Bukefalos 28 år!

Hur testar din häst dig?

Sv: Hur testar din häst dig?

Min häst testar mig lite då och då.Och det är mitt eget fel .eftersom jag släppt igenom mycket tok han har för sig.I början när han kom hit hadde han väldigt bråttom ut och in från hagen.Och kunde vara lite jobbig att leda.Nu är detta problemet löst.I bland kan han hoppa lite.Men det räcker nu för tiden att morra åt honom.
I ridningen blir han lätt het.Och kan slänga sig ut i skogen ,ner i diken mm.Han kunde tidigare dessutom ta betet och bara gå detta är nått som han haft med sig sen travet då han ofta skenade hejdlöst med vagn.Det som är läskigast här är att han inte håller sig på vägen utan kan dra ner i diken och grejer oxå.
Detta har minskat med tiden och arbetas med dagligen och han har blivit betydligt bättre.Och jag tror att jag kommer få bort detta helt.
I hagen kan han vara väldigt nyckfull.för ett år sedan attackerade han mig i hagen och var riktigt ful.Hadde tom en tråd på buke om det.Detta faller han tillbaka till i bland tar då en dust med honom sen håller han sig på mattan i några månader för att sedan prova igen om det går att köra med mig.

Han kan vara lite hotfull i boxen med.Se grinig ut och kanske bita lite i luften.han har dock aldrig bitit mig eller nån annan.sparka gör han aldrig.Det räcker att man säger till så slutar han.

Jag visste vad jag tog hem när jag tog hem den här hästen.Han är en väldigt ärlig häst och igentligen väldigt vänlig.MEN han kan vara väldigt hård om man släpper på ramarna för mycket.En häst som är potensiellt farlig om man inte ser upp.Han provar ledarskapet ofta..Och vi jobbar som sakt med det dagligen.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min häst är en typisk sådan som testar. I början när jag skulle rida ut, så ställde han sig på bakbenen i slutet av den vägen som leder ner i skogen. Ett sista försök att få mig att vända hem ungefär. Detta gjorde han varje gång jag red ut i ett par veckor, sedan la han av med det när han insåg att han inte slapp undan.

Jag har haft tre olika medryttare, och i början har han gjort exakt samma sak med dem, på exakt samma ställe.

Sen biter han personer som är osäkra. Tre av mina kompisar som inte är hästvana har han bitit riktigt ordentligt. Men mig och de andra personerna i stallet är han jättesnäll emot så han passar på att jävlas med de han kan jävlas med.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

kl*

Jag tycker det är väldigt frustreranade då hästen backar och inte vill framåt. Igår backade han mot en bil som kom bakom oss. Fick hoppa av och leda in han på sidan:devil:
Sedan skulle vi rida hem, nej då backade han bara bakåt. Knas, då tyder det ju verkligen inte på att han vill hem. Han vill bestäma!!

Vad gör man med en häst som backar? Provade styra han sick sack, funkade från början, men smart är han och kom på min plan:p
 
Sv: Hur testar din häst dig?

I den här tråden pratar vi nog om hästar med egen vilja och inte slöa gamla halvblod.
Jag fattar vad du menar, men alla hästar är inte likadana, vissa har väldigt mkt egen vilja och är envisa.
.


Vad är det för hästar då? Som har egen vilja alltså.. :rofl:
Jag känner inte igen mig i "testandet"... trots att jag inte har ett slött gammalt halvblod.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

I den här tråden pratar vi nog om hästar med egen vilja och inte slöa gamla halvblod.
Jag fattar vad du menar, men alla hästar är inte likadana, vissa har väldigt mkt egen vilja och är envisa.
Det gäller att uppfostra dem ordentligt. Trots det kan man inte få dem till robotar som inte har nån egen vilja.
Bitas, sparkas och trycka upp mot väggen har helt klart att göra med uppfostran. När hästen testar tänker jag mer på att den försöker välja väg själv när man rider och ser om den får bestämma.

min har fruktansvärt mycket egen vilja och massor av egna ideer om hur saker o ting ska vara, men som sagt så är han underbart snäll mot mej, gör allt jag vill..men jag har ju kämpat en hel del med honom i början och de gav resultat att va konsekvent och inte tillåta sånt..han är ju inte dum.

tycker de har lite med uppfostran att göra endå..iallafall när de bara är än själv som rider så ska man inte behöva ta en kamp med hästen ofta..då känns dom som att ledarskapet brister lite..iallafall när de handlar om ens egen häst.

däremot när dom är nya och man inte känner varandra än så är de ju en annan sak.
jag hade aldrig stått ut i längden med att ha en häst som jämt ska testa och ifrågasätta allting man ska göra och som man måste ha en kamp med för att få den dit man vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur testar din häst dig?

Jag tror min nya har börjat testa genom att gå undan när jag ska hämta honom i hagen. Tar kanske 5 minuter att fånga honom. I början kom han fram med spetsade öron, men nu vet han nog att det innebär oftast arbete när jag hämtar honom, han har ju fått vila hela hösten och vill säkert fortsätta med det :p

Så fort man fått tag på honom är han en ängel. Så det släpper nog snart.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min ponny testade mig oavbrutet det första halvåret :angel:. Hon skenade iväg när jag red, spelade ingen roll om det var ensam eller i sällskap på ridbanan, eller sällskap eller i sällskap i skogen. Hon drog järnet, samtidigt som hon blockade och sparkade bakut. Hon högg efter mig i boxen, vände rumpan åt mig när jag skulle ta ut henne och ställa henne i stallgången och vägrade komma in från hagen.. Jag höll på att bryta ihop flera gånger, men nu är hon helt underbar :D. Har dock börjat testa nya medryttaren på samma sätt :crazy:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

kl*

Jag tycker det är väldigt frustreranade då hästen backar och inte vill framåt. Igår backade han mot en bil som kom bakom oss. Fick hoppa av och leda in han på sidan:devil:
Sedan skulle vi rida hem, nej då backade han bara bakåt. Knas, då tyder det ju verkligen inte på att han vill hem. Han vill bestäma!!

Vad gör man med en häst som backar? Provade styra han sick sack, funkade från början, men smart är han och kom på min plan:p

jag håller med qodrofenia. När han slutat backa och står still, backa honom lite extra då och testa sedan att gå framåt. backar han igen så gör om det, kräv att han backar extra på din begäran, håll på så tills han börjar gå framåt igen. Fungerade på min tjuriga ponny som backade JÄMT:crazy:.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min testar särskilt på dressyrbanan då det börjar bli lite tråkigt.
Då kan en kon helt plötsligt vara farligt så han måste skygga över.
Tidigare prövade han med att stanna då det blev jobbigt men det har vi börjat träna bort nu.

Han kickar också väldigt mycket för att skrämmas och visa att han tycker det är jobbigt, särskilt i höger galopp. Då kan de bli ett ordentligt bakut språng, särskilt om jag driver på lite för mycket.

Han har sin egna bestämmda vilja, men vi jobbar helt ok ihop ändå! :)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

kl*

Jag tycker det är väldigt frustreranade då hästen backar och inte vill framåt. Igår backade han mot en bil som kom bakom oss. Fick hoppa av och leda in han på sidan:devil:
Sedan skulle vi rida hem, nej då backade han bara bakåt. Knas, då tyder det ju verkligen inte på att han vill hem. Han vill bestäma!!

Vad gör man med en häst som backar? Provade styra han sick sack, funkade från början, men smart är han och kom på min plan:p

Funkar det inte att länga tyglarna och puscha på honom, framåt liksom och att tänka framåt med hela kroppen så backa honom tills han tycker det är jobbigt och förstår att det är smidigast att bara gå framåt... Eller försök backa honom i volt, det är också rätt jobbigt för dem...
 
Sv: Hur testar din häst dig?

kl*

Jag tycker det är väldigt frustreranade då hästen backar och inte vill framåt. Igår backade han mot en bil som kom bakom oss. Fick hoppa av och leda in han på sidan:devil:
Sedan skulle vi rida hem, nej då backade han bara bakåt. Knas, då tyder det ju verkligen inte på att han vill hem. Han vill bestäma!!

Vad gör man med en häst som backar? Provade styra han sick sack, funkade från början, men smart är han och kom på min plan:p

Försök vända honom så han får backa dit ni ska?

Det gjorde jag på min sköthäst när jag var liten och inte hade direkt mycket att säga till om mot hästarna :rofl::rofl:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min ponny testade mig hela sommaren när hon var 4 o jag 12 eller något! :P
Hon drog huvudet mellan frambenen låste det där och sprang iväg .^^ Det var inte roligt om man säger så. rekordet var att ramla av 2m efter att jag hoppat upp. Men kan säga att det var många som testade henne som aldrig ville sitta på henne mera och de var mkt äldre och erfarna än vad jag var. Med min kompis sprang hon tex in i tätskog med så hela min kompis ansikte var typ uppskyret av ärr! :angel:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

min polck testade mig genom att leka "rodeo" riktiga bocksprång.
MIn nya häst testade genom att ställla sig på bakbenen. Och verkligen blåsa upps ig som en hingst (galen hingst. ) när man går in från hagen. Hoppade runt.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

nej.

men den som jag fick som unghäst testade sina egna gränser och det tänjde på mina också.... ^^

men nej, ingen har testat i förståndet att dom vill försöka "ta makten".
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min testar särskilt på dressyrbanan då det börjar bli lite tråkigt.
Då kan en kon helt plötsligt vara farligt så han måste skygga över.
Tidigare prövade han med att stanna då det blev jobbigt men det har vi börjat träna bort nu.

Han kickar också väldigt mycket för att skrämmas och visa att han tycker det är jobbigt, särskilt i höger galopp. Då kan de bli ett ordentligt bakut språng, särskilt om jag driver på lite för mycket.

Han har sin egna bestämmda vilja, men vi jobbar helt ok ihop ändå! :)

Om dressyrbanan är enda stället dom får tänka tillräckligt mycket då? :p

Tror det sitter massor i ryttarens huvud i det här fallet, båda mina hästar är grymt mycket mer lättsamma på ridbanan även om de såklart kan bli skraj ibland där också så är ribban mycket högre..
Antingen har jag hästar som behöver tänka massor och att jag gör för lite vid uteritter/hoppning/promenader och dylikt, eller så är det i mig det sitter - gillar att harva på ridbana! :angel:
Och att rida i skogen - och tro´t eller ej, där är hästarna också lugna! ;)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Häst nummer 1 (rider inte längre):

I ridningen kunde hon tvärnita, vägra röra på sig o sparka åt skänklarna. Försökte ta bettet i både trav o galopp, la sig med hela sin kallblodskropp på bettet och ångade på. Ibland kunde hon också bocka om det blev riktigt jobbigt. Hoppade med frambenen och gjorde capriolesprång när böjning o ställning blev jobbigt.

Hon var (eller är? rider henne inte längre) VÄLDIGT kinkig i ridningen och var det inte precis rätt eller passade henne till 100% blev det sura miner. Självklart var det bra att hon visade så tydligt vad hon gillade o inte, men vissa saker måste man göra trots att de är jobbiga..

I hanteringen var hon ganska snäll, men ibland försökte hon putta undan mig, inte komma i hagen eller försöka gå över mig när jag ledde.

Häst nummer 2 (rider nu):

I ridningen kan han hoppa och studsa, speciellt i galoppfattningarna och om han är pigg. Har inte ridit honom så länge så jag har inte riktigt hittat alla knappar. Ibland kan han slänga upp huvudet (man känner pannluggen i ansiktet) när det blir jobbigt eller att han är rädd för att det ska göra ont i ryggen.

I hanteringen har jag inte märkt så mycket, ibörjan försökte han gå över mig några gånger eller pressa sig ut ur boxen men det har han slutat med nu. Han är en riktigt "klen" häst (fel ord, men vet inte annars hur jag ska benämna honom) som absolut inte klarar av om man skulle vara burdus mot honom. Räcker ofta med ett "hurrudu" så drar han sig tillbaka.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

tycker de har lite med uppfostran att göra endå..iallafall när de bara är än själv som rider så ska man inte behöva ta en kamp med hästen ofta..då känns dom som att ledarskapet brister lite..iallafall när de handlar om ens egen häst.


Fast jag tror oftast det är ryttaren som gör det till en kamp. Just genom att t ex tänka "aha, hästen testar mig! jag ska visa vem som bestämmer!/jag ska vinna!"
Min häst testar mig på så vis att han kollar om han kan få MIG att reagera på HONOM. Kan han det så är jag en otrygg ledare och han behöver ta över kommandot. Blir man arg (kanske vanligast), stressad, rädd eller nervös, ja då har man reagerat på honom.
Visst, man kan tycka att han inte borde testa mig vid det här laget. å andra sidan så hade jag honom ganska länge och hann mao gå på hans testande mer än en gång om man säger så. Den som en gång vunnit på spelautomaten provar gärna lyckan en gång till! ;)
Inte alltid lätt att veta hur man "ska" reagera på hästen man sitter på.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

jo om man ser de på de sättet så kan de ju va så..
jag menar mer hästar som vägrar gå eller lämna stallet eller liknande..eller ställer sej eller inte lyssnar på skänkel och sånt..de är mer testande för mej..eller om hästen är naffsig eller sånna beteenden..eller bufflig..min häst kan buffla till folk som inte visar att de inte är okej..

folk som sitter upp på min häst tex får inte igång han i trav..då är han helt plötsligt extremt okänslig och förstår ingenting tills ryttaren är mer bestämd..då är han hur känslig och lätt som helst..sånna grejer som han inte testar alls med mej längre..hade inte vart hållbart att ha de så i längden.

min häst tittar ju till på saker också ibland och reagerar inte jag så fortsätter han att vara lugn..men ja räknar inte de till testandet direkt..de tycker jag är mer att fråga om de är nåt man ska va rädd för eller inte..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur testar din häst dig?

Min häst testade mej genom att plötsligt, mitt under ridturen, tvärstanna och bocka :S. Detta hände ofta de första veckorna.
Han testade också genom att ibland gå rakt ut från boxen och ut ur stallet och bara ställa sej och vänta på att jag skulle komma och hämta honom (han går aldrig ut ur boxen annars när den är öppen). Det är väl vad jag kommer ihåg mest, men det var lite sånna saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridcentret Isab i Luleå fick under april in en häst från Irland. Efter att några sår upptäckts på djuret gjordes tester och då visade...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
584
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp