Hur var er ridskola? Berätta!

Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag slutade på min första ridskola pgr av att Ridläraren var mycket tyken, ex. Om vi skulle hoppa (som jag integillar) Jag flög av gång efter gång, sedan sa jag att jag inte ville mera för att jag hade MYCKET ont i foten. Min stora syster satt på läktaren och frågade om hon skulle komma ner. - Ja tack, sa jag snyftande pgr av smärtan i foten.
- NEJ! Du skall inte komma ner! Då hoppar hon aldrig ett hinder igen! Och om hon har ont i foten så får hon ta det efter lektionen.
Min syster kom ner ändå och vi tog hästen och fick in i stallet.

Nu för tiden hoppar jag 60 cm! Och jag tycker det är jätte kul. Detta tack vare min andra ridskola där man fick skratta och när man fick beröm! EN GULD VÄRD RIDSKOLA (den andra)! :)
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola? När började du rida på ridskolan? Hur länge höll du på? Vad fick du med dig därifrån? Vad var bra? Vad var dåligt? Hur gick själva lektionerna till? Var hästarna bra utbildade? Vat instruktörerna utbildade? Fick du mycket teoretiska kunskaper?

Min ridskola var förhållandevis bra för att ligga i Stockholm. Jag började där när jag var ungefär 8-9 år, innan dess hade jag ridit på Ekerö. Jag slutade när jag var 11 då jag köpte häst. Stämningen var för dålig. Det var bra kunskapsmässingt, dock leddes teorin av unga tjejer som inte hade haft häst eller tävlat, så därför lärde man sig inte särskilt mycket "inför eget hästliv", och mer om "ridskoleliv". Inte så mycket praktisk hästhantering, men än idag kan jag färgerna och kroppsdelarna som rinnande vatten;).
Det varr fina hästar, mycket fina hästar. Alla hoppade fint och några var väl lite "för" fina, de skulle gott kunna vara tävlingshästar på medelsvår nivå. Instruktörerna var utbildade.

Det satt alltid några tjejer som vägrade hjälpa oss små och snackade skit om en när man gick förbi. Fritidsledaren själv var en av dessa, hon var ägarens dotter. Sedan blev en bättre tjej fritidsledare, hon tog in dessa flickor i kontoret en och en och sa att de inte var välkommna om de inte skötte sig. Då gick mitt hästköp igenom.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
Bra! Trevlig stämning och friska hästar...
När började du rida på ridskolan?
Runt 1965-66...en av stalltjejerna var dessutom barnvakt åt mig...så jag var där rätt ofta...
Hur länge höll du på?
Till i början på 80-talet...
Vad fick du med dig därifrån?
Kunskapen att rida olika hästar. Även hanterandet fick jag med mig då jag mer eller mindre bodde där under hela min uppväxt till tonåren. Den sista tiden red jag bara lektion...
Olika hästtyper. Det berikar...ordning och reda.
Vad var dåligt?
Finns väl alltid saker som kunde ha varit bättre...oftast var det mest trist med allt skitsnack.
Hur gick själva lektionerna till?
Red för militärer...3 st som höll lektion samt en tjej som var/är fortfarande mycket populär.
Var hästarna bra utbildade?
Skapligt, faktiskt. De reds till regelbundet och utbildningen fortskred. Flera av hästarna for omkring och tävlades av elever...rätt framgångsrikt, vill jag minnas...(gud vad gammal jag är:o)
Var instruktörerna utbildade?
Har svårt att uttala mig om militärerna. De kom från kavalleriet och jag tvivlar på att dom hade någon ridlärarutbildning...men efter deras era kom det nya fräscha ridlärare och de hade utbildning...och erfarenhet.
Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Inte nåt, faktiskt. Då red man bara, rakt av. Hästarna var som regel färdigsadlade innan lektionerna började...:cool:
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Gick på ridskola några år som ung.. Minns att det va bara en massa åkande runt på spåret.. Ingen speciellt lärorikt eller givande.

Så jag avslutade min tid på ridskola, bytte ridstil och går nu enbart på privatlektioner. Det kostar. Men jag få något för pengarna iaf.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?
Den var kass. Stadens största ridskola, men sämst, enligt mig. Väldigt stor med 3 ridhus, jättejättestor utebana, terrängbana i skogen osv. Men kvalitén... :crazy:

När började du rida på ridskolan?

När jag var 10 år.

Hur länge höll du på?
Tills jag var 14. Slutade för att jag hade till slut hamnat i en bra grupp, men då var vi för få så de splittrade oss och jag fick en dålig ridlärare igen.

Vad fick du med dig därifrån?
Det var bra i början, jag hade egen häst men hade noll koll på galoppfattning osv. Men så fort man kommit förbi det stadiet och började med skänkelvikningar osv var de hemskt dåliga, förklarade jättedåligt och var mer inriktade på krökning på nacken och sågning, sparkar och slag än annat.

Vad var bra? Vad var dåligt?
Något bra... Jag träffade några tjejer jag än idag är kompis med :) Och fick med mig erfarenheten av kassa ridlärare. Det som var dåligt... var ju typ allt. De är "kända" speciellt bland hovslagare att de köper in unga hästar, sätter dem för tidigt i verksamheten och säljer dem blockhalta ett år eller så senare. Det är inte många som vill sko där längre, de vill inte bli förknippade med ridskolan.

Hur gick själva lektionerna till?
Ganska normalt sett till upplägget men det förekom många elaka kommentarer från ridlärarna till oss som inte var "lika fina" som vissa privatryttare. Jag var privatryttare med egen häst men jag räknades inte, för jag hade ju inte min häst på område eller tävlade på dem.
Om hästen gick emot skänkeln kunde ridläraren komma fram och piska upp hästen, eller så kunde det gå en hel lektion utan att läraren sa något till en. Förutom när vi hade hon som var så bra! Hon var grym, men tror hon fick sparken eller slutade självmant till slut.

Var hästarna bra utbildade?
Hyfsat, det var väldigt varierande. Tror de har bättre hästar nu, köper in väldigt dyra hästar iaf, och jag känner en som rider till många av dem.

Vat instruktörerna utbildade?
Ja det hoppas jag! Nu vet jag inte hur det ligger till. En jobbar i djuraffär nu vet jag, deras nuvarande ridskolechef är dessutom sjukt duktig och tävlar på hög nivå i dressyr och hon vet jag är utbildad. Men hon är i princip den enda som är bra där imo.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Nja. En teorilektion per termin tror jag? Och det var inte ofta det sas något om hjälptyglars inverkan (många hästar gick med gummisnodd), olika bett, hur man ska sadla eller liknande. Sådant fick jag hjälp med av privatryttare i mitt stall eller genom böcker, på ridskolan lärde jag mig rätt sittben, galoppfattning och blod, svett och tårar.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började min häst-karriär hos en privatridlärare som höll lektioner på sina egna hästar för en grupp (5st) intresserade småtjejer. Vi fick mest rida barbacka, för att träna vår sits och hoppade även en hel del barbacka. Hästmaterialet var det väl sisådär med, men eftersom vi bara var 4-6 år brydde vi oss inte så mycket, sålänge hästarna var snälla. Första året red jag ca 90% av tiden barbacka (tacksam för det, det har gett mig massor).

Efter några år där gjorde jag ett uppehåll på två år innan en klasskamrat tog med mig till en ridskola (Ågesta). Eftersom jag ridit så pass mycket innan kom vi överens med ägarna om att jag skulle få slippa hästiskursen. Fick börja i en lite för svår grupp, enligt mig, men det sporrade mig att kämpa ännu mer. Ridläraren var en elak tant som var väldigt (!) snål med beröm. Hästarna var ute alldeles för lite, fick dåligt foder och var ofta hängiga eller superspeedade. Ingen av hästarna var speciellt utbildade och alla(!) reds med snodd. Stannade på den ridskolan ett år (dvs två terminer) innan jag skaffade mig medryttarhäst.

Efter jul, detta år, bestämmde jag mig för att prova på Hamre Ridskola, och är tacksam för det. Även om det inte gett mig super mycket har jag ändå kommit en liten bit på vägen och det har även lett till att jag hittat min nya pärla. Hästarna på Hamre är oftast välskötta (tack vare skötarna) och de flesta är snälla. Dock får de väldigt dåligt foder, men de kämpar på ändå. Ridlärarna är välutbildade och de flesta är väldigt engagerade i sina elever. Dock skulle jag nog se att de red till ridskolehästarna lite oftare. Menmen.

Allt som allt tycker jag att Ågesta var en dålig ridskola och Hamre en bra. Så, det kan veerkligen variera från ridskola till ridskola.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Ryser när jag läster detta, precis så är jag också uppfostrad i hästvärlden. Min militär hette Östen och jag hoppas han tittar ner från himlen på mej också ibland. Det jag lärde mej under den tiden är ovärderligt och kommer att följa mej hela livet, både då det gäller synen på hästen säkerhetstänkande, ödmjukhet, noggrannhet i utbildningen, inget lämnades åt slumpen och vi tilläts aldrig ta ett ytterligare steg förrän det som det byggde på satt som berget.
En sådan utbildning är nog svår att få idag. Försöker dock att återskapa den med min dotter.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Ett tillägg som egentligen är ganska viktigt.
Alla nybörjarlektioner gick till så att i täten red en van ryttare på täthäst. Alla övriga elever gick bakom täthästen i rad med ca 1m avstånd. Alla elever fick rida med knut på tygeln i början för att inte rycka hästen i munnen. Sen växlade vi mellan skritt och trav. Red de vanliga vägarna, snett igenom, rätt upp och vändning över ridbanan. När vi blivit så bra balanserade i sadeln att vi kunde ha en stadig hand fick vi börja rida med tyglar. Vi fick verkligen träna på att hitta en bra balans i sadeln och öva upp vår följsamhet. Ibland tyckte vissa att detta blev tråkigt, men tänk vad bra det var för oss i förlängningen. Jag red i grupp med täthäst i ca 1,5 år men sen hade jag en väldans bra grund att bygga på. Fanns det flera ridskolor som jobbade på det sättet?

Så gör de i tyskland. De två första åren blir man longerad och får inte ta tyglarna förrän de har en bra sits. Tycker det verkar väldigt bra. Tyskland har ju (enligt mig) många otroligt duktiga ryttare, så jag tror att det konseptet funkar bra. Vi har haft några lektioner utan tyglar på min ridskola och då rider vi bättre än någonsin, eftersom man är 100% konsentrerad på sits och balans. Har även haft hoppning utan tyglar och ingen i min grupp har någonsin hoppat så bra. Jag tror att hade man lärt sig bara sits och balans från början så sitter det även sen när man tar tyglarna.
Vi tar ju det egentligen lite bakvänt, börjar med tyglar utan att ha balansen och får dålig sits för att sen försöka öva upp den igen när vi lärt oss hantera tyglarna. (Nu generaliserar jag iofs rätt grovt, men jag tror att det ligger en hel del i det.)

Skulle gärna se att vi svenskar tog efter det här att rida utan tyglar, sitsen blir så mycket bättre när man inte har något att sitta och klamra sig fast i som skumpig nybörjare! :p
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började min ridskolekarriär på Lurbo ridklubb i Uppsala ca 1995 efter mycket tjat på min mamma. Innan dess red jag fasters shettis. -95 var jag gammal nog att rida på ridskola tyckte mamma.
Lurbo ridklubb hade många välutbildade hästar som tävlat mycket, de flesta hade gått åtminstonde LA i dressyren. Red för ridinstruktören Ewa Lönn, otroligt duktig och kunnig. Hade arbetat med hästar sedan hon var 15 år (var ca 45 när jag började). Hon lärde ut "den gamla skolan", var rätt sträng och med otroligt pedagogisk. Tjatade på små sittsdetaljer tills de satt i ryggraden och utmande ständigt.
Vi red mycket varierade lektioner. 2 dressyr pass, en markarbete en hoppning i månaden. Vi fick testa på det mesta och trots att Eva var hård så var hon även otroligt berömmande då man gjorde rätt eller bra ifrån sig. Jag utvecklades otroligt mycket när jag red för henne. Mycket sittsträning, teorin gick ut väldigt mycket på att säkert hantera häst från marken samt skötsel. Började på ponny och hamnade snabbt i en grupp med lite äldre tjejer, då de flyttade till stor häst fick jag följa med fastän jag bara vägde ca 49 kg och inte alls var lång. Men storhäst öppnade upp en helt ny värld. Jag blev otroligt dressyrintresserad och tävlade en del med varierade resultat.
Slutade strax efter det att Ewa blev sjuk och slutade arbeta. Ingen av de andra instruktörerna gjorde samma jobb som hon gjorde och jag tappade helt enkelt intresset då.

Rider nu på Akademistallet efter något års uppehåll från hästar. Mest för att ha en regelbunden träning i veckan för instruktör. Akademistallet har enbart stor häst. Det ligger i nya fräscha lokaler. Instruktörerna varierar, min instruktör Karin är väldigt lik Ewa, mycket pedagogisk. Hon är engagerad i varje elevs personliga utveckling. Hon och min syster arbetar just nu på att få min syster att våga hoppa igen efter ett olyckligt avfall några månader sedan. Det är väldigt kul att komma till ridningen när man vet att instruktören engagerar sig i dig och har en speciell plan för din utveckling.
Vi rider även här två dressyrpass,en markarbete och sedan hoppning. Grupperna är lagom stora och arbetet är väl genomtänkt. Vi binder samman dressyrpassen med markarbetet och hoppningen vilket innebär att en månad kanske vi tränar mycket på böjda spår.
Jag tycker att instruktören gör allt! Självklart är dte viktigt med hästarna med. Aka har en hel del välutbildade hästar, men även en del unga. Vi får därför mycket erfarenhet vad det gäller olika typer av hästar. Min instruktör är duktig på att förklara precis hur specifika hästar reagerar och vad deras svagheter och styrkor är. Ofta ger hon en hint om vilken häst hon tycker vi skall rida, detta för att få träna på våra svagheter.

Har ridit en del på sommrarna på Enköpings ridklubb. Det är verkligen en förstaklassig ridskola. De flesta instruktörerna är toppen och hästarna jättefina. Samt att deras anläggning är toppen!

Jag har mest positiva minnen från ridskolorna. Men skall väl även tillägga att Lurbo inte är sig likt nu med rätt många förändringar sedan min tid där. De lär ut ridning på ett väldigt annorluna sätt. Men allt måste väl förnyas...

Man skall inte underskatta ridskola, privat tränare i all ära, men någonstanns och någongång är vi ju alla nybörjare. Då är det tur att det finns bra ridskolor där vi kan lära oss. Även bra för dem som inte har råd med egen häst (som jag i och med studier). Man kan hålla igång, behöver inte vara i stallet jämt, utan kan rida utan att behöva vara där varje dag i timmar. Dessutom är väl ridskolor ett bra sätt att lära sig grunden. Minns när jag var på Lurbo ridklubb i timmar för att borsta, ryckta och mocka åt min sköthäst. På den tiden lärde jag mig det mesta i hästskötsel. Jag var otroligt frågvis och såg till att vara med under utfodring, tävlingar etc. för att lära mig.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag har inte så mkt att göra så jag kan väl likagärna berätta hur min ridskola var/är:p

Jag började rida där när jag var 8 år. Jag har inte så mkt minne av det hela från den tiden, mer än att ridläraren en gång glömde min grupps lektion som var den sista på kvällen. Så när vi kom dit hade hon gett hästarna sin kvällsmat och var på väg att släcka för natten. Men vi fick rida ändå ute i paddocken, jag vet inte varför vi vi inte i ridhuset:crazy:
Jag hoppade av vid 9 års ålder då jag inte riktigt hade ngt hästintresse. Men när jag var 11 fick jag chansen att börja i min kusins knattegrupp. Bra tyckte jag då jag bara ridit ngr enstaka ggr efter jag slutade. Men jag lärde mig otroligt snabbt tack vare en duktigt ridlärare. Så året efter kom jag in i en stor grupp.
När jag blev äldre så började jag förstår hur dålig ridskolan egentligen va. Man fick inte lära sig sadla riktigt och jag såg många föräldrar sadla för långt fram. Jag trodde att våran ridlärare skulle säga till, men icke. Hon brydde sig inte. Och nästan alla drog sadelgjorden typ till sista hålet med en gång. Det resulterade att min favvopålle började bli sur varje gång man kom med sadlen, försökte hugga en. På mina sista år började han att hota med att att sparka en så fort man kom med sadlen, jag började misstänka att sadlen inte passade hnm ordentligt. Alla sadlar och träns var torra och hårda.
Våran ridlärare slutade och jag fick börja rida för den andra ridläraren som var helt motsatsen av den förra. Hon ville att hästen skulle vara samlad i trav och galopp osv. Men den andra ville att hästen skulle trava fort och galoppera fort. Varför?? Jo för att hästen skulle tänka FRAMÅT:crazy: Vi fick nästan aldrig rida i skogen, under mina år från 11-14 år så kom vi bara komma ut i skogen MAX 2 ggr. Trots att dem har jättefina ridvägar.
Så för att sammanfatta allt så fick man inte lära sig sadla el. tränsa= inga teorilektioner. Man lärde sig knappt ngt på lektionerna. Tex hur man skulle få hästen att arbeta rätt. Det enda ridläraren tjatade om var att "Öka farten, ni måste öka ännu mera, hästen ska tänka framåt" det såg ut som alla hästarna skenade runt ridhuset. När jag gick mitt sista år gick jag i vuxengruppen. Min favvohäst var en nordis som bara jag och en till kunde rida. Jag fick henne att gå helt perfekt, det var helt underbart. Men tro inte att man fick ngt beröm från ridläraren. Istället fick jag det från dem andra i gruppen. Hästen var totalt förstörd efter två terminer. Sista terminen lät ridläraren att man red henne med gramantyglar, även småbarn som knappt kunde hantera tyglarna ordentligt.
Som sagt denna ridskolan är verkligen urskass, dem har inga pengar och ett tag hade dem hästar som egentligen skulle vara pensionärer. INGENTING var positivt med den ridskolan, absolut INGENTING. Hästarna gå i hagar som är jätteleriga. Dem bryr si´g inte ett skit om hästarna.
Nu går min brorsdotter där, jag ser det att hon lär sig inte mkt. Hon har ridit där 3-4 år. I sommras tänkte jag att jag kunde träna henne lite. Bad henne komma in på en volt runt mig. Men hon visste inte ens vad en volt va:eek: Hon kunde inte samla ihop hästen utan lät hnm trava fort(hästen i fråga är en vbl-travare) så ni fattar nog att det gick kanska fort. Hon kunde inte galoppfattningen utan sparkade igång hnm.
Så jag förstår ju att ridskolan är fortfarande lika dålig på att lära ut..
Jag lärde mig allt det jag kan nu från min mamma. Utan henne hade jag inte kunnat ett smack. Tack mamma för din hjälp och ditt tålamod:bow:

Ursäkta att det blev så långt:angel:
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Hur var just din ridskola?

Skitdålig, dålig ägare och otrevliga medlemmar.

När började du rida på ridskolan?

För nåt år sen

Hur länge höll du på?

3 terminer sen fick jag nog

Vad fick du med dig därifrån?

En bra insyn om hur dålig en ridskola faktiskt kan vara.


Vad var bra?

Det var iallafall trevliga ridlärare


Vad var dåligt?

Nästan allt, medlemmarna otrevliga, ägaren MYCKET otrevlig och snobbig, hans son VÄLDIGT snobbig och jobbig. Blev otrevligt bemött. Hästarna ute i en MINIMAL, lerig hage, ute ca 6 h per dag, resten stå i en spilta..

Hur gick själva lektionerna till?

30 min hade man på sig innan lektion att borsta, sadla och tränsa. red 45 minuter, sedan fick man välja själv om man skulle borsta efteråt elr inte..


Var hästarna bra utbildade?

Ja, om man använde spö.

Vat instruktörerna utbildade?

Ja, om man vill utvecklas i samma takt som en snigel går.

Fick du mycket teoretiska kunskaper?

Ja, det var nog det enda positiva med ridskolan
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Vad härligt att det är fler som träffat på den sortens hästmänniskor. Vi ska vara glada för det för det är bara att läsa alla svar och se vad många som faktiskt fått en dålig start i hästvärlden.
Jag bugar för våra hästkarlar uppe i himlen!:bow:

Kul att den här tråden fått liv igen också.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Det jag slås av är att det verkar vara så otroligt olika på våra klubbar ute i landet. Ridskolorna har ett stort ansvar i ryttarnas utbildning. Inte bara till häst utan utbildning i hästkunskap över huvud taget. Säkerhetstänkandet verkar också variera stort. Det är inte bra. I städer kan man byta ridskola om man inte är nöjd, men vad gör de som vill rida och det kanske bara finns en ridskola i närheten? De kan inte byta utan måste fortsätta med något som egentligen inte är så bra.
Nu är jag inte alls på ridskola längre så jag vet inte hur det ser ut riktigt idag. kanske finns någon sorts certifiering som klubbarna kan få om de uppfyller vissa krav. Om det inte finns så borde det tas fram tycker jag. Eleverna ska veta vilka krav de kan ställa på sin klubb.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

jag började rida på Södertälje ridskola 1974, ponnyerna var totalt outbildade och direkt importerade från england, precis som många andra ridskolor på den tiden fick hästarna inte gå i ngn hage och hästar och ponnyer gjorde upp rangordningen på nybörjarlektionerna. Jag lärde mej mest av de ridlärare som man nu kan se på TV bla som då tjäntgjorde där samt på de ridläger jag var på. Av erfarenhet anser jag nu att ridskolehästar ska lära eleverna och inte tvärtom, att som på vissa ställen låta unga elever rida till unghästar och låta dem gå på nybörjarlektioner anser jag vara helt förkastligt, jag såg en ridskola som hade 6 st 4 åringar gå på lektion, vansinnigt. mvh Tant Ylva
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

kl

Började rida när jag var 5. Mest för att min syster och alla mina kompisar, även en del killar, börjad rida. Jag var ganska rädd av mig när jag var liten, om någon sa att det här är farligt, så blev jag så klart rädd.
Ridskolan jag började på var inte särskilt bra. Alla hästar hade något hyss för sig. De flesta var tjuriga i stallet och när man var i ridhuset så fick häst 1 inte rida nära häst 3,4 6 eller 7 för då sparkade eller bet de. Så var det för alla, det fanns ingen häst som kunde gå jämte alla hästar, utan de var noga med placeringen, inte bara avstånd.
Jag ska tillägga att vi startade rätt hårt, fick börja rida utan ledare tidigt och fick galoppera och hoppa rätt höga hinder för att vara så små. (när jag började på en annan ridskola tog det ca 3 år innan jag fick hoppa så höga hinder igen)
Efter ett antal olyckor i min grupp, mer än hälften hade ramlat av pga hästar som sparkade eller rusade iväg för att en häst kom för nära, var jag rädd för alla hästar utom en. Honom red jag alltid för det var den enda häst jag vågade rida. Men sen efter ett år ungefär gick han i pension. Då slutade jag rida, för jag vågade inte.

Sen bytade min syster och hennes kompis ridskola till en annan som var mycke bättre. Snälla hästar, bra personal, både ridlärare och stallpersonal som gärna hjälpte till och lärde ut hur man sadlar och tränsar. (på den förra fick föräldrarna, som oftast inte heller kunde något, göra iordning hästarna)
Jag tyckte det var kul att rida igen, även om jag var lite rädd i början, för att galoppera och hoppa. Men det har jag övervunnit nu och jag rider fortfarande på ridskolan. Jag tycker fortfarande att själva ridskolan är bra. Jättefina och välutbildade hästar och fin anläggning.
Men för tillfället tycker jag att min grupp far blivit lite för stor och jag tycker inte jag får ut så mycket av lektionerna, som dessutom gått upp en hel del i pris. Så nu funderar jag på att ta privatlektioner på ridskolan istället. Det skiljer knappt i pris, och jag tror att jag kommer få ut så mycket mer av de lektionerna.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag började på Arboga ryttarsälskap när jag gick i 5an! Började rida lektion i 6 an, efter 1.5 år red jag i hoppspecialen
Då var jag i stallet 6 dagar i veckan samt var med i ungsdomssektionen

När jag började åttan fortatte jag lika aktivt men här ingick även stalltjänst och kafeterian i mina sysslor.

Slutade rida lektion när jag var 16 då jag fick min egna häst!
Slutade i ungdomsektionen när jag var 18?! hade då suttit som ordförande i 4 år. Var jätte aktiv tävlade Vi i stallet och hästjournalens cup med bra placeringar, hade hand om egna lagi den tävlingen, hade grönt kort kurser och teorilektioner. Men kännde migi nte alls lika välkommen med min egna häst och böt då till att jobba i avels/tävlingsstall
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Jag har läst igenom alla inläggen nu och tycker absolut att Sverige borde fokusera mer på att låta eleverna rida utan tyglar till en början. Jag tror även att det är bra att låta nybörjare rida mycket barbacka för att få en ännu bättre sits och balans. Synd att ridskolor mest verkar fokusera på att gå fort fram och hoppa höga hinder.

Ikväll ska jag rida min sista lektion som ridskole elev, det är verkligen med blandade känslor. Min plan är att utbilda mig till ridlärare såsmåningom, och då ska jag fråga ut lärarna ang hur ridskole-sverige ser ut idag. ;)
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Vad härligt att det är fler som träffat på den sortens hästmänniskor. Vi ska vara glada för det för det är bara att läsa alla svar och se vad många som faktiskt fått en dålig start i hästvärlden.
Jag bugar för våra hästkarlar uppe i himlen!:bow:

Kul att den här tråden fått liv igen också.

Tänker du sammanfatta ngn statestik av de uppgifter som framkommer? Vore kul att få ta del av det isåfall. Mvh Tant Ylva
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Det är inget jag har tänkt på. Det var mest av intresse för att i så många trådar stod så mycket nedsättande om ridskolor att jag blev nyfiken på vilka erfarenhetet folk har av sina ridskolor egentligen.
Jag är ingen fena på statistik precis, men kan ju fundera lite på det. Är du bra på det kanske? Du får gärna se om du kan få ut någonting av svaren om du har lust.
 
Sv: Hur var er ridskola? Berätta!

Det är inget jag har tänkt på. Det var mest av intresse för att i så många trådar stod så mycket nedsättande om ridskolor att jag blev nyfiken på vilka erfarenhetet folk har av sina ridskolor egentligen.
Jag är ingen fena på statistik precis, men kan ju fundera lite på det. Är du bra på det kanske? Du får gärna se om du kan få ut någonting av svaren om du har lust.

Jag kan ju prova, blir det bra lägger jag ut det i en tråd.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 934
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp