Bukefalos 28 år!

Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Fast TS gör ju såhär återkommande, + att hon inte la tråden under "dagbok". Jag tycker många kommentarer har varit meningsfulla just eftersom TS troligen läser.
+ @mandalaki alltså jag vet inte. Jag taggar ts och skriver rakt till henne men hon svarar inte och då blir det så konstigt. Och varför skriver du @Dressyrtjejen_97 så många likadana trådar där du får samma svar hundra gånger och varje gång verkar du börja om från noll. Stämmer det eller får du ut något vettigt? Känner du att du puffas framåt eller knuffas du ner?
 
"De vanligaste gränserna för skolskjuts är:
- 2 km för 6-10 åringar
- 3 km samt för 11–13 åringar
- 4–5 km för 11-16 är åringar "
När jag gick gymnasiet var gränsen för att öht få ett busskort att man hade mer än 5 km. Som syns ovan anses att även högstadieelever ska klara att cykla eller gå den sträckan på egen hand. TS som är 20 år anser det vara ogörligt.

En sak som jag flera gånger reagerat på i dina trådar @Dressyrtjejen_97 är att du har väldigt skeva referensramar. Både om vad som är normalt/vanligt och bredden på vad andra människor gör och har som förutsättningar för sina liv. Även med enkla och konkreta detaljer som är enkelt att informera sig om.
Du lever i ekonomisk lyx i Stockholms absolut närhet och envisas med att kalla det Byhålan, Kråkslottet och Skrotbilen (tror jag orden var). Tycker att du inte får tag på en acceptabel VC trots att du har tillgång till hela Storstockholms utbud, en busslinje med regelbundna turer samt trafik på kvällar och helger är kass. osv. osv.

Alla kommer från varierande geografiska, kulturella och socioekonomiska miljöer och man blir hemmablind utifrån vad man är van vid. Men du verkar så oförstående när det påtalas för dig. Som att du inte kan vidga och justera dina referenser när det tillförs ny information. Förändra och fylla på din världsuppfattning.
Förstår du att det du lever i inte är samma verklighet som för flertalet här i landet? Och att du verkar elitistisk och nonchalant när du uttrycker dig som att du utgår ifrån att det vore självklarheter/rättigheter att ha det så.

Tänker att den del av din boja som hindrar flytt hemifrån ligger där. Att livet som ung vuxen och på studentekonomi framstår som ohanterligt för dig. Antingen för att du inte kan tänka dig att leva med vad det innebär. Eller för att du bara inte kan föreställa dig vad det innebär tillräckligt konkret.

Om det inte är, som flera är inne på, att du själv väljer lyxen och därför tar priset med föräldrakontrollen så är mitt tips att du börjar reflektera mycket mer om vad många i trådarna egentligen säger. Se verkligheten och samhället, vad andra människor gör och hur de har det.
Får känslan att du gör det mycket lite.
(Vilket i sig också bidrar till att dina föräldrars bild av allt blir absurt dominant med tanke på den ålder du har nått; lite som en femåring för vilken det pappa sagt är =sanningen).
 
"De vanligaste gränserna för skolskjuts är:
- 2 km för 6-10 åringar
- 3 km samt för 11–13 åringar
- 4–5 km för 11-16 är åringar "
När jag gick gymnasiet var gränsen för att öht få ett busskort att man hade mer än 5 km. Som syns ovan anses att även högstadieelever ska klara att cykla eller gå den sträckan på egen hand. TS som är 20 år anser det vara ogörligt.

En sak som jag flera gånger reagerat på i dina trådar @Dressyrtjejen_97 är att du har väldigt skeva referensramar. Både om vad som är normalt/vanligt och bredden på vad andra människor gör och har som förutsättningar för sina liv. Även med enkla och konkreta detaljer som är enkelt att informera sig om.
Du lever i ekonomisk lyx i Stockholms absolut närhet och envisas med att kalla det Byhålan, Kråkslottet och Skrotbilen (tror jag orden var). Tycker att du inte får tag på en acceptabel VC trots att du har tillgång till hela Storstockholms utbud, en busslinje med regelbundna turer samt trafik på kvällar och helger är kass. osv. osv.

Alla kommer från varierande geografiska, kulturella och socioekonomiska miljöer och man blir hemmablind utifrån vad man är van vid. Men du verkar så oförstående när det påtalas för dig. Som att du inte kan vidga och justera dina referenser när det tillförs ny information. Förändra och fylla på din världsuppfattning.
Förstår du att det du lever i inte är samma verklighet som för flertalet här i landet? Och att du verkar elitistisk och nonchalant när du uttrycker dig som att du utgår ifrån att det vore självklarheter/rättigheter att ha det så.

Tänker att den del av din boja som hindrar flytt hemifrån ligger där. Att livet som ung vuxen och på studentekonomi framstår som ohanterligt för dig. Antingen för att du inte kan tänka dig att leva med vad det innebär. Eller för att du bara inte kan föreställa dig vad det innebär tillräckligt konkret.

Om det inte är, som flera är inne på, att du själv väljer lyxen och därför tar priset med föräldrakontrollen så är mitt tips att du börjar reflektera mycket mer om vad många i trådarna egentligen säger. Se verkligheten och samhället, vad andra människor gör och hur de har det.
Får känslan att du gör det mycket lite.
(Vilket i sig också bidrar till att dina föräldrars bild av allt blir absurt dominant med tanke på den ålder du har nått; lite som en femåring för vilken det pappa sagt är =sanningen).

Vilken fantastiskt bra inlägg. Jag skulle vilja tillägga att som skötsam ung vuxen räknar jag in att ta ansvar för sina val. Som t ex att bo kvar hemma av bekvämlighet och ekonomi.
 
Det är absolut inget fel med att bo hemma under tiden man pluggar tex, det som är galet är att det är regler hur man går ut, festar, utegångstider och sovtider osv, det har inte föräldrarna med att göra när man är så gammal.

Tror inte det är någon direkt som hakar upp sig på att någon bor hemma som 20 åring då det är ganska normalt, men inte med regler som finns för en 14 åring liksom.
Då är jag med!
 
Jag blir också väldigt provocerad av denna tråd och att ts bara väljer ut vilka inlägg hon svarar på.

@Dressyrtjejen_97 hade varit intressant att veta hur du tänker över allt det bra som folk har skrivit i tråden.
Mig veterligen finns det inga krav på att man ska besvara alla inlägg som görs.
Jag tror verkligen att man ska ta allt TS skriver med en stor skopa salt.
Varför? TS har skrivt många trådar och i alla kan man läsa in just den här problematiken som hon tar upp här, ja även i de flesta hästtrådarna.
+ @mandalaki alltså jag vet inte. Jag taggar ts och skriver rakt till henne men hon svarar inte och då blir det så konstigt. Och varför skriver du @Dressyrtjejen_97 så många likadana trådar där du får samma svar hundra gånger och varje gång verkar du börja om från noll. Stämmer det eller får du ut något vettigt? Känner du att du puffas framåt eller knuffas du ner?
Jag tror att @Teilani och kanske även @Görel är inne på något. Som jag tolkat TS så är hon oerhört hårt hållen av föräldrarna. Med tanke på hur de talat mot lån i alla lägen så att TS inte vågar låna till sina studier och sannolikt inte vågar låna till en bostad hur TS utan orsak beskrivt hur hon mer eller mindre skäms för att hon fått känslor för en manlig vän för det får man inte få så skulle jag snarast vilja likna det hela med hjärntvätt. Om TS levt i den här miljön hela livet och aldrig sett något annat så får man kanske acceptera att det tar tid för henne att ställa om sitt tankesätt och att hon under tiden känner behov av att kolla av om hennes nya tankar är vettiga eller om föräldrarna har rätt i det de påstår.
 
Undrar dock om inte ta skriver i affekt efter bråk med föräldrar ?
Man brukar kunna överdriva en del när man är lite arg :D
Visst kan det vara så men konceptet går igen om och om igen så för mig känns det som om något är väldigt fel även om trådar skrivs i affekt.
 
Jag tror jag kan se föräldrarnas sida.
Och de är inte Amish, för de har en skrotbil.
Fast det där sa inte så mycket. TS är vuxen och frågar upprepade gånger om saker som de flesta gör i 15 års åldern är okej. Vad är det du ser från föräldrarnas sida?
Angående Amish så förstår jag inte alls kommentaren. Det finns gott om människor som lever i det här landet, har bil och förtrycker sina döttrar
 
@Dressyrtjejen_97 - ett förslag: bestäm dig för att cykla till stallet under en månad eller så. Om du inte är så van kommer det att vara lite jobbigt första veckan, men du vänjer dig snart. 5 km tar 20-30 minuter. Det är en sträcka som många, många i Sverige cyklar varje dag. Till jobb, skola, dagis (då med last), affären, stallet - allt möjligt.

När du cyklar, reflektera över att du självständigt tar dig fram utan kostnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp