Bukefalos 28 år!

Hur tung vagn?

SiZo

Trådstartare
Jag är ny på det här med körning och vardagskör bara.
Mitt sto är inkört, och jag har kört henne med rockard innan. Nu ska jag köra in hennes son är tanken, han är 4,5 år nu. Jag får inte riktigt balansen att stämma med min rockard och tänkte istället köpa en vagn med 4 hjul direkt då det känns mkt bättre.

Hur tung vagn kan en 4,5 årig ädel häst på 162 dra utan att det blir problem eller för tungt? De flesta vagnar jag tittar på väger 300-400 kg, är det mkt? Vagnarna har bromsar, några på bara 2 hjul, och några på alla 4, så nedförsbackar borde ju inte vara något problem.

Helst skulle jag vilja ha en mindre wagonette, dessa ligger ju på 350 kilo oftast, givetvis kan man inte ta passagerare i början, men det vore ju kul om man kunde ta 3 passagerare när hästen är tränad och klar.

Vad tror ni?
Jag har redan en maratonsele som jag köpte för flera år sedan, den har funkat till rockarden och borde väl funka till en vagn med 4 hjul med (?).

Hoppas någon har lust att svara :)
 
Sv: Hur tung vagn?

Seriöst? 95 som har kollat och ingen som vet hur tungt som räknas som tungt??
Är det så illa med kunskapsnivån på forumet? ;)
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag kan tyvärr inte svara på vad för vikt som kan vara lämpligt för stor häst eftersom jag själv kör shetland.
Men, som jämförelse, till mina små skulle jag inte vilja ha en vagn som vägde mer än 150kg om jag ska köra enbet. Detta för att jag gärna har med mig passagerare samt att vägarna härikring är så pass kuperade.

En häst i den storleken du nämner torde dock inte ha några problem att dra det dubbla, förutsatt att den inte är helt otränad givetvis.
Din maratonsele borde funka utmärkt till det du beskriver.
 
Sv: Hur tung vagn?

Tack så mkt! Då borde ju inte 300 kg vara något större problem, inte 400 heller :D
Bra att veta! Då kan jag shoppa loss när jag får råd :)
 
Sv: Hur tung vagn?

Seriöst? 95 som har kollat och ingen som vet hur tungt som räknas som tungt??
Är det så illa med kunskapsnivån på forumet? ;)

Vi är inte lika snabba på att svara i det här forumet. Körfolk är kanske lite sävligare;)

Jag tror att 300 är helt ok men som första vagn kanske en lättare vore bättre? Olika hästar orkar olika mycket. Även samma ras och samma storlek kan dra olika mycket.

Som jämförelse kan man tänka att ett fyrspann drar en vagn på ca 600 kg. Den flyger ju mest omkring där bak kan tyckas men det är fyra hästar framför.
 
Sv: Hur tung vagn?

Med tanke på att det inte är ett ädelt halvblod du har utan en smäcker arab av utställningsmodell, tror jag att det är väl optimistiskt att tro att fyra personer i vagnen kommer funka. Själv kör jag ju en morgan som visserliggen är lägre än Fille, men förmodligen kraftigare, och jag är nöjd med en tvåhjulig vagn som jag tror ligger runt 150 kg. En lätt maratonvagn funkar ju också kanon, men som sagt tror jag att två personer i en sådan är rätt lagom.

Du bor ju relativt nära Driveout, de är kunniga och kanske kan hjälpa dig med konkreta tips?
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag vet iaf att Pselma drog vagnen jag hade på 150 kg med mig i över en rejäl stock en gång, jag hade tänkt stanna henne, men hon bara gick och det märktes inte ens.

Tror heller inte det spelar så stor roll att han är arab och inte halvblod. Han har ju spanska och ryska linjer i sig och är med andra ord rätt rejäl och har ett väldigt mkt bättre steg än vad Pselma har. Att han är utställningschampion vet jag inte hur det skulle vara relevant?

Jag vill inte köpa av Driveout, de är alldeles för dyra för min smak, jag har tänkt köpa en beg vagn istället :)

Efwa: Som första vagn kommer det ju bli den vagnen som finns hos tränaren, jag känner mig inte tillräckligt kunnig att köra in själv. Så jag kommer inte bara hänga på en 350 kilos vagn om det var det du trodde ;)

Ang fyrspannet, är det inte främst de bakre hästarna som drar?
 
Sv: Hur tung vagn?

Efwa: Som första vagn kommer det ju bli den vagnen som finns hos tränaren, jag känner mig inte tillräckligt kunnig att köra in själv. Så jag kommer inte bara hänga på en 350 kilos vagn om det var det du trodde ;)

Ang fyrspannet, är det inte främst de bakre hästarna som drar?

Ja, det var det jag trodde, ha ha.

Men trots att du redan tänkt på att ta det lugnt med vikten bak så brukar man säga att det tar ett år att bygga bra körmuskler så låt det ta tid.

Jo, mest stånghästarna som drar, det har du rätt i men om det måste till lite så kan ju de två främre ta i.
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag kommer rida honom parallellt med inkörningen.
Planen är lite att han ska vara hos tränaren nån vecka här o där, och emellan vara hemma och ridtränas, så muskler kommer det ju byggas, även om det inte riktigt är samma muskler.

Tänker jag fel om jag tänker att en vältränad ridhäst ändå kan dra tyngre än en helt otränad häst?

Troligtvis kommer han att köras både med rockard och få dra stockar i skogen hos tränaren. Jag vill ha en grundlig och lugn inkörning. En vecka här o där passar ju plånboken bra med, man kan skicka iväg hästen när man har nån tusenlapp över.

Vad tror du om upplägget? Hästen är redan eh... inriden, vi har börjat jobba med halvhalter och flyttningar. Han är ganska sen, annars hade jag skickat iväg honom som 3åring istället. Han är dock otroligt stark och bär sig fruktansvärt bra!
(Jag vill inte riktigt kalla det inriden än, för än vågar jag inte kasta upp vem som helst).
 
Sv: Hur tung vagn?

Tänker jag fel om jag tänker att en vältränad ridhäst ändå kan dra tyngre än en helt otränad häst?

Vad tror du om upplägget? Hästen är redan eh... inriden, vi har börjat jobba med halvhalter och flyttningar. Han är ganska sen, annars hade jag skickat iväg honom som 3åring istället. Han är dock otroligt stark och bär sig fruktansvärt bra!
(Jag vill inte riktigt kalla det inriden än, för än vågar jag inte kasta upp vem som helst).

Nä, det är klart att en vältränad ridhäst kan dra mer än en som inte är tränad alls, du tänker helt rätt. Men det är olika muskler, det är det.
Samma tvärtom. Jag som helst kör in hästen först har ju mycket gratis när inridningen tar fart, muskler, kunskap etc men inte balansen.

Däremot så är vissa hästar starka och andra inte. Vi hade två fjordingar som var lika, mor och dotter, mamman var urstark kunde ta hur många som helst i vagnen och det märktes inte medan dottern inte alls var lika stark. Det var stor skillnad på dem.

Jag tror att upplägget kan vara bra. Jag har ingen erfarenhet av att börja i den andra änden med ridning först och en vecka hit eller dit man kan inte se att det skulle vara något problem. Att tänka mellan är ju bra.
 
Sv: Hur tung vagn?

Han kändes inte riktigt redo mentalt innan, lite flyktig var han och så fort han inte förstod saker så blev det lätt att han sprang ifrån dem istället.

Sån blev han när han gick på lösdrift, stencool innan! Man kunde göra vad som helst, blev aldrig rädd, och blockerad blev han aldrig.

Nu är han bra, blir han rädd så kan han hantera det, istället för att bara springa ifrån det.
Och då kan jag tänka mig att sitta i en vagn bakom honom ;)
 
Sv: Hur tung vagn?

Att han är utställningsvariant menade jag påverkar på så sätt att han inte är så stabbig. Men tycker du det så är han väl det. Jag såg ju bara Pselma, och hon var ju väldigt nätt jämfört med mina köttbullar.

Jag frågade min körtränare om det här med vagn, och hon menade att många fyrhjuliga rullar väldig lätt jämfört med ex en gigg, och därför kan lastas tyngre tvärtemot vad jag trodde. Då syftade hon visserligen på maratonvagnar av tävlingstyp, som ju är nätta men också rejält dyra.
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag har ju tänkt köpa en beg vagn, för att lägga 40 000 på en vagn känner jag helt enkelt inte för, så ofta kommer jag inte köra. Det lägger jag hellre på en riktigt bra sadel.

Jag hade för mig att man kunde ha mer tyngd på en vagn med 4 hjul, det var ju kul att hon bekräftade det :)
Det viktigaste är ju att den rullar lätt, och sånt är ju faktiskt lätt att ta reda på, det är ju bara att ta tag i den och börja rulla ;)
Sen får man väl räkna med att ev få byta hjullager och sådant när man köper en beg vagn för att få den helt optimal.

Fille är en väldigt ädel häst proportionerligt sett, men allt på honom är ju grövre än på Pselma. Pselma var väl bara 3 när vi var hos dig? Hon breddade inte förens hon var 4-5 ordentligt. Sen har givetvis Fille lååånga ben.
Men han bär sig ju på ett helt annat sätt än Pselma, och jag är övertygad om att han kommer bli många ggr starkare än henne.
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag har gigg och maratonvagn och jag vill påstå att min häst tycker det är betydligt tyngre med maratonvagn än med gigg.
Han tycker också att rockarden är lättare än maratonvagnen och då har jag en av de lättaste maratonvagnarna på marknaden.

Jag tror att det är en feltänkning bakom det hon sagt. Om alla vagnarna hade vägt samma så har hon rätt då vikten fördelas på fyra ställen istället för två men de allra flesta fyrhjulinga vagnar är ju tyngre då det är betydligt mer material i.
 
Sv: Hur tung vagn?

Bara en liten tanke om att du tycker att Drive Out är dyra. De har kvalitetsgrejer till riktigt låga priser. Man får mkt mer än vad man betalar för där.

Det är helt klart värt att köpa bättre grejer när man ska hålla på med körning. ALLT blir så mkt bättre och säkrare då.

Jag letade länge efter en begangnad vagn men i slutändan blev det både bättre och billigare att köpa en ny vagn från DiveOut.
 
Sv: Hur tung vagn?

Intressant!

Det är nog som dus äger mycket som spelar in- vikt på vagn (vilket varierar mkt, framförallt vad gäller rockarder), och balans i vagnen.
 
Sv: Hur tung vagn?

Såna inlägg lyssnar jag inte ett dugg på så länge man inte kan precisera exakt vad man menar.
Gör gärna det istället så.

Att bara säga att något är bättre än något annat utan att peka på vad som faktiskt är bättre säger ju inte så himla mkt.

Sen har jag inte sagt att jag ska köpa en sämre vagn, men en ny är jag verkligen inte i behov av i min hobbykörning.
 
Sv: Hur tung vagn?

Jag har iaf knappt hittat några begagnade vagnar med lika bra kvalitet (balans, stötdämpning osv) som Drive Outs vagnar tillsalu i lägre prisklass.
Visst finns det nån då och då men de säljs DIREKT.

Det menar jag. Även om man bara hobbykör så är det så mkt bättre upplevelse med en bra vagn. Jag hade drive outs rockard för större ponny till hobby-körning och älskade den. Har haft flera billiga andra rockarder i samma prisklass (beg.) och ingen har varit bättre än den.
 
Sv: Hur tung vagn?

Så du menar att driveout gör bäst vagnar i världen? Visst kan det vara så, men det finns andra tillverkare. Och det är stor skillnad på att behöva betala 40 000 och kanske 20-25 tkr när man köper i stort sett samma vagn beg.

Jag ska ju inte tävla i körning, jag ska inte köra i tuff terräng, utan jag ska köra lite på grusvägarna härikring bara helt enkelt.
 

Liknande trådar

Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 659
Senast: fjordtokan
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 370
Senast: trassel
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: schelin_j
·
Körning Hej! Min shettis har fått problem med ryggen och kommer ev. inte kunna bli riden mer. Jag har fått honom överskriven till mig från min...
Svar
6
· Visningar
1 715
Senast: zorpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp