Hur "skarp" är en schnauzer?

Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Jag älskar vinthundar :love:
Är så sugen ibland så du anar inte. Men tror inte det fungerar här hos oss.
Jag vill kunna ha hundarna lösa på gården och jag antar en saluki gärna skulle kolla läget i skogen och på åkrarna :angel:

Och jag är OTROLIGT sugen på en schnauzer och har varit det i evigheter.. (framförallt sen jag lånade en dvärg och fick lite koll på mer än bara utseendet :p) Har suttit och kollat uppfödare, MHn och lite allt möjligt för att kunna sitta och dagdrömma och säga "Ooom jag skaffar en nu så kan det bli härifrån, nej, inte den uppfödaren" osv :angel:

Undrar vad Wahidah skulle säga om lösskägg.. jag kan testa och lägga upp bild på det så att du får se :idea:
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Fast jag kanske har svårt att se felen som finns...om de finns ;)

När jag har valpköpare här och de frågar om jag ser något negativt med rasen så har jag skitsvårt att komma på något.
Men det är väl så att det jag tycker är en bagatell kanske nån annan ser som något problem... jag vet inte :D

Sen tror jag att jag har lite gratis som har en flock. För de kan busa med varandra så tar jag den mysiga biten :love:
Jag slipper det där med att det ska bitas i händer, bitas i byxben mm. För det får de äldre hundarna ta :angel:
Fast sånt får man ju heller inte glömma, är lätt att göra det när man har många. Man måste låta varje individ få sin tid, vilket glöms ibland. För man tycker att alla ska få följa med ut osv...
Jag är skitdålig på det....:crazy:

Du är för det första absolut den rätta att yttra dig på det här forumet. Jag har bara teoretiska kunskaper (pga mitt intresse för rasen sedan flera år) och så har jag erfarenhet från en valp i sju månader. Det är ingenting!

Men, precis som du, så känner jag i hjärtat att det här är en typ av hund som jag trivs oerhört bra med.

Kanske kan jag fixa det här med att fostra denna hund, trots att jag är en ganska usel hundägare. Jag är lite för nonchalant och långsam kanske, men jag blir väldigt sällan arg eller höjer rösten. Inte för att höjda röster är att föredra, men med mina andra hundar (bortsett dv.schn) så har jag behövt att vara mycket tuffare än vad jag är och verkligen hävda min position. Iaf har det känts så, eller så har jag gjort fel, det har inte varit en dans på rosor om man säger så.

Med denna hund känner jag inte att det krävs att jag tuffar till mig, tvärtom så skall jag vara mig själv, men envis och bestämd. Hon är uppmärksam på mig och vill vara till lags, det är bara mycket spring i benen och hon tar alla chanser att rida på människors ben och lite andra hyss. Jag får vakna till lite! Ja, ungefär som med en unghäst - då kan man inte såsa i sin egen värld.

Däremot - tadaa - det du beskriver med bitande efter byxben och handskar, det har aldrig hänt! (än :angel:)

I övrigt så tycker jag att TS skall lyssna på dig, för det gör jag. :bow:
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Fast jag kanske har svårt att se felen som finns...om de finns ;)

När jag har valpköpare här och de frågar om jag ser något negativt med rasen så har jag skitsvårt att komma på något.
Men det är väl så att det jag tycker är en bagatell kanske nån annan ser som något problem... jag vet inte :D

Sen tror jag att jag har lite gratis som har en flock. För de kan busa med varandra så tar jag den mysiga biten :love:
Jag slipper det där med att det ska bitas i händer, bitas i byxben mm. För det får de äldre hundarna ta :angel:
Fast sånt får man ju heller inte glömma, är lätt att göra det när man har många. Man måste låta varje individ få sin tid, vilket glöms ibland. För man tycker att alla ska få följa med ut osv...
Jag är skitdålig på det....:crazy:

Jag vet vad du menar, hihi, man känner sig nästan lite blåögd.
För ett par veckor sen ringde en tjej angående jaktgolden och jag fick samma fråga men kunde inte heller komma på något negativt. :D

Vad gäller egentid så har jag alltid lagt stor vikt vid det när jag haft tre. Numera har jag ju bara två hundar så jag ser alltid till att de får minst varsin egen promenad, egen massage/mys/stretchstund och egen träning varje dag. :) Det blir ju lite lättare med färre på den fronten.

Kan du inte slänga in lite bilder också? :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Underbart att höra någon som har så bra erfarenheter av dem och som verkligen kan intyga att det är en trevlig ras. Vilket jag tror att det är, men vi hade otur med vår tjej. Vi har mycket hunderfarenhet så tyvärr tror jag inte det var uppfostran som felade i detta fallet utan just att vi hade otur och fick en individ som var alldeles för osäker mentalt. Har man otur så finns ju sådana individer inom alla raser och är inte något specifikt just för Schnauzern. Vi tränade ändå mycket med just osäkerheten men det blev tyvärr inte mycket bättre. Trots allt hade vi henne i 7 år så vi gav henne verkligen en chans, men tog sedan det svåra beslutet för både hennes och vår skull. Kanske är det som du säger att aveln såg annorlunda ut förr och man nu får fram bättre och tryggare hundar. Om bara någon hade kunnat intyga på att jag får en schnauzer med bra mentalitet så skulle jag inte tveka en sekund. Det är underbara hundar med mycket intellekt och vilja att lära sig, dessutom har de väldigt trevlig storlek.

Vår Ronja köpte vi för 15 år sedan nu, så det var ju länge sedan och mycket har nog hänt sedan dess. Hon var fullstammad och kom från en välrenomerad kennel. Men efter vad jag förstått så var både hennes 2 syskon också väldigt speciella så kanske var det kombinationen av mamma och pappa som inte blev bra.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Du råkar inte känna någon schnauzerägare så att du kan fråga om du får låna hem hunden en vecka eller så?
Så kan du kolla om dina erfarenheter stämmer med den hunden och om det positiva även finns i lånehunden?
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Jag känner dessvärre ingen schnauzer-ägare här i omkring. :( Men sen är det inte aktuellt med någon mer hund just nu heller. Jag har min lilla Gibson (som för övrigt är ganska stor för att vara DS, kanske visste han att jag egentligen ville ha en Mellis? ;) ) Nu har han dock varit hos mina föräldrar i flera veckor då jag har brytit benet och inte riktigt är i promenadform. :mad:

Hur som helst så är jag övertygad om att det finns underbara schnauzrar och med tanke på det Grana nämnde om att aveln är bättre idag, så kanske man vågar sig på att köpa en nästa gång det är dags för valpköp, men då ska jag titta noga på både mamman och pappan. Eller så vänder jag mig rentav till Grana, då hon verkar ha underbara mellisar. :laugh:

Är det bara jag som för övrigt tycker att det finns ganska få schnauzrar, ytterst sällan jag ser någon och om jag gör det så är de alltid p/s?
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Har också blivit förtjust i schnauzern. Den är snygg, lagom stor och mysig personlighet....faaast jag har ju nästan en egen. Nisse är ju här då och då och sover över hos sin "kusin" Ian..:D
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Det var ett tag sedan jag såg någon bild på Nisse. Han måste väl ha vuxit en hel del sedan valpbilderna.
Eller har jag missat någon tråd?
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Nej det har du inte, här är han. Fyllde ett år i fredags :laugh:

DSC_4858.jpg


DSC_3260.jpg
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

En liten fråga ...Hur kommer det sig att man säger att svarta är skarpare än p/s?
I rasen är det ju tillåtet att para mellan färgerna.
Ser på stamtavlor att många schnauzer har blandat bakom sig.

De svarta Mellisar som jag träffat under åren är varken skarpa eller skälliga.
Så detta är bara en fundering.
Ha en trevlig kväll/BL
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

En liten fråga ...Hur kommer det sig att man säger att svarta är skarpare än p/s?
I rasen är det ju tillåtet att para mellan färgerna.
Ser på stamtavlor att många schnauzer har blandat bakom sig.

De svarta Mellisar som jag träffat under åren är varken skarpa eller skälliga.
Så detta är bara en fundering.
Ha en trevlig kväll/BL

Fast de måste ju inte vara skälliga för det ska vara en skillnad ;)

Jag har inte så stor erfarenhet av de svarta. Men jag har frågat uppfödare som har båda färgerna. Och de tycker det är skillnad. Om de är skarpare tror jag inte, men det är mer krut i dom.
De kräver lite mer av sin ägare, kanske ifrågasätter mer (kommer inte på ett annat ord)..

Jag råkade säga till en uppfödare som ville låna en hane jag fött upp, att han är lite som de svarta. Lite mer krut i. Svaret blev...sån vill jag inte ha :D

Men visst har det blivit bättre. Men när jag började med schnauzer, så var det de svarta som hördes vid utställningsringen tex. Sånt tycker jag inte man hör nu.

Jag skulle kunna tänka mig en svart, för så himla besvärliga är det inte så ni tror det som läser. Men jag skulle vara noga med vilken stam jag tog efter osv..

Att det har blandats mellan färgerna tror jag faktiskt de svarta tjänat på, för de har även blivit mycket snyggare under åren. Var stor skillnad extriört för bara 15 år sedan..
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Tack för ett trevligt svar Grana, och lycka till med dina valpisar.

Nu håller vi tummarna för att min älsklings Schnauzer snart får sina valpar. Skall bli så spännande att vara med när de kommer till världen.

Har aldrig varit med om en valpning, men denna tik känner jag ordentligt sen hon var valp.

Sen skall det bli kul när mina hundar så småningom får träffa valparna. Den äldsta av mina tikar verkligen älskar valpar, däremot den yngre tycker att de är lite otäcka, så hon aktar sig lite o leker med dem på avstånd.

Hälsningar från ett grått o kallt Södermanland.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

*KL*

Åh, vad kul att läsa att mentaliteten blivit bättre under åren!
jag hade schnauzer som var födda på 80-talet och tyvärr var inte mentaliteten vad jag önskade. Kanonmysiga hundar hemma med familjen, men enormt stor vaktinstinkt. Inte lätta att träna, dålig kamplust, ingen speciell "will to please". Men någonstans fastnade jag ändå för dessa skäggiga typer, men valde i fortsättningen riesen o dvärg. Men jag har alltid sneglat lite på mellanvarianten, är ju sååå perfekt storlek!

På 80-talet kändes det som om inte så många uppfödare var så intresserade av den mentala biten....Härligt att det verkar gå åt rätt håll!!
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Å andra sidan ska du inte förvänta dig att du får en hund med stor kamplust heller. Det är ju ingen "sån" ras. Finnas ska det tycker jag absolut, men man kan väl vara nöjd om det är med måtta? Will to please..nja...Jodå om du trycker på rätt knappar..men inget som kommer från hunden spontant. ;)

Jag upplver de schanuzrar jag mött som påhittiga hundar och de kan gärna bli underhållna av sina ägare, men har de inte lust så HAR de inte bara det. Eller säg såhär, de flesta har nog lust..men VAD de har lust till är änna olika. De gör nog dock vad man önskar av dem om de bara anser att det är värt det.
Man kan ju inte förvänta sig bruks-riesen mentalitet på dem riktigt heller :)
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Å andra sidan ska du inte förvänta dig att du får en hund med stor kamplust heller. Det är ju ingen "sån" ras. Finnas ska det tycker jag absolut, men man kan väl vara nöjd om det är med måtta? Will to please..nja...Jodå om du trycker på rätt knappar..men inget som kommer från hunden spontant. ;)

Jag upplver de schanuzrar jag mött som påhittiga hundar och de kan gärna bli underhållna av sina ägare, men har de inte lust så HAR de inte bara det. Eller säg såhär, de flesta har nog lust..men VAD de har lust till är änna olika. De gör nog dock vad man önskar av dem om de bara anser att det är värt det.
Man kan ju inte förvänta sig bruks-riesen mentalitet på dem riktigt heller :)

Fast vår har ordentlig kamplust och en hög jaktlust. Jag har stött på några svarta som har det. Hur p/s är vet jag inte. Det kanske är skillnad i färgerna?

Jag har träffat för få hundar för att kunna uttrycka mig tvärsäkert. Vår är i alla fall inte bara livlig och vild, utan ganska fokuserad på att "göra något". Hon älskar uppletande och det är en slags jakt också, även om det inte är ett flyende objekt.
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Fast vår har ordentlig kamplust och en hög jaktlust. Jag har stött på några svarta som har det. Hur p/s är vet jag inte. Det kanske är skillnad i färgerna?

Jag har träffat för få hundar för att kunna uttrycka mig tvärsäkert. Vår är i alla fall inte bara livlig och vild, utan ganska fokuserad på att "göra något". Hon älskar uppletande och det är en slags jakt också, även om det inte är ett flyende objekt.

Kul! Tycker dock inte att man ska förvänta sig en enorm kamplust när man köper en schnauzer. Jaktlust, det har jag sett att många har.
Sedan undrar jag vad du menar med kamplust? Slita och dra i en trasa? Att orka arbeta väldigt länge utan belöning? etc..
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

*KL*

Åh, vad kul att läsa att mentaliteten blivit bättre under åren!
jag hade schnauzer som var födda på 80-talet och tyvärr var inte mentaliteten vad jag önskade. Kanonmysiga hundar hemma med familjen, men enormt stor vaktinstinkt. Inte lätta att träna, dålig kamplust, ingen speciell "will to please". Men någonstans fastnade jag ändå för dessa skäggiga typer, men valde i fortsättningen riesen o dvärg. Men jag har alltid sneglat lite på mellanvarianten, är ju sååå perfekt storlek!

På 80-talet kändes det som om inte så många uppfödare var så intresserade av den mentala biten....Härligt att det verkar gå åt rätt håll!!



Fast det du skriver måste ju inte betyda att de hade dålig mentalitet.
För precis som MrsScabtree så får man allt ha en smula humor för ha en schnauzer.
De är inte will to please, som tex en schäfer är. Schnauzern är helt enkelt inte sån. Sen finns det självklart de som är sånna också, men det vanliga är att man nog får ha lite idéer när man ska träna.
De undrar vad de får för att göra allt det där man ber om, men är ändå inte "jäkliga". Men man får som sagt komma på ett roligt sätt att träna på.

Däremot tror jag de svarta har med av kämparglöden, är det jag menar med lite mer krut i. De är lite mer på, men där får man också ha humor, de måste inte vara lättare att träna för det, utan de kan också fråga vad de får för att komma på inkallning.
Mina har aldrig varit så att de ska bråka och smita när man tränar. men de kan tex stå och titta på mig och fundera på att ska jag gå till matte eller ska jag bara stå här och titta lite på henne en stund först :D
Sen har jag en schnauzer som lyder minsta vink, men då är hon också mjukare till sättet.

Pappan till Nisses som nämns här i tråden är lydnadschampion. Och jag brukar säga att klarar man det med en schnauzer, då är man duktig. För man får inget gratis. men som sagt. Gör det roligt, så kan du få en kanonhund.
Denna lydnadshunden går kanon, och är verkligen jätteduktig. Men han kan också få för sig att stanna till mitt i ett moment för titta på en skata. Han ser inte bara husse, utan ser lite annat också ;)


Att schnauzer har vaktinstinkt är inte konstigt, de var "gjorda" för att leva på en gård som gårdshund och jaga råttor. Så det kan man heller inte säga något om mentaliteten, för var ju så de skulle vara.

Klaga på mentaliteten kan man göra när man får en hund som inte fungerar, eller som inte är som rasen ska vara.

Men, det har gjorts mycket med schnauzern tycker jag. Många uppfödare gör MH på avelshundarna och fixar även MH för avkommorn osv..
 
Sv: Hur "skarp" är en schnauzer?

Å andra sidan ska du inte förvänta dig att du får en hund med stor kamplust heller. Det är ju ingen "sån" ras. Finnas ska det tycker jag absolut, men man kan väl vara nöjd om det är med måtta? Will to please..nja...Jodå om du trycker på rätt knappar..men inget som kommer från hunden spontant. ;)

Jag upplver de schanuzrar jag mött som påhittiga hundar och de kan gärna bli underhållna av sina ägare, men har de inte lust så HAR de inte bara det. Eller säg såhär, de flesta har nog lust..men VAD de har lust till är änna olika. De gör nog dock vad man önskar av dem om de bara anser att det är värt det.
Man kan ju inte förvänta sig bruks-riesen mentalitet på dem riktigt heller :)



Du skriver och förklara så himla bra. Detta ska jag nog spara :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: Ferrari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny medlem här på forumet även om jag varit inne och läst en del ibland. Ni är många som är aktiva här och det finns mycket...
Svar
18
· Visningar
2 328
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp