Hur "skarp" är en schnauzer?

Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Kul! Tycker dock inte att man ska förvänta sig en enorm kamplust när man köper en schnauzer. Jaktlust, det har jag sett att många har.
Sedan undrar jag vad du menar med kamplust? Slita och dra i en trasa? Att orka arbeta väldigt länge utan belöning? etc..

Jag tänkte nog mest på att slita och dra, hänga i, morra och inte ge upp. :o Uthållighet i uppletande tänkte jag inte alls på... ska man det?

Men du har rätt, man skall inte förvänta sig det och det gjorde jag inte heller. Därav mina funderingar på omplacering. Det har vait lite för mycket hund för mig och min livssituation, men läget har börjat stabilisera sig - något.

tillägg: pinnar och trasor, handskar och lite sånt har vi lekt med.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Nej, jag är fullt medveten om att det är schnauzer vi pratar om och inte riesen eller schäfer vad gäller träningsbiten! Men för 25 år sen var många, i mitt tycke, allför svårmotiverade att öht träna med. Men man kan ju säkert skylla en del på att dåtidens träningsmetoder inte passade så bra....

Vad gäller mentaliteten, så är jag också helt med på att man har en hel del vakt med sig från rasens ursprung. Däremot är det synnerligen opraktiskt att hunden inte stannar vid vaktandet utan går till bett... Och det var en hel del iaf peppriga på den tiden som hade alldeles för lätt att ta till sina käkar. Inte minst en av mina egna....Och när man pratade med uppfödare tog man inte saken på allvar, utan hänvisade till rasens ursprung och att den ju skulle vara reserverad.

Dessutom såg man inte alltför sällan en del som var rädda för mycket. Både för folk och miljöer.

På vår klubb har vi haft en schnauzer som var lydnadschampion och en som var brukschampion. Men den tjejen är duktig!! Så visst går det!

De jag träffat på senare år är helt enkelt betydligt trevligare, vilket jag tycker är trevligt! De uppfödare jag pratat med har också en helt annan inställning än vad en del av deras föregångare hade.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Nej det har du inte, här är han. Fyllde ett år i fredags :laugh:

DSC_4858.jpg


DSC_3260.jpg

Helt underbar!:d:love:
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Jag tänkte nog mest på att slita och dra, hänga i, morra och inte ge upp. :o Uthållighet i uppletande tänkte jag inte alls på... ska man det?

Men du har rätt, man skall inte förvänta sig det och det gjorde jag inte heller. Därav mina funderingar på omplacering. Det har vait lite för mycket hund för mig och min livssituation, men läget har börjat stabilisera sig - något.

tillägg: pinnar och trasor, handskar och lite sånt har vi lekt med.

Ja..alltså kamplust brukar jag likställa med typ "kämparglöd" och "vilja" :)
Oftast (!) brukar man väl checka av den med dragkamp, men en hund med bra kamplust påvisar den ju även på andra sätt..ja i ett uppletande tex som du sa! Sedan kan ju en hund ha bra kamplust men av lite social osäkerhet kanske tugga/bita/ta om. Då är det kanske lättare att se den när den slipper konfrontera folk så pass.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Ja..alltså kamplust brukar jag likställa med typ "kämparglöd" och "vilja" :)
Oftast (!) brukar man väl checka av den med dragkamp, men en hund med bra kamplust påvisar den ju även på andra sätt..ja i ett uppletande tex som du sa! Sedan kan ju en hund ha bra kamplust men av lite social osäkerhet kanske tugga/bita/ta om. Då är det kanske lättare att se den när den slipper konfrontera folk så pass.

Ok. Jag är med dig. Några omtag är det emellanåt och uppletandet är inte lika intensivt som hos dv.schnauzern. Han ger sig aldrig innan han hittar! Hon kan tappa intresset efter en stund och börja göra annat, men vi har inte tränat så mycket ännu.

(men tilläggas skall att jag inte skickar och skickar på många eller gör det bruksmässigt. Det är mest för att galenpannan skall få utlopp för sin energi och då får han också såklart leta några gånger!)

Jag ville ha en hund med lite tempo, men ingen brukshund, för det har jag inte tid med. Jag vet också att min hund är ung ännu och all energi kan vara ungdomlig livsglädje, men jag hoppas att detta behov inte sitter i hela livet, för då får jag antingen omplacera henne eller bli en ofrivillig bruksnörd.

En intensiv hund utan vettig aktivitet är en plåga för både sig själv och sin omgivning. Jag har flera gånger funderat på om en p/s ändå inte hade varit bättre. För mig, för oss som familj.

TS - hänger du med i svängarna? Får du ut något av tråden?

Btw, det finns en svart schnauzers MH på Velvet Dandys hemsida. Hunden heter "Milton" och av MH-resultatet att döma är han lite som jag uppfattat de svarta. kanske till och med lite oroligare än jag tänkt mig när vi bestämde oss för rasen.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Jodå, jag följer tråden med stort intresse och känner att jag har mkt större insikt om rasen schnauzer än vad jag hade för bara ett par dagar sen :bow: Jag är oerhört glad att jag ville ha en second opinion om min bekants åsikt om schnauzer och jag är supernöjd med alla svar jag fått här.

Om du vill bli av med din svarta terrorist så kan jag offra mig... :angel:
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Det finns även jaktkamplust.

Min hund har haft mindre/liten/ingen social kamplust men hög jaktkamplust. Hennes sök har ju varit högt intensivt med svansen piskande av engagemang och hon har inte gett sig. (Det är rätt roligt för svansarna går snabbare och snabbare ju närmare bytet de kommer ;) )

Just sök är nåot jag ägnat mig åt för att få utlopp för mina jyckars energi. Jag har kunnat slappa och de har sökt :angel: Nåja. Någon måste ju lägga ut sakerna och jag har ju engagerat mig i berömmet också.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Vilket jag skrev tidigare i tråden att jag tror schnauzrar har mer av isåfall, eller att det är isåfall mer av den man ska förvänta sig.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Jaktlusten är något man får stävja, åtminstone våran drar på det mesta som rör sig, så det är många långa koppelpromenader periodvis för hans del.

Men i övrigt är det en fantastisk ras tycker jag. Våran är så mentalt stabil en hund kan bli, han skulle nog bli en fantastisk dagishund, för han älskar barn och tillåter allt och lite till från deras sida. Smällare bekommer honom inte heller och han är jättebra på att känna av rädda hundar, då visar han en helt annan sida än sitt vanliga buffliga jag.

Enligt veterinärer och hunddagispersonal är han dock inte så schnauzeraktig, då de tycker att han är väldigt social och lätthanterlig.

Det är smarta hundar och man kan inte tjata in något, om man kastar apporten och ber honom hämta gör han det glatt 3ggr, sen tittar på en som "hämta den själv om du kastar iväg den". Sen är det mycket som ska ifrågasättas, "vad får jag för ut av det...". Iofs tycker jag det är ett tecken på intelligens:D. På hundklubben är han suverän, precis som att han vet att där är det träning, vi har omvänt en del 'schnauzerhatare'. Sen kan samma sak bara glömmas bort hemma:angel:.

Våran har som sagt lite för mycket jaktlust, men å andra sidan är han fantastisk på spår och sök, där är han envis som en röd gris, kampa med en främling om en trasa är däremot helt ointressant. Sen kan han underhålla oss en hel kväll med långa monologer genomförda mitt på vardagsrumsgolvet.

Jag älskar rasen, men nästa gång jag skaffar en hund så är jag mer medveten om vad jag ska ta hand om direkt och inte tycka är charmigt... Och en tik känns lockande så här i löptider.

Jag kan inte annat än rekommendera rasen. Och vår (schnauzerringens) valphänvisare har även koll på omplaceringshundar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 749
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: Ferrari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny medlem här på forumet även om jag varit inne och läst en del ibland. Ni är många som är aktiva här och det finns mycket...
Svar
18
· Visningar
2 328
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp