Hur väl känner du ditt land?

Oops, tvåa på bollen!
Ha, ha! Nej, jag djupanalyserade inte, jag tog bara den siffran som först dök upp i huvudet. Självklart finns det en del kristna invandrare, och självklart finns det en del med helsvensk bakgrund som konverterat till islam. Andra religioner gissar jag att dom är så små, så att det handlar om max någon procent hit och dit. Men rätta mig gärna om jag är fel ute!
 
Ha, ha! Nej, jag djupanalyserade inte, jag tog bara den siffran som först dök upp i huvudet. Självklart finns det en del kristna invandrare, och självklart finns det en del med helsvensk bakgrund som konverterat till islam. Andra religioner gissar jag att dom är så små, så att det handlar om max någon procent hit och dit. Men rätta mig gärna om jag är fel ute!

Huvudfelet i analysen är att du inte förstått att huvuddelen av svenskarna (oavsett invandringsstatus) är i hög grad sekulära och definierar sig vare som kristna eller muslimer, eller någon annan religiös inriktning i någon väsentlig grad. Så att summera till 100% blir tokfel.

Från artikel på Wikipedia i ämnet
"
Muslimska grupper framhåller ibland siffran 250-400 000[14] personer enligt lösa definitioner, såsom ursprungsnationalitet eller namn, vilket problematiseras av att exempelvis den största gruppen, iranierna, till minst 80 % anser sig vara sekulär och många flydde från den islamiska revolutionen, och ett namn bevisar inte trosuppfattning. Irakierna som flytt till Sverige är till en stor del kristna[15], och bosniaker (bosnienmuslimer) framhåller sig ofta som ganska sekulära. Svensk statistik över islamiska församlingar anger däremot 110 000[16].
"
 
Huvudfelet i analysen är att du inte förstått att huvuddelen av svenskarna är i hög grad sekulära och definierar sig vare som kristna eller muslimer, eller någon annan religiös inriktning i någon väsentlig grad. Så att summera till 100% blir tokfel.
Jo, det blir ju väldigt olika om man räknar att summan ska bli 100%, eller om man bara räknar de som är formella medlemmar i kyrkor, moskeer eller samfund. Jag tänkte att summa ska bli 100, och det förklarar säkert fler som landar lika fel som jag!
 
Jo, det blir ju väldigt olika om man räknar att summan ska bli 100%, eller om man bara räknar de som är formella medlemmar i kyrkor, moskeer eller samfund. Jag tänkte att summa ska bli 100, och det förklarar säkert fler som landar lika fel som jag!

Fast även om man bara räknar troende och vill ha dem till 100% finns ju betydligt fler trosinriktningar än bara kristendom och islam.
 
Jag tycker det känns lite intressant att folk i Sverige tycktes tro att vi har 17% muslimer nu och kommer att ha 27% muslimer 2020, när sanningen är 4.6% resp. 6.5%. Känns som en liten ledtråd till varför det är så enkelt för islamofobin och rasismen att spridas i vårt land med argument som "de tar över vårt land, herregud snart finns det inget Sverige kvar ifall det fortsätter på detta vis!!!"...

Givetvis bara en del av anledningen, men i alla fall. Folk har så otroligt fel, samtidigt som de är otroligt övertygade om att de har otroligt rätt.
Jag tycker inte alls att det är konstigt att folk tror att det är så mycket muslimer i Sverige faktiskt. Titta på nyheterna så får du se hur det ser ut. Det är hela tiden snack om terrorbrott, etc.

Klart att folk är rädda för muslimer. Det är ju det media vill att vi ska vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 846
Senast: fio
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp