Hyra i privat hyresrätt? Vem bestämmer?

@WBanna Tack för information och tips :) Jag har kollat upp saken närmare och vår hyresvärd förhandlar om vår hyra (och alla höjningar) med hyresgästföreningen så jag antar att han varken kan hyreshöja eller bestämma en egen hyra hur som helst? Och om det då finns en framförhandlad hyra med hyresgästföreningen så borde ju vi kunna få "rätt" i att vi även retroaktivt har betalat fel hyra? Men jag ska höra av mig till fler insatta personer både inom hyresgästföreningen och hyresnämnden så får vi se.
 
@WBanna Tack för information och tips :) Jag har kollat upp saken närmare och vår hyresvärd förhandlar om vår hyra (och alla höjningar) med hyresgästföreningen så jag antar att han varken kan hyreshöja eller bestämma en egen hyra hur som helst? Och om det då finns en framförhandlad hyra med hyresgästföreningen så borde ju vi kunna få "rätt" i att vi även retroaktivt har betalat fel hyra? Men jag ska höra av mig till fler insatta personer både inom hyresgästföreningen och hyresnämnden så får vi se.

Nej, då kan han inte höja hur som helst, han har ju förbundit sig att låta hyrorna bli förhandlade centralt. Då borde du kunna få retroaktivt.
 
Klart att du ska få retroaktivt ifall du betalat mer än du ska. Det är ju en självklarhet. Eller om summan kvittas mot framtida hyror. Men pengarna ska du ha tillbaka på ett eller annat sätt.

En sak till, vet inte Hyresgästföreningen vilka siffror som gäller för din hyresvärd? Och i området i stort? Det låter väldigt konstigt att du måste ringa så många nummer för att få reda på vad du ska ha i hyra. Har inte hyresgästföreningen förhandlat med din hyresvärd? Om inte så är du ju också ute på djupt vatten ifall du nu orsakar en förhandling som höjer hyran för alla. ;)
 
Klart att du ska få retroaktivt ifall du betalat mer än du ska. Det är ju en självklarhet. Eller om summan kvittas mot framtida hyror. Men pengarna ska du ha tillbaka på ett eller annat sätt.

En sak till, vet inte Hyresgästföreningen vilka siffror som gäller för din hyresvärd? Och i området i stort? Det låter väldigt konstigt att du måste ringa så många nummer för att få reda på vad du ska ha i hyra. Har inte hyresgästföreningen förhandlat med din hyresvärd? Om inte så är du ju också ute på djupt vatten ifall du nu orsakar en förhandling som höjer hyran för alla. ;)

Haha! Bra att höja varningens finger :) Hyresgästförening har förhandlat med min hyresvärd så vitt vi kan utläsa utifrån lappar om hyreshöjningar osv, men när jag ringde till hyresgästföreningen så kunde inte personen jag pratade med kontrollera detta (han hade inte tillgång till sådan information). Jag skulle istället ringa en av hyresgästföreningens förhandlingsassistenter här i stan så kunde jag få svar på det, och vad den upphandlade hyran ligger på. Jag fick numret till henne men hon är inte på plats förrän imorgon så jag får nog mer information då :)
 
Jag fick numret till henne men hon är inte på plats förrän imorgon så jag får nog mer information då :)
Okej, då är jag med på vad som händer. :)

Men tänk smart nu. Om det nu är så att era hyror är förhandlade till över vad grannen har kommer du ju skapa ovänner för livet ifall du drar i hela ärendet och vill ha pengar tillbaka. Sen ska rätt vara rätt, men bara så att du är med på att grannarna kan bli riktigt arga. Och grannar som är arga startar gärna krig.
 
Okej, då är jag med på vad som händer. :)

Men tänk smart nu. Om det nu är så att era hyror är förhandlade till över vad grannen har kommer du ju skapa ovänner för livet ifall du drar i hela ärendet och vill ha pengar tillbaka. Sen ska rätt vara rätt, men bara så att du är med på att grannarna kan bli riktigt arga. Och grannar som är arga startar gärna krig.

Jag förstår :) Vi får se vad som händer. Jag tror spontant inte att hyresvärden kommer kolla upp de andras hyror bara för att vi påpekar att vi fått fel, men risken finns förstås. Kan ju vara värt att lyfta det med grannarna under. Jag har ju redan pratat med dem och de sa själva att jag måste ju kontakta hyresvärden om detta. Jag sa att jag inte ska nämna för hyresvärden att de betalar för lite... Men visst risken finns ju att vår hyresvärd börjar undersöka allas hyror ändå, så kan ju ändå vara värt att lufta de tankarna med grannen. Men nu har jag ju redan kontaktat hyresvärden men värt att tänka på hur mycket man ska dra.

Det är ca 20-25000 det handlar om för vår del. Våra grannar under oss har bott här kort tid och om de ev skulle kunna få en skuld (?) så bör den bara ligga ett par tusenlappar. Men klart värt att ta i beaktning...
 
Glömde bort tråden för allt löste sig så smidigt. Men tänkte att jag kanske ska skriva hur det gick om någon annan hittar tråden och har liknande problem.

Jag ringde hyresgästföreningen och det stämde att vår hyresrätt hade en förhandlad maxhyra. Enligt hyresgästföreningen skulle min hyresvärd ha exakt samma lista med maxhyra som dem hade. Vi hörde av oss till vår hyresvärd och sa detta, och han bad om ursäkt och betalade helt sonika in alla pengar vi betalat för mycket. Enligt hyresnämnden så kan det ligga skadestånd i att ta ut en för hög hyra (utöver förhandlad), kanske misstänkte min hyresvärd något sådant och därför gick det så smidigt. Men sen är han en reko person också, jag är inte särskilt förvånad eg.

Ang grannar som betalar mindre än förhandlad hyra, så sa hyresgästföreningen (och hyresnämnden) att det är helt fritt fram för hyresvärdar att ge rabatt på hyran av diverse anledningar. Hyresvärdar får lägga sig på vilken hyresnivå de vill men aldrig mer än maxbeloppet. Så våra grannar kan inte bli återbetalningsskyldiga :) Vår hyresvärd har inte heller justerat deras hyra, tror inte ens han kollat upp övrigas hyra. Han är inte den typen, han har fullt upp med annat!
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 425
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp