bor vi på 68 kvadrat och har två; en delvis utekatt och kattungen som än så länge är innekatt och kommer ut i sele :).
 
Minns jag inte helt galet har jag läst att minst 25 kvadrat ska det vara per katt men å andra sidan har vi haft delvis utekatter. Nu bor vi på 68 kvadrat och har två; en delvis utekatt och kattungen som än så länge är innekatt och kommer ut i sele :).
Lagkravet är väl 6 m2 om jag inte minns fel.

Men det är klart, ju mer yta desto bättre.
 
Jag bor i hus, så plats är inget problem.
Skulle helst ha en kattunge, vill gärna vara med om den perioden och lära känna individen från början.
Behövs två katter får jag fundera extra hur jag vill göra, det är ju mer kostnader, mer risk för veterinärbesök osv med tre djur i stället för två.
Men oavsett så blir det inte i år. Jag vill se hur ekonomin ser ut efter vintern med elpriser m m innan jag tar kostnaden det blir att bygga in altanen med nät och ha fler djur.

Även om du vill ha kattunge, så är det många katterier som måste placera om vuxna och gärna säljer ihop. Då blir det förvisso en vuxen och en liten, men det kanske inte gör nått?
Blir så glad över tanken att näta in, ditt planerande och funderande.

Jag har britter själv, förövrigt. 3 st. Mor och 2 döttrar. Man ska veta att de kan fälla otroligt mycket, hela tiden. Deras päls består av mycket ull, vilket man hittar överallt sen. De är generellt inga knäkatter, även om undantag såklart finns.
Jag köpte mig en devon för att täcka gosbehovet, men britt kommer jag nog alltid att ha. Hur kan man inte vilja ha en livs levande nallebjörn, liksom? Det är värt all päls i smöret 😍
20200616_073530.jpg
 
Nu hade hon ju planen på brittiskt korthår, så steget till burma låter långt. 🙂

Till TS: jag tror det går bra, och jag tycker också du ska skaffa kattunge (särskilt om det är det du vill

Sorry, jag svarade på @Mia_R som baktalade min fantastiska burmor! :rage::D Bästa katterna i världen helt enkelt. Tyvärr är det för få bukefalister som har upptäckt dessa små underverk, möjligtvis pga min icke-rastypiska, på vissa sätt, Megara. Hon är, liten, snabb i tanke och knopp, gosig, umm, lite dominant och har väl vissa egenheter. De flesta burmor går bra ihop med hundar ska tilläggas.

Men de gillar även kattsällskap - ja inte Megara då som morrar och väser som en orm och har lite storhetsvansinne. Men liksom med andra katter så finns det utpräglade ensamkatter och de som måste ha kattsällskap.
 
Sorry, jag svarade på @Mia_R som baktalade min fantastiska burmor! :rage::D Bästa katterna i världen helt enkelt. Tyvärr är det för få bukefalister som har upptäckt dessa små underverk, möjligtvis pga min icke-rastypiska, på vissa sätt, Megara. Hon är, liten, snabb i tanke och knopp, gosig, umm, lite dominant och har väl vissa egenheter. De flesta burmor går bra ihop med hundar ska tilläggas.

Men de gillar även kattsällskap - ja inte Megara då som morrar och väser som en orm och har lite storhetsvansinne. Men liksom med andra katter så finns det utpräglade ensamkatter och de som måste ha kattsällskap.
Ehum, med tanke på mina tidigare erfarenheter av burmor och två vissa fröknar det har gått att läsa om på buke så har de mycket starka åsikter och drar sig inte att hårdhänt driva dem, ingen nämnd, ingen glömd. :angel:

Siameser/orientaler däremot är sociala, glada, gosiga små pälsklingar som är både intelligenta och samarbetsvilliga. Snälla, sa jag snälla, eller hur @Sel? :laugh:
 
Ehum, med tanke på mina tidigare erfarenheter av burmor och två vissa fröknar det har gått att läsa om på buke så har de mycket starka åsikter och drar sig inte att hårdhänt driva dem, ingen nämnd, ingen glömd. :angel:

Siameser/orientaler däremot är sociala, glada, gosiga små pälsklingar som är både intelligenta och samarbetsvilliga. Snälla, sa jag snälla, eller hur @Sel? :laugh:
Alltså, min oriental är ju en urgullig, supersnäll plåsterkatt som faktiskt inte gjort större skada på hemmet än att han åt upp min julkaktus sedan han flyttade in. :heart Men en får ju sysselsätta på andra sätt istället, annars vet jag inte hur det hade sett ut. :D

Kan tillägga att jag bor i en liten etta och har en katt som mår fint ändå. :)
 
Jag tycker att storleken på boendet är en viktig fråga. Jag har en vän som jobbar på ett katthem här i stan och de är redigt trötta på förfrågningar från folk som vill adoptera men samtidigt bor i små lägenheter (mindre än 40m2).
Jag har en innekatt och vi bodde tidigare på ca 50m2. Jag tyckte egentligen att det var i minsta laget men jag visste samtidigt när jag adopterade honom att jag inom kort skulle flytta till en större lägenhet så det fick vara okej för stunden.
I min erfarenhet lever katter många gånger mer på höjden än på golvyta sas. Nu bor vi förvisso på 100kvm men vår katt lever mer i katträden än på marken. Golvytan är mest för transport liksom (eller att ligga på), han hade knappast vantrivts på liten yta.
 
I min erfarenhet lever katter många gånger mer på höjden än på golvyta sas. Nu bor vi förvisso på 100kvm men vår katt lever mer i katträden än på marken. Golvytan är mest för transport liksom (eller att ligga på), han hade knappast vantrivts på liten yta.
Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Jag hade själv inte skaffat katt om jag inte kunnat erbjuda yta både på höjd och mark så att säga.
 
Jag tycker att storleken på boendet är en viktig fråga. Jag har en vän som jobbar på ett katthem här i stan och de är redigt trötta på förfrågningar från folk som vill adoptera men samtidigt bor i små lägenheter (mindre än 40m2).
Jag har en innekatt och vi bodde tidigare på ca 50m2. Jag tyckte egentligen att det var i minsta laget men jag visste samtidigt när jag adopterade honom att jag inom kort skulle flytta till en större lägenhet så det fick vara okej för stunden.
Jag tycker nog man kan ha katt på mindre yta än det, allt beror på individen. Jag hade två ett tag på 50m2 och det gick hur bra som helst. Den ena katten hade större rörelsebehov och aktiverades både inne och ute, det var likadant när vi tidigare bodde i hus. Den andra var och är extremt inaktiv, markbunden och vill absolut inte ut i sele. Han hade lätt kunnat bo på ännu mindre yta.

De flesta katter gillar också höjder, så att kattanpassa uppåt är en idé om man inte har golvyta. Annars får man aktivera mer.
 
I min erfarenhet lever katter många gånger mer på höjden än på golvyta sas. Nu bor vi förvisso på 100kvm men vår katt lever mer i katträden än på marken. Golvytan är mest för transport liksom (eller att ligga på), han hade knappast vantrivts på liten yta.
Upplever också att det nästan är ett måste med minst ett stort katträd; inte minst kattungen nu nyttjar det massor (och rejsar på golvet ) 😊
 
Tror absolut att en katt skulle kunna trivas hos dig, låter ju toppen med uteplatsen 😊
Angående golvyta beror det väldigt mycket på katt. Jag har Perser och Exotic, de tycker allt över 1 meter är livsfarligt, stor klösträd skulle vara pengar i sjön 😂
De vill leka med leksaker på golvet och springa runt.
 
Tror absolut att en katt skulle kunna trivas hos dig, låter ju toppen med uteplatsen 😊
Angående golvyta beror det väldigt mycket på katt. Jag har Perser och Exotic, de tycker allt över 1 meter är livsfarligt, stor klösträd skulle vara pengar i sjön 😂
De vill leka med leksaker på golvet och springa runt.
Så olika de är helt klart :)
 
Kingens klätterträd är i princip orört på väldigt många månader nu. Men han ligger gärna ”högt” tex barstolar, fönsterbrädor och uppe på en skrivare som står på ett skrivbord (höjd 120cm kanske).
Han är drygt två år och britt. Tror inte han är särskilt representativ för rasen, ligger både i knä, gillar att bli omkringburen på och är aldrig tyst.
Springer inte mer hemma på 149kvm än vad han gör i Sthlm på dryga 50kvm boyta, så jag tror inte man generellt behöver vara orolig för ytan. Man får helt enkelt se till att miljöberika hemmet för katten :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 765
Senast: Elektron
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp