Hur väljer ni

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
När ni ska köpa barnböcker? Rekommendation av andra? Priset? Bilderna? Författaren?
 
Sv: Hur väljer ni

Jag är himmla tråkig att jag gärna väljer dom böckerna jag själv tyckte var roliga när jag var liten. Antagligen därför mina barn inte är så mycket för högläsning.......När dom var mindre tittade jag mycket på hur bilderna såg ut.
Likadant med filmer. Dom jag har gillat, har mina barn fått. Tex Hedvig och ugglan, köpte den på DVD och den har vi tittat på fram och tillbaka många gånger. Alla Astrid Lindgren filmerna finns hos oss. Vi bor ju inte heller i Sverige och jag har kännt det som viktigt att dom växer upp med Sveriges kultfigurer.
När dom var små har jag satt dom framför Teletubbies det gick så härligt långsammt och alltid 2 gånger, Bananerna var ochså en favorit. DOm gillade jag för det var stora figurer, enkel grafik.
gulan fd.gulla
 
Sv: Hur väljer ni

Jag har alltid älskat böcker och mina barn har älskat när jag läst för dem. Den minsta älskar det fortfarande även fast hon numera läser mer och mer på egen hand. Hon är 8.
Jag brukar shoppa loss ordentligt på bokrean men resten av året blir det nästan ingenting istället.
När jag väljer barnböcker så blir det lite nostalgi, det blir det allt, men vi har ju så himla mycket böcker hemma och de flesta är ju faktiskt böcker som jag INTE läst som liten.
Jag brukar bläddra i böckerna och kolla handlingen, språket och bilderna.
Språket tycker jag är VIKTIGT, det finns så mycket sk*tböcker idag med ett språk som jag inte skulle vilja att vuxna använder, ännu mindre barn.

När ungarna var små så var ju Bamse en favvis, fast jag inte gillade honom som liten. Men den författaren vill ju förmedla något och jag tycker att han lyckats bra med det. Sådana böcker gillar jag!

:banana:
 
Sv: Hur väljer ni

Jag köper sådanan böcker som jag tycker att mina barn ska läsa. De dyrare får de bara läsa tillsammans med en vuxen så de inte går sönder. Då menar jag tex Elsa Beskow böcker som jag har köpt och är rädd om, de är så fina.

Sen har jag köpt mkt djur-böcker, öppnaluckor-böcker, mkt bilder ska det vara. :)

Jag gillar riktiga sago-böcker. Där kan barnen drömma sig bort o glömma den verklighet som finns för en stund. :smirk:

En gång såg jag en bok som hette bajsboken... :mad: Löjligt tycker jag, bara en massa fula ord som barnet kunde lära sig, det kommer de ju lära sig förr eller senare ändå, ska man uppmuntra dem till sånt nuförtiden med??? Nej tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur väljer ni

Bajs-boken, den fick ett av barnen i födelsedagspressent. Som vi skrattade då vi läste den. Nu är dom lite förstora för den , och tycker den är larvig.
gulan fd.gulla
 
Sv: Hur väljer ni

Favoriterna här hemma just nu är Bamse, Mamma mu och kråkan samt några böcker om flodhästar.

Sen har vi en massa finska böcker också men där har jag inte riktigt koll på handlingen.

Hon har vuxit ifrån Totte och Emma verkar det som.
 
Sv: Hur väljer ni

Bajsboken är ju UNDERBAR, liksom dödenboken och nakenboken. Bajsboken passar ju jättebra i kiss- och bajsåldern då de ändå är så fascinerade av sådant.
 
Sv: Hur väljer ni

Jag vill ha böcker som är uppdelade i lagoma kapitel att läsa något per kväll - inte för kort och inte för långt - det är svårt att hitta dom om man också ska ta hänsyn till mina killars intresse.
Och eftersom det är roligt att läsa med inlevelse så är böcker typ Nalle Puh pest efter ett tag, samma goja hela tiden....
Pettsons "Tomtemaskinen" (eller hette den något liknande) var perfekt.
 
Sv: Hur väljer ni

Brukar dels välja sådana jag själv läste som liten och gillade /typ klassiker som Alfons och Astrid L), dels sådana jag upptäckt senare (typ Nämen Benny) och sådana som barn/föräldrar/förskollärare(=vänner)/lärare (=kollegor) har rekommenderat (typ Gittan och älgbrorsorna, Tsatsiki-böckerna etc).

Tycker gott det ska vara hög kvalitet på barnböcker, det finns så många BRA i affärerna.
 
Sv: Hur väljer ni

Dom jag har gillat, har mina barn fått. Tex Hedvig och ugglan, köpte den på DVD och den har vi tittat på fram och tillbaka många gånger.

Finns den på DVD? Måste ju nästan köpa den för att se om jag är lika rädd för ugglan fortfarande, fast jag snart är 33. :angel:
 
Sv: Hur väljer ni

Jag köper böcker på rekommendationer, från andra föräldrar eller tidningsrecensioner.
 
Sv: Hur väljer ni

Hittade förresten några "En bok för alla" som barnböcker också. Jättebra så att barnen får åtminstone några bra böcker till attraktivt pris.

Varför finns det inte fler barnböcker med lite enklare utformande? De behöver ju inte vara inbundna i lyxiga band tycker jag. Visst är det slitage på böckerna men de läses ju under bara några år och har sen tjänat ut?

Jag har fått en del barnböcker med mjuka pärmar och de är fullt användbara till fler generationer av barn. Borde kunna göra att priset blir lägre.
 
Sv: Hur väljer ni

oz_joj skrev:
Brukar dels välja sådana jag själv läste som liten och gillade /typ klassiker som Alfons och Astrid L), dels sådana jag upptäckt senare (typ Nämen Benny) och sådana som barn/föräldrar/förskollärare(=vänner)/lärare (=kollegor) har rekommenderat (typ Gittan och älgbrorsorna, Tsatsiki-böckerna etc).

Tycker gott det ska vara hög kvalitet på barnböcker, det finns så många BRA i affärerna.

"Nämen Benny" och "Jamen Benny" är bra! Även Sven Nordkvist har en bok om "Nasse" som är underbar.

Flodhästböckerna har blivit favoriter här hemma nu. Lite lagom otäckt tydligen med krokodilen.
 
Sv: Hur väljer ni

Jag köper böcker som jag vet att de gillar och vill ha - samma teknik använder jag vid mina egna bokköp.

Jag läser MASSOR och lånar det allra mesta på bibliotek (underbara institution! :love: ). De jag hittar där och verkligen VILL ha hemma i bokhyllan, köper jag.

Det finns MASSOR med nya barnböcker som är väldigt bra. Visst är det kul med nostalgi och naturligtvis är det kul om ens barn gillar det man själv gillade som barn. Men det är ju synd om de missar allt nytt bara för det.

Tomas och Anna-Clara Tidbloms böcker tycker jag är helt underbara. Speciellt "Resan till Ugr-La-brek" - åh, vad jag önskar att det var jag som skrivit den ... :angel:

Mina barn är var dock måttligt imponerade av den. Men det kan ju vara för att jag läste den typ varannan kväll bara för att få njuta själv ... :o
 
Sv: Hur väljer ni

Det beror lite pa vem jag koper boken till. Om den ar som present at nagon annans barn sa blir det oftast nagon av mina barns favoriter. At den yngsta koper jag sallan bocker eftersom vi redan har runt 200 fran nar storasyster var yngre. Hon och jag laser bocker vi redan har och lanar mycket fran biblioteket. Aldsta tjejen laser ju stora bocker nu och har sina favoritforfattare och favoritserier, Harry Potter givetvis men ocksa Narnia och nagra hastserier. De far bada hem en broschyr fran skolan varje manad som ar fran Scholastic, ett forlag som riktar sig till skolbarn dar bockerna sallan kostar mer an 10 CAD, ca 60 kronor. Bada barnen sparar pengar som de far anvanda till att bestalla bocker darifran. De far da valja sjalva vad de vill ha och visst har de blivit besvikna nagra ganger nar de bestallt nagot som sag roligare/battre ut an vad det var men det ar bra att de far lara sig vardet av pengar och att man inte ska doma saker fran hur de ser ut.
 
Sv: Hur väljer ni

Jag har faktiskt inte köpt en enda bok av nostalgiskäl utan vi har bara nya och halvnya titlar. Sen har jag fått en del uråldriga Babar :angel: och en del av dem är inte lämpliga för barn alls.

Totte är iofs rätt gammal den med, för att inte tala om Pippi, Saltkråkan osv...
 
Sv: Hur väljer ni

Jag brukar numera köpa böcker som handlar om saker jag vet hon gillar.
Innan har det varit böcker som varit lätta att läsa. gärna med rim, typ "Alla barnen". Mamma Mu, Pettson och Findus är annars väldigt omtyckta. Sen ägnar jag mig åt sagoläsning ur mina gamla "Annika och Bettina"-böcker. DET är en höjdare :D ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö...
Svar
10
· Visningar
735
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 501
Småbarn Ska införskaffa en kudde till ettåringen och tänkte att ni kanske har tips på vad som är bäst gällande material och så? Tänker att det...
Svar
1
· Visningar
588
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har valt. Jag tänker bo på landet. Ändå ska det talas om för mig att jag kan välja - att bo i stan. Som om jag är dum i huvudet och...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 376
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp