Hur viktigt är sex i relationer?!

Jag tror, för min del, att det handlar om att min partner ser mig. Jag får en bekräftelse. Lika så vill jag visa honom att jag ser honom och vill att han ska ha det skönt.

Det är inte alla man tänder på heller.
 
Håller med Pepp, jag lever i en sån relation just nu där han inte alls har sån sexlust som jag har och jag kommer avsluta den relationen. Jag vill ha både kommunikation och sex.
 
Schimpanser, speciellt dvärgschimpanser har massa sex utan att de brunstar.

Japp Bonoboerna, har sex för att lösa konflikter och för att stärka banden i flocken bl. a.

Själv skulle jag aldrig kunna leva i ett sexlöst förhållande. Gjorde det en gång och det avslutade jag så fort jag kunde. Som Shenzi skrev, sex och kommunikation är väldigt viktigt i ett förhållande.
 
Japp Bonoboerna, har sex för att lösa konflikter och för att stärka banden i flocken bl. a.

Skulle tro att en bättre beskrivning är att de har sex för att de är pilska, och så har det möjligen effekten att de löser konflikter och stärker banden mellan sig. Det där med att ge en ändamålsförklaring åt allt i naturen, är lite förlegat.

Förutom det, så har ju en massa djur samkönat sex. Det är ju högst troligt inte för att få ungar. Även om samkönat sex mellan de flesta djurarter även det sker vid brunst.
 
Jag känner att för att stå ut med att leva med en annan människa och dess alla olater i en väldigt lång tid så behöver relationen den krydda som sex är.
Men det kanske fungerar utan om personen är fri från olater.
Någon sådan har jag dock aldrig träffat
 
Jag är en person som klarar mig bra utan sex om jag inte är i en relation, för sex bara för sakens skull har jag tröttnat på. Då är jag hellre utan, vart utan 1 år som längst.

Men är jag i en relation så har jag desto större behov. Min fd sambo och jag hade inte sex sista 7 månaderna vi bodde ihop, var han som inte ville (berodde antagligen på hans andra flickvän) men det var oerhört frustrerande och mer än hälften av våra bråk berodde antagligen på just bristen av sex.

Så jag håller med om att sex är viktigt, precis som kommunikation.
 
Varför det är viktigt har jag inget svar på, mer än att det handlar om att man vill? Alltså, man vet ju att beröring är rätt viktigt och jag tänker mig sex som en förlängning av det. :P

Jag har ingen sexlust what so ever när jag är singel, eller snarare, när jag inte är kär. Sex med någon jag inte är uppriktigt kär i är ungefär lika gött som att käka tomat tycker jag, dvs inte alls. Min sexlust verkar helt enkelt sitta ihop med mina känslor. Är jag kär är jag attraherad och då vill jag ligga. Jag har alltså ingen "självgående" sexlust bara sådär.

I en relation där jag ÄR kär blir ju dock sex viktigt, eftersom att jag verkligen har lust då. Så jag kan nog förstå vad du menar med att inte ha haft det där suget, eftersom att jag själv aldrig har det när jag inte är kär, Men eftersom att jag verkligen har lust till min sambo så förstår jag den "hungern" också - och det går ju inte riktigt att förklara kanske. Man bara vill ligga, helt enkelt. Beröring kickar liksom igång lust, tycker jag.

Att tala om vem som ska göra slut och inte över en sådan sak är ju jättedumt kan jag känna. Är man nöjd så är det väl fantastiskt, sen spelar det ingen roll om man har sex en dag i veckan eller en gång om året.
 
Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.


Bra sexliv i en relation utgör 10% medan dåligt sexliv utgör 90%.
För mig är bra sexliv förknippat med både kvantitet och kvalitet och tillhör ett av de primära behoven.
Varför?
Det är skönt och helt otroligt stimulerande på alla tänkbara plan.
Effekten är nästintill magisk: sexet - om det sker med rätt person - gör mig pigg när jag är trött, mätt när jag är hungrig, glad när jag är arg etc

Som singel önskade jag många gånger att det hade gått att köpa sex på piller.
 
Sen tror jag att man inte alltid kan förvänta sig att sexlusten bara finns där helt naturligt.. För mig har det tagit rätt lång tid att hitta fram till det. (eller lång och lång tid..men jag var väl i alla fall i 30 årsåldern när jag började känna lust och hitta rätt.. och det var ju bara för att jag själv prövade och letade efter vad jag gillade. För mig har det varit så att sex har fött mer lust och ju mer sex jag har desto mer lust blir det.. Så jag tror också att man inte bara kan förvänta sig att lust bara finns där automatiskt, utan ibland får man kanske utforska och leka fram det.
 
För mig känns det viktigt. Det är nåt jag vill ha med min sambo, en del av vår kärlek till och för varandra.
Dock klarar jag mig utan ett tag, och även han. Pga sjukdom hos mig så hade vi relativt långt uppehåll ett tag och det var inget problem.

Hur sällan eller ofta andra har det är för mig ointressant så länge de mår bra i sin relation.
 
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.

Jag undrar om din fundering rör forumdiskussioner i synnerhet? Min erfarenhet av forumdiskussioner är att det skriks "dumpa" för minsta lilla, så varför inte om sex?!
 
Jag håller med om liknelsen med hunger, men jag skulle lägga till aptit också. För mig är hunger = sexdrift (känns mer fysisk), medan aptit = sexlust (känns mer mentalt). Jag kan vara "allmänt" småkåt, men utan att vilja ha sex med någon annan person. Men jag kan också vara attraherad och "sugen" på en särskild person sexuellt, utan att kroppsligt gå igång. Ofta går de parallellt men långt ifrån alltid, vilket ibland kan vara frustrerande.
 
Jag undrar om din fundering rör forumdiskussioner i synnerhet? Min erfarenhet av forumdiskussioner är att det skriks "dumpa" för minsta lilla, så varför inte om sex?!
Min erfarenhet är precis tvärtom. Oavsett vad nåt pucko har gjort så ska allt försökas förstås och analyseras och accepteras och blabla. Kan inte fatta hur mycket dåliga förhållanden som folk tycker att andra ska krampaktigt hålla sig kvar i.
 
Min erfarenhet är precis tvärtom. Oavsett vad nåt pucko har gjort så ska allt försökas förstås och analyseras och accepteras och blabla. Kan inte fatta hur mycket dåliga förhållanden som folk tycker att andra ska krampaktigt hålla sig kvar i.

Haha ja se där så olika det kan vara!
"Han köper inte blommor till mig" -> DUMPA
"Han slår mig" -> BEHÅLL
Man kan väl summera det som att forum INTE är en bra äktenskapsrådgivningform :)
 
Jag undrar om din fundering rör forumdiskussioner i synnerhet? Min erfarenhet av forumdiskussioner är att det skriks "dumpa" för minsta lilla, så varför inte om sex?!

Fast jag tycker det är rätt frekvent i relationstrådar med trådar som startar ungefär "vi har inte så mycket sex vilket jag är nöjd med, men min partner blir sur", där det ofta är partnern som kritiseras för att hen inte respekterar TS lägre sexlust. Självklart ska man inte ställa upp på sex när man inte vill (själv förstår jag inte alls det där med tjänster och gentjänster när det gäller sex, antingen vill jag eller så vill jag inte och då blir det inget), men jag tycker nog att man kan få vara beredd på att man kan få gå åt olika håll om man har väldigt olika mycket sexlust. Eller lösa sexbiten för den med större sexlust på annat sätt, om man tycker att förhållandet i övrigt är värt det. Men att kräva att ens partner ska leva (mer eller mindre) utan sex resten av livet är rätt hårt krav i min värld...
 
Haha ja se där så olika det kan vara!
"Han köper inte blommor till mig" -> DUMPA
"Han slår mig" -> BEHÅLL
Man kan väl summera det som att forum INTE är en bra äktenskapsrådgivningform :)
För min del tycker jag nog att folk är rätt konsekventa: de jag tycker är vettiga resonerar rätt lika i de flesta trådar medan de som tycker att andra ska stanna i relationer som suger också är rätt konsekventa i att uttrycka det.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 190
Senast: Whoever
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 390
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 934
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp