Smurfoff

Trådstartare
Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för el/vatten/avlopp samt elen. Huset är på ca 100 kvadrat. Planen är att försöka hyra ut boxplatserna. Men går man plus minus noll på de? Då de kommer kosta mer vatten/el osv. Just nu bor jag i lägenhet och betalar 8200 kr i hyra. Dock vet jag elen kommer kosta mig mer. Är lite osäker om jag kommer klara de ekonmiskt eller om jag slänger pengarna i sjön eftersom att man hyr. Min inkomst är på 26.000 ut i månaden.

Eller är det mer lönsamt i längden att spara och försöka köpa ett hus istället?
 
Finn el-element och även en kabin så man kan elda. Nuvarande hyresgäst sa de låg på några tusen på vintern och några hundra på sommaren.
 
Finn el-element och även en kabin så man kan elda. Nuvarande hyresgäst sa de låg på några tusen på vintern och några hundra på sommaren.

Det går INTE att räkna i kronor! Livsfarligt just nu. Priset är ju MINST dubbelt så högt som förra året t ex. Då jag förra året hade 96 öre inkl. överföringsavgift och energiskatt har jag tidvis över 8,50 kr just nu (per kWh). Vilket ju alltså är 8 gånger så dyrt. Snittpriset ligger på runt 4 kr/kWh för mig just (december) och blir troligen dyrare i januari och februari.

Be att få se elräkningarna från året som gått, och titta på hur mycket ström de gjort av med. Har de också alla boxar fulla?
 
Med dagens elpriser får du nog räkna med en 10000 i månaden I el
Beroende på hur kallt du klarar av att ha inne
Inte nödvändigtvis. Jag bor i hus med kamin och element och även om jag inte hade bundit elpriset hade det legat på max 4000/mån. Beror såklart på isolering, vedtillgång, hur frusen en är etc, men om @Mallju är okej med att ha det kallare i några rum tills priset går ner så är det inte omöjligt med mindre kostnad.
 
Inte nödvändigtvis. Jag bor i hus med kamin och element och även om jag inte hade bundit elpriset hade det legat på max 4000/mån. Beror såklart på isolering, vedtillgång, hur frusen en är etc, men om @Mallju är okej med att ha det kallare i några rum tills priset går ner så är det inte omöjligt med mindre kostnad.

Ett annat problem är att det inte går att få tag på ved i mitt område just nu. Alla lokala sidor innehåller staplade efterlysning vem som säljer ved, för det finns ingen att köpa. Själv har jag fått hantera det jag har själv, som jag tänkte ösa iväg - vedklyven kom igår.
 
Vi är i samma elområde, 12 500 kWh gånger 3,50 kr (om de inte gör något åt det här till sommaren) - plus fasta kostnader för elnätet.

Ja, det gäller att ha en rejäl buffert.
 

Bifogade filer

  • 9B2D722D-DB7D-4C3E-AC0B-A4C0761E856A.png
    9B2D722D-DB7D-4C3E-AC0B-A4C0761E856A.png
    58,3 KB · Visningar: 129
Har hört att bästa är att ha fast elpris?
Det finns väl egentligen inget "bästa"? Rätt länge har det bästa - om man menar lägst pris - varit att ha rörligt pris. Och att binda nu kan vara bra, eller jättedåligt, beroende på hur elpriset utvecklar sig framåt. Personligen har jag inga planer på att binda i nuläget. Det borde jag ha gjort innan i så fall. Om jag var synsk, vill säga.... ;)
 
Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för el/vatten/avlopp samt elen. Huset är på ca 100 kvadrat. Planen är att försöka hyra ut boxplatserna. Men går man plus minus noll på de? Då de kommer kosta mer vatten/el osv. Just nu bor jag i lägenhet och betalar 8200 kr i hyra. Dock vet jag elen kommer kosta mig mer. Är lite osäker om jag kommer klara de ekonmiskt eller om jag slänger pengarna i sjön eftersom att man hyr. Min inkomst är på 26.000 ut i månaden.

Eller är det mer lönsamt i längden att spara och försöka köpa ett hus istället?

Jag bor i hus, och utöver elen så tillkommer även vatten och avfall, jag betalar ca 2300kr var tredje månad. Jag värmer mitt hus med pellets, så senaste elräkningen låg på 370kr ca, så jag har svårt att säga något om elen, dock så vet jag att där vi växte upp så hade vi elräkningar runt 5-6000kr på vintrarna. Då var det el-element och vi hade även vedspis vi eldade dagligen i.

Sen beror det på vart du bor också, vi bor i Dalarna och det var/är inte ovanligt att vi har -20 långa perioder, ibland närmare -30.

För tillfället är elen svindyr och jag hade räknat med 8-10.000 i månaden under vintern. Gör man av med 12500 kW om året med ett elpris på 4kr så blir det 50.000kr i el om året. Sen tillkommer elnätsavgifter och annat på det.

Försäkringar, internet, och tv blir ju också någon tusenlapp. Ökar bränsleförbrukningen iom flytten får du lägga på det också.

Visst så kanske det går runt, men du får ju räkna med betydligt mer i utgifter än vad du har nu. Har du tänkt att spara till eget hus så kommer det inte finnas mycket att spara om du flyttar dit, iallafall så länge elpriserna fortsätter såhär…

Jag betalar per år:

Lån och amortering: 42780kr
Vatten och avfall: 9200kr
Pellets: 11000kr
El: 5420kr
Elnät: 8234kr
Försäkring villa : 8442kr
= 85 076kr

Snitt månad: 7089kr

Detta är för år 2021.

Jag skulle behöva en trea om jag skulle hyra lägenhet, här så kostar en 3a ca 8700kr månad, plus hushållsel, så jag bor billigare här i huset. Plus att jag betalar till mig själv och förhoppningsvis kan sälja med vinst den dagen det blir dags. Jag hade absolut satsat på att bo där du bor (eller flyttat till mindre/billigare) och spara pengar till att köpa eget hus.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp