Bukefalos 28 år!

Husdrömmen som blev en mardröm

Jag kan skriva en ansökan till Sofias änglar - om du vill @saint__anger . Jag kan skicka ett PM till dig med min e-postadress så kan du skicka sammanfattningen över allt ni har varit med om plus lite uppgifter som kan tänkas behövas. De vill ju gärna ha bilder med också har jag sett, så har du bilder på möglet, hussvampen, och - framförallt - bilder på det som behöver åtgärdas så skicka gärna med det också.
Å. Toppen! Självklart skriver jag under jag också.
 
Jag kan skriva en ansökan till Sofias änglar - om du vill @saint__anger . Jag kan skicka ett PM till dig med min e-postadress så kan du skicka sammanfattningen över allt ni har varit med om plus lite uppgifter som kan tänkas behövas. De vill ju gärna ha bilder med också har jag sett, så har du bilder på möglet, hussvampen, och - framförallt - bilder på det som behöver åtgärdas så skicka gärna med det också.
:heart
Fantastiska människa!

Självklart är jag med och skriver under!
 
Jag är själv väldigt känslig för mögel, och det yttrar sig på kort sikt som influensaliknande symtom (feber, diffus tunghet i kroppen, snuva, mår dåligt) och på länge sikt med ständiga sjukdomar eftersom immunförsvaret blir så oerhört nedsatt. Man kan säga att hela min kropp ballar ur och inget funkar riktigt och jag är mottaglig för absolut ALLT.

Har ni konstaterat mögel i huset hade jag inte vågat bo kvar. Vi FICK inte bo kvar när lägenheten sanerades efter ett läckage i grannes badrum, och det var ett väldigt litet angrepp (1 dm2 kanske) med mögel som hunnit bildas.

Jag blir likadan av mögel. När jag var i tonåren var jag sjuk hela tiden. Och allt blev utdraget. Influensan körde jag två ggr per säsong och var dålig 4 v i stöten. Minsta förkylning etc och jag fick den. Blev pollenallergiker. Hade massa huvudvärk. Magproblem. Allt.
Inga fel hittades. Mamma och mammas sambo ansåg jag kände efter för mycket. Ingen annan i familjen (två vuxna, tre barn) var onormalt sjuka.

Jag flyttade hemifrån. Började jobba med barn i 2-5 årsåldern. Var ALDRIG sjuk.

6 mån efter jag flyttat skulle de bygga om lite. Då upptäcks en vattenskada i taket mellan över- och undervåning. Ett vattenrör hade läckt en droppe nu och då under lång tid. Isoleringen var dyblöt - och det var svartmögel. Det var placerat i taket till mitt sovrum.

Ingen fick bo där medan de sanerade. Och jag fick en ursäkt att jag inte alls sjåpat.

Jag upptäckte fö när vi hade svartmögel i ventilationen på jobbet med. Allergisymptom, kliande ögon och sjuk hela jävla tiden. Ingen annan sjuk förutom en tjej som var allergisk mot massor med saker. Viftades bort av AG i princip. Sen började fler klaga på huvudvärk. Man undersökte luftflödet och kom fram till att ventilationen var lite dålig så man ökade luftflödet så luften omsattes snabbare och mer luft blåstes in.

Jag blev tvärsjuk! Den andra tjejen med allergier fick åka ambulans. AG brydde sig inte, nu var luftflödet finfint.

Sen av en slump var det nån obligatorisk ventilationsbesiktning där man gick in med kamera. Svartmögel i trummorna... Och när de ökade blåset på ventilationen så spreds än mer mögelsporer.

Så oavsett anledningen till dotterns sjukdom (som jag absolut tror kan vara utlöst av mögel en hel del) så med tanke på sjukdomshistorian skulle jag också få ut ffa dottern men helst hela familjen därifrån om det på minsta vis är möjligt.
 
Har redan tidigare läst på om svartmögel, men det har kommit mycket nytt också sedan dess. Särskilt för barn är mögel väldigt giftigt, och kan ge skador för livet (det finns en särskild länk i den sidan jag kopierar texten från).
---
Mögel påverkar nervsystemet
Modellering har vid universitetet gjorts på mänskliga celler där man undersökt hur mögel av arten Stachybotrys Chartarum (svartmögel) och dess mögelgift Trichothecene / Satratoxin H påverkar och skadar nervsystemet. Man har valt att fokusera på om och hur lägre luftburna mängder av möglet kan ge skada.

Resultatet tyder på att inflammation och cellförgiftande effekter kan påverka processerna som bildar och underhåller blod-hjärn-barriären, vilken har till uppgift att hindra giftiga ämnen passera från hjärnans blodkärl in i nervcellerna. Studien påvisar att barriären kan bli negativt påverkad av mögelgifter med följd av lägre "filtreringsfunktion". Då gifterna lättare passerar in i nervsystemets vävnad uppstår inflammation och cellförgiftande samt celldödande egenskaper. Väl inne i hjärnans vävnad och system påverkar gifterna astrocyter etc. som i sin tur orsakar vidare cellskador genom pro-inflammatoriska mekanismer, likt där makrofager som utsätts för mögel utlöser cytokiner. I vissa kombinationstillstånd, t.ex. oxidativ stress kan astrocyterna överreagera och leda till programmerad celldöd (apoptose) och/eller ökad inflammationsgrad. Nervceller kan härmed slås ut eller allvarligt skadas. Man befarar även sekundäreffekt att hjärn-blod-barriären ytterligare kan försvagas, vilket leder till ännu större neurologisk påverkan. Vidare kan kombinerad exponering av gifter från bakterier, s.k. endotoxiner öka mögelgifters skadliga verkan på nervcellerna.
---
http://www.lfs-web.se/mogel-neurologisk-skada.htm

Det är givetvis ofantligt viktigt att informera behandlande läkare (dotterns) om att ni är ständigt exponerade för svartmögel i hemmet.
Fy fasen vad hemskt det låter. Hade inte en aning om att mögel kunde vara SÅ farligt. :crazy:
Kollar själv på lite hus och den här tråden har definitivt bidragit till stor försiktighet och eftertanke. :nailbiting:

Är självklar med och skriver under också. :heart
 
Mina kusiner var också mystiskt sjuka under deras uppväxt. Typ, influensa, förkylningar osv säkert en gång i månaden. Fick en massa grejer för att stärka immunförsvaret men inget hjälpte. Inget annat fel hittades.

Sen upptäcktes mögel (vet inte vilken sort) och de flyttade. Aldrig haft samma problem med sjukdomar sen dess.

Hoppas verkligen ni kan hitta någon annanstans att bo. Er hälsa är verkligen det viktigaste.
 
Vi har läst på lite om olika prover så funderar på att lämna in till labb, både ta luftprov över/undervåning och lämna in "fysiskt" prov på svartmöglet för att kunna sanera på bästa sätt. Finns ju många olika sorters mögel. Och sen vore det bra att veta vad som finns i luften här.
Äkta hussvampen sanerades ju med Boracol, men frågan är ifall partiklar kan ha överlevt ändå. Vill veta till hundra procent att huset ska bli friskt nu!
 
Jag har skrivit ihop ett brev som jag har mejlat till @saint__anger. Jag vill att hon ska känna sig bekväm med brevet innan det skickas - och att det är hon som bestämmer om det ska skickas in.

Hur som helst. Eftersom så pass många har skrivit att de vill skriva under ansökan :bow: så har jag nämnt Bukefalos och att vi är många här som har berörts och som inget annat vill än att de ska få hjälp. Min tanke - om ni vill - är att ni kan skicka meddelande till mig med namn om ni vill vara med med underskrift. Men ni kan ju vänta tills jag vet om det är okej.
 
Jag har skrivit ihop ett brev som jag har mejlat till @saint__anger. Jag vill att hon ska känna sig bekväm med brevet innan det skickas - och att det är hon som bestämmer om det ska skickas in.

Hur som helst. Eftersom så pass många har skrivit att de vill skriva under ansökan :bow: så har jag nämnt Bukefalos och att vi är många här som har berörts och som inget annat vill än att de ska få hjälp. Min tanke - om ni vill - är att ni kan skicka meddelande till mig med namn om ni vill vara med med underskrift. Men ni kan ju vänta tills jag vet om det är okej.
Bara hojta till när vi ska skicka pm
 
Jag skriver gärna under, mitt namn är Louise Eriksson.
Jag är ju typ så oanonym här som man kan vara :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 104
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 091
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 493
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp