Husköps-tråden del 2 :)

Okej ett jävla sista bud då.


964f75e6-79d1-43bf-b240-b8061636e9f8_text.gif
 
Känns som deras sista var ett försök att skrämma bort er? Varför skulle de annars höja så mycket helt plötsligt?

Heja heja heja!!

Säkert. De har ju gjort så tidigare i budgivningen en gång, hoppat 100 tkr. Nu har de inte budat på en timme men de behöver väl som vi, tänka och räkna nu när det börjar svida.
 
Nej det blev inget, nu ger vi oss! 1 225 000 kr över budstart går det för 🚀

Det är så jävla surt när det blir så. Vi budade på hus i 1,5 års tid. Ibland var vi väldigt nära smärtgränsen men fick de ändå inte. Sen plötsligt kom det första huset vi budat på ut igen och vi fick det.
Och jag är så glad idag att det blev ett av de billigare husen, det är så skönt att inte ha fullt så stora lån som vissa av de vi budade på hade gett oss.
 
Blev ju samma för grannens hus här. Kan inte mäklarna värdera korrekt längre eller varför dessa extrema prisökningar?
Fasen jag hoppas någon åker dit för alla lockpriser!!
Tänkte precis på samma sak nu när jag läste om @Voeux budgivning, helt horribelt :mad:

Är det inte i Danmark som mäklarna får böta om dom felvärderar ett hus visst mycket uppåt eller nedåt? Jag har för mig det 🤔
 
Blev ju samma för grannens hus här. Kan inte mäklarna värdera korrekt längre eller varför dessa extrema prisökningar?
Fasen jag hoppas någon åker dit för alla lockpriser!!

Tänkte precis på samma sak nu när jag läste om @Voeux budgivning, helt horribelt :mad:

Är det inte i Danmark som mäklarna får böta om dom felvärderar ett hus visst mycket uppåt eller nedåt? Jag har för mig det 🤔

Vi räknar med 1 milj + från budstart, det brukar oftast bli det på de objekt vi tittat på om det inte är några större problem med huset. Sjukt att det är så, men förstår ju också att om det är normen i området då blir det ju svårt för de mäklare som är lite mer ärliga att få folk till sina visningar.

Så vi går enbart på visningar som ligger 1 milj lägre mot vad vi skulle vara villiga att ge. Men, med det sagt kan det ju gå ännu högre. Eller dyka upp saker när man tittar närmare som gör att vi inte vill ge så mycket.
 
Blev ju samma för grannens hus här. Kan inte mäklarna värdera korrekt längre eller varför dessa extrema prisökningar?
Fasen jag hoppas någon åker dit för alla lockpriser!!
”Alla räknar med att buda 1 miljon så därför sätter vi ett lågt utgångspris” så sa en mäklare till mig tidigare i år. Inte alls enligt mäklaretik men även om de anmäls händer det sällan något.
 
”Alla räknar med att buda 1 miljon så därför sätter vi ett lågt utgångspris” så sa en mäklare till mig tidigare i år. Inte alls enligt mäklaretik men även om de anmäls händer det sällan något.

Det gör ju skillnad också vad utgångspriset är tänker jag. 1 miljon i budgivning är ju mer procentuellt på ett hus som hade en budstart på 1 milj mot ett hus som hade en budstart på 15 milj. På de hus vi tittat på hittills så har det budats upp ca 15% vilket varit ungefär 1 milj. Men ouff ja, det är mycket pengar.

Känns ändå som vi börjar landa i var vi vill bo. De flesta hus och tomter i området är lika varandra, så även om det inte blev just detta hus så vågar jag ändå flytta in lite mentalt i området, livet med stor tomt och litet hus. Snart är vi där. Hoppas som sagt att ränteläget chockar hushållen snart (förlåt!). Vi har goda inkomster så hög ränta är inte spiken i kistan för oss på samma sätt som det kanske är för många andra som har pengar i sina befintliga bostäder men lägre inkomster. Vilket jag tror just nu är den vanligaste anledningen att folk kunnat betala så mycket.
 
@Voeux För att hitta något positivt i det hela så kan jag säga att det faktiskt inte är jättekul att bo så nära en skola. När jag bodde med min mamma och bror så bodde vi i några år i en lägenhet precis vid en låg och mellanstadieskola. Lägenheten låg ut mot vändzonen som var utanför skolan. Ffa min mamma blev väldigt störd tidigt på morgnarna när kylbilen kom för att lämna mat/dryck och lastbilen stod på tomgång i 20-30 min för att kylaggregatet behövde el hela tiden som det tog för chauffören att lasta av. Och på morgonen/eftermiddagen var det såklart väldigt mycket trafik när barnen skulle lämnas och hämtas. Vi trivdes egentligen jättebra i den lägenheten men bo nära en skola vill jag helst inte göra igen.
 
@Voeux För att hitta något positivt i det hela så kan jag säga att det faktiskt inte är jättekul att bo så nära en skola. När jag bodde med min mamma och bror så bodde vi i några år i en lägenhet precis vid en låg och mellanstadieskola. Lägenheten låg ut mot vändzonen som var utanför skolan. Ffa min mamma blev väldigt störd tidigt på morgnarna när kylbilen kom för att lämna mat/dryck och lastbilen stod på tomgång i 20-30 min för att kylaggregatet behövde el hela tiden som det tog för chauffören att lasta av. Och på morgonen/eftermiddagen var det såklart väldigt mycket trafik när barnen skulle lämnas och hämtas. Vi trivdes egentligen jättebra i den lägenheten men bo nära en skola vill jag helst inte göra igen.

Förstår! Huset låg dock kanske 150 meter ifrån skolans parkering och sen låg skolbyggnaden nedanför det så tror det hade varit ganska lugnt ändå. ”På landet” så rätt långa avstånd mellan husen osv :D Med barn är det ju tacksamt. Sen tyckte jag att det var en nackdel att huset låg vid vägen, man hade ju helst haft några tomter upp där det är ännu lugnare. Men, allt som smakar kostar så då hade man väl fått ge en miljon till 😆
 
Det gör ju skillnad också vad utgångspriset är tänker jag. 1 miljon i budgivning är ju mer procentuellt på ett hus som hade en budstart på 1 milj mot ett hus som hade en budstart på 15 milj. På de hus vi tittat på hittills så har det budats upp ca 15% vilket varit ungefär 1 milj. Men ouff ja, det är mycket pengar.

Känns ändå som vi börjar landa i var vi vill bo. De flesta hus och tomter i området är lika varandra, så även om det inte blev just detta hus så vågar jag ändå flytta in lite mentalt i området, livet med stor tomt och litet hus. Snart är vi där. Hoppas som sagt att ränteläget chockar hushållen snart (förlåt!). Vi har goda inkomster så hög ränta är inte spiken i kistan för oss på samma sätt som det kanske är för många andra som har pengar i sina befintliga bostäder men lägre inkomster. Vilket jag tror just nu är den vanligaste anledningen att folk kunnat betala så mycket.
Ja visst är det så! Den mäklaren jag pratade med menade 1 miljon som i 20%, det är inte rimligt att det ska vara så.

Hoppas ni snart hittar rätt!
 

Liknande trådar

Svar
792
· Visningar
41 887
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
333
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp