Bukefalos 28 år!

Hur skall jag reagera på det här?

Problemet tycker jag inte är kollegans sexism (eller ja, det är ju ett problem också men hanterbart), utan att chefen bara rycker på axlarna. Förklaringen att det är pga kultur/uppfostran är (antar jag) inte fel, men det blir väldigt fel när det då ska betyda att alltså är det inget att reagera på. Hade en man från en annan kultur som inte fått samma uppfostran, fått samma frikort? Det tror jag inte (i så fall fanns ju ingen anledning att förklara alls), så då ställs det alltså olika krav på uppförande mot kollegor? En rimlig sak hade väl varit att chefen pratat med mannen i fråga och förklarat att, varför och hur ifrågasättandet var olämpligt.

Jag vet inte vad du kan göra åt det (är det högste chefen?), men jag kan dela din upprördhet i alla fall...
 
Problemet tycker jag inte är kollegans sexism (eller ja, det är ju ett problem också men hanterbart), utan att chefen bara rycker på axlarna. Förklaringen att det är pga kultur/uppfostran är (antar jag) inte fel, men det blir väldigt fel när det då ska betyda att alltså är det inget att reagera på. Hade en man från en annan kultur som inte fått samma uppfostran, fått samma frikort? Det tror jag inte (i så fall fanns ju ingen anledning att förklara alls), så då ställs det alltså olika krav på uppförande mot kollegor? En rimlig sak hade väl varit att chefen pratat med mannen i fråga och förklarat att, varför och hur ifrågasättandet var olämpligt.

Jag vet inte vad du kan göra åt det (är det högste chefen?), men jag kan dela din upprördhet i alla fall...

Precis. Jag känner att problemet är inte att kollegan ifrågasatte min kapacitet till arbetet. Det händer hela tiden när nytt folk börjar på arbetsplatsen. Däremot att försöka förklara beteendet med att personen kanske är uppfostrad på det viset känns så otroligt skevt. Då kanske man skulle ha tänkt "Oj, då är personen inte informerad ordentligt om att vi behandlar alla lika på den här arbetsplatsen, den behöver nog bara en påminnelse om hur saker och ting fungerar här".

Mina föräldrar har gjort allt de kan för att uppfostra mig till att bli rasist, även om de misslyckats med det. Men jag skulle absolut inte få ett frikort att springa runt och vara lite smårasist på arbetsplatsen för det.
 
@Hatarallaidioter
Så som jag fattar dina inlägg är det en kollega som ifrågasatt huruvida du klarar av att utföra ditt jobb trots att du verkar klara dig utmärkt. Det i sig är högst olämpligt och oproffsigt och borde tas på allvar av chefen. En välfungerande medarbetare gör inte så, punkt.
Att anledningen till att kollegan ifrågasätter dig beror på ditt kön kommer ju som grädde på moset och gör ju det hela ännu värre.
 
Jag har inga problem med att folk är uppfostrade på det viset. Jag har inga problem med det så länge det inte går ut över mig och att jag blir ifrågasatt om jag klarar av mitt arbete på grund av mitt kön.

Jag har inga problem med att få hjälp på arbetet om det är för att jag är en i teamet och inte för att jag ses som mindre kompetent till att utföra arbetet på grund av mitt kön.

Jag ber inte chefen att ändra på det alls, det är chefen som har bett folk säga till när saker inträffar som inte är så bra. Vad jag är arg över är chefens sätt att försvara beteendet med att "så är den kanske uppfostrad" dvs att kvinnor inte kan utföra arbetet lika väl som män.

Aha, jag förstår. Som sagt tyckte jag din chefs inställning var trist till det hela, hade det varit jag hade jag velat att chefen i alla fall försökte göra någonting. I stil med att maila ut ett infomail om hur man behandlar varandra på arbetsplatsen, eller bara prata med personen i fråga och informera om att dennes beteende är rätt så olämpligt och varför. Det minsta chefen skulle kunna gjort var väl egentligen att hålla med, istället för att rycka på axlarna på det sättet. Typ så.
 
Oj, det känns som att det skulle kunna varit jag som skrivit den här tråden! Jag jobbar också på lager och det är många gånger som liknande situationer har hänt mig. Tyvärr har min chef också samma reaktion som din. Alla kollegor förutom två har skärpt sig efter att jag har markerat att jag kan sköta det jobb jag är anställd för. Den ena kollegan fick lämna, men det var för chefen till slut blev tvungen då han började agera hotfullt och aggressivt mot mig och en annan kvinnlig kollega. Den andra kollegan (en kvinna) uttrycker sig ofta sexistiskt och har trots upprepade försök inte förstått vad hon gör fel så henne ignorerar jag i största möjliga mån. Chefen bryr sig inte. Skyller, precis som din, på utländsk bakgrund och uppfostran.

Hur många är ni på arbetsplatsen? Om ni är 25 st måste det finns en jämställdhetsplan. Det är viktigt att jobba med en gemensam värdegrund och jämställdhet på alla arbetsplatser, men speciellt när man jobbar i en mansdominerad bransch. Min chef kommer inte att ändra sig för han är otroligt konflikträdd. Jag har accepterat det för att jag är numera i en ledande position på lagret. Det betyder att jag ser till att det inte får förekomma någon sådan skit. Mitt tips är att fortsätta säga till chefen att ni måste jobba med sådana här frågor! Om han inte tar det seriöst, gå till chefens chef, om det finns någon. Eller skyddsombud om ni har något sådant. Jag tycker det är jättebra att du inte accepterar det här!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 334
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 724
Senast: Gotthard
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 451
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp