Bukefalos 28 år!

Huskattstråden 2009

Sv: Huskattstråden 2009

Det var ju trevligt att någon fattade vad jag menade med mitt försvar för huskatten som ett viktigt ursprungsdjur.
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

Det var ju trevligt att någon fattade vad jag menade med mitt försvar för huskatten som ett viktigt ursprungsdjur.
PL

Jag förstår precis och håller med. Men varför hoppar du på oss huskattsägare och ifrågasätter i princip om vi inte fattar nåt? Det har väl inte med tråden att göra? :mad:
 
Sv: Huskattstråden 2009

Jag förstår precis och håller med. Men varför hoppar du på oss huskattsägare och ifrågasätter i princip om vi inte fattar nåt? Det har väl inte med tråden att göra? :mad:

Jag tror att det var ironiskt och mer ett påhopp på oss som har raskatter än er som har huskatter. P_L tycker inte att raskatter har rätt att finnas nämligen, utan vill helst att dom ska dö ut till förmån för huskatten.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Jag tror att det var ironiskt och mer ett påhopp på oss som har raskatter än er som har huskatter. P_L tycker inte att raskatter har rätt att finnas nämligen, utan vill helst att dom ska dö ut till förmån för huskatten.

Jo jag misstänker det också, men jag tycker det är fel tråd att ta den fighten i och ett fult påhopp i rygg. Jag anser huskatten viktig och behövd (liksom raskatter) men motsätter mig starkt oseriös avel som ju är vanligare hos huskatter vilket leder till övergivna djur som ingen vill ha. Men det är tydligen svårt att se den nyansen. Världen är liksom inte svart eller vit. Men detta är helt OT så åter till fina kattbilder.:laugh:
 
Sv: Huskattstråden 2009

Försökte få med bilder på mina men begriper inte hur man gör :confused:

De heter iallafall Oliver,8 år svartvit hane och Svinto II ,6 år grå hane. Underbara båda två, sköter sitt jobb med bravur (fånga möss så matte kan sova lugnt :grin: )
 
Sv: Huskattstråden 2009

Äh, P_L menade nog inget ont åt ngn. :) Jag tycker att det var ett bra inlägg och att det är uppfriskande med folk som vågar säga sitt på katt- och hundforumet där det ofta lätt blir upprörda miner när man skiljer sig från mängden.

ttl bugar och bockar. :bow:

Låt oss glömma detta och fortsätta, en kunskap rikare. :)
 
Sv: Huskattstråden 2009

Äh, P_L menade nog inget ont åt ngn. :) Jag tycker att det var ett bra inlägg och att det är uppfriskande med folk som vågar säga sitt på katt- och hundforumet där det ofta lätt blir upprörda miner när man skiljer sig från mängden.

ttl bugar och bockar. :bow:

Låt oss glömma detta och fortsätta, en kunskap rikare. :)

Man kan också skapa en egen tråd om det för att undvika att förstöra en i övrigt trevlig tråd. Du förstår inte min kritik mot inlägget precis som P.L.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Du får gärna visa på ett inlägg där jag menat att sunda raskatter inte borde finnas. Men visst har jag protesterat mot defektavel.
Ffa ha jag reagerat på raskattsfolkets negativa synpunkter på det fria slumpmässiga avel som är grunden till att huskatten hållit sig sund genom årtusendena ( ja jag vet att ett finns ett moment 22 här när det gäller djurskydd liksom när det gäller andra semidomestiserade eller vilda djur)). Anledningen till att det behövs en massa tester för raskatterna är den snäva avelsbasen samt i vissa fall ren defektavel.
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

En nytagen bild på Stig
Stig273.jpg


Vi vet inte hur gammal han är men han var vuxen när han flyttade in hos oss hösten 2006. Han är en lugn och snäll katt men känslig. Det är svårt att få och lätt att mista hans förtroende.

Stig i somras
Stig168.jpg
 
Sv: Huskattstråden 2009

Vad konstigt att du kan låta din katthona springa ute och para sig. När du predikar på hundsidan hur man ska sköta sin avel osv när det gäller hundar .Har du kollat så din katt är frisk!!!???? Eller får hon springa och para sig hur som helst :grin:
 
Sv: Huskattstråden 2009

Du får gärna visa på ett inlägg där jag menat att sunda raskatter inte borde finnas. Men visst har jag protesterat mot defektavel.
Ffa ha jag reagerat på raskattsfolkets negativa synpunkter på det fria slumpmässiga avel som är grunden till att huskatten hållit sig sund genom årtusendena ( ja jag vet att ett finns ett moment 22 här när det gäller djurskydd liksom när det gäller andra semidomestiserade eller vilda djur)). Anledningen till att det behövs en massa tester för raskatterna är den snäva avelsbasen samt i vissa fall ren defektavel.
PL

Det baserar jag bland annat på att du hittills inte ansett nån raskatt sund? Du har också skrivit om att det handlar om avel endast för människorna och att den därför är onödig. Huruvida huskatten är sund eller ej är ju också ett moment 22 eftersom du aldrig ser majoriteten av dom huskatter som dör i sjukdomar eftersom många av dom antingen tas av daga innan dom kommer till veterinär eller dör ute. Tester sätts in mycket tidigt på raskatter för att stoppa eventuella problem, dom flesta raserna dras inte med enorma problem så som du hela tiden vill få det att verka. På britterna har vi tack vare tidiga tester troligen utrotat PKD innan den hann få fäste, det handlar om möjligtvis ett tiotal katter i Sverige som hade det. Och det är en liten procent av britternas antal. HCM och HD är svårare att utrota eftersom det inte nedärvs på klaglagda sätt, men det jobbas på det. Även här handlar det om en ganska liten procent katter som faktiskt är drabbade. Troligen färre än det antal huskatter som dött i ärftliga sjukdomar som HCM... Vilket ju är underligt med tanke på att huskatten enligt dig är helt sund och aldrig drabbas av ärftliga sjukdomar?
Patellaluxation en annan sak som drabbar huskatter likväl som raskatter, även den ärftlig.

Att påstå att raskatterna är osunda enbart pga att vi testar visar ju på en sorglig okunskap. Som veterinär borde du ha kunskap i att tester i 99% av fallen sätts in väldigt tidigt för att stoppa eventuella rasrelaterade problem. PKD-kontroller sattes in på min ras efter att 1 (!!) katt tagits in från England som visade sig ha PKD. Han lämnade ett antal avkommor, uppfödarna gjorde allt dom kunde för att stoppa detta och nu är det borta. 1 katt fick alltså hela brittsverige att börja testa. Betyder det att britten är osund?

Men det kvittar väl antar jag. Raskatter=osunda, det har man sett i dina inlägg under en lång tid nu.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Vad konstigt att du kan låta din katthona springa ute och para sig. När du predikar på hundsidan hur man ska sköta sin avel osv när det gäller hundar .Har du kollat så din katt är frisk!!!???? Eller får hon springa och para sig hur som helst :grin:

Kunde du inte skriva under ditt vanliga nick??

Min katthona som inte springer omkring och parar sig hur som helst är kärnfrisk, hanen (som är utvald) är kärnfrisk och de små kommer att vara vaccinerade, vet.besiktade och chippade vid flytt när de är 12 veckor, så :grin: på dig själv..

Om mina katter skulle få springa omkring och para sig som de ville skulle jag nog ha betydligt fler kullar än 1 kull/1-2 år :cool:

Så fånigt att inte tordas skriva under vanligt nick, som jag är säker på är ett helt annat..
 
Sv: Huskattstråden 2009

Kan erkänna att jag lät mina - då - två honor finna vasin partner "vind för våg" för 2 år sen när jag ville ha en kull efter ena. Om kombinationerna inte var menade så hade det inte blivit friska, sunda ungar. Naturens gång. Nu blev det det för dem båda, vilket är väldigt vanligt. Min ena nuvarande hona har också blivit dräktig på egen hand, dock med p-piller så denna gång var det inte planerat. Men jag tror inte att risken för defekter eller skador är större bara för att min hona fåt välja sin egen hane. Tvärt om ätligt talat. :o

Vi kanske ska börja lägga oss i rådjurens fortplantning också, igelkottarnas och ekorrarnas. Eller vad tkr du?
 
Sv: Huskattstråden 2009

A-n-o-n-y-m föredrar ju blandrasavel, eftersom de är så mycket friskare och eftersom jag föder upp renrasiga arbetshundar så anser hon väl att det är en parallell mellan dessa arbetshundar och huskatter kan man anta..
 
Sv: Huskattstråden 2009

Varför skulle jag gilla blandrasavel?
Jag har själv två hanar (renras) och en har används 2 grr i avel, renrasig sådan.

Jag drar inga paralleller att du har avel med arbetande hundar. Däremot predikar du hur noga det är med hundaveln ,men jag tror inte ett dugg på att du valt hane till dina kattungar.
Och vad har du gjort för tester på din katt eftersom du vet hon är kärnfrisk?

Jag kan säga att jag själv tänker på det här i bland. Eftersom jag själv har en huskatt. Om jag är så noga med hundar ,varför ska man inte vara det med katter.
Finns dom som har avel på renrasiga hästar och lägger ner massor av pengar och tid på det. Men de kan tänka sig en blandras. Just den skillnaden förstår inte jag.
Man pratar så gott om sitt ,men sen när det kommer till annat. Då tänker man inte alls på samma sätt.

Varför kastrerar du inte din katt?
 
Sv: Huskattstråden 2009

Vad du tror och inbillar dig är för mig helt egalt faktiskt.
 
Sv: Huskattstråden 2009

*kl*

Här kommer mina 3 gosnosar:

25732401.jpg

Fjant: jo han har ögon men väljer att blunda för det mesta. Blir 2 i år.

25732380.jpg

Månster, blir 3 i år. Jag köpte honom som 1_åring o ja han är snällast när han sover. Jag döpte om honom rätt snabbt när han kom till mig

25732459.jpg

Bebis: blir 1 i år och är nykastrerad

25732457.jpg

Familjen katt myser
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Pinus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 749
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 672
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 733
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp