Bukefalos 28 år!

Hur trött är du när du ska sova?

Thaliaste

Trådstartare
Jag har alltid haft svårt att somna om jag måste sova tidigt (~före 00), det tar ofta 1-1,5 timmar. Nu har jag dock somnat på ca 20 minuter, ibland t o m kortare än så, de senaste veckorna. Jag är också jättetrött mest hela tiden, trots att jag alltså sover fler timmar än jag brukar. Under dagarna är jag mest seg, men på kvällarna mår jag fysiskt illa, så trött är jag. Åtminstone ett par gånger om dagen blir jag yr och världen snurrar. Jag har även ett tryck över bröstet ofta och kan få lite andnöd, inte så att jag tror att jag ska kvävas men jag får liksom ta i för att få igång andningen ordentligt igen och kan kännas som hjärtat rusar. När jag kommer hem från jobbet orkar jag i princip ingenting, och helgerna försöker jag att mest vila mig igenom för att återfå orken och orka med veckan som kommer. Kommer jag hem tidigt (~15) kan sova en stund efter jobbet och ändå somna "tidigt".

Jag tycker alltså inte att jag mår toppen nu, men i detta dåliga mående har jag ändå fått lättare att somna. Tidigare har enbart trötthet inte hjälpt mig särskilt mycket att somna tidigt, men nu är jag som klubbad när jag ska lägga mig. Det fick mig att undra om jag i vanliga fall inte gör mig tillräckligt trött? Jag har kontorsjobb men har tidigare tränat en hel del (löpning och gym) och även om kroppslig trötthet gör det lite lättare så har jag ändå alltid haft svårt att somna tidigt. Men ska man vara så trött så man mår illa, är yr och inte kan tänka en klar tanke på kvällen...? Jag har upptäckt något nytt hos mig, och undrar lite hur jag ska hantera det...

Hur trötta är ni på kvällen? Vad gör ni för att bli tillräckligt trötta?
 
Jag har alltid haft svårt att somna om jag måste sova tidigt (~före 00), det tar ofta 1-1,5 timmar. Nu har jag dock somnat på ca 20 minuter, ibland t o m kortare än så, de senaste veckorna. Jag är också jättetrött mest hela tiden, trots att jag alltså sover fler timmar än jag brukar. Under dagarna är jag mest seg, men på kvällarna mår jag fysiskt illa, så trött är jag. Åtminstone ett par gånger om dagen blir jag yr och världen snurrar. Jag har även ett tryck över bröstet ofta och kan få lite andnöd, inte så att jag tror att jag ska kvävas men jag får liksom ta i för att få igång andningen ordentligt igen och kan kännas som hjärtat rusar. När jag kommer hem från jobbet orkar jag i princip ingenting, och helgerna försöker jag att mest vila mig igenom för att återfå orken och orka med veckan som kommer. Kommer jag hem tidigt (~15) kan sova en stund efter jobbet och ändå somna "tidigt".

Jag tycker alltså inte att jag mår toppen nu, men i detta dåliga mående har jag ändå fått lättare att somna. Tidigare har enbart trötthet inte hjälpt mig särskilt mycket att somna tidigt, men nu är jag som klubbad när jag ska lägga mig. Det fick mig att undra om jag i vanliga fall inte gör mig tillräckligt trött? Jag har kontorsjobb men har tidigare tränat en hel del (löpning och gym) och även om kroppslig trötthet gör det lite lättare så har jag ändå alltid haft svårt att somna tidigt. Men ska man vara så trött så man mår illa, är yr och inte kan tänka en klar tanke på kvällen...? Jag har upptäckt något nytt hos mig, och undrar lite hur jag ska hantera det...

Hur trötta är ni på kvällen? Vad gör ni för att bli tillräckligt trötta?
har man fasta och bra sov rutiner så blir man oftast pigg under dagarna också.
Sov inte mer än 8h, vaknar du efter 7 så är det bättre att gå upp, är du trött på em så sov inte längre än 20 min.

Har varit och är i samma dåliga cirkel, man får se till att ha fasta rutiner och då kroppen vänjer sig vid att t ex kl 22= sova så är det sen plötsligt svårt att vara vaken längre ;).

Jag är oftast trött tills jag lägger mig och tar fram mobilen... då blir jag pigg :banghead:. somnar dock snabbt efter att jag lagt Ifrån den och katten har lagt sig tillrätta på mitt huvud :).
Är som småbarn och snuttefiltar, filten över huvudet =sova. Katt på huvudet =sova ;)
 
Jag ligger ofta och halvsover/slumrar lite på soffan på kvällen. Det är SÅ skönt! Masterchef Australia har varit min favorit i flera veckor som jag har tittat på/slumrat till... ;) Annars är jag nog oftast inte dödstrött när jag går och lägger mig (oftast vid 22-tiden), men somnar inom ca 30 minuter vanligtvis. Stiger upp allt mellan 4:45 och 6:30.
 
Jag är automatiskt trött på kvällen:D Somnar nästan alltid framför tv:n innan kl 22:00, för mig är tv:n eller en bok sövande. Lägger jag mig i sängen och läser en bok klarar jag läsa kanske två sidor innan john blund kommer.
 
har man fasta och bra sov rutiner så blir man oftast pigg under dagarna också.
Sov inte mer än 8h, vaknar du efter 7 så är det bättre att gå upp, är du trött på em så sov inte längre än 20 min.

Jag vaknar aldrig efter 7 timmar om jag ska sova tidigt, så det är inget problem :p Jag sover tills klockan ringer helt enkelt, om jag behöver gå upp före min naturliga vakentid.

Jag brukar aldrig sova på eftermiddagen just eftersom jag normalt sett har så svårt att somna på kvällen. Det är bara nu när jag är så trött, och då somnar jag på 20 min även om jag sover på eftermiddagen.

Har varit och är i samma dåliga cirkel, man får se till att ha fasta rutiner och då kroppen vänjer sig vid att t ex kl 22= sova så är det sen plötsligt svårt att vara vaken längre ;).

Fast det där är ju helt enkelt inte sant för alla, så byt "man" till "jag" :up: Jag har under mina 35 år aldrig lärt mig att flytta min dygnsrytm, och även min mamma återgick vid pensionen till det som passar henne. Och hon har haft 70 år på sig, varav nästan 50 med tidiga mornar...
 
@Thaliaste är du faktiskt frisk?

Jag kan vara jättepigg och somna ändå. Jag har väldigt lätt för att somna och sova.

Nej, nu skulle jag inte kalla mig frisk. Det är helt klart inte normalt med den trötthet, yrsel och bröstsmärtor jag har. Dock hoppas jag att den tiden är över snart och nu funderar jag på om det är någonting jag kan ta med mig från denna tid till mitt friska jag. Jag somnar ju mycket snabbare nu, och det är ju bra. Därav att jag undrar om jag "lever" lite för lite i vardagen, om jag nu måste vara så här trött för att kunna somna. Att jag måste jobba lite hårdare, träna lite hårdare och allmänt pressa mig själv lite hårdare när jag blir frisk. Men utan att gå in i den berömda väggen då O_o Därför frågar jag er, hur det är för andra, för att ta reda på hur mycket av den här tröttheten, illamåendet m.m. som är värt att sträva efter. Typ, vad är normalt?
 
Bädda rent,
Öppna fönstret i sovrummet
Stäng av elementet.
Minst 4 timmar innan du går till sängs
Ta en lång varm dusch
Hoppa i säng
Sov!
 
Jag skulle kolla upp om du har brist på något eller om din sköldkörtel krånglar.

Jag har jättesvårt att somna. Jag har alltid legat och tvinnat en bra stund innan jag kan somna. Nu äter jag sömnmedicin för att sova alls. Jag är avundsjuk på min pappa, han lägger sig och 2 sekunder senare så sover han.
För min del spelar det inte så stor roll när jag lägger mig heller. Jag är nattmänniska men har lika svårt att somna kl 3 som kl 22. När jag väl somnat så behövs det en smärre jordbävning för att väcka mig istället.
 
Jag skulle kolla upp om du har brist på något eller om din sköldkörtel krånglar.

Jag har jättesvårt att somna. Jag har alltid legat och tvinnat en bra stund innan jag kan somna. Nu äter jag sömnmedicin för att sova alls. Jag är avundsjuk på min pappa, han lägger sig och 2 sekunder senare så sover han.
För min del spelar det inte så stor roll när jag lägger mig heller. Jag är nattmänniska men har lika svårt att somna kl 3 som kl 22. När jag väl somnat så behövs det en smärre jordbävning för att väcka mig istället.

Då vet du hur det är :( Jag är också kvälls/nattmänniska men jag somnar mycket lättare vid 1 än vid 22. Somnar jag senare behöver jag inte sova lika många timmar heller som om jag går och lägger mig tidigare (med eller utan att somna).

Men om det vore fel på sköldskörteln, borde problemet inte ha uppstått vid någon tidpunkt då? Jag har varit såhär hela livet, och min mamma är likadan...Därför har jag inte heller gått till läkare för att få piller, för jag har sett det som en lösning vid tillfälliga problem och det är ju inte det jag har. Och när jag får sova som det passar mig så har jag ju inga problem, det är jobbtiderna som ger problemet :(
 
Jag har alltid haft svårt att somna om jag måste sova tidigt (~före 00), det tar ofta 1-1,5 timmar. Nu har jag dock somnat på ca 20 minuter, ibland t o m kortare än så, de senaste veckorna. Jag är också jättetrött mest hela tiden, trots att jag alltså sover fler timmar än jag brukar. Under dagarna är jag mest seg, men på kvällarna mår jag fysiskt illa, så trött är jag. Åtminstone ett par gånger om dagen blir jag yr och världen snurrar. Jag har även ett tryck över bröstet ofta och kan få lite andnöd, inte så att jag tror att jag ska kvävas men jag får liksom ta i för att få igång andningen ordentligt igen och kan kännas som hjärtat rusar. När jag kommer hem från jobbet orkar jag i princip ingenting, och helgerna försöker jag att mest vila mig igenom för att återfå orken och orka med veckan som kommer. Kommer jag hem tidigt (~15) kan sova en stund efter jobbet och ändå somna "tidigt".

Jag tycker alltså inte att jag mår toppen nu, men i detta dåliga mående har jag ändå fått lättare att somna. Tidigare har enbart trötthet inte hjälpt mig särskilt mycket att somna tidigt, men nu är jag som klubbad när jag ska lägga mig. Det fick mig att undra om jag i vanliga fall inte gör mig tillräckligt trött? Jag har kontorsjobb men har tidigare tränat en hel del (löpning och gym) och även om kroppslig trötthet gör det lite lättare så har jag ändå alltid haft svårt att somna tidigt. Men ska man vara så trött så man mår illa, är yr och inte kan tänka en klar tanke på kvällen...? Jag har upptäckt något nytt hos mig, och undrar lite hur jag ska hantera det...

Hur trötta är ni på kvällen? Vad gör ni för att bli tillräckligt trötta?
Jag somnar tidigt och har alltid gjort, somnar inom maximalt 5min från jag lagt mig. Oftast betydligt snabbare än så. Är trött när jag lägger mig men inte otroligt trött. :)

Brukar lägga mig med mannen i sängen vid 21:30-22 o tanke är att prata lite innan sömn men vi somnar båda omgående..haha
 
Men om det vore fel på sköldskörteln, borde problemet inte ha uppstått vid någon tidpunkt då? Jag har varit såhär hela livet, och min mamma är likadan...Därför har jag inte heller gått till läkare för att få piller, för jag har sett det som en lösning vid tillfälliga problem och det är ju inte det jag har. Och när jag får sova som det passar mig så har jag ju inga problem, det är jobbtiderna som ger problemet :(
Jag tänkte mest på dina besvär just nu. konstant trött, yrsel osv. De kan ju bero på något fysiskt som går att göra något åt.

Att det tar tid att somna får man nog leva med. Min mamma är likadan, måste läsa en stund innan hon kan somna.
 
Jag tänkte mest på dina besvär just nu. konstant trött, yrsel osv. De kan ju bero på något fysiskt som går att göra något åt.

Att det tar tid att somna får man nog leva med. Min mamma är likadan, måste läsa en stund innan hon kan somna.

Aha, då fattar jag :) Jag tror att mina nuvarande besvär beror på jobbet (varit en viss situation som varit påfrestande + jobbat övertid senaste veckorna + jobbade fast jag var sjuk i ett par veckor) i kombination med en del jobbiga grejer privat. Det kan förstås vara fel på sköldkörteln också, men det känns inte orimligt att må som jag gör efter hur jag haft det senaste halvåret.
 
Åh, om det vore så enkelt för mig också...:(
Jag har lärt mig en metod att somna, även under de värsta förhållanden.
1 föreställ dig en stor svart tavla.
2 applicera alla dina tankar som bilder på tavlan (det är den första svårigheten. Så fort en ny tanke dyker upp ska den dit
3 Sudda samtidigt bort alla bilder från den svarta tavlan.
Lyckas du med det( hålla tavlan tom) i 10 minuter (kräver en jäkla koncentration), så somnar du
 
Aha, då fattar jag :) Jag tror att mina nuvarande besvär beror på jobbet (varit en viss situation som varit påfrestande + jobbat övertid senaste veckorna + jobbade fast jag var sjuk i ett par veckor) i kombination med en del jobbiga grejer privat. Det kan förstås vara fel på sköldkörteln också, men det känns inte orimligt att må som jag gör efter hur jag haft det senaste halvåret.
Hoppas det ordnar sig för dig!

Jag kan vara riktigt, riktigt trött. Typ hålla på att somna i soffan. Men så fort jag landar i sängen så drar hjärnan igång och jag ligger och tvinnar i en evighet. Motion brukar hjälpa lite, eller om man gör något riktigt påfrestande, typ spenderar hela dagen på ett barnkalas *s* Skulle jag jobba på förskola så skulle jag nog aldrig ha problem med sömnen.

Det är lite jobbigt när man sover med någon annan. Jag är väldigt ljud/ljuskänslig innan jag somnat. Om partnern snarkar, vänder sig om eller bara rör sig lite så vaknar jag till ordentligt. Har jag bara somnat så kan den andra personen hoppa i sängen nästan.
 
Jag har typ aldrig svårt att sova, lägger mig vid 22 och sover någon minut senare så hårt att jag inte vaknar av att sambon skjuter räv från rummet bredvid en kvart senare :o

Men jag kan ha problem med för mycket malande tankar och gör då ungefär som landsbygdbo beskriver. Att man lägger alla tankar framförsig och fokusera på att sudda bort dem tills det bara är mörker kvar.
 
Eller så kan man räkna baklänges från 100 till 0. Tappar man koncentrationen så får man börja om. Så dötråkigt att man somnar rätt snabbt bara för att få slippa... ;)
 
Jag har lärt mig en metod att somna, även under de värsta förhållanden.
1 föreställ dig en stor svart tavla.
2 applicera alla dina tankar som bilder på tavlan (det är den första svårigheten. Så fort en ny tanke dyker upp ska den dit
3 Sudda samtidigt bort alla bilder från den svarta tavlan.
Lyckas du med det( hålla tavlan tom) i 10 minuter (kräver en jäkla koncentration), så somnar du

Hm...måste man lära sig tänka i bilder först? :confused:O_o Jag tänker i ord...

Eller så kan man räkna baklänges från 100 till 0. Tappar man koncentrationen så får man börja om. Så dötråkigt att man somnar rätt snabbt bara för att få slippa... ;)

I allmänhet tycker jag inte att koncentrationskrävande metoder funkar så bra...Har testat att räkna både framlänges och baklänges och tänka i cirklar och allt vad det nu finns för metoder. Jag aktiveras snarare av sådant som kräver någon form av koncentration. På mig funkar det bättre att ha pratradio eller TV på, men ett lagom ointressant program. Kräver ingen koncentration av mig, och mina egna tankar börjar förhoppningsvis inte gå i gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
20 246
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 180
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp