Bukefalos 28 år!

Hur stort är ett kilo..?

Lenis

Trådstartare
..eller hur jag nu ska formulera det :D Vill köpa hem köttlåda från en gård som har KRAV-grisar och det säljs ju då bara i hel o halv gris etc. Så då är min undran om hur mycket man kan tänkas få in i en normal frys (med lite annat i, kanske nån låda full). Tycker det är jättesvårt att se framför mig hur mycket plats tex 30 kilo tar! Vad tror ni allvetande bukare?
 
..eller hur jag nu ska formulera det :D Vill köpa hem köttlåda från en gård som har KRAV-grisar och det säljs ju då bara i hel o halv gris etc. Så då är min undran om hur mycket man kan tänkas få in i en normal frys (med lite annat i, kanske nån låda full). Tycker det är jättesvårt att se framför mig hur mycket plats tex 30 kilo tar! Vad tror ni allvetande bukare?
Det tar mindre plats än du tror. Ett par lådor i ett skåp eller ett hörn i en box :)

Men som @Migo så klokt påpekar - det beror på hur mycket färs och hur mycket ben. Ben gör kantiga paket som är svårare att packa effektivt. (Men ger godare mat....)
 
..eller hur jag nu ska formulera det :D Vill köpa hem köttlåda från en gård som har KRAV-grisar och det säljs ju då bara i hel o halv gris etc. Så då är min undran om hur mycket man kan tänkas få in i en normal frys (med lite annat i, kanske nån låda full). Tycker det är jättesvårt att se framför mig hur mycket plats tex 30 kilo tar! Vad tror ni allvetande bukare?

Hur stor är en normal frys? :D

Annars håller jag med ovanstående talare, ben och större bitar tar mer plats, portionsstorlekar a la kotlett mindre. Det går alltid att köpa en till frysbox dessutom... :angel: för ni kommer aldrig att vilja ha butikskött/fläsk igen :)
 
..eller hur jag nu ska formulera det :D Vill köpa hem köttlåda från en gård som har KRAV-grisar och det säljs ju då bara i hel o halv gris etc. Så då är min undran om hur mycket man kan tänkas få in i en normal frys (med lite annat i, kanske nån låda full). Tycker det är jättesvårt att se framför mig hur mycket plats tex 30 kilo tar! Vad tror ni allvetande bukare?
Önskar tips på varifrån du ska köpa! Min (nåja grannbyns) Krav-bonde har gått i pension och de övriga i trakten har bara nöt. Verkar var mycket svårare att få tag på gris.
Är det fryst eller färskt kött? Min erfarenhet är att "lådor" på 10-15 kg med utvalda delar ofta är frysta. Då kan köttfärs, kotletter etc ligga i platta paket på c:a 1 kg. Det tar inte speciellt mycket plats. Delar (typ kvart/halv) är ofta färskt och då kan köttfärsen och delarna vara "opackade". Dvs de ligger i några påsar med en "sort" i varje som man själv får dela upp. Brukar ta lite mer plats eftersom man hemma inte har så bra förpackningsmöjligheter. Ibland anges slaktvikten vilket brukar innebära att den vikten man får är 10-15% lägre. När det gäller fläsk har det stor betydelse hur skinkan är styckad hur mycklet plats det tar. En stor lårklump på flera kilo eller uppskivad som flintastekar?
Om köttet inte är fruset så bör det frysas in i omgångar och övrigt kött förvaras i kylskåpet under tiden. Tänk också på att frysa in "luftigt" annars kan det faktiskt ta ganska lång tid innan det fryser. Sätt frysen på infrysningsläge något dygn innan (om du har).
I en box av mellanstorlek så tar det inte så mycket plats med 1/4 gris. Men i skåp med lådor fyller det nog upp mer eftersom man inte kan packa lika effektivt och lådornas storlek kan begränsa (gäller framförallt om det är stora delar).
 
..eller hur jag nu ska formulera det :D Vill köpa hem köttlåda från en gård som har KRAV-grisar och det säljs ju då bara i hel o halv gris etc. Så då är min undran om hur mycket man kan tänkas få in i en normal frys (med lite annat i, kanske nån låda full). Tycker det är jättesvårt att se framför mig hur mycket plats tex 30 kilo tar! Vad tror ni allvetande bukare?

30 kg tar inte så stor plats. Mina halvor med gris brukar vara på 40 kg, och de tar väl upp lite drygt 2 lådor kanske. I och för sig försvinner en del av de 40 kg på sånt jag inte sparar, så som späck och grisfötter. Det tar i alla fall mycket mindre plats än du tror, och har du halva frysen tom så kommer du hur lätt som helst få plats.
 
Styckat med eller utan ben? Stekar eller grillstyckat? Stekar tar plats, färs och kotletter kan man mosa ner i oändlighet!

Halv gris i låda ca 35 kg 107 kr/kg
0,5 kg fläskfilé, 4 kg kotletter ( skivor), 3 kg karré ( skivor), 7,5 kg skinka( muskelstyckat i innanlår, ytterlår,fransyska, rostbiff och luffarfilé), 2 kg bogstek, 1,5 kg revben, 4,5 kg sidfläsk, 2 kg fläsklägg, 2 kg fläskben, 4,5 kg färs

Kvarts gris i låda ca 15-20 kg 117 kr/kg
2 kg kotletter(skivor), 1,5 kg karré ( skivor), 4 kg skinkstekar, 1 kg bogstek, 0,75 kg revben, 2,25 kg sidfläsk, 1 kg fläsklägg, 1 kg fläskben, 2,25 kg färs

så står det :)

Hur stor är en normal frys? :D

Annars håller jag med ovanstående talare, ben och större bitar tar mer plats, portionsstorlekar a la kotlett mindre. Det går alltid att köpa en till frysbox dessutom... :angel: för ni kommer aldrig att vilja ha butikskött/fläsk igen :)

En eh "normal" rektangulär historia som är lika stor som kylen den står bredvid.. :angel::angel::D (Säger hon som bott med en sån där kombihistoria med hälften frys hälften kyl och nu äntligen kan få plats med lite mer.. hoppas oxå på att smaken ska vara bättre även om jag främst vill köpa pga hur djuren har det :))
 
En eh "normal" rektangulär historia som är lika stor som kylen den står bredvid.. :angel::angel::D (Säger hon som bott med en sån där kombihistoria med hälften frys hälften kyl och nu äntligen kan få plats med lite mer.. hoppas oxå på att smaken ska vara bättre även om jag främst vill köpa pga hur djuren har det :))

Vänta bara, snart har du en stor box, en liten box, ett fullhögt frysskåp och två halvskåp :up:

Det har jag :o och de är mer eller mindre fulla :D
 
Jag har en liten babyblå box från 50-talet som heter Baby till salu :up: Fullt fungerande :D

En frys som heter baby till salu?? Och ingen annan än jag reagerar på detta..?? :nailbiting::nailbiting::nailbiting::eek:

(Jag har så många frågor.. VEM pitchade det namnet och fick med sig de andra på företaget? HUR kom vederbörande på det.. eller är jag den enda som får mycket udda bilder i huvudet av detta namn på en frys?? :o:confused::angel:O_o:D)
 
En frys som heter baby till salu?? Och ingen annan än jag reagerar på detta..?? :nailbiting::nailbiting::nailbiting::eek:

(Jag har så många frågor.. VEM pitchade det namnet och fick med sig de andra på företaget? HUR kom vederbörande på det.. eller är jag den enda som får mycket udda bilder i huvudet av detta namn på en frys?? :o:confused::angel:O_o:D)

Fick väl namnet för att man inte får ställa den i hörn?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 714
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 978
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Samhälle Finns det några erfarna cykellåsuppbrytare här på forumet? Jag behöver stjäla min egen cykel som sitter fastlåst på gården med ett lås...
Svar
9
· Visningar
1 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp