Hur vet jag att min cheesecake är klar?

LJUMMEN cheesecake? :eek:

Jag har hört att den blir godast om den får stå till sig ett dygn eller två. Alltså att den ska vara kall.

Enligt mitt gamla recept från 70-talet (som är väldigt likt det kompisen hade med sig hem från USA vid den tiden) så skall cheescaken serveras "något avsvalnad" dvs inte kall. Den består av digestivebotten/kanter och fyllning smaksatt med citron. Den är god även kall, men smakar mer (och bättre) innan den har svalnat helt ;)
 
Fast jag håller nog inte riktigt med här. Min cheesecake som jag gör ibland är fortfarande hyfsat dallrig när de kommer ur ugnen. Sedan får den stå i kylen över natten och är då MYCKET fastare!

Det är Leilas (supergoda :d) som jag gör:
http://www.leila.se/new-york-blueberry-cheesecake/recept/bakverk/index1,23.htm?id=2698
Min och din cheesecake har olika fyllning. I min är det varken grädde eller majsstärkelse. Beror säkert främst på stärkelsen att de beter sig olika när de kallnar.
 
Så här ser mitt gamla recept på cheese cake ut:

Botten och sidor
14 digestivekex, smulade
60 gr smält smör
½ dl socker
1½ tsk kanel
Blanda ingredienserna och täck botten och sidor i en springform. Grädda 5 minuter i 175 grader
Fyllning 1
255 gram philadelphiaost (såldes förr i pkt à 85 gram)
2 ägg
1 dl socker
Rivet skal av en citron
Saft av ½ citron
2 dl gräddfil
Blanda allt väl. Fyll i pajskalet och grädda 25 minuter i mitten av ugnen
Fyllning 2
1 dl gräddfil
kanel
Ta ut kakan bred över gräddfilen och strö lite kanel över.
Grädda i 5 minuter
Serveras något avsvalnad

Den här cheese caken har ganska mjuk, len och inte så hård fyllning. Den behöver inte kallna för att bli stel. Den kan förvaras i kylskåp eller frysas, men är godast nygjord
 
Rapport:
Det blev supergod och uppskattad födelsedagscheesecake! Kaffesmaken tog över rätt mycket, men det gjorde ingenting för min del. :d
2014-07-31-2053_53da9091e087c31e03c91105.jpg
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 748
Senast: Mabuse
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp