Hur väl känner du ditt land?

Sidan hänger sig bara för mig :( säger att jag gissat typ 65 när jag satt 1,5 osv:down:
(eller jag kanske gör en tankevurpa? :o men kom som längst till fråga tre och de två första verkade uppge min gissning på siffran medan det på fråga tre helt plötsligt stod sådär)
 
Senast ändrad:
Jag blev rankad 1, dvs, jag var väldigt nära på i stort sett alla frågor.

Jag antar att rankingen är vad genomsnittet för länderna från undersökningen hamnade på. Dvs, hur bra folk i allmänhet var på att svara.

Samma här, rank 1. Men frågorna var såna jag har intresse för att veta. Och av någon anledning, läs bukedebatt, har uppdaterat kunskaperna om nyligen.

Som att exempelvis 70% av befolkningen äger sitt boende. Före förra veckan visste jag att andelen var stor men inte riktigt så stor, om nu Guardian varit noga med sina uppgifter....
 
Jag fattade inte de två sista frågorna så de blev nog tyvärr de frågorna som drog ner mig i fördärvet. Nu fattar jag dem men det blev totalkaos i hjärnan med alla procent och vad de placerades i frågan.
Text är lite svårt ibland för mig. Speciellt med en massa komman och tillbakasyftningar.

Annars låg jag väldigt bra till på de flesta frågor. Eller, jag var nöjd med mina svar och att de inte var förutfattade skitåsikter.
 
Över hela världen är det 30% av människorna som äger 97%. Dvs mycket värre än svenska mått.

Jag trodde de förhållandena var ganska väl kända?

Tjänar man minimilön i Sverige (18000 brutto/månad) är man till exempel bland de 2.3% topp rikaste i hela världen. Snacka om privilegierat.

http://www.globalrichlist.com/
Så mycket som 30%? Då har det ändå ökat en hel del senaste 30 - 50 åren.
 
Intressant! Jag var bättre än normalsvensken på mer än hälften av frågorna, och sämre på den del, men hamnade ändå bara på 29 plats!? :eek:
 
Jag tycker det känns lite intressant att folk i Sverige tycktes tro att vi har 17% muslimer nu och kommer att ha 27% muslimer 2020, när sanningen är 4.6% resp. 6.5%. Känns som en liten ledtråd till varför det är så enkelt för islamofobin och rasismen att spridas i vårt land med argument som "de tar över vårt land, herregud snart finns det inget Sverige kvar ifall det fortsätter på detta vis!!!"...

Givetvis bara en del av anledningen, men i alla fall. Folk har så otroligt fel, samtidigt som de är otroligt övertygade om att de har otroligt rätt.
 
Jag tycker det känns lite intressant att folk i Sverige tycktes tro att vi har 17% muslimer nu och kommer att ha 27% muslimer 2020, när sanningen är 4.6% resp. 6.5%. Känns som en liten ledtråd till varför det är så enkelt för islamofobin och rasismen att spridas i vårt land med argument som "de tar över vårt land, herregud snart finns det inget Sverige kvar ifall det fortsätter på detta vis!!!"...

Givetvis bara en del av anledningen, men i alla fall. Folk har så otroligt fel, samtidigt som de är otroligt övertygade om att de har otroligt rätt.
:bow:
 
Jag tycker det känns lite intressant att folk i Sverige tycktes tro att vi har 17% muslimer nu och kommer att ha 27% muslimer 2020, när sanningen är 4.6% resp. 6.5%. Känns som en liten ledtråd till varför det är så enkelt för islamofobin och rasismen att spridas i vårt land med argument som "de tar över vårt land, herregud snart finns det inget Sverige kvar ifall det fortsätter på detta vis!!!"...

Givetvis bara en del av anledningen, men i alla fall. Folk har så otroligt fel, samtidigt som de är otroligt övertygade om att de har otroligt rätt.

Visst är det!

Men siffrorna för USA var ännu värre på just den frågan (gjorde USA för skojs skull)
 
Jag tycker det känns lite intressant att folk i Sverige tycktes tro att vi har 17% muslimer nu och kommer att ha 27% muslimer 2020, när sanningen är 4.6% resp. 6.5%. Känns som en liten ledtråd till varför det är så enkelt för islamofobin och rasismen att spridas i vårt land med argument som "de tar över vårt land, herregud snart finns det inget Sverige kvar ifall det fortsätter på detta vis!!!"...

Givetvis bara en del av anledningen, men i alla fall. Folk har så otroligt fel, samtidigt som de är otroligt övertygade om att de har otroligt rätt.
Beror väl på hur dom räknar? Jag gissade på 22%, eftersom det är det antalet med invandrarbakgrund i Sverige. I så fall tänker jag 22% med muslimska värderingar, och 78% med kristna värderingar. Men dom kan ju bara ha räknat formellt organiserade i så fall, gissar jag? I så fall blir ju % kristna förmodligen också betydligt lägre än 78%?
 
Beror väl på hur dom räknar? Jag gissade på 22%, eftersom det är det antalet med invandrarbakgrund i Sverige. I så fall tänker jag 22% med muslimska värderingar, och 78% med kristna värderingar. Men dom kan ju bara ha räknat formellt organiserade i så fall, gissar jag? I så fall blir ju % kristna förmodligen också betydligt lägre än 78%?

Menar du att alla med invandrarbakgrund i Sverige är muslimer?
 
Beror väl på hur dom räknar? Jag gissade på 22%, eftersom det är det antalet med invandrarbakgrund i Sverige. I så fall tänker jag 22% med muslimska värderingar, och 78% med kristna värderingar. Men dom kan ju bara ha räknat formellt organiserade i så fall, gissar jag? I så fall blir ju % kristna förmodligen också betydligt lägre än 78%?
Fast antalet människor med invandrarbakgrund har ju väldigt lite med antalet muslimer att göra. Långt ifrån alla invandrare är muslimer. Långt ifrån.
 
Att komma från ett land med huvudsakligen muslimer betyder inte automatiskt att man är muslim eller har muslimska värderingar heller för den delen.

Jag har till exempel inte kristna värderingar trots att jag är född in i en kristen statskyrka som jag lämnat. Mina värderingar är präglade av kristendom och andra ideinriktningar som gällt i vår del av världen, men de är inte att beskriva som kristna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 846
Senast: fio
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp