Hur tar man reda på vilka som bor på en adress?

Liran

Trådstartare
En obestämd mängd personer har köpt en fastighet i min kommun. Närvarande när kontraktet skrevs var en man och en kvinna som ingår i det lite större antal vuxna som använder huset som bostad. De flyttade in i maj.

När jag av nyfikenhet försöker ta reda på hur många som är skrivna på adressen finns det enligt Ratsit.se och del liknande tjänster inga personer överhuvudtaget som bor där. Föregående husägaren avled.

Fråga 1: Är det lång fördröjning hos folkbokföringen så att myndigheterna inte hunnit registrera flytten? De brukar ju vara på alerten annars när det gäller att ta bort avlidna, och så även vid de flyttar jag har gjort.
Fråga 2: Om det är så att folkbokföringen fungerar lika snabbt som den har gjort förut, vilka anledningar kan det finnas till att man inte ändrar sin adress? Det bor barn i huset i skolpliktig ålder, och skolgången i den här kommunen blir väl knepig om barnen inte är skrivna här (medveten om att barn inte finns på Ratsit, men vårdnadshavarna borde vara registrerade)?

Mitt nästa drag blir att notera registreringsnumren på de ovanligt många bilarna och se var fordonens ägare bor, men jag behöver hjälp med att förstå varför man bor utan att vara folkbokförd. Finns det inte en folkbokföringslag som säger att man måste vara skriven där man tillbringar flest nätter, eller något liknande?
 
Det kan finnas personer eller familjer som har skyddad identitet som är kvarskrivna på annan ort för att de inte ska utsättas för fara. Då är de skrivna på en annan ort t.ex. där man bodde förut och har ändå fått flytta och bo på annat ställe och får sin post via Skatteverket förmedling.
 
Om en är utländsk medborgare behöver en väl inte vara skriven på adressen. Ingen är väl skriven i alla sommarstugor och fjällstugor som finns.
 
De två som står på kontraktet och på lagfarten är de som äger huset, så några obestämda antal ägare finns inte, men sen om de har hela, halva släkten boendes i huset tidvis eller på heltid är väl deras sak?

Men om man är så nyfiken på att veta hur många som är folkbokförda där så är väl snabbaste och enklaste sättet att helt enkelt ringa skattemyndigheten och fråga.
 
Varför vill du veta?
Jag vill veta för en del ortsbor säger att det bor tre familjer i enfamiljshuset och jag tror att det bor en med nära släktrelationer. Det enda som är helt säkert är att det inte bor 0 människor i huset. Ingen som har koll på vad som står folkbokföringslagen? @Inte_Ung ?

Beträffande kontraktskrivningen tror jag att den går att genomföra med fullmakter från vissa av köparna. Det är inte ett fritidshus.

Och jag är säker på att Ratsit och de övriga informationsleverantörerna får sina uppgifter från Skatteverket.
 
Senast ändrad:
Jag vill veta för en del ortsbor säger att det bor tre familjer i enfamiljshuset och jag tror att det bor en med nära släktrelationer. Det enda som är helt säkert är att det inte bor 0 människor i huset. Ingen som har koll på vad som står folkbokföringslagen? @Inte_Ung ?

Beträffande kontraktskrivningen tror jag att den går att genomföra med fullmakter från vissa av köparna. Det är inte ett fritidshus.
Nyfiken fråga - finns det en gräns för hur många man får bo?
Jag vet att bostadsbolag har begränsningar för sina lägenheter men om det ät ett köpt hus?
 
Nyfiken fråga - finns det en gräns för hur många man får bo?
Jag vet att bostadsbolag har begränsningar för sina lägenheter men om det ät ett köpt hus?
Det tror jag inte. Är huset ditt får du nyttja det hur du vill. I det här fallet är bilarna så många att de inte får plats, utan grannarnas tomter används utan lov.
 
Det tror jag inte. Är huset ditt får du nyttja det hur du vill. I det här fallet är bilarna så många att de inte får plats, utan grannarnas tomter används utan lov.
Ok. Men handlar det om att du är missnöjd med familjerna förutom bilarna eller vad är syftet? Vad ska du göra med informationen? Har någon pratat med dem om bilarna?
 
Nyfiken fråga - finns det en gräns för hur många man får bo?
Jag vet att bostadsbolag har begränsningar för sina lägenheter men om det ät ett köpt hus?
Jag tror att om det är barn inblandade så får dom inte bo hur trångt som helst. Där kan socialen ha en åsikt.
 
Ok. Men handlar det om att du är missnöjd med familjerna förutom bilarna eller vad är syftet? Vad ska du göra med informationen? Har någon pratat med dem om bilarna?
Jag vill få slut på diskussionerna en gång för alla. "Så här ligger det till, punkt, slut." Tyvärr kommer den information jag fått fram slänga fotogen på brasan. Det finns alltså en lag att du ska vara folkbokförd där du tillbringar din dygnsvila. Människorna ger inte intryck av att vara rädda, eller livsstilskriminella trots bilparken.
 
Jag tror att om det är barn inblandade så får dom inte bo hur trångt som helst. Där kan socialen ha en åsikt.
Det är ett stort hus, med två personer i varje rum går det nog in 14 stycken, så jag tror inte det är ett problem.
 
Jag vill veta för en del ortsbor säger att det bor tre familjer i enfamiljshuset och jag tror att det bor en med nära släktrelationer. Det enda som är helt säkert är att det inte bor 0 människor i huset. Ingen som har koll på vad som står folkbokföringslagen? @Inte_Ung ?

Beträffande kontraktskrivningen tror jag att den går att genomföra med fullmakter från vissa av köparna. Det är inte ett fritidshus.

Och jag är säker på att Ratsit och de övriga informationsleverantörerna får sina uppgifter från Skatteverket.

Lagen säger att du ska vara folkbokförd där du bor, det stämmer Men det kan vara som någon skrev ovan att man lever under skyddad adress. Det kan också vara så att de som bor där inte har personnummer och därför inte kan folkbokföra sig. Eller att man inte lyckats göra sig av med tidigare boende som man av någon anledning måste fortsätta att vara folkbokförd på.

Ratsit är snabbt uppdaterade, om inte samma dag så dagen efter som folkbokföringen.
 
Nyfiken fråga - finns det en gräns för hur många man får bo?
Jag vet att bostadsbolag har begränsningar för sina lägenheter men om det ät ett köpt hus?

Ja och nej.
Om huset är ett 1-2-bostadshus och inte ett flerbostadshus får det max finnas 2 hushåll.

Sen kan ju ett hushåll bestå av mamma, pappa, deras 14 barn, mormor och inneboende kusin.
 
Jag vet inte riktigt om det är upp till en granne att ha åsikter om hur många man bor i ett hus och hur man är skriven....
Jag skulle i alla fall bli rätt rejält förbannad om nån hade åsikter om vem som jag bor med, i mitt hus.

Däremot är bekymret med felparkerade bilar konkret och det kan man väl ta tag i genom att helt enkelt knacka på och påtala?

Jag som bor i en kommun med rejäl och bekymrande bostadsbrist begriper fullt ut att folk här i min kommun bor många i en bostad. För det är enda alternativet. Om man inte vill sova på gatan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 157
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp