Bukefalos 28 år!

Hur trött är du när du ska sova?

Hoppas det ordnar sig för dig!

Jag kan vara riktigt, riktigt trött. Typ hålla på att somna i soffan. Men så fort jag landar i sängen så drar hjärnan igång och jag ligger och tvinnar i en evighet. Motion brukar hjälpa lite, eller om man gör något riktigt påfrestande, typ spenderar hela dagen på ett barnkalas *s* Skulle jag jobba på förskola så skulle jag nog aldrig ha problem med sömnen.

Det är lite jobbigt när man sover med någon annan. Jag är väldigt ljud/ljuskänslig innan jag somnat. Om partnern snarkar, vänder sig om eller bara rör sig lite så vaknar jag till ordentligt. Har jag bara somnat så kan den andra personen hoppa i sängen nästan.

Tack :)

Motion hjälper mig också, om jag kör mig riktigt trött. Det kan jag ju dock inte göra varje dag...Men en del i den här trådens funderingar är ju om jag ska pressa mig själv hårdare i vardagen.

(Och även när det gäller motion har jag hittat vad som funkar för mig; jag struntar numera i alla klassiska råd om att man absolut inte får göra något aktivt sig timmarna innan man ska sova. Jag har som lättast att somna när jag kört ett hårt löppass (blodsmak och illamående ska det va :up:) in i duschen och sedan i säng!)
 
Jag är ofta tacksam för att jag har lätt för att somna, kan sova precis överallt och dessutom sover bra. Jag brukar kalla det för att jag är väldresserad :p
Ibland lägger jag mig för att jag är trött men oftast för att jag har en tid att passa dagen därpå. Borstar tänderna, släpper ut hunden och går sen upp och lägger mig. Ofta har jag TV:n igång men jag somnar utmärkt även utan det. Brukar nog inte ta mer än tio minuter innan jag sover gott.
 
I natt la jag mig 00:30, var inte trött egentligen...är sällan trött när jag ska sova.

Har nog en sömnstörning, tror jag. Blir ofta uppvarvad, speciellt kvällstid. Nu har jag en period då jag är vaken upp till 30 timmar och sen sover 15-20 timmar. Jag skulle kunna vara vaken längre men tar sömnmedicin eftersom att jag knappast skulle må bättre av att fortsätta vara vaken... Sover ibland någon timme på dagen om jag är jättetrött men på sistone har det inte gått, trots att jag varit trött.

Funderar på att prova blue blockers-glasögon. Har läst om folk som kunnat sluta med alla sömnmediciner tack vare såna. Tyvärr finns de inte att köpa i Sverige. :(
 
Jag brukar kunna vara fruktansvärt trött under dagen, helst vill jag ligga och sova på dagarna. Men jag blir alltid pigg runt halv nio, slår aldrig fel. Sen kan jag vara igång länge på natten utan problem, upp vid sju igen och trött på dagen (låter inte mig själv sova på dagen längre), pigg vid alv nio osv.
 
Hm...måste man lära sig tänka i bilder först? :confused:O_o Jag tänker i ord...



I allmänhet tycker jag inte att koncentrationskrävande metoder funkar så bra...Har testat att räkna både framlänges och baklänges och tänka i cirklar och allt vad det nu finns för metoder. Jag aktiveras snarare av sådant som kräver någon form av koncentration. På mig funkar det bättre att ha pratradio eller TV på, men ett lagom ointressant program. Kräver ingen koncentration av mig, och mina egna tankar börjar förhoppningsvis inte gå i gång.
Skriv orden då på tavlan.
Det är inte så besvärligt
men värre är att allt ska upp och allt ska suddas ut.
Klarar du det så somnar du...
 
Somnar oftast rätt kvickt efter jag lagt mig. Brukar även somna till på kvällarna framför tvn och värmefilten.

@Thaliaste

Hur ligger ditt blodtryck?
Jag mätte mitt nyligen och det var lågt. Kan ge symptom som trötthet, yrsel, illamående osv.
Jag tänker nog skaffa en blodtrycksmätare.
 
Tycker du att dina sovvanor normalt sett är ett problem, eller är problemet att du mår så konstigt nu?

Jag är kvällspigg, morgontrött, och har helt klart en inbyggd klocka i kroppen där dygnet är längre än 24 timmar. Om jag inte använder väckarklocka även när jag är ledig, förskjuts dygnet på tok för mycket. (Tex att jag vaknar vi tvåtiden på dagen efter några dagar.)

För mig tar det rätt lång tid både att somna - och jag är ofta inte särskilt trött när jag lägger mig runt midnatt, jag lägger mig bara för att jag ju vet att jag måste - och att vakna. Jag är inte särskilt glad åt det, men det är som det är. Det har varit så i hela mitt liv. Det spelar ingen större roll vad jag gör under dagen, för hur lätt/svårt jag ska somna, även om det är en fördel att inte vara helt understimulerad och att inte vara i väldigt högt tempo. Sover jag under dagen, eller ännu värre, på kvällen, kan klockan bli både 3 och 4 och 5 innan jag somnar sedan.

Jag somnar i princip aldrig före midnatt, oavsett när jag måste gå upp. På den tiden då jag började jobba klockan 7, och gick upp 5.30, var jag konstant trött hela dagarna på jobbet, men pigg på kvällen.
 
Förr kunde jag somna var när och hur som helst. Hade jag en stunds dödtid så sov jag. I väntrum, på raster, på lunchen.

När jag var gift brukade maken säga att han behövde skynda sig om han ville säga något. Det gick bra medan jag satt på sängkanten men när jag började luta omkull mig hann jag somna innan huvudet nådde kudden....

Efter klimakteriet har jag fått svårt att somna. Jag ligger och vrider mig länge länge. Så har det varit i snart tio år. Det är rätt vidrigt.
 
Somnar oftast rätt kvickt efter jag lagt mig. Brukar även somna till på kvällarna framför tvn och värmefilten.

@Thaliaste

Hur ligger ditt blodtryck?
Jag mätte mitt nyligen och det var lågt. Kan ge symptom som trötthet, yrsel, illamående osv.
Jag tänker nog skaffa en blodtrycksmätare.
Vad skulle en mätare hjälpa mot blodtrycket?
 
Jag har tur - jag har aldrig haft svårt med sömn. somnar oftast 10min efter jag lagt huvudet på kudden och är oftast trött när jag går och lägger mig.

Jag har inte ens problem att somna även om jag inte är trött.

Väldigt sällan - men det händer ibland - så har jag för mycket tankar i huvudet och har svårt att stänga av hjärnverksamheten och då kan man bli liggande ett tag. Försöker då "stänga" av och tänka på något mer avslappande och sövande.

Jag har de senaste åren haft ganska fasta rutiner under dagarna och det känns som jag är ganska aktiv på min fritid - pga hästarna är man ute ganska mycket och rör på sig när man kommer hem från jobbet. Jag försöker motionera och äta bra, brukar varva ner på kvällen sista timmen innan jag går och lägger mig med att titta på tv eller spela lite på paddan. Som det är nu tror jag att jag egentligen skulle behöva en timmes sömn extra för att egenltigen ha tillräckligt med sömn, men det är ju så mycket man ska hinna med ;)
 
I natt la jag mig 00:30, var inte trött egentligen...är sällan trött när jag ska sova.

Har nog en sömnstörning, tror jag. Blir ofta uppvarvad, speciellt kvällstid. Nu har jag en period då jag är vaken upp till 30 timmar och sen sover 15-20 timmar. Jag skulle kunna vara vaken längre men tar sömnmedicin eftersom att jag knappast skulle må bättre av att fortsätta vara vaken... Sover ibland någon timme på dagen om jag är jättetrött men på sistone har det inte gått, trots att jag varit trött.

Funderar på att prova blue blockers-glasögon. Har läst om folk som kunnat sluta med alla sömnmediciner tack vare såna. Tyvärr finns de inte att köpa i Sverige. :(

Vet du vad sådana kostar? Har du läst reklam eller vetenskapliga studier? Vad jag förstår är teorin bakom glasögonen att sömnproblemen uppstår pga det artificiella ljuset vi utsätts för med dagens livsstil, och man ska därför ha på sig dessa glasögonen för att stänga ute det blåa ljuset som skärmar ger ifrån sig. Jag tror säkert att dagens livsstil påverkar sömnen hos många rent generellt, men jag är skeptisk till att dessa glasögon skulle hjälpa mig...men berätta gärna hur det går om du får tag på ett tag och kan testa :)
 
Skriv orden då på tavlan.
Det är inte så besvärligt
men värre är att allt ska upp och allt ska suddas ut.
Klarar du det så somnar du...

Jag tänker för snabbt :p

Men om jag verkligen ska tänka alla tankar som kommer för att kunna skriva ner dem så skulle ju tankarna aldrig ta slut...för min del känns det mer framkomligt att inte tänka när jag ska somna...:confused:
 
Somnar oftast rätt kvickt efter jag lagt mig. Brukar även somna till på kvällarna framför tvn och värmefilten.

@Thaliaste

Hur ligger ditt blodtryck?
Jag mätte mitt nyligen och det var lågt. Kan ge symptom som trötthet, yrsel, illamående osv.
Jag tänker nog skaffa en blodtrycksmätare.

Jag brukar ha ganska högt blodtryck, och skulle väl därför tippa på att jag har ännu högre nu när jag är stressad och dessutom är trött. Men jag har inte testat det på ett tag.

Värmefilt är :love::love:
 
Vet du vad sådana kostar? Har du läst reklam eller vetenskapliga studier? Vad jag förstår är teorin bakom glasögonen att sömnproblemen uppstår pga det artificiella ljuset vi utsätts för med dagens livsstil, och man ska därför ha på sig dessa glasögonen för att stänga ute det blåa ljuset som skärmar ger ifrån sig. Jag tror säkert att dagens livsstil påverkar sömnen hos många rent generellt, men jag är skeptisk till att dessa glasögon skulle hjälpa mig...men berätta gärna hur det går om du får tag på ett tag och kan testa :)
Jag har läst recensioner av folk som provat dem, en del blev hjälpta, andra inte. Någon kunde sluta helt med sömnmediciner. Minns inte riktigt...jo någon hade gått från att ligga vaken till 5 på morgonen till att somna vid 23-24.
De finns på amazon uk för 11-12 pund + frakt. Uvex S1933X skyper sct orange heter de jag kollat på om du vill googla info.

Det finns även ett filter till datorskärmen, som man kan ladda ner, det minskar det blå ljuset från skärmen. f.lux heter det. Har inte provat det ännu.
 
Tycker du att dina sovvanor normalt sett är ett problem, eller är problemet att du mår så konstigt nu?

Jag är kvällspigg, morgontrött, och har helt klart en inbyggd klocka i kroppen där dygnet är längre än 24 timmar. Om jag inte använder väckarklocka även när jag är ledig, förskjuts dygnet på tok för mycket. (Tex att jag vaknar vi tvåtiden på dagen efter några dagar.)

För mig tar det rätt lång tid både att somna - och jag är ofta inte särskilt trött när jag lägger mig runt midnatt, jag lägger mig bara för att jag ju vet att jag måste - och att vakna. Jag är inte särskilt glad åt det, men det är som det är. Det har varit så i hela mitt liv. Det spelar ingen större roll vad jag gör under dagen, för hur lätt/svårt jag ska somna, även om det är en fördel att inte vara helt understimulerad och att inte vara i väldigt högt tempo. Sover jag under dagen, eller ännu värre, på kvällen, kan klockan bli både 3 och 4 och 5 innan jag somnar sedan.

Jag somnar i princip aldrig före midnatt, oavsett när jag måste gå upp. På den tiden då jag började jobba klockan 7, och gick upp 5.30, var jag konstant trött hela dagarna på jobbet, men pigg på kvällen.

Att jag mår som jag gör nu är förstås inte hållbart, men det är rimligt att det beror på jobbet och privatlivet i kombination. Det hoppas jag ska vara ok till sommaren. Men att det har gett sån stor effekt på min insomning gör att jag har funderat om det är något jag kan ta med mig till när jag mår bra. Jag kanske helt enkelt borde vara tröttare i vardagen...:confused: Men frågan är ju då hur hårt man ska pressa sig. Det är ju inte roligt att inte orka med något socialt liv, att må illa eller gå in i dörrkarmar. Så därför ville jag ta reda på hur det är för andra, hur trött andra behöver vara för att kunna somna. Jag har ju varit en kvällsmänniska i hela mitt liv och har väl accepterat det vid det här laget, och att det faktiskt inte är så mycket att göra (trots gliringar från andra som får en att inse att det är lite finare att vara morgonmänniska :mad:). Jag brukar dock inte påverkas så att jag somnar just kl 22 när jag är sjuk (mer att jag sover mer, men det kan vara lite när som på dygnet) så nu när jag blev så väldigt påverkad så fick jag ändå en tanke att det kanske finns något jag kan göra för att bli "tillräckligt" trött.

Men jag tror att jag nog kan dra slutsatsen att vi faktiskt är olika, så jag får nog acceptera att återgå till mitt normaltillstånd så småningom. Känner igen mig mycket i det du och andra skriver.
 
Förr kunde jag somna var när och hur som helst. Hade jag en stunds dödtid så sov jag. I väntrum, på raster, på lunchen.

När jag var gift brukade maken säga att han behövde skynda sig om han ville säga något. Det gick bra medan jag satt på sängkanten men när jag började luta omkull mig hann jag somna innan huvudet nådde kudden....

Efter klimakteriet har jag fått svårt att somna. Jag ligger och vrider mig länge länge. Så har det varit i snart tio år. Det är rätt vidrigt.

Jag, visst är det jobbigt :( Framför allt när man vet att man måste gå upp vid en viss tid. Jag brukar tänka att det ändå är bra att vila, men ibland känns det som att jag piggnar till av vilan så att jag två timmar senare är ännu piggare än när jag gick och la mig. Då känns det lite trist...:meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
20 248
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 180
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp