Bukefalos 28 år!

Hur testar din häst dig?

Tibra

Trådstartare
Hur var det från början med din häst? Testade han dig? Hur?
Min häst vill jag ofta slakta nu mer:devil:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

han brukar testa när han har överskottsenergi. han är inte rädd av sig men när han har energi till övers blir allt farligt:O jag skulle annars kunna rida bak o fram på honom men då måste han ha gott ordentligt:P jar har aldrig prövat men:P
 
Sv: Hur testar din häst dig?

min häst testade mig genom bockningar från början. tyckte inte att han hade så lång och stor testperiod. men han kan testa mig nu med men det är mer överskottsenergi.

mammas häst testar oss med bakutsparkar i alla gångarter. första gången han sparkade mycket var första gången jag red. det visade sig vara för att jag påminde vikt- och ridmässigt som hans förra ryttare. så fort jag la till benen så sparkade han (tror han blivit riden med sporrar). han är 4 år så det är klart att det är lite unghästfasoner också.:smirk:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min häst testade mig på många sätt i början. Genom att dra iväg när jag skulle leda henne, trycka mig mot väggen vid borstning, skenade när jag skulle rida..

Usch vilken tid det var. :eek:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Han testar mig ofta om han verklingen behöver gå :devil: Han stannar gärna när vi tömkör eller går promenader. Han bara stannar och vägrar gå framåt :smirk:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Häst 1:
Har svårt att urskilja vad som är testande och vad som är taskig inlärning från min sida eller att den känner sig osäker/har överskottsenergi osv.
Det är en väldigt ärlig häst men som jag fortfarande (efter ca 8½ månad) behöver befästa lydnaden på för då känner den sig mer trygg och det rinner inte över i huvet på samma sätt skulle jag tro om den har överskottsenergi eller det är för mycket störningsmoment.
Som idag så var det helt omöjligt att rida, det blåste en hel del så kusen yrsade upp sig och ville mest springa iväg redan när jag hämtade den i hagen, sen så lät det som f*n i ridhuset av vinden (låter värre och mer än när de som bygger järnväg precis vid ridhuset håller på och spränger...) så dampfaktorn var hög. Släppte till slut lös den så den fick springa av sig istället.
Sen var den ju allmänt rätt olydig vid ridningen, fattade inte att man kan stanna/sakta ner/stå stilla. Fast det var ju en inlärnings- och kommunikationsgrej.

Häst 2: Blir också dampig om det är en massa störningsmoment. Fast den kan man faktiskt få att lyssna rätt bra när man fått bra kontakt och kommunikation med hästen även vid störningsmomenten.
Kan stanna och testa om den slipper gå vid uteritter eller vid läskiga saker/ställen, men låter man den bara titta en liten stund och sen driver på (och inte låter den vända hemåt men i övrigt inte bråkar med hästen) så går den alltid till slut. "bråkar" man med den däremot kan man aldrig vinna, för då blir den beslutsam att hitta något att sätta emot tills nästa gång. Man kan vinna slaget men inte striden så att säga. Påhittig pålle! ;)
Sen kan den allmänt vara rätt barnslig ibland, men då har den oftast fått lite väl mycket uppmärksamhet och mycket att säga till om så den får lite hybris.
Från allra första början kommer jag inte ihåg att den var speciellt annorlunda faktiskt. Bara jobbigare att leda, mindre känslig för tryck osv, sånt man tränat upp. Lite för dålig respekt för människor också iofs, skulle man tömköra eller longera och den märkte att man kaxade upp sig mer än man kunde stå för då kunde den "skrämmas" genom att komma emot en och göra stegringstendenser eller sparka åt ens håll. Och likaså kunde den gå in i människor fast oftast av misstag. Det har blivit mycket bättre nu.

Tror egentligen inte att dessa "test" är så viktiga. Utan att det är bra om man kan ha en bra kommunikation med hästen rent allmänt så den inte känner att den behöver testa och vet vad som gäller.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min unghäst har varit hingst ganske länge och får ofta tillbaka de takterna i sig. Då testar han genom att försöka bita mej, trycka upp mej mot väggen vid borstning, bocka och stegra vid uppsittning, hugga mej vid utfodring, gå över mej när jag leder honom osv osv..

Usch vilken hemsk häst det låter som jag har ! Tur är han helt underbar i ridningen och vid lastning, no problemas alls :P
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Har en ny häst sedan drygt 3 veckor tillbaka som jag fullkomligt:love:
Klart han testar!
Första veckan skulle han bita i jackan, gjorde klart för han ganska omgående att så gör man inte. Det har han slutat med.

Bockar så fort jag ska fatta galopp... Men, fick ett tips att jag inte ska vara så tydlig i min fattning utan bara "tänka" galpopp, och det funkar!

Hade även en tendens till att sprätta med bakbenen när jag skulle borsta han, klargjorde även där att såna fasoner tillåter jag inte. Det har han oxå slutat med!
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Har en 4-åring hemma och han testade en hel del med bockningar i början men det gick snabbt över. Nu är det mer som många andra säger, att han har mycket överskottsenergi och då kan det bli några skutt och bockningar. Sen har han kommit in i en period nu när han vill försöka sticka iväg.. Och så blir han ju lite "rädd" emellanåt och då är allting livsfarligt, varenda skugga och sten och rörelse, då försöker han vända och sticka varenda gång...
 
Sv: Hur testar din häst dig?

är medryttare, och i början testade han mig mkt. skulle bli rädd för allt och alla, drog iväg varje gång vi galopperade osv.
nuförtiden testar han ibland när jag gör iordning honom (har inget stall och han får panik om han är uppbunden), han kan plötsligt få för sig att gå iväg och så. men annars funkar det bra, dock har han haft mycket överskottsenergi under vintern så det har nästan vart som i början igen ibland på honom. ;)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Det har inte varit mycket testing från min häst egentligen.. Det enda var i somras då han vägrade lämna betet och kompisarna. Tvärnitade och stod som fastvuxen i marken. Ibland kan han göra likadant, spetsa öronen och stirra ut i tomma intet, vägra ta ett steg framåt. Då vet jag inte om det är så mycket trots eftersom de brukar ha ett annat ansiktsuttryck då :p Men annars är han helt underbar, följer som en hund och lyssnar på alla kommandon.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

vilka ohyggligt gräsliga ouppfostrade hästar ni verkar ha....

Om man är så less på sin häst att man har lust att slakta den,,,, så har man förmodligen brustit i sin uppfostran/träning av sin häst, eller så är hästen farlig, och bör - slaktas. eller säljas till någon mer kunnig person kanske....

när mina hästar testar, så testar dom om det kan gå att slippa undan arbetet,,, testa att bara gå på tygeln några steg,,, den andra hästen är bara två och testar om det går att bestämma håll i tömkörningen idag kanske? Värre än så blir det nästan aldrig,, visst, en stegring från unghästen som vill välja håll har det blivit, men hon lärde sig då att det var mycket jobbigare att bråka än att låta mig välja håll....

min häst var hingst till han var 3, och han har ALDRIG, sen han var några veckor gammal, ens FÖRSÖKT sig på att trycka upp i väggar, bitas eller sparkas,,, jag kan inte förstå hur man kan hålla på med hästar om detta är "vardagsmat",,,,:confused:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Fast om man blir less på en häst för att den testar att stanna vid uteritter då och då, ska "kolla om man är med" om man sitter och sover och det dyker upp något inbillat läskigt- förtjänar hästen verkligen att gå till slakt då?

/Totola - som eventuellt "måste" slakta frisk och fräsch häst ändå.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

vilka ohyggligt gräsliga ouppfostrade hästar ni verkar ha....

Om man är så less på sin häst att man har lust att slakta den,,,, så har man förmodligen brustit i sin uppfostran/träning av sin häst, eller så är hästen farlig, och bör - slaktas. eller säljas till någon mer kunnig person kanske....

Men du har ju inte varit i sitautionen heller, så du kan inte uttrycka dig att dessa hästar är farliga och bör kanske slaktas?

Jag tycker inte att man hinner uppfostra och träna sin häst så himla mycket på tre veckor- det tar ju tid att skapa kommunikation och ledarskap. Jag har haft min i 3 veckor och nu börjar allt stök må jag säga, ena dan en ängel- andra dan något nytt hyss!:devil:

Från början var han så lugn och snäll, nu är han rädd för allt:eek:
"attackerat" dessutom. Nafsar mer. Men sådant tillåter ja såklart inte.
Bör däremot träna mitt tålamod o humör:p
 
Sv: Hur testar din häst dig?

min pålle kastade hysteriskt med halsen när jag började kräva mer av honom, de slutade lika fort som de började när han märkte att de inte funka.
sen testa han med att dra snabbt som piiip mot utgången i manege/paddock..men de försvann lika fort de.
och de va först efter 3 månader ungefär som han började testa..jag hade ju bara ridit i skogen innan dess som lärakänna period..

annars gör faktikst aldrig min häst nånting med mej, han går dit jag vill och gör allt jag kräver av honom.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

vilka ohyggligt gräsliga ouppfostrade hästar ni verkar ha....

Om man är så less på sin häst att man har lust att slakta den,,,, så har man förmodligen brustit i sin uppfostran/träning av sin häst, eller så är hästen farlig, och bör - slaktas. eller säljas till någon mer kunnig person kanske....

när mina hästar testar, så testar dom om det kan gå att slippa undan arbetet,,, testa att bara gå på tygeln några steg,,, den andra hästen är bara två och testar om det går att bestämma håll i tömkörningen idag kanske? Värre än så blir det nästan aldrig,, visst, en stegring från unghästen som vill välja håll har det blivit, men hon lärde sig då att det var mycket jobbigare att bråka än att låta mig välja håll....

min häst var hingst till han var 3, och han har ALDRIG, sen han var några veckor gammal, ens FÖRSÖKT sig på att trycka upp i väggar, bitas eller sparkas,,, jag kan inte förstå hur man kan hålla på med hästar om detta är "vardagsmat",,,,:confused:

I den här tråden pratar vi nog om hästar med egen vilja och inte slöa gamla halvblod.
Jag fattar vad du menar, men alla hästar är inte likadana, vissa har väldigt mkt egen vilja och är envisa.
Det gäller att uppfostra dem ordentligt. Trots det kan man inte få dem till robotar som inte har nån egen vilja.
Bitas, sparkas och trycka upp mot väggen har helt klart att göra med uppfostran. När hästen testar tänker jag mer på att den försöker välja väg själv när man rider och ser om den får bestämma.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur testar din häst dig?

Min unghäst har varit hingst ganske länge och får ofta tillbaka de takterna i sig. Då testar han genom att försöka bita mej, trycka upp mej mot väggen vid borstning, bocka och stegra vid uppsittning, hugga mej vid utfodring, gå över mej när jag leder honom osv osv..

Usch vilken hemsk häst det låter som jag har ! Tur är han helt underbar i ridningen och vid lastning, no problemas alls :P

Ursäkta men hingst-takter?? Jag har aldrig träffat på nån hingst som beter sig sådär illa.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Han testar mig aldrig :D eller ja, han har väl försökt vända hemåt nångång men en liten snärt me pisken så löste det sig.

Däremot medryttarpållen testar, hon försöker vända, vägrar lyssna på förhållningar... men det är bättre nu :)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Hur var det från början med din häst? Testade han dig? Hur?
Min häst vill jag ofta slakta nu mer:devil:

Mitt sto var riktigt jobbig att rida in. Det var inte det att hon testade, hon trodde bara att det skulle hända nåt hemskt, blev bara så stressad och jag blev ledsen för jag inte kunde hjälpa henne. Hon reste sig hela tiden när man skulle rida om hon inte fick gå hemåt då sprang hon istället. Försökte få henne att förstå att hon inte behövde göra nåt annat än att gå ett steg men hon reste sig ändå. Tills en dag när hon gick 2 meter åt det håll jag sa mellan stegringarna, hon blev överröst med beröm och det kändes som hon insåg direkt att det var enkelt och att hon inte behövde resa sig.
Nån vecka efter det red jag en sväng på 10 min runt stallet. Hon gick där jag sa och jag var så glad att jag grinade.
Efter det lossnade det, det tog sin tid men idag är hon underbar.
Vi har en superbra relation idag och dels tror jag att det har att göra med hur mkt vi kämpade i början.

Om stoet var jobbig var valacken förjävlig rent ut sagt. Det bor en liten :devil: inne i honom vissa dagar. Han är en ängel från marken och jag har uppfostrat honom mkt väl, han uppför sig mkt bra, men han har sina dagar när det gäller ridningen. Han får bara för sig grejer, som att "usch nej där vill jag inte gå så jag backar ner här i diket istället." Men nu var det ett tag sen han bråkade. I början kom vi inte från stallplan när jag skulle rida in honom. När vi kom ifrån stallplan började han resa sig och backa. När jag löste det började han stanna och vägra gå. Det värsta han har gjort var när han såg en ko typ 500 m längre bort i en hage på andra sidan vägen. (Han tror att han har en fobi för kor men det har han inte). Han stannade, backade ner i diken, reste sig, vägrade gå, reste sig och vände i luften, sprang över en stenhäll och nästan in i ett staket och en vägg på en lada. Han tappade ena bakskon och den andra gick av. Till slut backade jag honom bredvid den där kohagen i typ 140 km/h i 500 m sen gav han upp. Det där hände för snart 2 år sen och jag har nog aldrig varit så arg på honom som då.

Det enda som gäller med honom är att aldrig ge sig. Aldrig. Han ger upp till slut.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

När jag hanterar honom från marken kollar han hela tiden om jag är med och hur bestämd jag är, hittar ofta på hyss. Allt ifrån att försöka trycka in mig i väggen, kickar mot mig, försöker bita, springa över mig o.s.v. Jag visar såklart varje gång att jag inte tolererar beteendet och att jag inte är rädd för honom när han håller på och fjantar och då ger han sig nästan direkt. Det är som om han måste kolla var jag står nästan varje dag. Vissa dagar kan han vara ett riktigt pain in the ass :devil:

Som tur är så är han en liten ängel när man rider :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridcentret Isab i Luleå fick under april in en häst från Irland. Efter att några sår upptäckts på djuret gjordes tester och då visade...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
590
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 200
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp