Bukefalos 28 år!

Hus, könsroller osv.

Jag har en smart kompis, en som inte planterar in förmodade förmågor hos sin sambo så de fortsätter hyra lägenhet. Hon vill jättegärna ha hus men inser att hon klarar inte av det själv för han har fullkomligen tummen mitt i näven.
 
Jag har aldrig förstått det här med att folk som inte är utbildade och inte kan tillräckligt ändå skall snickra hemma.
Det kan vara praktiskt ibland, hantverkare har sina sidor.
Men vid tidsnöd är det ju lämpligt att köpa de tjänster som man kan köpa.
Det är lättare att köpa hantverkartimmar än hemhjälp.
 
Det finns hantverkare som har som yrke att snickra faktiskt.

Jag har aldrig förstått det här med att folk som inte är utbildade och inte kan tillräckligt ändå skall snickra hemma.

Fast tycker man att det är kul så kan man väl gott få försöka? Och lära sig lite på köpet? Vi skulle absolut inte ha råd att anlita hantverkare för varje liten sak som ska göras här hemma om vi vill ha det gjort i en inte allt för avlägsen framtid. (Även om vi har haft hantverkare hemma fler gånger än jag kan räkna på fingrarna det senaste året)
 
Det finns hantverkare som har som yrke att snickra faktiskt.

Jag har aldrig förstått det här med att folk som inte är utbildade och inte kan tillräckligt ändå skall snickra hemma.

Här är svaret:
1. Det finns faktiskt folk med ocentrerade tummar och som klarar av saker själv.
2. Det blir dyrt att anlita folk jämt.

Och som bonus finns det också folk som känner en stolthet och glädje över att ha gjort något själv.
 
Det finns hantverkare som har som yrke att snickra faktiskt.

Jag har aldrig förstått det här med att folk som inte är utbildade och inte kan tillräckligt ändå skall snickra hemma.
Ja precis. Jag kan måla och tapetsera och tycker det är roligt annars skulle jag aldrig göra det. Dock har vi några vänner i min lilla by som har fått för sig att helrenovera sitt hus men det ser för taskigt ut eftersom de inte har erforderliga kunskaper. Snacka om att förstöra ett i grunden fint hantverk.
 
Fast tycker man att det är kul så kan man väl gott få försöka? Och lära sig lite på köpet? Vi skulle absolut inte ha råd att anlita hantverkare för varje liten sak som ska göras här hemma om vi vill ha det gjort i en inte allt för avlägsen framtid. (Även om vi har haft hantverkare hemma fler gånger än jag kan räkna på fingrarna det senaste året)

Det handlade ju inte om att få försöka. Det handlade om att man inte har och att det inte är rimligt att man har kunskaper på yrkesnivå inom livets alla områden. Vill man ändå ge sig på att göra sådant man inte kan, så finns ju risken att det blir dyrköpt - i monetära termer, eller kostsamt för trivseln i hemmet när ingen mår bra med det man håller på med.

Hos TS handlar det också om en sambo som inte vill. Om min partner hade valt att leva med mig utifrån antaganden om att jag som är kvinna säkert är bra på att baka, laga mat, tvätta och sy, och sedan förväntade sig att jag glatt gjorde allt detta, skulle jag inte känna mig särskilt sedd i vår relation.
 
Vill man ändå ge sig på att göra sådant man inte kan, så finns ju risken att det blir dyrköpt - i monetära termer, eller kostsamt för trivseln i hemmet när ingen mår bra med det man håller på med.
Men där så handlar det ju om intresse.
En hobby får kosta och det mesta går att reda ut efteråt.
Med rätt objekt, typ mitt gamla sunkhus, så spelar det dessutom ingen roll ekonomiskt.

Problemet i TS fall är att ingen är intresserad.
Och då så är det ju totalt meningslöst att hålla på om man dessutom inte kan.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 827
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 313
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp