Hur ta betalt för grovfoder?

Nu är det några år sen jag stod i det stallet där grovfodret ingick i hyran. Men då betalade jag 500 kronor i kallhyra, och 1100 allt som allt september-maj (den tid hästarna gick in om nätterna). Då var det hö/hösilage som ingick, samt utsläpp måndag-fredag. Man skötte insläpp själv, och utsläppen på helgerna gick på rullande schema. Men nu var ju alla hästar i ungefär samma storlek där, det underlättar ju om alla äter i princip lika mycket.

Ett annat alternativ är ju om du står för själva inköpskostnaden, men sen köper de inhyrda HELA balar av dig. Alla har egna, men de köper dem av dig? Känns som att det kan vara svårare att ljuga/räkna fel om man köper en hel bale? Så gjorde vi första året i mitt nuvarande stall, eftersom jag kom in under hösten när de andra redan köpt hö och stallägaren köpt de balar som min företrädare inte kunde nyttja för att hon flyttade sin häst.
 
Jag har eget stall med n inhyrd vän o vill ha det så rättvist som möjligt. Jag sköter all fodring o bestämmer vad de äter. De har typ fri tillgång.

Har ett eget papper i stallet där jag fyller i kg jag lagt i resp box o hage. Hagen delas jämt.

Räknar ut kgpris vid inköp (levereras hem) inkl leveranskostnad. Lägger på 10 % o avrundar till ,x kr. Betalar ev extra analys själv, ligger i mitt intresse. Ev dålig bal jag inte får ersättning för skrivs upp/lånad o delas lika.

Spill i hage resp box betalas ju därmed för. Det ligger i bådas intresse att minska spillet då vi båda mockar o vi brukar ha många olika grejer vi testar genom säsongen :D

Eftersom jag vill ha koll på vad hästarna äter samt hur mkt balarna väger så passar det mig väldigt bra att göra såhär. Har gjort ett speciellt ark/månad med precis det jag vill fylla i så det är lätt :)
 
Jag har eget stall med n inhyrd vän o vill ha det så rättvist som möjligt. Jag sköter all fodring o bestämmer vad de äter. De har typ fri tillgång.

Har ett eget papper i stallet där jag fyller i kg jag lagt i resp box o hage. Hagen delas jämt.

Räknar ut kgpris vid inköp (levereras hem) inkl leveranskostnad. Lägger på 10 % o avrundar till ,x kr. Betalar ev extra analys själv, ligger i mitt intresse. Ev dålig bal jag inte får ersättning för skrivs upp/lånad o delas lika.

Spill i hage resp box betalas ju därmed för. Det ligger i bådas intresse att minska spillet då vi båda mockar o vi brukar ha många olika grejer vi testar genom säsongen :D

Eftersom jag vill ha koll på vad hästarna äter samt hur mkt balarna väger så passar det mig väldigt bra att göra såhär. Har gjort ett speciellt ark/månad med precis det jag vill fylla i så det är lätt :)

Varför är jag inte förvånad :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 657
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 270
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 005
Senast: kattan1974
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp