Hur ta betalt för grovfoder?

Baka in det i stallhyran. Och försök räkna in svinn så du får rättvis uppgift om hur mycket som går åt på årsbasis.

Det är ju inte helt ovanligt att man sätter ett pris för ponny och ett för häst, det som skiljer är ju maten. Alternativet är att ha fri tillgång, och alla delar på kostnaden jämt. Bra för hästarna, rättvist om de äter hyfsat lika.
 
Jag har inte snurrat in mig på detaljer öht vilket jag hoppades jag illustrerade i inlägget .... Så med andra ord utan detaljredovisning om exakta kostnader på fodret vilket ändå blir en dålig redovisning eftersom jag inte vet vad just du har för kostnader totalt osv ... :

Jag har slagit ut årsförbrukningen på grovfoder totalt och bakat in det i stallhyran . Inte några avdrag för ev betesmånader men det kan du ju göra om det är så att dina förhållanden motiverar det dvs allt är relativt trots grundprincipen.

Du får det ju svårt lite extra nu eftersom
Jag tolkar det som att du haft ett upplägg att folk betalar för exakta kilon på individbasis och nu vill du ändra samtidigt som du vill ha kvar de som står där .
Det blir ju helt klart en ändring för involverade i pris .
Jag hade räknat på det då du ju först måste få en bild av dina kostnader och var det felar /diffar.
Sen hade jag slagit ut priset och sett var det landar i pris och sen funderat på vad budskapet blir till inackarna ang ev pris /uppläggsändring.

Okej! Jag själv är kass på matte så det kan vara så att jag krånglar till det här. Detta är ju ett mindre stall så skulle jag räkna mer övergripande och tänka att det går jämt ut i slutändan om en råkar äta lite mer när en annan äter lite mindre så skulle jag nog gå minus själv igen. Om jag inte tog i i överkant men som sagt, då vet jag inte vad de andra skulle säga om det med tanke på tidigare upplägg.
 
Okej! Jag själv är kass på matte så det kan vara så att jag krånglar till det här. Detta är ju ett mindre stall så skulle jag räkna mer övergripande och tänka att det går jämt ut i slutändan om en råkar äta lite mer när en annan äter lite mindre så skulle jag nog gå minus själv igen. Om jag inte tog i i överkant men som sagt, då vet jag inte vad de andra skulle säga om det med tanke på tidigare upplägg.
Det kanske underlättar om du nämner det som att "jag räknade på höt förra året och har upptäckt att det har inte täckt in spill och inte gått +/- 0. Från och med i år har jag valt att helt enkelt bakat in det i stallhyran utefter storlek på häst."

Jag hade inte heller velat dela på balen på det sättet, det är som uppgjort för att stallägaren ska stå för kostnaden för spillet och alla de kilona som bara "försvinner".
Även om jag vet de som gör det, och tycker att det funkar bra.

Själv vill jag hellre betala för en egen bal, då kan jag ge mer vid dåligt väder. Utan dåligt samvete (eller någon annans pengar) vägra ge från en bal som jag tycker borde kasseras och istället öppna en ny. :)
 
Det kanske underlättar om du nämner det som att "jag räknade på höt förra året och har upptäckt att det har inte täckt in spill och inte gått +/- 0. Från och med i år har jag valt att helt enkelt bakat in det i stallhyran utefter storlek på häst."

Jag hade inte heller velat dela på balen på det sättet, det är som uppgjort för att stallägaren ska stå för kostnaden för spillet och alla de kilona som bara "försvinner".
Även om jag vet de som gör det, och tycker att det funkar bra.

Själv vill jag hellre betala för en egen bal, då kan jag ge mer vid dåligt väder. Utan dåligt samvete (eller någon annans pengar) vägra ge från en bal som jag tycker borde kasseras och istället öppna en ny. :)

Ja jag får prata med dem i stallet. Det finns ju lite olika alternativ iaf som vi kunde diskutera. Så får jag tuffa till mig lite och våga ta betalt.
 
Jag tycker ändå det lättaste är att baka in allt i hyran. Om hyresgästen med den lilla hästen blir missnöjd så kan ju hen köpa eget hö om den tror att det gör så stor skillnad (alt att du drar av lite på den hyran med tanke på om de andra äter mer än dubbelt så mycket). Men personligen tycker jag att hö som ingår alltid är det lättaste, då har man ju alltid ett fast pris. :)
 
Min erfarenhet är, som andra har svarat, att stallägaren får betala för svinnet om man har upplägget så att man betalar per kilo och det är fritt att väga upp fodret själv. I ditt läge hade jag sagt som det var, och att det inte fungerar för dig att ha det så, därför har du ändrat på upplägget så att du inte ska gå minus. Skulle det bli stora protester och du ändå vill ha de inackorderade kvar så kan var och en köpa sitt eget grovfoder, och det kanske få bli småbalshösilage eller hö då om fodret inte ska bli dåligt, och det är oftast dyrare än storbalar.
 
Tack för era svar och tankar kring detta!
Ja efter lite funderande så verkar det bästa vara att baka in höt i stallhyran. Frågan är då hur jag ska räkna. Någon skev att de räknade på 20 kg. Jag har även sett andra upplägg där tex 15 kg ingår fritt och vill man ta mer så får man i så fall betala extra per kilo. Jag vet ju att den ena lätt kan äta över 15 kg så då kanske jag bara krånglar till det?
Förra året gjorde vi åt sex balar i månaden a' 400:-/st.
 
Om du redan nu ser en trend i just ditt stall, justera prissättningen utifrån det du vet just nu. Äter de mer än 15 kg, sätt ett tak på 20 kg? Flyttar det in någon som bara vill ta 15 kg är det ju den kalkylerade vinsten du har.

Och glöm inte svinnet!!
 
Jag hade bakat in. Sätter du 20kg för storhäst/15 för ponny så lär de flesta hålla sig under. Sedan hade jag haft som alternativ 5kg extra/dag för en viss peng

För mig som inackorderad är det mycket värt att slippa mecka med höbönder, hemleverans, köra plast till tippen osv. Tycker att det känns "generösare" av en stallägare att erbjuda "fri tillgång" på spån/hösilage även om det innebär högre hyra, jmf med betala per kilo även om jag kanske kommer lite billigare undan omjag bara betalar för de 14 kg jag använder/dag, de 2 spånkärror jag tippar in/v... för att inte tala om hur mkt mindre osämja som ligger i luften.

Hade en stallägare som tyckte att det ingick 15 kg foder per dag, blanda fritt havre betfor halm hösilage. Blev jätteförvånad och arg när det gick mer halm än beräknat. Hade benkoll på hur många kg varje påse till varje häst skulle väga. Där kände jag mig alltid misstänkt för allt trots att jag alltid höll mig under gränsen och skötte de åtaganden jag hade, jmf med nya stallägaren som mer tänker "det går inte att hålla reda på allt, jag har satt ett högt tak per häst så har ni fri tillgång". Hon vet att det är "omöjligt" att förbruka mer spån än vad som ingår i hyran, likväl som det är "omöjligt" att hästar sätter i sig mer än 40 kg hösilage var per dygn...
 
Om du redan nu ser en trend i just ditt stall, justera prissättningen utifrån det du vet just nu. Äter de mer än 15 kg, sätt ett tak på 20 kg? Flyttar det in någon som bara vill ta 15 kg är det ju den kalkylerade vinsten du har.

Och glöm inte svinnet!!

Ja jag får prata med dem. Jag har ju lite olika alternativ här att föreslå och om det slutar med att jag bakar in höt i stallhyran så räknar jag nog på 20kg/häst i så fall.
 
Med bara tre hästar så borde det ju gå att väga upp höet och skriva upp vad alla tar.

T ex att man har en kalender där man skriver upp allt man tar per dag.
T ex
Måndag
häst1; 10kg
Häst2; 10kg
Häst3; 8kg + 3kg

Så att ägarna också kan skriva upp om de tar ngt extra om hästen är inne längre, ska ha lite i transporten osv.
Så räknas det ihop vid varje veckoslut och vid månadsskiftet. Så blir det mer exakt när man ska köpa mer hö sen också :)
 
Jag hade bakat in. Sätter du 20kg för storhäst/15 för ponny så lär de flesta hålla sig under. Sedan hade jag haft som alternativ 5kg extra/dag för en viss peng

För mig som inackorderad är det mycket värt att slippa mecka med höbönder, hemleverans, köra plast till tippen osv. Tycker att det känns "generösare" av en stallägare att erbjuda "fri tillgång" på spån/hösilage även om det innebär högre hyra, jmf med betala per kilo även om jag kanske kommer lite billigare undan omjag bara betalar för de 14 kg jag använder/dag, de 2 spånkärror jag tippar in/v... för att inte tala om hur mkt mindre osämja som ligger i luften.

Hade en stallägare som tyckte att det ingick 15 kg foder per dag, blanda fritt havre betfor halm hösilage. Blev jätteförvånad och arg när det gick mer halm än beräknat. Hade benkoll på hur många kg varje påse till varje häst skulle väga. Där kände jag mig alltid misstänkt för allt trots att jag alltid höll mig under gränsen och skötte de åtaganden jag hade, jmf med nya stallägaren som mer tänker "det går inte att hålla reda på allt, jag har satt ett högt tak per häst så har ni fri tillgång". Hon vet att det är "omöjligt" att förbruka mer spån än vad som ingår i hyran, likväl som det är "omöjligt" att hästar sätter i sig mer än 40 kg hösilage var per dygn...

Det här låter ju helt rätt. Jag vill ju ha en bra stämning i stallet. Inte på bekostnad av min egen ekonomi såklart, så jag måste bara våga säga att det kostar. Men det känns mer komplicerat att hålla på o räkna kilon.

Jag har oxå stått i stall och räknat kilon innan och du har nog rätt i att man lätt kan känna sig misstänkt även om man sköter sig.
 
Med bara tre hästar så borde det ju gå att väga upp höet och skriva upp vad alla tar.

T ex att man har en kalender där man skriver upp allt man tar per dag.
T ex
Måndag
häst1; 10kg
Häst2; 10kg
Häst3; 8kg + 3kg

Så att ägarna också kan skriva upp om de tar ngt extra om hästen är inne längre, ska ha lite i transporten osv.
Så räknas det ihop vid varje veckoslut och vid månadsskiftet. Så blir det mer exakt när man ska köpa mer hö sen också :)

Ja man får ju väldigt bra koll på det här sättet. Ägarna själva kommer ju om inte annat se vad deras hästar faktiskt gör åt :) men jag tror som jag skrev här ovan att jag kollar om jag kan slå ihop höt med hyran.
 
@anna_panna i min erf med inackorderade skulle jag aldrig någonsin fundera på upplägg med individuell redovisning och betalning utifrån åtgång . Det bäddar för problem om grovfodret inte ingår i hyran ekonomiskt och blir aldrig rätt ...

Endera slår man in fodret i hyran eller så får folk köpa sina helt egna partier isåfall . Aldrig att jag skulle erbjuda tillgängligt grovfoder från anläggningen men överlåta att inackorderade utifrån det själva skulle redovisa/betala för x förbrukade kilon.

Jag har alltid bakat in grovfodret i hyran på årsbasis, och ingen skillnad utifrån individ . Innebär att ja - vissa hästar äter mer och andra mindre . Men hyran är densamma utslagen på året för samtliga .
De flesta inackorderade jag träffat under +30 års tid tycker inte det är det minsta konstigt, snarare tvärtom är det en fördel att alla vet ett fast pris .

I min erf av andra upplägg så blir det inte sällan otroligt dyrt för stallägaren att ha folk som ska betala på exakta kilon de tar. För att inte nämna tveksamheten ang exakt åtgång . Och krånglet att hålla reda på/ha kontroll på detta .

En ponny som äter 8 kg om dagen eller en storhäst som äter 16.
2,50/ kg = 20 Kr/ dag. 600 i månaden. 4200/ 7 mån. Rättvist, nej. Men det är ju upp till var och en att sätta och gå med på villkoren.

Risk för att folk fuskar om dom ska skriva upp, ja. Men man kan ju informera om att man kontrollväger med ojämna mellanrum.
 
@HannaZ osäker på vad du avser med svaret men :
"Rättvist" vet jag inte på vilket sätt det är så relevant ang storlek på häst/individ oavsett storlek som äter x eller y mängd osv. Precis som du säger - det står ju varje enskild individ fritt att gilla eller inte gilla och i det senare fallet då inte vilja ha boxplats. :)

För mig har frågan faktiskt aldrig någonsin varit en issue gällande inackorderingar , och har aldrig kommit upp heller från aspirerande hyresgäster som frågat om stallplats. De som tackat ja har helt enkelt valt att gilla upplägget och priset som helhet .

Stall fö med 10 boxar och haft en del rörelse på hyresgäster genom åren pga förändringar i livet hos några som stått många år osv. (dvs uttalar mig inte från att haft samma permanenta klientel i stallet alla år) .

Aldrig heller faktiskt ens fått frågan från spekulanter om det går att få reducerat pris pga mindre storlek på häst eller att den äter x kilo etc) . Men hade jag fått det , dvs upplevt att upplägget med fast pris varit en stor aspekt gällande att kunna ha stallet fullt, så givetvis hade jag per automatik säkerligen omvärderat upplägget i ett sådant fall för att kunna balansera tillgång och efterfrågan så att säga .
 
Senast ändrad:
@HannaZ osäker på vad du avser med svaret men :
"Rättvist" vet jag inte på vilket sätt det är så relevant ang storlek på häst/individ oavsett storlek som äter x eller y mängd osv. Precis som du säger - det står ju varje enskild individ fritt att gilla eller inte gilla och i det senare fallet då inte vilja ha boxplats. :)

För mig har frågan faktiskt aldrig någonsin varit en issue gällande inackorderingar , och har aldrig kommit upp heller från aspirerande hyresgäster som frågat om stallplats. De som tackat ja har helt enkelt valt att gilla upplägget och priset som helhet .

Stall fö med 10 boxar och haft en del rörelse på hyresgäster genom åren pga förändringar i livet hos några som stått många år osv. (dvs uttalar mig inte från att haft samma permanenta klientel i stallet alla år) .

Aldrig heller faktiskt ens fått frågan från spekulanter om det går att få reducerat pris pga mindre storlek på häst eller att den äter x kilo etc) . Men hade jag fått det , dvs upplevt att upplägget med fast pris varit en stor aspekt gällande att kunna ha stallet fullt, så givetvis hade jag per automatik säkerligen omvärderat upplägget i ett sådant fall för att kunna balansera tillgång och efterfrågan så att säga .

Stått på rätt många ställen, har i princip allt varit nån som haft åsikter om det upplägget där det förekommit. Då hade jag storhäst så det spelade inte stor roll men med en lättfödda d-ponny hade jag inte tyckt det var ok att betala lika mkt som boxgrannen med en elefant.
 
Stått på rätt många ställen, har i princip allt varit nån som haft åsikter om det upplägget där det förekommit. Då hade jag storhäst så det spelade inte stor roll men med en lättfödda d-ponny hade jag inte tyckt det var ok att betala lika mkt som boxgrannen med en elefant.

Ok , då förstår jag - ja alla har vi ju olika preferenser /åsikter vad som är prio/väger mest osv . Det primära är ju precis som du konstaterat att det är helt fritt att välja upplägg och villkor ;)

I min erf som Sagt är det ett jäkla meck både för stallägaren och inackade att betala per kilo av många anledningar .
Det smidigaste ut stallägarperspektiv är helt klart att ha ett fast pris . Som jag skrivit tidigare i tråden upplever jag utöver det att även inackorderade trivs väldigt bra med ett fast pris - blir otroligt okomplicerat för alla parter .
 
Senast ändrad:
Jag betalar fast pris. Vi har räknat med att min häst äter lite mer än vad han gör, samma med strö. Riktigt skönt att slippa väga, skriva upp och krångla, det hade jag aldrig pallat. Dessutom kan jag med gott samvete slänga åt honom nåt extra kilo utan att behöva känna att jag måste gå och skriva upp det.
 
Vi har bakat in grovfoderkostnaden i stallhyran, lika för alla och man får ta så mycket hösilage man behöver. De som har lågkonsumerande hästar kanske "förlorar" ett par hundralappar i månaden, men det är skönt att slippa tjafs. Det är också skönt för alla i stallet att veta att ingen häst får för lite för att ägaren snålar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 270
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 005
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp