Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden del 2 :)

I mitt hus, gammalt så ingen öppen planlösning, är det framför allt varmt i rummet som fläkten sitter. Mellan fläkten i vardagsrummet har vi en hall med trappa och sen kök. Som sämst (alltså kallaste vintern) har vi har 15 grader i köket.

Pumpen är dock såpass att det blir någon slags grundvärme även på övervåningen. Kanske 15 grader även där?

Har el-element också och använder dem i princip bara på toaletten och i badrummet.

Grunden för en luftvärmepump är ju att luften måste kunna ta sig dit, och luft tar alltid den enklaste vägen. Alltså 'smiter' en del av vår värme upp i trappan istället för ut i köket.
Stänger du dörren kommer det inte in någon värme.

Vår plan hemma på sikt är kakelugn/kamin :)

Man kan sätta som små "minifläktar" som hjälper varmluften vidare om inte planlösningen är optimal. Vet inte vad de heter men de har det specifika syftet iaf

Det fungerar inte om man stänger dörrar. I vårt gamla torp har vi luftvärmepumpen i vardagsrummet. Tre elradiatorer som står på väldigt lågt på vintern för dagar när det är riktigt kallt. Finns ett i badrummet, ett i köket och ett i "kontoret" (pyttelitet rum). Kaminen står i vardagsrummet. Jag upplever nästan att köket blir varmast av luftvärmepumpen, eftersom den blåser luften åt det hållet. Sedan blir ju vardagsrummet mest uppvärmt av kaminen....

Har fläkt mellan rummen som fördelar värmen :-) Utan de småttingarna blir det kallt. Har bara dörr till sovrum och toa, i övrigt öppet, vilket såklart underlättar.

Mitt hus är heller inte nytt men ombyggt.

Tack för svar!
 
Har fläkt mellan rummen som fördelar värmen :-) Utan de småttingarna blir det kallt. Har bara dörr till sovrum och toa, i övrigt öppet, vilket såklart underlättar.

Mitt hus är heller inte nytt men ombyggt.

Låter det inte av fläktarna? Skulle bli galen om det susade konstant.
 
Vi ska titta på ett hus som känns helt perfekt. Men med lite saker som jag inte är van vid, som jag funderar på.. Håller på och läser på om detta nu. Är det någon som har något att tillägga? :)
Shingeltak? Uppvärmning med pellets? Borrad brunn på 21 meter?

Shingel läser jag ska vara relativt underhållsfritt? Det låter ju bra. Pellets verkar billigt och miljövänligt, det uppskattas. Plats till förvaring finns och vi har inga problem med att det är lite pyssel. Brunn på 21 meter låter grunt?

Planlösningen, läget, tomten är perfekt. Huset ser fräscht ut utan renoveringsbehov mer än att vi nog vill byta ut några tapeter. Driftkostnaden är normal och det finns pantbrev på en ganska stor summa. Priset är lågt och jag tror inte budgivningen kommer skena då läget inte är superattraktivt i dagsläget. Räknar dock med att läget kan bli mer attraktivt i framtiden då det byggs logistikområde i närheten som genererar många jobb.

Det finns ingen förhandsbesiktning gjord, det är lite tråkigt. Men vi kommer såklart begära att få besikta själva oavsett.
 
Vi ska titta på ett hus som känns helt perfekt. Men med lite saker som jag inte är van vid, som jag funderar på.. Håller på och läser på om detta nu. Är det någon som har något att tillägga? :)
Shingeltak? Uppvärmning med pellets? Borrad brunn på 21 meter?

Shingel läser jag ska vara relativt underhållsfritt? Det låter ju bra. Pellets verkar billigt och miljövänligt, det uppskattas. Plats till förvaring finns och vi har inga problem med att det är lite pyssel. Brunn på 21 meter låter grunt?

Planlösningen, läget, tomten är perfekt. Huset ser fräscht ut utan renoveringsbehov mer än att vi nog vill byta ut några tapeter. Driftkostnaden är normal och det finns pantbrev på en ganska stor summa. Priset är lågt och jag tror inte budgivningen kommer skena då läget inte är superattraktivt i dagsläget. Räknar dock med att läget kan bli mer attraktivt i framtiden då det byggs logistikområde i närheten som genererar många jobb.

Det finns ingen förhandsbesiktning gjord, det är lite tråkigt. Men vi kommer såklart begära att få besikta själva oavsett.
Brunnens djup beror på marken och var grundvattnet finns. I stugan gissar jag att den är max hälften så djup.
 
Ja, jag förstår det.. Men när jag googlar så verkar det normala för borrade brunnar vara mellan 20-160 meter. Då låter 21 meter väldigt grunt :o

Brunnsdjup är litegrann "hur långt är ett snöre?", det beror helt och hållet på hur djupt grundvattnet ligger som @Unafraid säger. Är det det totala djupet inkl foderrör eller djupet i berg? Det totala djupet påverkas givetvis av hur mycket löst kvartärt material (morän) de behövde borra igen för att nå berg. Det kan variera något oerhört, tom inom ett rätt begränsat område. Tex på ett ställe där jag varit och borrat så har foderrörsdjupet varierat mellan 0 och 15m och det är då som sagt ett rätt litet område.
 
Ja, jag förstår det.. Men när jag googlar så verkar det normala för borrade brunnar vara mellan 20-160 meter. Då låter 21 meter väldigt grunt :o

Jag tycker också att det låter väldigt grunt, men det beror väl även - gissar jag - på markförhållandena. Om du söker på brunnsarkivet så kan du se om det finns registrerade brunnar i närheten och vilka djup de har: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
Brunnsdjup är litegrann "hur långt är ett snöre?", det beror helt och hållet på hur djupt grundvattnet ligger som @Unafraid säger. Är det det totala djupet inkl foderrör eller djupet i berg? Det totala djupet påverkas givetvis av hur mycket löst kvartärt material (morän) de behövde borra igen för att nå berg. Det kan variera något oerhört, tom inom ett rätt begränsat område. Tex på ett ställe där jag varit och borrat så har foderrörsdjupet varierat mellan 0 och 15m och det är då som sagt ett rätt litet område.
Nu blev det grekiska :D det står bara 21 meter borrad brunn på mäklarens sida.
 
Här är också en som är less på dåliga mäklare.

- Är vattnet testat?
- Nä, men de har ju bott här i 5 år så de skulle ju märka om de blivit sjuka!
- Vad innebär det att avloppet inte är godkänt?
- Säljaren tror det är nån pappersgrej bara, men det kan man ju aldrig veta!
- Kan det innebära att man måste gräva ner en ny septitank?
- Sånt kan jag ju aldrig spå i.
- Nej men olika scenarion i dessa fall, vilka är de?
- Jag kan ju inte säga hur det kommer bli just i det här fallet.

Alltså, jag kan också stå och dela ut papper och säga: ”Hej, såhär ser det ut här! Såhär ser det ut inomhus, och SÅHÄR ser det ut UTOMHUS!”

Anställ en jäkla sommarjobbare om det ändå inte finns några krav på att kunna fastigheter.
Såna mäklare brukar jag jävlas med och börja ställa detaljerade frågor om mark och vatten. De brukar se väääääldigt obekväma ut när man börjar prata om att det vore jättebra om vi fick ta prover på vattnet, jorden i trädgårdslandet, radon i källaren och varför inte kolla om det finns asbest i det gamla badrummet också? 😇 Vi måste ju veta om det behöver saneras om vi ska lägga bud och radon och asbest är ju VÄLDIGT farligt 😬 Något som gärna sägs i närheten av barnfamiljerna…

En bra sak med att gå på många visningar är åtminstone att vi lärt oss vilka mäklare som är bra och vilka som vi absolut ska undvika när vi säljer själva.
 
- Är det några bärande väggar kring det här rummet?
- Näe. Eller, nä de tror jag inte. Vi kan ju knacka lite och lyssna, *knack knack* Nej här lät det tomt. *knack knack* Här lät det hårdare dock, där kanske ni har en pelare!

😑
 
Nu är vi igång och budar igen i varje fall. Litet hus i gott skick på 4000 kvm tomt. Byggrätt på 160 kvm men fungerar att bo i tills man orkar med det. Kommunalt VA finns vid tomtgränsen så kan dras in. Andra sidan gatan från förskola och skola.

Jag tänkte säga att vi är hoppfulla men det är vi inte alls 😂 Jag orkar inte med en till emotionell berg- och dalbana så hopp kommer jag känna först om vi blir erbjudna en kontraktstid.
 
Nu är vi igång och budar igen i varje fall. Litet hus i gott skick på 4000 kvm tomt. Byggrätt på 160 kvm men fungerar att bo i tills man orkar med det. Kommunalt VA finns vid tomtgränsen så kan dras in. Andra sidan gatan från förskola och skola.

Jag tänkte säga att vi är hoppfulla men det är vi inte alls 😂 Jag orkar inte med en till emotionell berg- och dalbana så hopp kommer jag känna först om vi blir erbjudna en kontraktstid.

Håller alla tummar och tår!
 
Budar på, gått upp 450 000 kr hittills. Har inte riktigt bestämt oss hur högt vi går. Det där med ränteläget, inflationen mm som ska ha gett stiltje i budgivningarna verkar inte ha påverkat de objekt vi budat på hittills.
 
Vi ska titta på ett hus som känns helt perfekt. Men med lite saker som jag inte är van vid, som jag funderar på.. Håller på och läser på om detta nu. Är det någon som har något att tillägga? :)
Shingeltak? Uppvärmning med pellets? Borrad brunn på 21 meter?

Shingel läser jag ska vara relativt underhållsfritt? Det låter ju bra. Pellets verkar billigt och miljövänligt, det uppskattas. Plats till förvaring finns och vi har inga problem med att det är lite pyssel. Brunn på 21 meter låter grunt?

Planlösningen, läget, tomten är perfekt. Huset ser fräscht ut utan renoveringsbehov mer än att vi nog vill byta ut några tapeter. Driftkostnaden är normal och det finns pantbrev på en ganska stor summa. Priset är lågt och jag tror inte budgivningen kommer skena då läget inte är superattraktivt i dagsläget. Räknar dock med att läget kan bli mer attraktivt i framtiden då det byggs logistikområde i närheten som genererar många jobb.

Det finns ingen förhandsbesiktning gjord, det är lite tråkigt. Men vi kommer såklart begära att få besikta själva oavsett.
Jag har haft två pelletsuppvärmda hus och det var skit. Massa jobb med att bära in säckar, sota ur panna och transportera bort säckar och pallar. Ofta driftstopp och var man bortrest längre än 5 dagar så behövdes husvakt. Det hände många gånger att man vaknade eller kom hem till ett kallt hus eller utan varmvatten.

Satte in bergvärme i båda husen.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Enya
·
Svar
1 191
· Visningar
64 793
Senast: Mineur
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp