Bukefalos 28 år!

Hur välja kattras?

Monstermom

Trådstartare
En familj jag känner är i färd med att skaffa katt, men de har lite svårigheter att bestämma sig (eller komma överens om :cautious: :laugh:) vilken ras de faktiskt vill ha. Jag hade gärna hjälpt dem, men jag har inte så bra koll jag heller på vad som faktiskt finns att få tag på i Sverige (man kan ju hitta alla möjliga - och omöjliga - raser på internet, men många av dem misstänker jag inte finns här) eller riktigt hur de är i temperamentet. Så hur väljer man ras? Finns det såna rasväljarquiz som det finns för hundar? (Alltså för att få förslag på raser att läsa mer om, inte för att få några absoluta svar! :p)

De har haft en bengal tidigare, en omplacering som de fick ha i knappt ett par år innan den tyvärr måste tas bort pga cancer... De är inte så intresserade av en till av den rasen, då hon var skygg, starkt försvarsbenägen och väldigt högljudd (det sistnämnda var ju ingen överraskning dock) - inte min bild av rasen, men det har satt sina spår hos dem och de vill ha något annat nu. De är två vuxna och två tonåringar, med förskjutna tider de är hemifrån så för det mesta är det någon hemma. En av svårigheterna är att ena tonåringen med högljudd bestämdhet vill ha ett så "vilt" utseende som möjligt på katten, letar bland amerikanska vildkorsningar och vill absolut inte förstå att det inte kommer på fråga, av en bunt anledningar... :banghead:

De vill helst ha en vuxen katt, finns det fler ställen att leta än blocket och respektive ras hemsida? Finns det någon annonsmarknad för just katter på internet? Finns det någonstans man kan se vilka raser som faktiskt finns här i landet? Jag läste ett slags generellt tips om rasers temperament, att ju mer utsträckt/långbent kropp desto livligare katt - stämmer det verkligen? O_o
Och vad ska man tänka på när man letar katt? Finns det några "koder" i annonser att se upp med, omskrivningar som "alla" egentligen vet vad de betyder? Finns det någonstans man kan få en överblick av rasers hälsotillstånd? Finns det någon ras ni skulle varna för (bortsett från självklara extremer, som persern) när det gäller aveln/hälsan/mentaliteten?

(Jag har tyvärr redan hittat några raser jag skulle vilja ha (thai/klassisk siames, turkisk van - och jag gillar fortfarande bengaler :p), men då jag får välja mellan min kärlek till katter och min kärlek till att andas så är det inte något som leder framåt precis. Feg som jag är väljer jag att fortsätta andas. Nu gäller det katt till dem. :o:D)
 
Jag tror att det bästa är att de sätter sig ner och skriver upp vad de vill ha för egenskaper hos katten, annat än att den ser vild ut.

Kollar man SVERAKs hemsida får man en vägledning om vilka raser som finns här, men det finns fler eftersom det föds upp andra raser inom andra förbund.

Ocicat och abessinier kan ju se lite "vilda" ut och de är både friska (det är de flesta kattraser) och inte extrema på något sätt.

När de har bestämt sig för ras ska de såklart läsa på om det finns särskilda tester för rasen och så väljer man en uppfödare som utför dessa tester (och i övrigt är en vettig person). Något de ska passa sig för är alla jäkla buskavlare som säljer "renrasiga katter utan stamtavlor". Visst kan en del sådana vara renrasiga men du har ingen aning. Sedan finns det en massa som försöker sälja blandraser med diverse olika argument, de ska hålla sig undan dem också.

Om det är någon utställning i närheten är det bra om de kan gå och kika på katter där.
 
Somali!

Jag har en och den har en härligt vilt utseende, men är otroligt social och trevlig. Det är en aktiv ras ska man ha i minnet. Min är bara 17 veckor än så jag vet inte HUR aktiva de är som vuxna, men han är överallt typ.

11111251_1419512698357989_870869399_n.jpg
 
Sverak var ett jättebra tips jag håller med om. Sen när man väl valt ras o vill ha en vuxen så skulle jag kontakta uppfödare runt i kring. Ofta säljer de djur som gått färdigt i avel. Plus för det är att de regel är kollade för allt o inget då samt kanske tom ställda o en championjon titel är ju alltid kul att flasha med ;)
 
Tack för alla bra tips! Utställningar har jag letat efter, men det verkar inte vara några i närheten i närmsta framtiden. Jag är lite misstänksam att det kommer att bli ett slags halvt impulsköp av det hela. Eller i alla fall inte den nivå av förberedelse och planering som jag trivs med. :o Det är bland annat därför jag vill försöka guida dem lite när det gäller raserna, så det inte blir helfel i alla fall.

Just nu lutar två av dem åt burma, jag vet inte så mycket om den rasen men efter att ha försökt läsa på om dem verkar de trevliga men väldigt pratiga? Det vore i så fall förmodligen inte någon riktig höjdare...

Tack för tipset om somali! Jag blev mer intresserad av den korthåriga varianten abessinier (för visst är de i stort sett samma ras fast olika pälstyp?), men det är ju inte jag som ska ha katten - jag måste försöka komma ihåg det. :p
De verkar sociala och roliga, ska se om jag kan snoka reda på några uppfödare i närheten...
 
Abessinier är :love: men skulle INTE ha den som ensamkatt. Dom är otroligt påhittiga och nyfikna. Min drabbades tyvärr av FORL (verkar hyfsat vanligt????) och dog redan som 6-åring (smet ut, blev ihjälkörd)... Hon var en äkta "tickande terrorist" :laugh: Hon mådde psykiskt dåligt av att vara innekatt och smet ut hela tiden... Men hon är helt klart den roligaste och vackraste katt jag haft.
 
Abessinier är :love: men skulle INTE ha den som ensamkatt. Dom är otroligt påhittiga och nyfikna. Min drabbades tyvärr av FORL (verkar hyfsat vanligt????) och dog redan som 6-åring (smet ut, blev ihjälkörd)... Hon var en äkta "tickande terrorist" :laugh: Hon mådde psykiskt dåligt av att vara innekatt och smet ut hela tiden... Men hon är helt klart den roligaste och vackraste katt jag haft.

Ajdå!

FORL hade bengalen också, det är ingen höjdare... Jag förstod från veterinären (det brukar vara jag som far med sånt) att det inte gick att säga varför en katt får det, och att det inte var tydligt rasbundet?

Jättesynd om de inte funkar som ensamkatter, men om man söker en vuxen omplacering så borde man väl kunna hitta en individ som ändå trivs så? Eller menar du inte att de blir deppiga utan att de blir för uppmärksamhets- och aktivitetskrävande om de inte har en kattkompis att rasa av sig med?

De har en ganska stor skånsk innergård där katten kan få vara, den är omgiven av murar och det finns inga träd att klättra på så den är rätt trygg. (De bor långt ut på landet, omgivet av åkrar på alla sidor och 300m till närmsta väg, så jag tycker väl att det egentligen är tryggt nog för en katt att vara ute också. Men det kanske är för att jag inte har så bra koll. :o Hursomhelst så borde i alla fall innergården vara helt säker.)
 
Abessinier är :love: men skulle INTE ha den som ensamkatt. Dom är otroligt påhittiga och nyfikna. Min drabbades tyvärr av FORL (verkar hyfsat vanligt????) och dog redan som 6-åring (smet ut, blev ihjälkörd)... Hon var en äkta "tickande terrorist" :laugh: Hon mådde psykiskt dåligt av att vara innekatt och smet ut hela tiden... Men hon är helt klart den roligaste och vackraste katt jag haft.

Min lillkille är varken ensamkatt (ibland till de andra katternas förtret för han är rätt intensiv O_o ) eller innekatt - jag har tur som bor på ett sånt sätt att katterna kan vara ute och spatsera fritt
 
Min lillkille är varken ensamkatt (ibland till de andra katternas förtret för han är rätt intensiv O_o ) eller innekatt - jag har tur som bor på ett sånt sätt att katterna kan vara ute och spatsera fritt

Men vad jag läst mig till på bland annat SVERAK så verkar det vara verboten att ha frigående katt? Många uppfödare skriver också att de inte säljer en katt till annat än innekatt? Jag kan förstå det om man bor i stan eller nära vägen, men det verkar synd om man bor ordentligt avsides.

Bengalen fick gå på gården, hon var innekatt när de köpte henne men hon var enormt olycklig tills hon började få gå ut...
 
Men vad jag läst mig till på bland annat SVERAK så verkar det vara verboten att ha frigående katt? Många uppfödare skriver också att de inte säljer en katt till annat än innekatt? Jag kan förstå det om man bor i stan eller nära vägen, men det verkar synd om man bor ordentligt avsides.

Bengalen fick gå på gården, hon var innekatt när de köpte henne men hon var enormt olycklig tills hon började få gå ut...

Uppfödaren som jag köpte av var mycket glad att kattungen har möjlighet att gå ute.Den går bara ute med sällskap än så länge. De vuxna kastrerade går ute fritt vad än SVERAK säger ;)
jag bor som sista hus på en liten grusväg - åt ena hållet skogen (ingen jätteskog) åt andra hållet en rätt lång brant slänt ner till vattnet. Sen är det ett sommarhus och sen då den lilla grusvägen.
 
Men vad jag läst mig till på bland annat SVERAK så verkar det vara verboten att ha frigående katt? Många uppfödare skriver också att de inte säljer en katt till annat än innekatt? Jag kan förstå det om man bor i stan eller nära vägen, men det verkar synd om man bor ordentligt avsides.

Bengalen fick gå på gården, hon var innekatt när de köpte henne men hon var enormt olycklig tills hon började få gå ut...


Det är lite olika det där tror jag. Uppfödaren till Brunetten ville enbart sälja henne som innekatt, vilket också direkt uttrycktes. Uppfödaren till Skönhetsmissen sade att det var skitsamma så länge katten gick ute i trygg miljö samt givetvis hölls avmaskad, vaccinerad, kastrerad och försäkrad.

Vet inte riktigt hur du menar med ett vilt utseende, men maine coon har ju det där lite lokattsaktiga, med örontofsar och dramatisk näsa... Norsk skogskatt också. Men de kanske menar med det där slanka orientalstuket?

Är det inte viktigt med raskatt så kan de kanske titta på det lokala katthemmet och se om det finns någon övergiven Misse som söker just deras hem.

Jag har brittisk korthår och tycker såklart att det är den bästa vackraste klokaste kattrasen i hela världen, men andra har ju annan smak... :p
 
Det är lite olika det där tror jag. Uppfödaren till Brunetten ville enbart sälja henne som innekatt, vilket också direkt uttrycktes. Uppfödaren till Skönhetsmissen sade att det var skitsamma så länge katten gick ute i trygg miljö samt givetvis hölls avmaskad, vaccinerad, kastrerad och försäkrad.

Vet inte riktigt hur du menar med ett vilt utseende, men maine coon har ju det där lite lokattsaktiga, med örontofsar och dramatisk näsa... Norsk skogskatt också. Men de kanske menar med det där slanka orientalstuket?

Är det inte viktigt med raskatt så kan de kanske titta på det lokala katthemmet och se om det finns någon övergiven Misse som söker just deras hem.

Jag har brittisk korthår och tycker såklart att det är den bästa vackraste klokaste kattrasen i hela världen, men andra har ju annan smak... :p

Den ska se ut som en leopard. Tiger är möjligen acceptabelt också. Och så ska den gärna vara i hundstorlek. :meh:
Cue teenage drama. :laugh:

Jag har också föreslagit katthemmen, och jag tror läget just nu är att om de inte kan komma överens om en ras så ska de försöka hitta en individ på ett katthem istället.
 
En svart oriental kanske kan duga som "låtsaspanter", tyvärr är det nog lite samma problem med orientaler som med bengaler, de är väldigt aktiva. Som ensamkatter riskerar de att bli rena terrorister om inte ägarna lägger ner mycket tid på dem.
 
En svart oriental kanske kan duga som "låtsaspanter", tyvärr är det nog lite samma problem med orientaler som med bengaler, de är väldigt aktiva. Som ensamkatter riskerar de att bli rena terrorister om inte ägarna lägger ner mycket tid på dem.

OK, tack för varningen! Jag tror nog att de vill lägga ner mycket tid på katten, men livet kommer att komma emellan. Det lär bli mycket mer sällskapstid än faktiskt aktiveringstid. Bengalen var visserligen inte särskilt intresserad av att göra mycket mer än sitta under möbler och vara arg om det var någon annan i rummet, hon ville inte leka eller göra något annat så där stöp det nog inte på att kattstackarn var uttråkad (de försökte verkligen, skaffade en bunt kattleksaker, tog henne på promenader (när de lyckades få på henne ett koppel), osv men hon ville verkligen inte), men det är ju verkligen inte en bra idé att skaffa en katt man inte kan göra nöjd.
 
Den ska se ut som en leopard. Tiger är möjligen acceptabelt också. Och så ska den gärna vara i hundstorlek. :meh:
Cue teenage drama. :laugh:

Jag har också föreslagit katthemmen, och jag tror läget just nu är att om de inte kan komma överens om en ras så ska de försöka hitta en individ på ett katthem istället.


Ett tips är ju att helt oskyldigt boka en tid för visning och åka dit... Då brukar det nästan alltid sluta med att du plötsligt sitter där med en ny katt oavsett hur planen var inledningsvis. ;)

Devon är ju lite coola kanske? Enorma fladdermusöron och långa ben. Om de vill ha något som ser lite annorlunda ut - annars finns ju alltid de fläckiga bengalerna, jag tycker också de är snygga även om jag inte vill ha någon hemma.

En bastant liten krigstanker till nallebjörnskatt - det är grejer det!
 
Ett tips är ju att helt oskyldigt boka en tid för visning och åka dit... Då brukar det nästan alltid sluta med att du plötsligt sitter där med en ny katt oavsett hur planen var inledningsvis. ;)

Devon är ju lite coola kanske? Enorma fladdermusöron och långa ben. Om de vill ha något som ser lite annorlunda ut - annars finns ju alltid de fläckiga bengalerna, jag tycker också de är snygga även om jag inte vill ha någon hemma.

En bastant liten krigstanker till nallebjörnskatt - det är grejer det!

Problemet är att jag inte kan ta med någon till ett katthem, kliver jag in där går jag nog inte ut igen. Jag är rejält allergisk... Jag kan engagera mig i planerandet och försöka guida lite, men själva katten får de nog hämta hem själva. Mitt max ligger nånstans kring att köra en katt till veterinären (i någon annans bil, och rejält medicinerad i förväg), definitivt inte vandra omkring på ett katthem. :(
(Jag kommer att få svårt att hälsa på hemma hos dem också nu, vilket är lite synd. Men huvudsaken är ju att de blir nöjda, så får vi ses hemma hos mig istället framöver. :))

Bengalen var nog idealisk i utseendet förutom att hon var alldeles för liten (hon var dock en osedvanligt liten bengal). Men "leopard" är verkligen utseendet som det gnälls om. :p
Om de inte hade varit lite brända från upplevelsen med den förra katten så hade de nog övervägt en bengal igen. Men hon var som sagt ganska så svår medan hon levde och dog sedan ganska tragiskt pga cancer, så de har sorterat bort den rasen rätt totalt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Piaff
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 698
Senast: Murphy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 957
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 761
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp