Husköps-tråden del 2 :)

Lite hastigt och lustigt har jag blivit erbjuden att köpa ett hus jag velat ha länge från en äldre släkting som äntligen kommit på att det är bra att sälja (han bor på hem för att han inte klarar sig själv).
Huset är lagom stort, ca 100 kvm på 1.5 plan, tror det är 4 tok och 1 badrum och en toalett. Källare och altan. Villaområde men har iaf skog bakom huset.
Ska få köpa det för 700 000 kr, men det är en hel del att fixa, så eventuellt blir priset lägre efter besiktningen.
Ska ringa banken och be om möte för lån :nailbiting:
Jag är dock helt oerfaren när det kommer till husköp och lån, är det dumt att be ens styvfar och mamma vara med på mötet på banken? Dom ska låna kontantinsatsen till mig (och det är styvfars farbrors hus det handlar om, så han har koll på det så att säga). Eller ska man be om lånekortet först, sen ta ett till möte sen när besiktningen är gjord?
 
Hoppa in här! Har hållt lite koll på hemnet det sista halvåret och nu dök det upp ett objekt som jag anmälde mig till visning :nailbiting:

Är helt novis i detta med att köpa hus, så känner mig helt ute och cyklar. Min pappa hänger med på visningen och eventuellt även en kompis till honom som är snickare.

Vad ska man tänka på egentligen? Är det någon som tagit ett privatlån för att täcka upp handpenningen innan?
 
Vi är som sagt mitt uppe i budgivning på ett hus, den andre budgivaren la senast bud i måndags och vi la i tisdags som sedan dess har varit ledande bud (det är också vårt maxbud:nailbiting:) så går vi bara runt och håller tummarna... Var så säker på att de andra skulle buda över oss igen. Undrar vad som händer härnäst? Det är vår första budgivning. Ska man ringa och kolla hur det går när det bara är tyst eller ska man vänta tills någon hör av sig?
 
Vi är som sagt mitt uppe i budgivning på ett hus, den andre budgivaren la senast bud i måndags och vi la i tisdags som sedan dess har varit ledande bud (det är också vårt maxbud:nailbiting:) så går vi bara runt och håller tummarna... Var så säker på att de andra skulle buda över oss igen. Undrar vad som händer härnäst? Det är vår första budgivning. Ska man ringa och kolla hur det går när det bara är tyst eller ska man vänta tills någon hör av sig?
ring och säg att ni skriver kontrakt omgående om han avslutar. Sätt lite press! :-)
 
Hoppa in här! Har hållt lite koll på hemnet det sista halvåret och nu dök det upp ett objekt som jag anmälde mig till visning :nailbiting:

Är helt novis i detta med att köpa hus, så känner mig helt ute och cyklar. Min pappa hänger med på visningen och eventuellt även en kompis till honom som är snickare.

Vad ska man tänka på egentligen? Är det någon som tagit ett privatlån för att täcka upp handpenningen innan?
Pappa lånade på sitt hus till våran handpenning, enkelt förklarat. :)
 
Vi är som sagt mitt uppe i budgivning på ett hus, den andre budgivaren la senast bud i måndags och vi la i tisdags som sedan dess har varit ledande bud (det är också vårt maxbud:nailbiting:) så går vi bara runt och håller tummarna... Var så säker på att de andra skulle buda över oss igen. Undrar vad som händer härnäst? Det är vår första budgivning. Ska man ringa och kolla hur det går när det bara är tyst eller ska man vänta tills någon hör av sig?
Ja, ring mäklaren och sätt lite press. Troligen väntar de för att de gärna vill ha högre bud.
 
Det blev inget köp för min del, banken nekade lån. Men, huset ska bli "mitt" ändå, mina föräldrar går in och köper huset, och så hyr jag av dom. Planerar för fullt och vill helst börja greja där redan nästa vecka :p Men, vi hoppas att allt ska vara klart så jag kan flytta in 1 december :)
 
Har pratat med mäklaren angående "vårt" hus och det som drar ut på tiden är tydligen ägarens barn som äger en del av det och måste godkänna priset osv....
 
Åh hjälp!
Efter att ha pratat i några år om att köpa bostadsrätt men inte kommit länge än att en enda visning(min sambo är seg ) väckte jag sambon med ett "Nu räcker det med den här skithyresvärden , nu får vi helt enkelt köpa en lägenhet Vi kan inte bo med ett stinkande badrum!"
Nu är en visning bokad på en lägenhet i rätt område, med bra planlösning och inglasad balkong. IMORGON! Och vi tänker buda om det inte är något helt galet fel!
 
Första husköpet på gång här. Det var visning i söndags och idag och i veckan väntar en till visning. Det finns fyra bud lagda och vi har inte blandat oss i än. Tänker vänta ut sista visningen. Har lånelöfte på ganska mycket mer än vad budet ligger på.

Sååååå neeervööööös!
 
Åh hjälp!
Efter att ha pratat i några år om att köpa bostadsrätt men inte kommit länge än att en enda visning(min sambo är seg ) väckte jag sambon med ett "Nu räcker det med den här skithyresvärden , nu får vi helt enkelt köpa en lägenhet Vi kan inte bo med ett stinkande badrum!"
Nu är en visning bokad på en lägenhet i rätt område, med bra planlösning och inglasad balkong. IMORGON! Och vi tänker buda om det inte är något helt galet fel!
Så deprimerade. Lägenheten är perfekt för oss. Med ett enda undantag. Badrummet är 10cm för kort för att kunna få in ett badkar. Av medicinska skäl behöver vi ett badkar, och det kan inte heller vara hur litet som helst ;(. Vi har provat några sittkar och ska dit igen och kontrollmäta i morgon, men det är nog kört. Och Alla badrum i alla de husen är lika små...

Och nästan alla andra lägenheter i området har andra "problem" som gör att vi inte vill ha dem.
Ska på en visning på onsdag men den ryker nog på vägljudet som är en av sakerna vi stör oss på för vi bor nu.
 
Så deprimerade. Lägenheten är perfekt för oss. Med ett enda undantag. Badrummet är 10cm för kort för att kunna få in ett badkar. Av medicinska skäl behöver vi ett badkar, och det kan inte heller vara hur litet som helst ;(. Vi har provat några sittkar och ska dit igen och kontrollmäta i morgon, men det är nog kört. Och Alla badrum i alla de husen är lika små...

Och nästan alla andra lägenheter i området har andra "problem" som gör att vi inte vill ha dem.
Ska på en visning på onsdag men den ryker nog på vägljudet som är en av sakerna vi stör oss på för vi bor nu.

Vad tråkigt!! Hoppas ni får tag på någon vettig om inte den på onsdag funkar.
 
Har nu haft ledande bud i två veckor... Blir inte klart pga att säljaren måste jaga sin bortgångne makes barn som är arvtagare för underskrifter och det är allt möjligt krångel med testamente och advokater. När bör man gå vidare? Sugna på att dra tillbaka vårt senaste bud pga krångel...
 
Har nu haft ledande bud i två veckor... Blir inte klart pga att säljaren måste jaga sin bortgångne makes barn som är arvtagare för underskrifter och det är allt möjligt krångel med testamente och advokater. När bör man gå vidare? Sugna på att dra tillbaka vårt senaste bud pga krångel...
Testa att trycka lite. Ge dem ett tidsfrist, typ fyra dagar, har dem inte löst det tills dess så drar ni tillbaka/sänker ert bud. Då brukar dem kunna få lite eld j baken.
 
Har nu haft ledande bud i två veckor... Blir inte klart pga att säljaren måste jaga sin bortgångne makes barn som är arvtagare för underskrifter och det är allt möjligt krångel med testamente och advokater. När bör man gå vidare? Sugna på att dra tillbaka vårt senaste bud pga krångel...
Låter som en soppa. :meh:
Har säljaren ens rätt att sälja - iom att det måste till godkännanden/underskrifter som inte finns? Tycker att sådant borde vara klart innan man lägger ut ett hus för försäljning?

Jag hade nog gjort som @BobberiBoo skriver - gett en kort tidsfrist. Och sedan skitit i det om inget hänt..
Det låter som det har alla förutsättningar att dra ut på tiden....
 
Har säljaren ens rätt att sälja - iom att det måste till godkännanden/underskrifter som inte finns? Tycker att sådant borde vara klart innan man lägger ut ett hus för försäljning?

De kan ju vara överens om att sälja, men vissa papper kanske inte kan eller bör skrivas på innan man vet exempelvis köpeskilling, avtalsrättsliga förutsättningar etc. Sen kan det ju vara knepigt och ta lång tid pga avstånd eller folk som bor utomlands. När pappa gick bort var det hur mycket grejer som helst som alla barn behövde skriva på eller på annat vis ge medgivande till. Jag gav mina syskon tillräckligt med fullmakter för att lätt kunna skinna mig om de hade velat, annars hade vi fått skicka så mycket papper att posten brakat ihop...
 
Och jag var på visning i går. Mäklarens beskrivning var något skönmålad då de beskrev huset som väl omhändertaget men med äldre standard.:grin:
När jag kollar runt i huset hittar jag en pågående vattenläcka i ett förråd, där vattnet står och sprutar och det är flera centimeter vatten på golvet! :eek:

Det blev inget bud på den fastigheten för min del. :angel:
 
Jag var också på visning igår, fast en lägenhet. Mäklaren hade skrivit i annonsen att den låg högre upp i huset än vad den gjorde så jag irrade omkring i trapphuset innan jag hittade rätt.

Blir inget bud för min del heller, den mäklaren ingav inte något förtroende.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: em76
·
Svar
825
· Visningar
44 085
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp