Bukefalos 28 år!

Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Äter Du vegetariskt? Välj det som stämmer bäst!

  • Nej, jag äter inte vegetariskt

    Röster: 177 53,8%
  • Ja, jag äter helt vegetariskt

    Röster: 22 6,7%
  • Ja, jag äter vegetariskt, plus ägg, mjölk och ev fisk.

    Röster: 90 27,4%
  • Ja, jag är vegan

    Röster: 10 3,0%
  • Annat alternativ, vad?

    Röster: 30 9,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    329
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det här var nog bland det klokaste jag läst på buke på hur länge som helst.

Sign;
Järnfattig och senast igår mottagare av blodtransfusion.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Insiktsfullt! Carol J Adams skrev om det redan 1990 i The Sexual Politics of Meat.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Fast normal järnbrist är väldigt enkel att åtgärda. Har man stora problem så har man det oberoende av vad man äter.

Järnbrist är inget direkt stort hälsoproblem på våra breddgrader. Däremot D-vitamin brist är ett bra större problem som dessutom ger liknande symptom.

Jag har varit vegetarian i säkert 20 år nu och sen 2008 till 2014 har jag i princip varit gravid eller ammat (något som tar ordentligt på järndepåerna) och aldrig behövt äta extra järn då mina värden är så pass höga.

Den enda gången jag har behövt ta järntillskott i en vecka var efter ett missfall då jag höll på att förblöda. Men det hör inte riktigt till det normala.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Jag äter vegetariskt men äter ägg, mjölk och dylika produkter.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Det finns inget som heter 'normal järnbrist'. Man bör skilja på ren blodbrist relaterad till blödningar, och på järnbrist - det är två olika saker. En människa och i synnerhet en kvinna ska och bör kunna kompensera en blödning relativt snabbt på egen hand, har man däremot långtgående och låga blodvärden är man sämre på att kompensera blodförluster och det är oerhört vanligt att kvinnor faktiskt inte kan det relaterat till dåliga järnvärden. Det är ett utbrett problem i i-världen att många har låga järnvärden relaterat till fel kostvanor, inte beroende på att vi inte har möjlighet att välja rätt kost. Så läs gärna den artikel Koltrast hänvisar till så kanske du får en annan bild av problemet som det faktiskt är för många människor.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Enligt en professionellt utförd opinionsundersökning av Demoskop 2009 sa sig 2 procent vara veganer och 4 procent vegetarianer.

Undersökningen var gjord på uppdrag av Djurens rätt.

Länk

För att kommentera själva omröstningen: intressant att det är betydligt fler bukare som väljer bort kött jämfört med landets medborgare i stort. Gissningar om vad det kan bero på?

Tittar man på infon om bukemedlemmar (http://www.bukefalos.com/cmps_index.php?p=ombukefalos) så ser vi att majoriteten bor i enskilt hus på landet. Vilket stödjer tesen att veggokost inte är ett urbant fenomen utan tvärtom vanligare på landet/mindre orter.

Därtill är majoriteten av bukefalisterna kvinnor. Vilket också går ihop med Djurens rätts undersökning som visade att dubbelt så stor andel kvinnor som män är vegetarianer.

Jag tycker att omröstningen är intressant. Kul att se att så många äter veggo!
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

KL

Jag tycker det är lite för få alternativ. Jag äter till större delen vegetariskt, men ibland köper jag hem någon fin köttbit och kan då smälla i mig 500 gram kött på 2 dagar :eek:

Men som sagt, oftast är det vegetariskt. Dels för att det är enklare och dels för att det är billigare.
 
Sv: Hur stor andel av bukefalisterna äter vegetariskt?

Då är det väl "annat alternativ", specificering: "deltidsvegetarian" typ. Men du äter ju blandkost även om du konsumerar mindre kött än genomsnittet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 292
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
630
Senast: niardasp
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 657
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 531
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp