Husköps-tråden del 2 :)

Inte så säkert att så mycket mat lagas där..... :grin:

Har jag också tänkt...

Jag tycker bara att det är så tråkigt, i kommunen som jag tittar på finns det många tvåor till salu men alla som uppfyller mina övriga önskemål har öppen planlösning. Jag har försökt att känna efter om jag inte skulle kunna stå ut med det, men det går verkligen inte.
 
Har jag också tänkt...

Jag tycker bara att det är så tråkigt, i kommunen som jag tittar på finns det många tvåor till salu men alla som uppfyller mina övriga önskemål har öppen planlösning. Jag har försökt att känna efter om jag inte skulle kunna stå ut med det, men det går verkligen inte.

Jag trodde också att jag inte skulle stå ut, men jag gillar vår planlösning. Vi gillar långkok och lagar mat grunden minst en gång per dag. Men det lilla radhus vi nyss har flyttat in i är från 80-talet har därför en tidstypisk halvöppen planlösning. Jag var skeptisk, men den mekaniska frånluftsventilationen, som också är från 80-talet, fungerar fantastiskt bra! Pga en mellanvägg som skärmar av mellan kök och vardagsrum så ser man heller inte köksstöket från vardagsrumsdelen - och det tycker jag är ett måste. Jag ogillar skarpt när kök och vardagsrum har placerats in i ett och samma rum med fyra väggar.

Ventilationsmässigt så är vårt nuvarande boende en dröm jämfört med tidigare lägenheter från 2012 och 1929 där båda hade kök med dörr. I det förra fallet var ventilationen kort och gott usel och i det andra fallet så var det självdrag.

Oavsett planlösning skulle jag därför studera ventilationen, om det är risken för matos som gör att man inte vill ha öppen planlösning.

Angående önskemål: Om vårt hus kan jag säga att det enda skälet till varför vi åkte och tittade på det utsikten och läget. Det fanns liksom inget annat med huset som som uppfyllde våra krav på pappret. 1980-talet med låg takhöjd trodde jag dessutom att jag hade behövt hotas till livet för att överhuvudtaget bosätta mig i. Men så fort vi klev in så kände både jag och sambon att vi var hemma och att det var här vi ville bo. Planlösningen som vi varit tveksamma till kändes helt plötsligt perfekt och mindre än fem minuter efter det att vi hade klivit in genom dörren så hade vi lagt ett bud som accepterades. Och jag älskar i princip allt med vårt fullständigt ocharmiga radhus. Så mitt tips är att ändå åka och kolla på lägenheter som på pappret är långt från dina önskemål bara det finns någon värdefull detalj som verkar tillräckligt bra.
 
Jag trodde också att jag inte skulle stå ut, men jag gillar vår planlösning. Vi gillar långkok och lagar mat grunden minst en gång per dag. Men det lilla radhus vi nyss har flyttat in i är från 80-talet har därför en tidstypisk halvöppen planlösning. Jag var skeptisk, men den mekaniska frånluftsventilationen, som också är från 80-talet, fungerar fantastiskt bra! Pga en mellanvägg som skärmar av mellan kök och vardagsrum så ser man heller inte köksstöket från vardagsrumsdelen - och det tycker jag är ett måste. Jag ogillar skarpt när kök och vardagsrum har placerats in i ett och samma rum med fyra väggar.

Ventilationsmässigt så är vårt nuvarande boende en dröm jämfört med tidigare lägenheter från 2012 och 1929 där båda hade kök med dörr. I det förra fallet var ventilationen kort och gott usel och i det andra fallet så var det självdrag.

Oavsett planlösning skulle jag därför studera ventilationen, om det är risken för matos som gör att man inte vill ha öppen planlösning.

Angående önskemål: Om vårt hus kan jag säga att det enda skälet till varför vi åkte och tittade på det utsikten och läget. Det fanns liksom inget annat med huset som som uppfyllde våra krav på pappret. 1980-talet med låg takhöjd trodde jag dessutom att jag hade behövt hotas till livet för att överhuvudtaget bosätta mig i. Men så fort vi klev in så kände både jag och sambon att vi var hemma och att det var här vi ville bo. Planlösningen som vi varit tveksamma till kändes helt plötsligt perfekt och mindre än fem minuter efter det att vi hade klivit in genom dörren så hade vi lagt ett bud som accepterades. Och jag älskar i princip allt med vårt fullständigt ocharmiga radhus. Så mitt tips är att ändå åka och kolla på lägenheter som på pappret är långt från dina önskemål bara det finns någon värdefull detalj som verkar tillräckligt bra.

Jag förstår hur du tänker. Jag tänker från andra hållet, d v s hur pass många positiva förändringar får jag jämfört med mitt nuvarande boende? För mig måste det vara värt besväret att öka bostadslånet med en mille och allt bök med att flytta.

T ex vet jag att jag inte står ut utan badkar oavsett hur fin resten av lägenheten är. För länge sedan fick jag möjlighet att bo i en fantastisk lägenhet på Lilla Essingen med balkong och utsikt över vattnet och Reimersholme och jag kunde ha fått ta över hyreskontraktet. Men jag kände att jag var så frustrerad över att jag inte kunde ta ett härligt bad så jag tackade nej, och har inte ångrat mig.

När jag köpte min nuvarande lägenhet avstod jag från kravet att den skulle ligga lite högre upp i huset men istället blev det bottenvåning/1 tr upp (souterräng) för själva lägenheten är så fin. Men allt eftersom åren går tycker jag mer och mer illa om att bo så här långt ner och det är en av de största anledningarna till att jag vill flytta. Många fina lägenheter ligger alldeles för långt ner i husen, jag vet tyvärr att jag kommer vantrivas i dem.

Jag bryr mig inte så mycket om matos, det är inte därför jag avskyr öppen planlösning, men jag är uppvuxen med en förälder som är fixerad vid det, därav reflektionen att det borde fara runt i bostaden. Jag avskyr öppen planlösning för att jag gillar ordentliga rum som man kan stänga dörren om.
Det finns lägenheter där det ser ut som att man skulle kunna bygga in det öppna köket och sätta upp ett draperi, men det där spis och diskbänk finns på en vägg i vardagsrummet går bort helt och hållet.
 
Men kollade även på andra hus i området och det verkar halvt va stillestånd just i det området trots nära till E6, E4, flygplats, ute på landet men med många grannar runtomkring, nära sjö osv.
Det är stillestånd i hela landet. Det är fortfarande sommar i mäklarhänseende.

Få säljer eller köper under sommaren. Man vill ha sommaren på sig att fixa i sitt nya boende. Eller ha sommarens ledighet avklarad innan man ger sig in i husrenovering. :)
Och även mäklare vill ha semester.
 
Såg just en lägenhet som byggts om så att man kom direkt in i köket när man öppnade ytterdörren:eek: Det kan inte vara någon hästmänniska som har gjort det, tänk november när man kommer hem från stallet och har lera upp över knäna, man öppnar ytterdörren och kommer direkt in i köket där man ska dra av sig sina skitiga stallkläder på samma yta som man lagar mat:(
 
Såg just en lägenhet som byggts om så att man kom direkt in i köket när man öppnade ytterdörren:eek: Det kan inte vara någon hästmänniska som har gjort det, tänk november när man kommer hem från stallet och har lera upp över knäna, man öppnar ytterdörren och kommer direkt in i köket där man ska dra av sig sina skitiga stallkläder på samma yta som man lagar mat:(

Skälet är nog för att optimera utrymmet. Det är ettor som jag gjorts om till tvåor, varför man placerar köket i en stor hall eller i vardagsrummet för att kunna göra om köket till sovrum. Det är ju jättevanligt i Stockholm innerstad, men knappast en ursprunglig planlösning.

Fast att hästmänniskor inte har kök i hallen, det vet jag inte? När jag bodde i en 19 kvm liten lägenhet på Strömsholm så hade jag kokskåp i hallen. Alla ettor hade likadan planlösning och alla som bodde där var hästmänniskor. Ibland får man inte vara så kräsen, även om det inte var optimalt. :p
 
Skälet är nog för att optimera utrymmet. Det är ettor som jag gjorts om till tvåor, varför man placerar köket i en stor hall eller i vardagsrummet för att kunna göra om köket till sovrum. Det är ju jättevanligt i Stockholm innerstad, men knappast en ursprunglig planlösning.

Fast att hästmänniskor inte har kök i hallen, det vet jag inte? När jag bodde i en 19 kvm liten lägenhet på Strömsholm så hade jag kokskåp i hallen. Alla ettor hade likadan planlösning och alla som bodde där var hästmänniskor. Ibland får man inte vara så kräsen, även om det inte var optimalt. :p

Fast det här var inte en liten etta utan en stor tvåa. Jag har varit i originaltvåor i fastigheten och vet hur de ser ut från början.

Och jättevanligt i Stockholms innerstad tycker jag inte heller att det är. Har varit hemma hos rätt många i jobbet och många vänner bor där och ingen har det så.

Kokskåp kan man ju stänga vilket gör dem mer hygieniska än detta kök.
 
Fast det här var inte en liten etta utan en stor tvåa. Jag har varit i originaltvåor i fastigheten och vet hur de ser ut från början.

Och jättevanligt i Stockholms innerstad tycker jag inte heller att det är. Har varit hemma hos rätt många i jobbet och många vänner bor där och ingen har det så.

Kokskåp kan man ju stänga vilket gör dem mer hygieniska än detta kök.

Jo, jag skulle vilja påstå att det är rätt vanligt att bygga om ettor till tvåor och tvåor till treor genom att göra köket till ett vanligt rum och flytta köket till hall eller vardagsrum.

Men om det nu inte är särskilt vanligt så förstår jag inte den ledsna minen över att lägenheten hade den planlösningen? Då borde det finnas massor av lägenheter som inte har samma planlösning att välja mellan.
 
Såg just en lägenhet som byggts om så att man kom direkt in i köket när man öppnade ytterdörren:eek: Det kan inte vara någon hästmänniska som har gjort det, tänk november när man kommer hem från stallet och har lera upp över knäna, man öppnar ytterdörren och kommer direkt in i köket där man ska dra av sig sina skitiga stallkläder på samma yta som man lagar mat:(

Jag bytte alltid om i stallet om där fanns tillgång till toa.
Skitiga skor kan man byta i bilen eller lämna kvar i stallet och bös och annat smuts på kläderna kan man borsta av i stallet. Sen byter man om i badrummet när man kommer hem!
 
Såg just en lägenhet som byggts om så att man kom direkt in i köket när man öppnade ytterdörren:eek: Det kan inte vara någon hästmänniska som har gjort det, tänk november när man kommer hem från stallet och har lera upp över knäna, man öppnar ytterdörren och kommer direkt in i köket där man ska dra av sig sina skitiga stallkläder på samma yta som man lagar mat:(
Hur våldsamt skakar du av dig hästlort och lera när du kommer hem från stallet? I min förra lägenhet hade jag öppen planlösning mellan hall och kök för att slippa en trång hall och ett trångt kök. Det blev kanonbra och inte för en sekund kändes det ohygieniskt. Den värsta leran på skorna spolar jag alltid av mig i stallet, och att kliva innanför dörren i ridkläder är ju knappast något som skvätter smuts i resten av rummet?

IMG_0756.jpg


IMG_0753.jpg


IMG_0758.jpg
 
Igår kunde vi komma in på området dit vi ska flytta i vinter och iaf kika utvändigt på vår kommande lägenhet. Kunde också gå in i en likadan som är färdigbyggd och få en känsla för planritningen. Kändes jättebra!

Vi bor i 3a nu och den nya har samma antal rum men den är mindre i kvm. Vi kommer inte få plats med alla våra möbler, men det är mest extra förvaringsmöbler som byrå osv som får ryka och nya lägenheten verkar ha betydligt bättre inbyggd förvaring så förhoppningsvis blir det ändå jättebra :up:

Det nybyggda området är helt fantastiskt! Ingen byggnad ser likadan ut som en annan och på ngt sätt är helhetsintrycket så himla fint!
Kändes som om man var utomlands och inte hemma i sverige där allt brukar vara likadant :D
 
@MiniLi och @Philosophia Inte visste jag att det var fler linköpingsbor i tråden :p. Kul MiniLi att lägenheten kändes bra. Jag måste åka och tjuvkika lite på området. Har tänkt göra det rätt länge, men har hittills bara sett det på håll. Det ser väldigt spännande ut.

Nu är det 13 dagar kvar tills vi får tillträde till huset. Nu börjar det kännas på riktigt! Har börjat packa en hel del, adressändring är anmäld och flyttanmälan gjord. Snaaaart! :banana:
 
@MiniLi och @Philosophia Inte visste jag att det var fler linköpingsbor i tråden :p. Kul MiniLi att lägenheten kändes bra. Jag måste åka och tjuvkika lite på området. Har tänkt göra det rätt länge, men har hittills bara sett det på håll. Det ser väldigt spännande ut.

Nu är det 13 dagar kvar tills vi får tillträde till huset. Nu börjar det kännas på riktigt! Har börjat packa en hel del, adressändring är anmäld och flyttanmälan gjord. Snaaaart! :banana:

Jag är dock bara Linköpingsbo 2-3 dagar i veckan. :)
 
Vi fick tillträde till vårat nya hus i Fredags, körde sista flyttlasset i söndags. I kväll ska vi börja städa ur gamla huset :wtf: Men om det gamla huset ska vara lika fint städat som vårat nya behöver vi bara svabba av golven som snabbast, fy fasen så dåligt städat det är.
 
Jag och sambon är mitt uppe i budgivning på ett hus, vi la första budet i måndags och fick jaga mäklaren på telefon hela dagen för att kunna lägga budet ens. Idag kom ett annat bud men nu är mäklaren onåbar igen! Inget svar på mobilen, kontoret semesterstängt och man hänvisas till ett annat kontor där ingen svarar och de har ingen telefonsvarare. Har försökt skicka sms också men ingen kontakt på hela dagen. Är det här normalt? Vill dom ens sälja några hus? :p
 
Jag och sambon är mitt uppe i budgivning på ett hus, vi la första budet i måndags och fick jaga mäklaren på telefon hela dagen för att kunna lägga budet ens. Idag kom ett annat bud men nu är mäklaren onåbar igen! Inget svar på mobilen, kontoret semesterstängt och man hänvisas till ett annat kontor där ingen svarar och de har ingen telefonsvarare. Har försökt skicka sms också men ingen kontakt på hela dagen. Är det här normalt? Vill dom ens sälja några hus? :p
Fredag eftermiddag finns det folk som loggar ut och går på helg.:meh:
Men jag tycker det är oproffsigt. Har man satt igång en budgivning så får man väl se till att vara nåbar.

Mäklaren som sålde min gård var nåbar både kvällar och helger.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
210
Senast: em76
·
Svar
956
· Visningar
51 119
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp