Husköps-tråden del 2 :)

Alltså. Ja. Det blev inte grannarna vi trodde men ordförande stormade in på vår visning och var direkt otrevlig och gormade om att det stod fel i annonsen om ledig parkeringsplats i garage etc. (Lång historia som börjar med att ordförande just nu nyttjar garaget själv trots två platser och bara betalar för en, nu är han nog livrädd för stt mista sina förmåner och påstår tex att det inte får plats fler bilar). Mäklaren fick ta ut honom i trapphuset och diskutera lugnt med honom. Suck. Om folk inte var avskräckta av liten förening innan lär de ju ha blivit det efter denna uppståndelse. Och avskräckta av att ha en sådan ordförande. Är redigt trött på våra grannar nu. Vi hade pratat med denna person tidigare i veckan om just detta, och sagt att vi förmedlar infon till vår mäklare. Att han skulle dyka upp på visningen och bete sig såhär trodde jag inte en vuxen människa gjorde. Parkeringsplatser verkar otroligt känsligt alltså, herregud... Var väldigt besviken och ledsen över hans beteende och var nästan rädd för att stöta på honom efteråt då jag inte hade kunnat vara riktigt trevlig känner jag. Vem gör såhär?!

Så det i kombination med bara fem på visningen (iof två som var på förhandsvisning i torsdag pga bortresta under ordinarie) känns ganska hopplöst :( Fan.

Men alltså, vilken människa till ordförande. Jag hade blivit vansinnig!
 
Alltså. Ja. Det blev inte grannarna vi trodde men ordförande stormade in på vår visning och var direkt otrevlig och gormade om att det stod fel i annonsen om ledig parkeringsplats i garage etc. (Lång historia som börjar med att ordförande just nu nyttjar garaget själv trots två platser och bara betalar för en, nu är han nog livrädd för stt mista sina förmåner och påstår tex att det inte får plats fler bilar). Mäklaren fick ta ut honom i trapphuset och diskutera lugnt med honom. Suck. Om folk inte var avskräckta av liten förening innan lär de ju ha blivit det efter denna uppståndelse. Och avskräckta av att ha en sådan ordförande. Är redigt trött på våra grannar nu. Vi hade pratat med denna person tidigare i veckan om just detta, och sagt att vi förmedlar infon till vår mäklare. Att han skulle dyka upp på visningen och bete sig såhär trodde jag inte en vuxen människa gjorde. Parkeringsplatser verkar otroligt känsligt alltså, herregud... Var väldigt besviken och ledsen över hans beteende och var nästan rädd för att stöta på honom efteråt då jag inte hade kunnat vara riktigt trevlig känner jag. Vem gör såhär?!

Så det i kombination med bara fem på visningen (iof två som var på förhandsvisning i torsdag pga bortresta under ordinarie) känns ganska hopplöst :( Fan.
Men nej, vilken mardröm :(
 
@Philosophia @hvala

Ja det är ju helt otroligt :( Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, är ju också jättearg. Vill samtidigt inte prata med honom innan visningen i morgon då jag är rädd att starta nåt "bråk". Men är samtidigt lite orolig att han skulle göra samma sak igen, men det vore ju ännu mer sjukt.
 
Alltså. Ja. Det blev inte grannarna vi trodde men ordförande stormade in på vår visning och var direkt otrevlig och gormade om att det stod fel i annonsen om ledig parkeringsplats i garage etc. (Lång historia som börjar med att ordförande just nu nyttjar garaget själv trots två platser och bara betalar för en, nu är han nog livrädd för stt mista sina förmåner och påstår tex att det inte får plats fler bilar). Mäklaren fick ta ut honom i trapphuset och diskutera lugnt med honom. Suck. Om folk inte var avskräckta av liten förening innan lär de ju ha blivit det efter denna uppståndelse. Och avskräckta av att ha en sådan ordförande. Är redigt trött på våra grannar nu. Vi hade pratat med denna person tidigare i veckan om just detta, och sagt att vi förmedlar infon till vår mäklare. Att han skulle dyka upp på visningen och bete sig såhär trodde jag inte en vuxen människa gjorde. Parkeringsplatser verkar otroligt känsligt alltså, herregud... Var väldigt besviken och ledsen över hans beteende och var nästan rädd för att stöta på honom efteråt då jag inte hade kunnat vara riktigt trevlig känner jag. Vem gör såhär?!

Så det i kombination med bara fem på visningen (iof två som var på förhandsvisning i torsdag pga bortresta under ordinarie) känns ganska hopplöst :( Fan.
Men alltså. Bor du i en sandlåda....:confused::crazy: ??? Det låter ju inte som vuxna människor.
 
@Philosophia @hvala

Ja det är ju helt otroligt :( Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, är ju också jättearg. Vill samtidigt inte prata med honom innan visningen i morgon då jag är rädd att starta nåt "bråk". Men är samtidigt lite orolig att han skulle göra samma sak igen, men det vore ju ännu mer sjukt.

Ring mäklaren och fråga hur situationen bör hanteras. Lite beroende på mäklarens pondus och framtoning kanske denne skulle kunna knacka på hos ordförande och förklara att information om parkering förs fram och att ordförande eller annan styrelsemedlems närvaro på visningen inte tolereras. Och om ordförande eller annan person agerar på annat sätt som kan tolkas som sabotage av visningen, så kan det komma att resultera i ett skadeståndsärende, Ett annat argument är att agerandet i stort är kontraproduktivt då ett lågt pris på bostaden också påverkar värderingen av deras egna lägenheter negativt. Alltså, personligen skulle jag inte vara främmande för den typen av varningar. Men jag förstår ju att det är en vägningssak.

Mäklaren skulle möjligen också ta med sig en mäklarassistent som tar emot folk i dörren.
 
Ring mäklaren och fråga hur situationen bör hanteras. Lite beroende på mäklarens pondus och framtoning kanske denne skulle kunna knacka på hos ordförande och förklara att information om parkering förs fram och att ordförande eller annan styrelsemedlems närvaro på visningen inte tolereras. Och om ordförande eller annan person agerar på annat sätt som kan tolkas som sabotage av visningen, så kan det komma att resultera i ett skadeståndsärende, Ett annat argument är att agerandet i stort är kontraproduktivt då ett lågt pris på bostaden också påverkar värderingen av deras egna lägenheter negativt. Alltså, personligen skulle jag inte vara främmande för den typen av varningar. Men jag förstår ju att det är en vägningssak.

Mäklaren skulle möjligen också ta med sig en mäklarassistent som tar emot folk i dörren.

Ja, jag tänkte ringa upp mäklaren idag och fråga hur hennes upplevelse är (d.v.s. om det finns risk att det kommer ske igen eller om det är avklarat). Vår mäklare har ingen pondus eller framtoning på det sättet, det är en ung höggravid tjej som är genomsnäll och väldigt trevlig. Vår ordförande är en riktigt typisk macho-man i medelåldern som lyssnar nada på unga tjejers åsikter och tycken oavsett kompetens (egen erfarenhet).

Men får jag minsta vibb från mäklaren att det finns risk att det sker igen kan jag be min sambo knacka på hans dörr och lägga fram det du skrivit. Jag hoppas och tror inte det kommer behövas. Om mäklaren tror det är avklarat (om han främst ville prata med mäklaren) så vore nog det klokaste att låta det bero för nu (men vi kommer definitivt framföra vår besvikelse efter försäljning i så fall).

Det skulle vara två på visningen men mäklarassistenten var sjuk, olyckligt nog. Tänkte inte att det var så viktigt eftersom vi har så liten lägenhet. Får fråga vad som är tanken imorgon, kanske finns det någon annan som kan vara med istället.
 
Ja, jag tänkte ringa upp mäklaren idag och fråga hur hennes upplevelse är (d.v.s. om det finns risk att det kommer ske igen eller om det är avklarat). Vår mäklare har ingen pondus eller framtoning på det sättet, det är en ung höggravid tjej som är genomsnäll och väldigt trevlig. Vår ordförande är en riktigt typisk macho-man i medelåldern som lyssnar nada på unga tjejers åsikter och tycken oavsett kompetens (egen erfarenhet).

Men får jag minsta vibb från mäklaren att det finns risk att det sker igen kan jag be min sambo knacka på hans dörr och lägga fram det du skrivit. Jag hoppas och tror inte det kommer behövas. Om mäklaren tror det är avklarat (om han främst ville prata med mäklaren) så vore nog det klokaste att låta det bero för nu (men vi kommer definitivt framföra vår besvikelse efter försäljning i så fall).

Det skulle vara två på visningen men mäklarassistenten var sjuk, olyckligt nog. Tänkte inte att det var så viktigt eftersom vi har så liten lägenhet. Får fråga vad som är tanken imorgon, kanske finns det någon annan som kan vara med istället.

Efter den incidenten hade jag krävt att någon mer är med, det får mäklaren/firman banne mig fixa fram.

Jag hade också presenterat den sk ordföranden med ett skadeståndskrav direkt. Lär inte gå att få igenom men det verkar endast vara något sådant som går in i hans tjocka skalle.

Det är helt obegripligt att man inte inser att ett lägre pris för er lägenhet sänker de andra och påverkar ev framtida omläggning av lån osv. Så vansinnigt korkat.
 
Efter den incidenten hade jag krävt att någon mer är med, det får mäklaren/firman banne mig fixa fram.

Jag hade också presenterat den sk ordföranden med ett skadeståndskrav direkt. Lär inte gå att få igenom men det verkar endast vara något sådant som går in i hans tjocka skalle.

Det är helt obegripligt att man inte inser att ett lägre pris för er lägenhet sänker de andra och påverkar ev framtida omläggning av lån osv. Så vansinnigt korkat.
Och om man ska resonera på sandlådenivå så känns det ju urbota löjligt att försöka sabotera försäljningen om man tycker illa om någon:confused:? Vill man bli av med någon så ska man väl inte göra allt i sin makt för att skrämma iväg potentiella köpare??
 
@bettysmatte @athena_arabians Nej, den här grannen har inget emot oss (så vitt vi vet) utan jag tror han helt sonika agerade utifrån rädsla att bli av med sina parkeringsplatser på gården (att han har tre av föreningens fem parkeringsplatser är en annan fråga). Jag tror inte det handlade om något medvetet sabotage av vår försäljning. Mitt intryck är att han handlade i affekt då han var arg/irriterad över det som stod i annonsen (som han tycker är felaktig information som kunde påverka hans situation negativt). Sen var han inte tillräckligt klok för att hantera situationen på ett mer genomtänkt sätt.
 
@bettysmatte @athena_arabians Nej, den här grannen har inget emot oss (så vitt vi vet) utan jag tror han helt sonika agerade utifrån rädsla att bli av med sina parkeringsplatser på gården (att han har tre av föreningens fem parkeringsplatser är en annan fråga). Jag tror inte det handlade om något medvetet sabotage av vår försäljning. Mitt intryck är att han handlade i affekt då han var arg/irriterad över det som stod i annonsen (som han tycker är felaktig information som kunde påverka hans situation negativt). Sen var han inte tillräckligt smart för att hantera situationen på ett mer genomtänkt sätt.

Vilken ärkenöt.
 
Vilken ärkenöt.

Ja. Suck.

Mäklaren trodde det var bättre att låta det bero tills efter morgondagens visning, hennes intryck är att han fick sagt det han ville säga till henne. Hon tror inte att han dyker upp igen. Det hade tydligen varit med en annan kollega på visningen ändå, så det hela avfärdades nog relativt snabbt och det verkar varit vår mäklare som råkade ut för de mesta otrevligheterna (även om spekulanterna oundvikligen märkte lite såklart :grin:).

Skönt att få spy lite galla här. Urk!
 
Senast ändrad:
Jag känner att ringa nog inte är en så bra idé? Det resulterar antagligen i en drös kreditupplysningar och sådana gillar bankerna inte.

Bättre att boka tid hos banken och få en genomgång av ert ekonomiska läge och vad banken kan tänkas låna ut till er. Då får ni också skälen till bankens summa.

Att spela ut flera banker mot varann är ingen nackdel. Det kan påverka räntan en del.
Men inte via nätet eller telefon känner jag.

https://www.svd.se/rantekartan

Jag tänkte att då har vi ju egentligen bara två alternativ här eftersom vi har bara två banker? Jag trodde att det var vanligt att höra med flera. Ica-banken har väl t.ex inte kontor att besöka så då lär man väl ringa om man vill ha något besked från dem? :)

Vi var hur som helst in på en bank igår och det blev ungefär de sämsta förutsättningarna någonsin för ett bra möte. Det stod på hemsidan att de hade öppet 12-15 och vi var där ca 12.40. När de var vår tur hade klockan blivit 12.47 och kvinnan säger att de stänger klockan 13 idag eftersom det är dagen innan helgdag, och hon säger också att hennes dator inte fungerade. "Den är bara svart!" Den enda andra på plats var upptagen i telefonen så vi fick vänta till hon var klar. Klockan 12.56 var hon klar i telefonen och vi fick väl lite snabbt förklara läget om att vi fått avslag när vi ansökte via nätet. Samtidigt bad den andra kvinnan henne att göra saker på sin dator åt de andra kunderna som var där eftersom hennes egen var trasig. Hur som helst så såg hon vem som hade gett avslag och skickade ett mail till denne och förklarade vår situation, så förhoppningsvis blir min kille uppringd snart så de kan diskutera lånelöftet. Så det gick väl ändå så bra som det hade kunnat gå under omständigheterna. Igår skulle mäklaren ha varit vid "vårt" hus! :nailbiting:
 
Jag känner att ringa nog inte är en så bra idé? Det resulterar antagligen i en drös kreditupplysningar och sådana gillar bankerna inte.

Bättre att boka tid hos banken och få en genomgång av ert ekonomiska läge och vad banken kan tänkas låna ut till er. Då får ni också skälen till bankens summa.

Att spela ut flera banker mot varann är ingen nackdel. Det kan påverka räntan en del.
Men inte via nätet eller telefon känner jag.

https://www.svd.se/rantekartan

När jag har pratat med banker har det inte varit ett problem med flera kreditupplysningar. Vi har bara förklarat att vi vill få låg ränta och därmed talat med flera banker.
 
Jag känner att ringa nog inte är en så bra idé? Det resulterar antagligen i en drös kreditupplysningar och sådana gillar bankerna inte.

Bättre att boka tid hos banken och få en genomgång av ert ekonomiska läge och vad banken kan tänkas låna ut till er. Då får ni också skälen till bankens summa.

Att spela ut flera banker mot varann är ingen nackdel. Det kan påverka räntan en del.
Men inte via nätet eller telefon känner jag.

https://www.svd.se/rantekartan
Att få ett lånelöfte är en sak, att förhandla om ränta är en annan sak. Eftersom erbjuden ränta beror av hur mycket man vill låna (i alla fall de banker jag varit i kontakt med) samt ränteläget när lånet tecknas så är det ingen idé att lägga krut på det innan det gjorts ett köp. Nu ska @Retina fokusera på att få ett lånelöfte.

Vi skötte all bankkontakt via telefon för övrigt. Dels hade vi inte tid att sitta hos banken, dels kunde inte bankerna som kör med personliga möten på lokala kontor alls matcha den bästa räntan vi blev erbjudna.

@Retina: anledningar till att lånelöftet inte gick igenom kan vara t.ex. att ni haft lägre inkomst de senaste åren än ni har nu (den inkomst ni uppgett matchar inte informationen banken får av kreditupplysningen), att ni är nya på era jobb, inte har fast anställning etc. Avvakta kontakten med bankmannen och se vad han säger. Behöver ni ha så mycket i lånelöfte som ni har sökt? Ni kan ju säkert få lånelöfte på ett lägre belopp om bankmannen står fast vid sitt nekande.
 
Tack för era inputs, guld värda! :heart Nu har vi fått ett lånelöfte på telefon, och de ska ringa igen i eftermiddag och skicka mail när de dubbelkollat uppgifterna. Tror att min kille skulle skicka in sina anställningspapper eller så. Det preliminära lånelöftet var i alla fall högre än vi förväntat oss!

Vi funderar nu på att ge ett förhandsbud som gäller till innan visningen. Vi vet inte vad utgångspriset är än för annonsen är inte ute och de har inte ringt oss, men vi tänkte höra av oss när allt ät klart med lånelöftet om inte annonsen kommer ut tidigare eller de ringer. Men om vi säger att utgångspriset är 625 000 kr, vad är bra att lägga i förhandsbud? Vi funderar på 150 000 över för att då bör de väl ändå ta sig en funderare på att sälja till oss direkt? Vad tycker ni, är det onödigt högt eller lågt? Hur hade ni tänkt? :)
 
Tack för era inputs, guld värda! :heart Nu har vi fått ett lånelöfte på telefon, och de ska ringa igen i eftermiddag och skicka mail när de dubbelkollat uppgifterna. Tror att min kille skulle skicka in sina anställningspapper eller så. Det preliminära lånelöftet var i alla fall högre än vi förväntat oss!

Vi funderar nu på att ge ett förhandsbud som gäller till innan visningen. Vi vet inte vad utgångspriset är än för annonsen är inte ute och de har inte ringt oss, men vi tänkte höra av oss när allt ät klart med lånelöftet om inte annonsen kommer ut tidigare eller de ringer. Men om vi säger att utgångspriset är 625 000 kr, vad är bra att lägga i förhandsbud? Vi funderar på 150 000 över för att då bör de väl ändå ta sig en funderare på att sälja till oss direkt? Vad tycker ni, är det onödigt högt eller lågt? Hur hade ni tänkt? :)
Väldigt högt, tycker jag, i förhållande till utgångspriset som du anger. Men allting beror ju på marknaden och hur gärna ni vill ha fastigheten....
 
Tack för era inputs, guld värda! :heart Nu har vi fått ett lånelöfte på telefon, och de ska ringa igen i eftermiddag och skicka mail när de dubbelkollat uppgifterna. Tror att min kille skulle skicka in sina anställningspapper eller så. Det preliminära lånelöftet var i alla fall högre än vi förväntat oss!

Vi funderar nu på att ge ett förhandsbud som gäller till innan visningen. Vi vet inte vad utgångspriset är än för annonsen är inte ute och de har inte ringt oss, men vi tänkte höra av oss när allt ät klart med lånelöftet om inte annonsen kommer ut tidigare eller de ringer. Men om vi säger att utgångspriset är 625 000 kr, vad är bra att lägga i förhandsbud? Vi funderar på 150 000 över för att då bör de väl ändå ta sig en funderare på att sälja till oss direkt? Vad tycker ni, är det onödigt högt eller lågt? Hur hade ni tänkt? :)
Lägg Max 100.000 över tycker jag, blir ändå endel i procent.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
209
Senast: em76
·
Svar
952
· Visningar
50 943
Senast: Enya
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp