Bukefalos 28 år!

Hur testar din häst dig?

Sv: Hur testar din häst dig?

min häst tittar ju till på saker också ibland och reagerar inte jag så fortsätter han att vara lugn..men ja räknar inte de till testandet direkt..de tycker jag är mer att fråga om de är nåt man ska va rädd för eller inte..

hehe fast i mitt fall så ÄR det testande! ;)
skulle jag reagera på hästen och bli lite orolig eller "säger till" honom utan att ha tillräckligt med pondus bakom tillsägelsen (självförtroende och att man är säker åp att han kommer lyssna kanske det kallas), då blir det kanske ett sidokast nästa gång. Efter det så försöker den ta tygeln och helt sonika vända. Lyckas den inte med det, ja då backar den. Lönar sig inte det, ja då kanske den reser sig, fortsätter backa tills den backar in i något osv. Längre än så har vi inte kommit! ;) Det här är alltså oavsett om den ÄR rädd för något eller inte, den hittar bara på ursäkter till "testandet". Det är egentligen en ganska cool häst möjligen med lite överskottsenergi ibland.
"Vill du göra en grej av det här - okej, då GÖR vi en grej av det här!" så nästa gång man rider förbi det där stället och det läskiga är borta alt. att den har sett det femtielva gånger, då reagerar den bara för att man gjort en "grej" av det. "A-ha, det var här vi skulle rygga för att skrämma upp matte!"

Kusar testar på lite olika sätt. Men försöker som sagt inte se det som testande utan bara reda ut vad jag tolererar och vad jag inte tolererar och sätta gränser därefter, men försöka undvika onödiga fighter - ge hästen en "lätt" och en "svår" väg räcker oftast.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Om dressyrbanan är enda stället dom får tänka tillräckligt mycket då? :p

Tror det sitter massor i ryttarens huvud i det här fallet, båda mina hästar är grymt mycket mer lättsamma på ridbanan även om de såklart kan bli skraj ibland där också så är ribban mycket högre..
Antingen har jag hästar som behöver tänka massor och att jag gör för lite vid uteritter/hoppning/promenader och dylikt, eller så är det i mig det sitter - gillar att harva på ridbana! :angel:
Och att rida i skogen - och tro´t eller ej, där är hästarna också lugna! ;)

höhö, min blir helt klart mycket mer "tittig" om jag inte rider ordentligt.
Om jag inte tänker på att rida, utan sitter helt stilla med händer och skänklar och bara rider runt fyrkanten så hoppar han ibland ditt för saker.
Samma sak om vi är mitt inne i en skänkelvikning och han tycker det blir jobbigt och jag samtidigt inte rider skänkelvikningen ordentligt så kan han låtsas bli rädd för något för att slippa arbetet.
Så de är eg. mitt fel att han skyggar för sånna "monster" jag måste lära mig att rida mer.
Ute i skogen så är han också tittig, fast där är han mer tittig för att han är lite nervös ute särskilt omd et blåser.
Men jag märker stor skillnad om jag rider honom i form ute och gör småövergångar och hela tiden rör i bettet eller om jag bara travar på där och är i min egen lilla värld så gör han gärna ett sidohopp så att jag ska vakna igen. :devil:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min testar ibland när vi inte är överens om vägvalet, men jag vinner 99 ggr av 100. Igår på hemväg så går han in på en mötesplats längst in vid kanten och stannar och säger åt mig att hoppa av:o. Jag blev så snopen så jag hoppade av:eek:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Ursäkta men hingst-takter?? Jag har aldrig träffat på nån hingst som beter sig sådär illa.

ja, du läste rätt. Hingst takter !

kan tilllägga att jag bara har haft han i tre veckor, och på det andra stället lät dom honom ta över. så det är inte så konstigt att han beter sej så, han vet ju inte vart i rangen han står med mej, jag som är en ny människa. och eftersom han har tagit över alla andra människor som hanterat honom, är det väll klart att han tror att han kan göra det med mej också. Så självklart blir han bråkig när jag inte tollererar det och säger ifrån. han testar ju vart gränserna går.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur testar din häst dig?

kl*

Man ser att min häst (Mille) verkligen försöker ta övertaget i hagen. Den äldre och lite klokare hästen får ta emot en hel del envishet och testande, Mille vill verkligen se vart gränserna går här med. De har inte riktigt gjort upp än i hagen men lätt att Mille till slut ger med i sig;)

Så det är lite bråk nu mera hos hästarna. Givet att han vill ta övertaget om mig med, men icke:devil:
Stackars pojkvän bara som inte riktigt är van vid hästar men som ändå spenderar en tid i hagen varje dag (hjälper till med vatten, mat och annat)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

köpte häst nr 2 vintern 2006. har varit jätte trevlig till efter hennes vinter vila. stog i december å sattes i gång i början av januari. e nu ett svart monster. minsta press å hon börjar backa. när man ska rida en viss sväng i skogen å hon vill gå hem så fryser hon fast...går inte ens att rubba huvudet... vissa dar så vill jag döda min kuse. låter hemskt men så är det...
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Men jag märker stor skillnad om jag rider honom i form ute och gör småövergångar och hela tiden rör i bettet eller om jag bara travar på där och är i min egen lilla värld så gör han gärna ett sidohopp så att jag ska vakna igen. :devil:


Det där märker jag i dressyren, men där har vi ändå kommit så långt att jag (inte en dålig dag, men ändå) i princip kan sitta och åka på långa tyglar. Det är liksom målet, att hästen ska vara cool och avslappnad och inte göra mer än den behöver, men ändå lyssna såklart.
På uteritter har jag inte ens kommit så långt att jag kan börja jobba, för kommer det plötsligt en liten förhållning så kan kusen ta det som en varning och liksom tvärnita för att kolla vad jag varnade för! :rofl: framförallt i början innan den har kommit igång, sen kanske man skulle kunna jobba, har faktiskt inte testat, hatar att dressyra på vägar.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

min medryttarhäst testade mig ordentligt när jag började sköta han, han kunde kasta sig ut från ridbanan (den har ingen grind) och när man var ute i skogan kunde han oxå hålla på att vända hemmåt, detta kanske låter som att jag suger på hästhantering men han var väldigt jobbig eftersom han med tidigare ägare fått göra lite som han ville, fortfarande idag kan han ibland testa lite specielt om jag inte varit och skött han på ett tag, men han vet vart gränsen går . :)
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Vad är det för hästar då? Som har egen vilja alltså.. :rofl:
Jag känner inte igen mig i "testandet"... trots att jag inte har ett slött gammalt halvblod.

Mina hästar tex.
De har massor med egen vilja, jag gillar sånt.
Däri ligger utmaningen att vända det till nåt positivt.

Många travare är så.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

min har fruktansvärt mycket egen vilja och massor av egna ideer om hur saker o ting ska vara, men som sagt så är han underbart snäll mot mej, gör allt jag vill..men jag har ju kämpat en hel del med honom i början och de gav resultat att va konsekvent och inte tillåta sånt..han är ju inte dum.

tycker de har lite med uppfostran att göra endå..iallafall när de bara är än själv som rider så ska man inte behöva ta en kamp med hästen ofta..då känns dom som att ledarskapet brister lite..iallafall när de handlar om ens egen häst.

däremot när dom är nya och man inte känner varandra än så är de ju en annan sak.
jag hade aldrig stått ut i längden med att ha en häst som jämt ska testa och ifrågasätta allting man ska göra och som man måste ha en kamp med för att få den dit man vill.

Ja precis som du säger. Om en häst testar hela tiden så är det nåt fel ja.

Min valack vet absolut vad som gäller men samtidigt är han smart och märker han den minsta tvekan så tar han över direkt och sen är det väldigt svårt att vända det. Självklart tar han inte över när jag sitter på, det vågar han inte efter allt vi gått igenom.. men han känner direkt om nån är lite osäker och utnyttjar det, vilket jag har märkt när andra ska rida.. han kan bara tvärstanna helt plötsligt och liksom vänta på vad som ska hända nu. I det ögonblicket måste ryttaren direkt visa att "nej vi ska fram". Annars kan han stå där hur länge som helst. Han är för rolig ibland.

Jag anser inte att det brister i ledarskapet för att han tex testar att ta en annan väg än vi skulle typ en gång i månaden. Då vänder jag tillbaks sen är det inget mer med det. Han är sån bara, han tror att han får snilleblixtar och att jag inte märker nåt. Vill ha lite spänning i tillvaron liksom.

Nu låter det som att han är ett monster men det är han inte, han är världens snällaste häst, finns inget elakt i honom överhuvudtaget, bara lite djävulskap här och där..
 
Sv: Hur testar din häst dig?

När jag köpte min så var han så skraj att han nästan stod i givakt så fort jag kom in i boxen. Han rörde inte en hov utan tillåtelse och man kunde verkligen se i hans utryck hur rädd han var för att få skäll. Så det tog flera månader innan han börjde slappna av lite och "testa" lite. Men då tror jag mer han testade om jag skulle slå honom ifall han gjorde fel. När han upptäckte att jag inte gjorde det blev det som en helt annan häst. Nu testar han aldrig men kan vara busig utan att bli rädd efteråt som han var innan. :banana:
 
Sv: Hur testar din häst dig?

Min testade som fan, och hon tar fortfarande chanser då och då att göra det. Blir jag det minsta osäker eller ouppmärksam gör hon ett diskret försök, men nu för tiden går det aldrig som hon vill.

Det hon mestadels pysslat med är att tvärnita från vilken gångart som helst, och sedan slänga sig tillbaka mot stallet för att slippa arbeta. I början blev jag så sjukt rädd att jag lät henne göra det, och det satte ju sina spår. Den dagen jag väl bestämde mig för att ta upp kampen såg hon väldigt chockad ut.
Numer är vi oftast överens om att jag bestämmer väg och längd på arbetet.
 
Sv: Hur testar din häst dig?

jag har bara haft min lite mer än 2 veckor men igår när jag skulle rida med en annan (tar ca 30 minuter till henne, skritt) så hoppade min häst ner på åkern 2 ggr :eek: efter ett tag fick jag upp honom, sen försökte han vända och gick ut mitt på asfaltsvägen (max 70 där) men de kom inga bilar :eek: fick fort in honom på vägen igen när jag sa "ska du ta livet av oss eller?? :eek::p"
sen var det väl inte så mkt mer testing, vägrade gå en gång och lyssnade inte alls på skänklarna eller ljuden jag gjorde så då duttade jag till med spöt som om jag menade "nu är det allvar!" inte hårt men en dutt, då han är spörädd, men skulle iaf aldrig slå till en häst med spöt. Annars var det en trevlig ridtur :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridcentret Isab i Luleå fick under april in en häst från Irland. Efter att några sår upptäckts på djuret gjordes tester och då visade...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
584
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp