Bukefalos 28 år!

Hur tranportera ohanterad häst?

tinafinis

Trådstartare
hur ska jag bära mig åt att ta hem en ettårig häst som aldrig varit uppbunden, hanerad eller transporterad??
18 mil.

Vara lös????


Jag vet att ni är jätteduktiga här! Har redan fått anadra suveräna tips då min häst krånglade som bara den. Det är en fjörd att frakta henne nu!!!
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag tycker att totton ska vara lös.
eftersom att den är ohanterad så skulle den nog få panik av att vara uppbunden.

lägg in lite exta strö i transporten och den skulle lägga sig ner eller vurpa till :-D
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

totton??

men dom brukar inte försöka bryta sig ut o sådant??
vi ska sätta en extra spärr på dörren där fram så den inte kan bända upp den nedtill!!

Ska man ta bort bommen framtill med då eller ska den vara kvar så deni nte kan gå fram til fönstret??
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

När jag har hämtat ohanterade hästar har de i och för sig varit äldre än din, jag har hämtat hingstar på 4, 5 och 7 års ålder. När vi väl fått på grimma, backat in mot stalldörr och fått på hästen har vi bundit fast. Aldrig råkat ut för panik.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

visst dom brukarlugna sig efter man bundit upp dom o dom fått dra lite, men att göra det i ett släp känns lite rikabelt ändå.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Fast i ett släp har de inte sådant utrymme att de kan tex backa och få panik när de känner att de sitter fast... Jag skulle nog rösta för att köra den fastsatt i alla fall. Jag har visserligen kört ohanterade hästar både och men jag upplever det som tryggare när de sitter fast. De brukar ta det med ro. Oftast är det så mycket annat att tänka på så de refrekterar inte ens över att de sitter fast..
Lycka till!
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag tycker att totton ska vara lös.
eftersom att den är ohanterad så skulle den nog få panik av att vara uppbunden.

lägg in lite exta strö i transporten och den skulle lägga sig ner eller vurpa till :-D

Det är olagligt att köra med vuxna hästar lösa i transporten. Det räknas som att man inte säkrat lasten. En häst på 500 kg som kastar sig mot sidan i transporten kan lätt orsaka en olycka och skada inte bara sig själv utan många andra.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag hade satt fast henne som vilken annan häst som helst. Viktigt är dock att inte binda för kort för då kan det bli panik.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag hade satt fast henne som vilken annan häst som helst. Viktigt är dock att inte binda för kort för då kan det bli panik.

Så gjorde jag också. Binder man inte så finns ju risken att de hukar sig under bommen och fastnar. Eller att de reser sig och kommer över bommen.
Lasta, knyt fast med lagom långt grimskaft och åk.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

När jag hämtade min ohanterad tjej som var två år valde jag att sedera henne lite (obs LITE) hade bommar och mellanvägg och hon satt fast med två grimskaft på var sida huvudet lagom lågt. Tyckte att det var humanast för henne själv, det gick kanon hon var pigg och fräsh när vi kom fram och fick inga dåliga upplevelser av transporten.
Lycka till!
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

fast detta e en liten ettåring så den e inte så stor o kan ju backa o sådant...
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

jag körde min häst som vanligt med mellanvägg men han hade ingen grimma så han stod lös på den sidan.

Man kan ju ge lugnande också.

Lastningen backade vi till stalldörr och sedan var det sopkvart i rumpan på hästen :(


Idag går han på transporten direkt, åker uppbunden och med transportskydd på alla benen :)
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag skulle låta hästen åka löst, med all utrustning borta inne i släpet, framdörren spärrad.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Antingen tar du ut allt som finns i transporten och låter den åka lös eller så beställer du en hästtransport (lastbil) som får köra hästen.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

jag tycker inte du ska köra hästen lös! :eek: det kan gå riktigt illa om hästen kastar sig mot en sida i transporten! Kan i värsta fall välta! :eek: Bind den med lagom långt grimskaft och ge den lite hö så den kan pilla i. Om du tycket det känns bättre kan du ju köra utan mellanvägg..
Lycka till! / Katarina
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

man kan ju göra på en hel massa olika sätt, beroende på häst och pålles storlek ;)

varianter vi gjort under årens lopp - tagit ut all inredning och löskört (dock bara ponnyföl) bundit från båda sidor högt upp (har helt slutat "binda ner" pga. att vi varit ute för "panikattack" med mkt. tråkig utgång)

har hästen varit "hoppig" så har vi lagt hårt packad halm framför bommen ända upp (hela främre utrymmet) säkrat balarna väl och aktat så inga linor/säkringar kommer mot hästen som den ev. kan fastna med benen/hovarna i.

pållar som "velat under" har vi bundit som ovan men med ett extra grimskaft från ena sidan av grimman och bak till ca. mitten av mellanväggen. några har vi kört "bak och fram" bundit i bakbommen , hästen åker då stadigare och har inget att "klättra över".
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

hur ska jag bära mig åt att ta hem en ettårig häst som aldrig varit uppbunden, hanerad eller transporterad??
18 mil.

Vara lös????


Jag vet att ni är jätteduktiga här! Har redan fått anadra suveräna tips då min häst krånglade som bara den. Det är en fjörd att frakta henne nu!!!

Oavsett om hästen är hanterad eller inte så behandlar jag ALLA LIKA. Det är bara att lasta & inte göra någon stor affär av det.
Jag har lädergrimma när jag kör i transport & binder ALLA.
Är dom bra i huvudet så när dom känner att dom sitter fast så är det helt ok. Sedan kör jag gärna med bommen lite högre än normalt så dom har svårare att komma över den om dom skulle få för sig att prova.
Ha alltid en kniv med ifall du behöver skära sönder grimmskaftet.
Ge mycket berömm när du lastar & gärna lite hö eller liknande i transporten så hästen får en positiv upplevelse med att åka.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

hur ska jag bära mig åt att ta hem en ettårig häst som aldrig varit uppbunden, hanerad eller transporterad??
18 mil.

Vara lös????


Jag vet att ni är jätteduktiga här! Har redan fått anadra suveräna tips då min häst krånglade som bara den. Det är en fjörd att frakta henne nu!!!

Vi hade en nordis uppstallad hos oss för några år sedan som var mindre trevlig att transportera. Vi skulle till Strömsholm m honom för kastration o vi fick då rådet från veterinär på just Strömsholm att låta honom åka lös i transporten! Han var då runt 1 år gammal, resan gick hur bra som helst.
Vi har sedan dess ALLTID kört så unga hästar lösa i transporten o dom är alltid lugna o fina.
 
Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Jag skulle plockat ur all utrustning, säkrat dörren och kört hästen lös.
Alt kontaktat transportfirma.
Skulle själv aldrig bundit upp en helt ohanterad häst.
Dock skulle jag aldrig kört en vuxen stor häst lös, men en åring väger ju inte så mycket. (beroende på ras, förståss).
Lycka till:)!!!

/J.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 502
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp