Bukefalos 28 år!

Hur stannar ni er häst?

Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan? Sätter mig tyngre än vanligt, blir passiv i höfterna och "jobbar" in henne i skritten (skänkel om och stöd i tyglen) så att det inte blir tvärt.
Om hästen blir lite för pigg i skogen? Först använder jag sitsen, lyssnar hon inte på det tar jag i tyglen (lätta förhållningar) eller gör en volt.
Vid hoppning? samma som på banan.

Något annat? Jag bromsar henne på samma sätt vilken situation det än är, bara att jag kan få göra lite tydligare i skogen då det är så kul att springa fort ;)
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Så funkar det för mig också. Igår gick det att stanna genom att sluta rida och göra en utandning.
Däremot på hemvägen (maten...) så fick jag lov att använda starkare hjälper.


Ungefär så, men starkare är att dra upp hälarna bakåt , DÅ tvärnitar min pålle. Inte jag som lärt honom det, vet inte om han tycker det är en obalans-grej så han stannar för säkerhets skull. Men bra att ha i alla fall.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''? :)

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan? Jag rätar upp mig och tänker halt.
Om hästen blir lite för pigg i skogen? Förhållande tygeltag samt lugnande prat/ skäll om hon inte lyssnar.
Vid hoppning? Rätar upp mig/förhållande tygeltag.
Något annat?
Vid uteridning på lång tygel stannas hon med ett ptroo. Samma vid körning, fast där förstärker jag ofta med en förhållning.

De flesta gånger kan jag ha mkt lätta hjälper, behöver aldrig ta hårt i henne.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

KL

vad väluppfostrade hästar alla har :eek: *eller duktiga ryttare vad vet jag* min snart hemkommna VÄLDIGT pigga sak får jag tyvärr ta i för att hon ska lyssna men jag sätter mig ner så djupt jag kan, använder rösten och tar nån förhållning oavsett arbete ska det funka
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Ser till att hästen är stadig i formen med lagom mkt bjudning-halvhalt-börjar med att sitta upp ganska mkt och bromsa med sitsen-lätt kramning om tyglarna-förstärker med prrro vid behov :)
Funkar bra på dressyrbanan, på hoppbana eller i skogen får man ge och ta ett tag, ev.ta tag i då ponnyn busar :p Dock aldrig dra eller rycka såklart!!!
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Om hästen blir lite för pigg i skogen?

Rider nästan bara ut så jag svarar på det.
Jag rider på min häst en egen blandning av western och vanligt och hejsan svejsan :rofl: :o

Gör ungefär som följer, inte alltid exakt, ibland behövs bara Ptroo eller kram i tyglen t.ex

Ptroo, och rätar upp mig/trampar i stigbyglarna, kramar tyglen. Även vid avbrott mellan gångarterna.
I går lyssnade hon super på detta trots hon var jätteframåt :love:

Är hon mycket pigg och inte lyssnar upprepar jag hjälperna lite kraftigare och tar mer i tyglen, men det är bara när vi rider med fler hästar än en :D
Sällan, men det händer då och då när vi rider ut flera stycken, om det blir galopprejs eller hon får nys om att köra om när hon inte får, får jag tyvärr ta ordentligt och ryta i, när hon blir ett ånglok.

Ska hon bara lugna sig lite men behålla samma gångart, så använder jag Whooo eller Saaaakta.

När jag kör är det samma hjälper, använder mkt rösten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stannar ni er häst?

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan?
Har bara ridit ena hästen på bana en gång (Den andra promenadrids bara) och hon är väldigt hård i munnen ute! Men på banan så "bromsar" jag med sätet och gör en lätt förhållning. men funkar inte det blir det att jag får "ge och ta"...

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
haha! det händer alltid!
Häst #1: Där hjälper tyvär inget annat än att "Ta och ge" och i galoppen så måste man dra hårt! Annars sticker hon.. men det skall tränas bort!
Häst #2: Varmblod som inte kan skritta i normal fart! Utan hon "Studsar" fram! har väl antagligen alltid fått göra så! Med henne behöver man inte ta i så i tyglarna utan hon lyssnar ändå! men det hjälper tyvär oftast bara i max 3 sek sen studsar hon igen... Där är det en lätt förhållning, ner med hälarna och broms med sätet som gäller! Även där skall det tränas! ;) (Jag har precis börjat rida hästarna)
Vid hoppning?
Ingen av dem hoppas!
Något annat?
Använder mycket ljud! "Ptroo" "Whoo" och mååånga "Braaaa" "Duktig tjej" ;) och FÖRSÖKER att rida med sätet så gott det går!:bump: haha!

Nån som kanske har tips på hur man ska SLIPPA göra som jag? PM:a mig isåfall! ;) Skulle vara jätte tacksam!:bow:
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

KL

vad väluppfostrade hästar alla har :eek: *eller duktiga ryttare vad vet jag* min snart hemkommna VÄLDIGT pigga sak får jag tyvärr ta i för att hon ska lyssna men jag sätter mig ner så djupt jag kan, använder rösten och tar nån förhållning oavsett arbete ska det funka

I mitt fall är det en kombination av världens bästa häst och att jag själv har ridit in/skolat henne. Då blir hon ju som jag vill ha henne och jag slipper skola om.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan?
Halvhalt, sitter tyngre, tar lätt tygeltag. Använder röst om inte det funkar.
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Försöker få henne på andra tankar först, skänkelvikning och öppna. Sen flera halvhalter, tygeltag. Röst.
Vid hoppning?
Samma som på banan, kan hända att jag tar mer i munnen på henne, något som jag tränar bort.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Tar medryttarhästen då (westernpållen)

Om ni jobbar på banan?
Sätter mig tillbaka i sadeln. Stannar nästan alltid då. Trampar ner i stigbyglarna om hon inte stannar då. Som en sista lösning kan jag använda rösten eller ev krama om tygeln.
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Använder rösten rätt mycket då. Sitter tillbaka, trampar ner i stigbyglarna ordentligt. Om hon sticker styr jag ut i skogen. Drar aldrig i tyglarna.
Vid hoppning?
Vi hoppar inte :D
Något annat?
Försöker att inte använda tyglarna alls. Det som funkar bäst är att motverka hennes rörelser om hon verkligen inte vill stanna. Men som sagt, oftast räcker det med att jag sitter tillbaka.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?


Om ni jobbar på banan?
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Vid hoppning?
Något annat?


Samma svar överallt.
Jag använder mej whow med en viss betoning och sätter fram fötterna och sitter till i sadeln. Gör ingen skillnad på bana och ute eller om jag nu skulle ge mej in på att hoppa henne.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan? Sitter djupt och stannar upp i den medföljande rörelsen.

Om hästen blir lite för pigg i skogen? I trav och galopp ställer jag mig upp och stannar av i rörelsen, använder rösten.

Vid hoppning? Hmm, hoppar ju inte men det gäller väl samma sak där...
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

KL

vad väluppfostrade hästar alla har :eek: *eller duktiga ryttare vad vet jag* min snart hemkommna VÄLDIGT pigga sak får jag tyvärr ta i för att hon ska lyssna men jag sätter mig ner så djupt jag kan, använder rösten och tar nån förhållning oavsett arbete ska det funka

hehe, jag har för länge sedan insett att alla de som man ser när man är ute och som är lite hårda och kanske oraffinerade i sina hjälper av någon anledning aldrig hört talas om bukefalos:P
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''? :)

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan?
Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Vid hoppning?
Något annat?


Sätter mig ner ordentligt i sadeln och samlar ihop henne lite grann så hon blir uppmärksam och sätter under sig ordentligt, sedan sitter jag till ännu tyngre. Kramar till lite i tygeln för att vara extra tydlig typ.

Är noga med att hästen ska vara framför mig, mellan skänkel och hand.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

hehe, jag har för länge sedan insett att alla de som man ser när man är ute och som är lite hårda och kanske oraffinerade i sina hjälper av någon anledning aldrig hört talas om bukefalos:P

Tror att de flesta förmedlar sin öskan om hur de vill stanna sin häst:angel: Sen kanske det inte alltid blir så....av olika anledningar
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

:rofl: ja jag erkänner iallfall att jag har problem med att stanna henne :D *det är ingen hemlighet men å andra sidan vill jag göra nått åt det* när jag väl får hem henne kommer jag arbeta mycket halvhalter (hon fattar ju inte vad det är :rofl: men arbete lönar sig förr eller senare) och röst, det lyssnar hon ju iallfall bra på. Ska börja longera henne sedan när jag får hem henne och då nöta in röst komandona.

gud villken underbar ponny hon kommer bli :rofl: *om endå allt gick som man ville*
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Stannar i första hand med sätet, han lyssnar oftast bra på de :)
men om han av någon anledning inte lyssnar på det så läggs förstås röst och hand till,för stanna ska han varken han vill eller inte :P
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

:rofl: ja jag erkänner iallfall att jag har problem med att stanna henne :D *det är ingen hemlighet men å andra sidan vill jag göra nått åt det* när jag väl får hem henne kommer jag arbeta mycket halvhalter (hon fattar ju inte vad det är :rofl: men arbete lönar sig förr eller senare) och röst, det lyssnar hon ju iallfall bra på. Ska börja longera henne sedan när jag får hem henne och då nöta in röst komandona.

gud villken underbar ponny hon kommer bli :rofl: *om endå allt gick som man ville*

Vi kanske ska dela erfarenheter och tips då?!?! ;)
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

jamen visst :D kan ju börja med att min blivande ponny vet inte vad halt är :angel: end¨å är hon utb. LA hoppning i holland :rofl: (tror att de alltid hade en uppfällbar buske med sig att styra in i :smirk: )

nej men hon har blivit bättre nu än vad hon var för 2 år sedan när hon knappt kunde trava eller skritta bara galoppera :D
*fy tusan vad jag älskar den ponnyn eller :o :love: *
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

jamen visst :D kan ju börja med att min blivande ponny vet inte vad halt är :angel: end¨å är hon utb. LA hoppning i holland (tror att de alltid hade en uppfällbar buske med sig att styra in i

nej men hon har blivit bättre nu än vad hon var för 2 år sedan när hon knappt kunde trava eller skritta bara galoppera
*fy tusan vad jag älskar den ponnyn eller *

Min medryttarhäst är 20+ och utbildad LA dressyr (Märks då INTE!) och kontrollerad galopp och stanna finns inte i hennes ordförråd! :crazy: :d

Så här blir det massa skritt och halter (inte så kul sen i sommar då man gärna vill tok galoppera i sommarvären! ;) )
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 002
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 697
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 738
Senast: Askur2017
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 705
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp