Bukefalos 28 år!

Hur tjock behöver en boxvägg vara?

paxen

Trådstartare
hej!:)
jag ska bygga om ladugården som står på våran gård till stall. för att göra det så billigt som möjligt tänkte jag bygga boxarna helt själv. men nu undrar jag hur tjocka boxväggarna behöver vara?
har ni några fler tips så skriv gärna det också;)
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

I mina stora boxar så är det 45*150´s virke till mellanvägg och övriga väggare är isolerade fd ytterväggar. I shettisboxen är det reglat med 45x95 och sedan OSB-skivor som yttersida förstärkta med 22x100.

Spntat virke hade nog varit på enklare och snyggare, men jag tog det material jag hade hemma :)
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

Vi byggde iofs inte boxar utan foderspiltor, men det är ju ungefr samma krav på väggarna. Vi använde 42 mm icke spontad ask. Jag hade nog spontat det, men pratade med en konstruktör som ansåg att det inte behövdes.
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

Vi har använt 2"8 mellan boxarna och det håller även för en nordsvensk som rullar sig och tar stöd för att komma upp.
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

jag hade tänkt att använda några slags brädor. men jag är ju inte så jätte bra på detta med virke så...men kollade lite på byggmax iaf och det finns ju nånting som kallas regler som är 45. spontade brädor hittade jag inte några som var så breda. vad är bäst spontade eller inte?
men är det bästa att använda helt obehandlat virke?
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

Köp obehandlat virke som du målar med förtunnad tjära (kan förtunnas med balsamterpentin, alifatnafta, linolja eller med T-röd beroende på kvalitét på tjäran), detta skyddar trät bra och ser dessutom snyggt ut.

Spontat kostar avsvärt mycket mer och det är sällan värt de extra pengarna, det betyder mer hur långt det är mellan ställena där "brädorna" sitter fast än om dom är spontade eller inte.

2 tum eller 45 mm (50 mm om ohyvlat eller "gammelsågat") är en ganska lagom dimension om det är normal hållfasthet på plankorna.

Är det lärk så bör man lägga på lite extra i tjocklek då lärk har värdelös hållfasthet...
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

De regler som finns eller kommer under detta året gör att tjockleken på väggarna helt kommer att bero på vad för häst som står där. Tror att regeln är att den ska klara en hästspark. Det gäller även för galler alltså inte bara för själva väggen. Vet att en hel del färdiga boxar man kan köpa färdiga inte kommer att klara dom normerna om man har stora hästar i dem.
 
Sv: Hur tjock behöver en boxvägg vara?

okej tack så jätte mycke för hjälpen =)
finns det nån sida där dom reglerna kan stå?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
952
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp