Bukefalos 28 år!

Hur stannar ni er häst?

Sv: Hur stannar ni er häst?

i alla lägen säger jag bara ett bestämt woo så gör pållen halt oavsett gångart. när hon ska sakta av säger jag saaaakta och när jag bara vill att hon ska dra ner på farten utan att sakta av till en långsammare gångart så säger jag iiiiiis :D
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Tänker mig att en tråd sitter fast mitt uppe på huvudet och det drar i den, dvs sträcker på mig. Tänker mig ett stopp.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''? :)

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan? Jag ändrar till jobbar med fokuserad häst. Spelar ingen roll var vi håller till och vi är väldigt sällan på en bana. Då göra jag såhär typ:

Slappnar av lite i sitsen (oavsett lättridn/nedsittning), lättar i handen och sjunker sedan ned lite i sadeln. Rider jag lätt så sjunker jag inte ned i sadeln lite senare än jag "börjar min avsaktning" för jag lämnar gärna ryggen fri.

Saktar han inte ned för det här (vilket han oftast gör om han inte är lite för pigg och det svaret kommer ju nedan) så kan jag lägga till något röstkommando. Oftast "hoho" eller "sakta" eller något lugnande. Mest för att påkalla uppmärksamhet även om "hoho" nu fungerar i princip alla fall som en halvhalt på grund av användandet.

"Prroo" använder jag ENDAST för halt, således använder jag det än så länge mest i skritt för jag vill ha en direkt halt. Behöver vi "nödstoppa" använder jag det oxå för då ser man ju till att detblir halt direkt. Men rider jag vettigt så vill jag ha en bra halt, inte en "tvärstoppshalt" och då använder jag inte "prroo", iaf inte än (ung häst).

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Jag gör som ovan fast saktar han inte ner när jag lättar på tygeln så följs det av ett tygeltag. Jag är inget fan alls av att "sitta emot" eller sitta tugnt i sadeln om jag inte redan sitter ner, vilket jag endast gör i väldigt korta sekvenser under ren "dressyrridning" eftersom han är så ung. Jag står hellre upp/mkt lätt trepunktsits, man kan rida med sitsen där med faktiskt ;)

Men, lyssnar han inte på tygeltag så är jag VÄLDIGT konsekvent med att aldrig bli hängandes i tygeln. Dels för att han i grund och botten är väldigt känslig och lätt släpper kontakten och tidiagre blev väldig jobbig i munnen om man behövde ta i honom lite mer i början av ridturen. Men mest för att jag under inga omständigheter vill lära honom att ligga på/inte lyssna på bettet. Jag red in honom själv och har vissa sådana punkter (bla denna och även att aldrig uppmuntra nosen bakom lod) som jag är väldigt noga med för att han aldrig ska få in tankesättet i huvudet sas.

Så, beroende på hur han känns så tar jag antingen ETT hårdare tag - om han bara rent ignorerar bettet (ovanligare). Det följs av omedelbar och total eftergift och fungerar alltid. Det fungerar verkligen bara som "hej där, hejda dig NU!" och han hejdar sig alltid och man tar sin lätta kontakt efter eftergiften och fortsätter rida. Då är han "hejdad" även i huvudet (han är ingen het häst utan tar förhållningar helt korrekt och fattar alltid att han gick för långt i sina busförsök) och är koncentrerad igen och fortsätter jobba på. Han blir aldrig uppjagad eller stressad av en tillrättavisning oavsett. Troligen eftersom han blivit behandlad helt konsekvent hela tiden och vet att de gånger man säger till på skarpen är det något väldigt icke tillåtet han hållit på med.

Men, den vanligare varianten är ju just om han är lite för pigg och tassar på i för högt tempo och inte riktigt kommer tillbaka. Vill jag bara ha ned tempot till normalt så försöker jag sitta (rida lätt iofs men ni fattar) mer stilla och lägger ofta till ett "hoho", som som sagt oftast fungerar precis som en halvhalt. Efter det kan jag ta lite i tygeln. Han "stannar upp" i halvhalten och blir då påverkabar ist för om jag direkt tagit i tygeln kanske lagt sig i handen - det vill jag inte få fram.

Är han allmänt pigg lite åt "kan bli stark hållet" så lägger jag till lite sidvärts om det fungerar för dagen (ganska nytt och inte befäst). Fungerar det inte eller om jag är smart (:o) så bryter jag bara av till skritt, slyttar ngn gång och sedan är skänkelhjälperna direkt mer renodlade i hans huvud och han blir direkt mkt lugnare.

Överlag - är han jobbig (dvs jag har klantat mig och inte orkar reda ut problemen) så gör jag bara halt. Sedan får han stå tills han blir lugn. Det går rätt fort för det är en inlärd grej ända sedan han kom (2.5 år). Efter en halt kan man (iaf alltid hittills, om inte så får man stå still lite längre i en ny halt sedan funkar det) alltid rida iväg i en lugn skritt på lång/kort tygel, trava eller galoppera eller vad man nu gjort innan som blivit pannkaka och han är helt lugn och man gör om det från början och det fungerar.

Vid hoppning?
Inte hoppad (mkt iaf) ännu men det är samma som all annan övrig ridning, samma regler gäller oavsett.

Något annat?
På bettlöst använder jag endast eftergifter och mkt korta förhållningar. Annars vet jag inte riktigt om det va något mer :p




Och oavsett så fortsätter ju den vanliga ridningen under tiden jag ger dessa hjälperna. Dvs bara för att han är lite pigg/vi ska stanna så lägger man ju inte bara in bromsen men det är bromsen som är beskriven ovan.



För övrigt så andas jag alltid ut när jag slappanar av i kroppen, det missade jag. Dock kan man ju inte enbart andas ut om pållen har lång stoppsträcka men när man ger första hjälpen sas ;)
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

KL

En ny fråga; betyder tygeltag ''stopp/sakta ner''? (bland annat naturligtvis)

Delad mening om det. Jag saktar ju eg av för eftegiften jag ger på tygeln. Lyssnar hästen inte på den så tar jag i tygeln och då betyder ju tygeln broms.

Med det menar jag ju inte att jág bär runt hela hästn i handen vanligtvis och när jag släpper tygeln så stannar hästen utan det är mer åt "spänna bågen" hållet. Jag rider fram en bra, lätt kontakt i handen och när jag släpper lite på spänningen (den bra spänningen som en arbetande form kräver) så "slutar" hästen arbeta och saktar ned. Fast den slutar ju inte arbeta i övergångar men, vad svårt det är att förklara :D Antar att jag försöker säga att jag minskar energin bakifrån genom att lätta på tygeln.

Men, saken jag försöker bevara på min unghäst är att säger tygeln stopp så är det verkligen stopp och det ska ALDRIG går att komma i från det (dvs ta bettet och sticka).
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vid alla tillfällen; Jag gör en förhållning, och lägger till knäna. Då blir det stopp.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

När medryttarhästen är avslappnad och fokuserad slappnar jag av i sitsen och ta ett lätt tygeltag och säger "hooo", det brukar räcka. Vid snabbare tempo på grusväg eller gärde behöver han nästan alltid hållas samlad annars får han ibland (läs "ofta") får han för sig att ta bettet och öka som en dåre. Då hjälper inga röstkommandon eller tunga rumpor i världen. Då brukar jag försöka samla honom på en liten volt, alt. ställa eller jobba honom fram och tilbaka i sedled över vägen så det blir jobbigt, tills han saktar av. Inte så effektivt då det kan ta uppemot 100 m att få stopp på honom...:crazy:
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Anser du att tygeltag betyder sakta av eller stanna? (utan att bry oss om allt annat de kan betyda, den här tråden är ju om avsaktning och stop)

Nej.
På två olika sätt - dels kan tygeltagen som sagt även betyda annat, att man t ex utnyttjar tygeltag för att få avslappning, ställning, huvudhöjd (jag föredrar iofs att bara påverka NEDÅT isåfall, men smaken är som baken) osv.

Andra nej-et avser att såklart behöver man inte använda tyglarna till att sakta av och/eller stanna. När hästen är i balans och mottaglig för ryttaren (lyhörd, koncentrerad) så behövs i regel rätt små signaler, ofta bara sitsen eller så lite att det känns som att man bara tänker "stanna" eller "sakta av". Och så finns det säkert andra specialare, westernryttarna har ju t ex sitt "woa".

Däremot tycker jag alltid det är bra om hästen förstår själva hjälpen sakta av och stanna för tygeltagen. Räcker inte sitsen är det bra att kunna förstärka, vill man inte använda sitsen för att inte riskera att ändra annat eller rubba den ram man satt hästen i kan det vara bra att kunna använda tygeln istället osv. För att inte tala om den dag man vill sälja hästen och den inte förstår en så basic-signal, hur skolad den än är så är det ju en fördel om även andra kan rida den utan att behöva ställa om ridningen totalt :angel:
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan? Brukar räcka att bara räta upp mej. Men ibland får jag "krama" lite i tygeln också.

Om hästen blir lite för pigg i skogen? Brukar jag få "sätta mej tungt" och göra samma som ovan. Ibland när han får "stolleryck" och inte lyssnar alls på mej tar jag i en tygel och vrider hans huvud åt ett håll, då stannar han.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stannar ni er häst?

Om ni jobbar på banan?
släpper tyglarna. Jag har lärt mig att när min häst blir lite för pigg, då får man inte dra för så blir det till en dragkamp som inte slutar bra, utan man släpper efter på tyglarna, då stannar han direkt.

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Gör han sitt vanliga trick, kör ner huvudet och springer på, då tar jag i han lite grann i tyglarna, pratar med honom och sen släpper jag efter. Han stannar då, och skulle han inte göra det, då är det bara att släppa stigbyglarna för då stannar han garanterat eftersom matte inte kan hoppa av i farten ;)

Vid hoppning?
samma som ovan.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Vilken ordning använder ni dem och hur ''kraftigt''? :)

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan? Om barbacka klämmer jag lite med knäna, reser mig en aning i sätet o säger ho. Om jag har sadel sjunker jag ner och säger ho, klämmer med knät också och brukar förstärka med ett lätt tygeltag. Om jag marktränar säger jag ho tillsammans med sänkt bäcken och positionsförändring framåt.
Om hästen blir lite för pigg i skogen? Beror på hur mycket träd det är i skogen... Men på sista tiden har jag stegvis tagit ner honom genom kortare halvhalts kommandon som är knä och en tygel, så att jag kanske i fyra fem steg går ner i tempo och gångart. Kännns det mer akut och jag tror att det kommer vara halt eller dyligt så tar jag i hårdare med tyglar och om vi inte är i skogen men ute kan jag även göra en O-R-S eller böja iaf.
Vid hoppning?-
Något annat? Om vi är på hemväg och han har bråttom hem brukar jag kliva av och skritta ner oss båda två istället för att göra om förhållningar i det oändliga.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Jag sätter mig, spänner magmusklerna, säger "Whooooa", kramar med knäna. Lyssnar han inte på det så tar jag förhållning i tygeln.


Förklara ur dessa situationer:

Om ni jobbar på banan?
Rider jag honom på volt och han "sticker" iväg sas, så tar jag i innertygeln och svänger runt tills han stannar. Tillslut stannar han när jag tar i en tygel bara. (Då som före skribent skrivit att oftast så ökas det i tölt om man tar i båda tyglarna..) :)

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Pratar med honom och tar lätt kontakt med tygeln, sätter mig tungt och försöker få honom att slappna av och lyssna.

Vid hoppning?
Vi brukar inte hoppa :p
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Vilka är de hjälperna ni använder när ni stannar er häst?
Använder sitsen samtidigt som jag säger ptrooo, små tygeltag


Förklara ur dessa situationer:

Om ni jobbar på banan?
Är hon lösgjord så stannar hon när jag sitter till i sadeln, om inte får jag ta lite i tygeln.

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Halvhalter, ptroo, sits och tygel i nämnd ordning då hon blir pigg, men är hon lösgjord och arbetar rätt så är det som på banan.

Vid hoppning?
Hoppar ibland och där använder jag sits och får ta ganska mycket i tygeln eftersom hon blir lätt övertänd och vägrar lyssna ;)
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Just nu? Hua, så oengagerad man varit i ridningen på senaste tiden så är det ju pinsamt hur illa man rider. :D

Om ni jobbar på banan?
Säger "prrr" (om jag är lat vilket jag är just nu) och sätter mig i samlande sits (mao vinklar höften bakåt, kan ge överlivet en liten lutning framåt). Detta har jag börjat ifrågasätta nu, vad är eg naturligaste samlade sitsen? Ger detta egentligen motsatt effekt.

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Samma sak på banan som i skogen förstås, men i skogen är jag ngt latare oftast och säger oftast bara "prrr". Däremot samlar jag väldigt mycket med sitsen i skogen av den anledningen att min häst har ett väldigt stort steg och högt tempo i skritt och jag vill kunna samla och stoppa sekundlite på direkten då vi rider i bushen mellan trånga trädrikaområden, upp och ner för backar, och utan träns måste jag kunna hantera hans tempo, hans samling och hans placering av benen, samt riktning. Så där använder jag nog samlande sits oftare än vad jag tror, rent undermedvetet. Jag måste göra halvhalter hela tiden för att behålla kontrollen.

Får jag ingen respons på min halt/halvhalt/samling förstärker jag min hjälp med antigen en harkling, en "happ, happ" eller så stör jag honom med den ihoplindade änden på linan i ansiktet. :angel: Jag rider i regel utan träns och vill inte använda drag i linan att bromsa med. Jag rider inte med fysisk kraft, jag rider med naturligt samförstånd (eller nej, jag VILL rida med naturligt samförstånd men det gör jag inte idag).

Vid hoppning?
Ojoj, hoppar jag så försöker jag göra så liten inverkan som möjligt för jag är en extremt dålig hoppryttare och stör mest med mina otajmade hjälper. :D Hoppar i regel utan träns eller med lång tygel och bromsar nog oftast genom vägval och sits. Men min häst är av den sorten som helst stannar av sig självt efter ett hinder så jag brukar oftast behöva driva istället och jobba med galoppen innan jag "tillåter" en avsaktning som han klarar av så fint på egen hand. :D

Som sagt, jag är extremt lat just nu men det ska det bli ändring på! :cool:
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Förklara ur dessa situationer:

Om ni jobbar på banan?
Gör en minimal knyck med höfterna, blir passiv i höftrörelserna och tar en lätt förhållning uppåt.

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Detsamma som ovan, och eventuellt lutarr mig en aning framåt.

Vid hoppning?
Hoppar inte ofta, men samma där med.

Något annat? När jag rider löst, utan någonting.
Samma som ovan fast med kommandot "wow" också, samt inget tygeltag förstås.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan?
Har bara ridit ena hästen på bana en gång (Den andra promenadrids bara) och hon är väldigt hård i munnen ute! Men på banan så "bromsar" jag med sätet och gör en lätt förhållning. men funkar inte det blir det att jag får "ge och ta"...

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
haha! det händer alltid!
Häst #1: Där hjälper tyvär inget annat än att "Ta och ge" och i galoppen så måste man dra hårt! Annars sticker hon.. men det skall tränas bort!
Häst #2: Varmblod som inte kan skritta i normal fart! Utan hon "Studsar" fram! har väl antagligen alltid fått göra så! Med henne behöver man inte ta i så i tyglarna utan hon lyssnar ändå! men det hjälper tyvär oftast bara i max 3 sek sen studsar hon igen... Där är det en lätt förhållning, ner med hälarna och broms med sätet som gäller! Även där skall det tränas! ;) (Jag har precis börjat rida hästarna)
Vid hoppning?
Ingen av dem hoppas!
Något annat?
Använder mycket ljud! "Ptroo" "Whoo" och mååånga "Braaaa" "Duktig tjej" ;) och FÖRSÖKER att rida med sätet så gott det går!:bump: haha!
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

På banan så rider jag mycket CR och då i halten så slutar jag "cykla med höfterna" och stannar upp. Försöker att inte trampa ned hälen eller att luta mig tillbaka då jag istället skjuter på honom. Då brukar hästen vanligen fundera på att göra en halt men det krävs en mjuk tygelförhållning för att han ska stanna helt.

Vi hoppar inte så där har jag inget bra svar än- :crazy:

Så funkar det för mig också. Igår gick det att stanna genom att sluta rida och göra en utandning.
Däremot på hemvägen (maten...) så fick jag lov att använda starkare hjälper.

Om hästen panikar så gör jag one-rein-stop, är det riktigt kris så skiter jag i den andra tygeln och drar in nosen mot stigbygeln; dvs om det inte går för fort. Har använt det 2 gånger.
 
Sv: Hur stannar ni er häst?

Förklara ur dessa situationer:
Om ni jobbar på banan?.
Blir passiv i höfterna(dvs att jag inte höljer hennes örelser) och prooar,sätter mig liite tyngre en vanligt.Tar kanske en liten förhållning.

Om hästen blir lite för pigg i skogen?
Ungefär samma.

Vid hoppning?
Samma.
Något annat?Rider löst...
Samma,men utan tygel.
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
999
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 690
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 736
Senast: Askur2017
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp