Husköps-tråden del 2 :)

Men urk! Det har bara kommit ut tre objekt senaste året vi varit så pass intresserade av att vi budat (både radhus och lägenheter) så jag har börjat toppat hoppet. Och funderar på om vi bara ska köpa den där 2,5:an nu (fast den rusat i pris) för det är i alla fall ett objekt vi gillar. Jag tänker varje månad: men nästa månad, då kommer det... Sen i april förra året.

Vänta till efter påsk. Då kommer det att explodera eftersom alla tror att det är så bra att sälja i april-maj. Maj är egentligen uselt att sälja - det år definitivt köparens marknad då.
 
Vänta till efter påsk. Då kommer det att explodera eftersom alla tror att det är så bra att sälja i april-maj. Maj är egentligen uselt att sälja - det år definitivt köparens marknad då.

Ja, så kanske det är. Men då kommer vi också behöva sälja vår lägenhet på samma kassa marknad. Jag vet att vissa kan tänka sig att vänta med att sälja sin bostad flera månader för att vänta in en bättre tid, men jag skulle aldrig köpa och sälja med så lång tid emellan. Jag skulle vara orolig att nåt skulle hända med marknaden under den tiden. Vår bankkvinna gav också det som enda råd när vi började leta bostad - hon hade en personlig erfarenhet av att vänta med stt sälja sin villa (över sommaren 2008), och sen kom finanskrisen.

Men detta objekt kanske inte blir aktuellt ändå, så då blir det naturligt att vi behöver vänta in april-maj :)
 
Vi får nycklarna 12/4 :)

Håller tummarna för budgivningshets idag! Vår budgivning var också lite trög dag 1, sen satte det fart.

Så kul med inflytt till påsk! :)
Vi hoppas verkligen att det lossnar idag. Får vi den såld till ett vettigt pris före helgen så blir det banne mig bubbel (annars får det väl bli gravöl!).
 
Ja, så kanske det är. Men då kommer vi också behöva sälja vår lägenhet på samma kassa marknad. Jag vet att vissa kan tänka sig att vänta med att sälja sin bostad flera månader för att vänta in en bättre tid, men jag skulle aldrig köpa och sälja med så lång tid emellan. Jag skulle vara orolig att nåt skulle hända med marknaden under den tiden. Vår bankkvinna gav också det som enda råd när vi började leta bostad - hon hade en personlig erfarenhet av att vänta med stt sälja sin villa (över sommaren 2008), och sen kom finanskrisen.

Men detta objekt kanske inte blir aktuellt ändå, så då blir det naturligt att vi behöver vänta in april-maj :)

Kan ni chansa och sälja före maj och bo i andra hand under sommaren om ni inte hittar något som har tillträde förrän till efter sommaren?
 
Kan ni chansa och sälja före maj och bo i andra hand under sommaren om ni inte hittar något som har tillträde förrän till efter sommaren?

Det vore jätteskönt att sälja först! Men jag vågar inte göra det eftersom jag och sambon är ganska kräsna (vi bor bra idag och vill ogärna byta ner oss) och vi bara budat på 3 objekt senaste året. Jag har ingen aning när nästa objekt vi vill ha dyker upp! Dessutom avskyr vi att flytta så jag undviker gärna att göra det flera gånger än nödvändigt.

Men vi får nog börja tänka annorlunda om vi vill byta stad snart. Vi ska börja se över hyresrätter också, då kan vi sälja i lugn och ro. Har enklare nöja mig med en lite sämre hyres också när vi inte själva behöver punga ut flera miljoner för ett objekt vi tycker känns "sådär".
 
Så kul med inflytt till påsk! :)
Vi hoppas verkligen att det lossnar idag. Får vi den såld till ett vettigt pris före helgen så blir det banne mig bubbel (annars får det väl bli gravöl!).
Ja! Perfekt att ha hela påskhelgen att komma i ordning! :) Flyttlasset går på skärtorsdagen, 13:e.

Hoppas på bubbel! Vi har ännu inte firat vår lägenhetsförsäljning på riktigt (vi blev sjuka precis efter kontraktsskrivningen, när stressen lättade) så det får nog bli inflyttningsbubbel istället.
 
Ja! Perfekt att ha hela påskhelgen att komma i ordning! :) Flyttlasset går på skärtorsdagen, 13:e.

Hoppas på bubbel! Vi har ännu inte firat vår lägenhetsförsäljning på riktigt (vi blev sjuka precis efter kontraktsskrivningen, när stressen lättade) så det får nog bli inflyttningsbubbel istället.

Klockan är 10.30 och det har inte hänt någonting alls idag. Jag hoppas verkligen att det inte kommer att sluta vid det bud som ligger nu.
 
Det verkar bli gravöl. Mäklaren anser att budgivningen har avstannat och vill att vi skriver kontrakt på 2,81 milj ikväll. :down:
 
Det verkar bli gravöl. Mäklaren anser att budgivningen har avstannat och vill att vi skriver kontrakt på 2,81 milj ikväll. :down:

Nej, så tråkigt! Vad hade ni hoppats på? Tycker också det låter lite väl snabbt att anse att budgivningen är klar redan ikväll? Men det kanske är så snabbt det brukar gå i Stockholm.
 
Nej, så tråkigt! Vad hade ni hoppats på? Tycker också det låter lite väl snabbt att anse att budgivningen är klar redan ikväll? Men det kanske är så snabbt det brukar gå i Stockholm.

Det kan ju tänkas att folk behöver hinna prata med banken för att öka lånelöftet eller liknande eller prata ett extra varv med sambo innan bud. Tycker också det känns som kort budgivning. Även om det kanske går fortare i Stockholm. @Philosophia Såg lägenheten på Hemnet, den är ju jättefin :up:.
:cautious: Men varför ha fotograf/mäklare lagt en gul handduk så den ser jättestor ut på diskbänken. Jag undrade först vad det var innan jag fattade att det var en vanlig diskhandduk.
 
Det kan ju tänkas att folk behöver hinna prata med banken för att öka lånelöftet eller liknande eller prata ett extra varv med sambo innan bud. Tycker också det känns som kort budgivning. Även om det kanske går fortare i Stockholm. @Philosophia Såg lägenheten på Hemnet, den är ju jättefin :up:.
:cautious: Men varför ha fotograf/mäklare lagt en gul handduk så den ser jättestor ut på diskbänken. Jag undrade först vad det var innan jag fattade att det var en vanlig diskhandduk.

Jo fast då borde de ha kommunicerat med mäklaren om det kan man tycka. Men ändå jättekonstigt att endast två av elva som efter första rundringningen uttryckt sitt intresse väljer att bjuda. Det ligger i övrigt knappt några andra ställen alls ute just nu. Men det kan ju vara det som spökar också - att folk väljer att vänta tills utbudet blir större,
 
2,595 milj (på mäklarens inrådan). Det var dock inget som vi hade kunnat tänka oss att sälja för.

Ok, ja det är ju trist att inte få det man vill ha :( Ni har inte funderat på att köra en till visning?
En granne här i området fick jättedåligt bud på sitt hus och knappt några intresserade. De valde då att visa en gång till och tjoff var där en massa intressenter och budgivningen gick upp en halv miljon till. Det är ju en risk såklart att göra så men det kan ju falla väl ut.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: em76
·
Svar
882
· Visningar
47 024
Senast: Lilla
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp