Bukefalos 28 år!

Hur uppför du dig vid staketet...

Humelibumlan

Trådstartare
Där vi tränare/skötare/ägare står om vi inte kör/rider våra hästar själva...
Hur uppför du dig under loppet? Är du högljudd hela tiden, eller bara på upploppet eller är du tyst som en mus och smackar lite tyst? Vågar du ens titta? ;)
Och vad sker om hästen råkar komma först?

Humlan: Räknar 1-2-1-2-1-2 i starten, för att hon ska hitta rätt takt för trav... sen står jag o säger nu hoppade hon, nu hoppade hon... sen blir det "gå ut", "gå ut", "gå ut" blandat med svordommar om hur den andra talanglösa kuskarna kör.... och 700m kvar börjar jag hoppa o klappa händerna, sen smackar vi lite och sista 300-200m blandar vi hoppa, klappa händer, smacka med "kom igen gumman", "Hoppla Silver" "Har ni sett va söt hon är?", "Oj, vad fort hon springer" "Hejja hejja" medans vi tårögda hoppar/rusar över 3 farbröder för att se på tv.. :angel:

När kusken kommer av banan, möter han oftast en flinande tränare som klappar och kramar hästen oavsett hur det gick :D

Humlan har ju inte vunnit.... än...... , men de gånger Lisa vann... rusande/studsade/hoppade jag tårögd ut på banan för att ta av käken, krama hästen och krama kusken, berätta högljutt för alla hur himla bäst de var och att jag älskar dem alla. :angel: ;)
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Står helt stilla o säger ingenting :angel: :angel: :angel: :angel: och ibland :devil: :devil: :devil: :devil: för det mesta :love: :love: :love:
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Jag tillhör väl den skaran som är något mittemellan. Smackar lite tyst och håller tummarna. Vågar inte titta dom sista stegen in mot mål. Hehe.. :smirk: Vinner hästen blir jag givetvis jätteglad och studsar upp och ner! :bump: Går det inte lika bra.. Visst man är ju besviken, fast det går ju över på några minuter.



Dom säger ju att bättre kuskar än staketkuskar finns inte ;)


Anna :p
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Jag är ganska laddad..tyst och vill vara ifred....är häste gått gåendes sista 5 så kan jag nog gapa lite och driva :D

Virre...hon är helt jäkla galen hela tiden....hon styr åt kuskar, kommenterar tider högt driver på både häst o kusk och det LÅTER över hela travbanan :rofl: .rofl:
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Sitter i fikarummet hos min ordinarie kusk, Tiger som muren, håller krampaktigt tummarna, försöker titta på monitorn från banan- samtidigt som jag undviker att titta och lyssna...... Har inga vidare nerver och gråter ofta en skvätt om det går bra innanan kusk och häst kommer till stallet och blir pussade.... Vet inte vad kusken tycker om mitt pussande, han har i alla fall inte protestrerat ännu, men han och hästarna är rätt vana vid det här laget.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Jag är nog rätt cool. Oftast har man kutat runt som ett skållat troll innan, så det är rätt skönt att stå still en stund. Men visst kan jag svära om min häst blir störd eller dyl.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Står mest och ser nervös ut, har jag tillgång till smågodis brukar jag vräka i mig det med små små tuggor (ca 3 bett/ vingummi... :crazy: ). Går pållen fort på upploppet så kan jag hänga med lite i drivningen, men inte så mycket... har ännu inte fått nån seger, men det skulle nog komma några glädjetårar. hade det varit min egen pålle hade jag stortjutit... :cry: nu kommer ju aldrig det hända, men ändå... men på det stora hela är jag lugn (utvändigt iaf... :D )
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Jag brukar gå omkring vid staketet innan starten......i starten står jag still, hjärtat oxå ;)

när det börjar närma sig sista 5 så smackar jag :D
Börjar det riktigt dra ihop sig så blir det högre smackningar och många "slå programmet i staketet"
Förra gången råkade jag slänga iväg programmet, jag missade staketet :D

Är inte så jättehögljudd.....när mina f.d. passhästar gick lopp sa jag inte ett knyst, bara lite för mig själv....
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

haha! Är väl nästan ensam bland dom "manliga" tränarna om att "leva om" vid staketet... :p fattar inte varför folk håller på med en sån adrenalin kickar sport och sen inte ens lyfter mungipan när hästen vinner= är BÄST!
Men men det är väl färghållning så får dom magsår sen istället.

jag brukar ropa trava trava trava trava första 200m sen skriker jag kör NU ca 10ggr sista 500 m + slår med programmet. Och efteråt knytnäven i ngt om det gick åt he---te. Eller krama om eller göra "high five" med dottern.
Kusken brukar få sig en sån där 1/2 kram.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Sen efter loppet när jag selar av är adrenalinet så högt att grejorna åker av i oordning och slängs runt i stallet, och dottern plockar rätt på det hon kan hitta... sist han vann försvann bootsen :confused:
telefonen ringer ju ett par ggr oxå under tiden.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

jag är sällan nervös innan men efter efileringen å käken ska på är jag så nervös att jag knappt vågar ut på banan för att ta på käken haha. sen i starten står jag och säger hoppar hon?? hoppar hon? var är hon? för jag är så nervös och kolalr mest i backen blandat med att jag vill svimma spy och gå till stallet. och å et går bra blir jag så lycklig att tåranra stömmar. men värst var det å hon klarade kvalet då bölade jag som en idiot haha.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

jag står tyst tills jag ser att hästjäveln galopperar, då går jag tillbaks till stallet för att ta emot henne.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

jos skrev:
jag står tyst tills jag ser att hästjäveln galopperar, då går jag tillbaks till stallet för att ta emot henne.
:rofl: :rofl: :rofl:
Du kanske ska börja som jag? Räkna takten? ;)
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

I starten är jag ganska lugn, men sista varvet..då kan jag prata en del..ifs inte extremt högt...utan mest " Kom igen nu....kom igen" och sånt.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

haha, tveksamt om det funkar... jag har varit med nu åtta-nio gånger kanske, på ett år (hästen är inte min) och jag tror fan hon har galopperat varenda gång. en gång hade vi med oss en annan häst. hon galopperade också.
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

När starbilen rullar gnisslar jag tänder och är fruktansvärt nervös :crazy:
I starten gör jag som du, räknar takten alternativt mummlar TravaTravaTravaTrava i takt med Sara (vars familj jag bor med under terminerna, de äger hästen..)
Om hon klarar sig från att hoppa i starten ligger hon rätt långt bak i fältet (segstartat ånglok ;) ) varvet kvar börjar jag och sara ropa "men styr ut nu då haaaans" :D
När han styr ut, Dustan länger och börjar tuffa förbi häst efter häst så låter det ungefär så här "Komigen DUSTAN!! HejjaGUMMAN Komigen då, jaaah! hejja DUST!!!"
Kommer hon först över målinjen (vilken hon oftast gör i detta läge :angel: ) Blir det glädjedans på bordet, ropandes "DET ÄR VÅÅRAN HÄÄÄST!" :D sen springer vi lyckliga till stallbacken för att ta emot vår stjärna ;)
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

När våra startade var jag alltid tyst när hästen väl var uppkäkad och ställde mig vid staketet, på sin höjd har jag väl hoppat lite upp o ner på stället under upploppet, men aldrig vrålat, smackat eller levt rövare.
Jag vill inte vara taskig, men jag tycker det ser rätt lamt ut...
Skulle aldrig för mitt liv bete mig så, det känns så fånigt. Som om MIN häst skulle höra just MIG stå där o smacka på andra sidan banan och dessutom reagera på det? (När 4 andra personer gör det i samma lopp)
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

burton skrev:
När våra startade var jag alltid tyst när hästen väl var uppkäkad och ställde mig vid staketet, på sin höjd har jag väl hoppat lite upp o ner på stället under upploppet, men aldrig vrålat, smackat eller levt rövare.
Jag vill inte vara taskig, men jag tycker det ser rätt lamt ut...
Skulle aldrig för mitt liv bete mig så, det känns så fånigt. Som om MIN häst skulle höra just MIG stå där o smacka på andra sidan banan och dessutom reagera på det? (När 4 andra personer gör det i samma lopp)
Här vill jag förtydliga, vill ju inte vara "löjlig" :angel: att jag inte hörs över hela banan.. Är ingen komplett galning som folk "stirrar" på.. :D

Men tycker det är ännu fånigare med de som typ knuter näven i fickan o tyst mumlar Ja när deras häst vinner... :smirk:
 
Sv: Hur uppför du dig vid staketet...

Humelibumlan skrev:
Men tycker det är ännu fånigare med de som typ knuter näven i fickan o tyst mumlar Ja när deras häst vinner... :smirk:
Typisk svensk känsloyttring.... hunsad av jantelagen m,m
Utom Hultman då...
Och Jari då :p som har Ryskt/Finskt blod i ådrorna :devil:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 080
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 173
Senast: mackan
·
Hoppning Jag började hopptävla mitt 11åriga fullblodssto i februari. Nötte 90 hela våren med blandade resultat. 90cm CL (ute, stopp näst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 949
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp