Hyra i privat hyresrätt? Vem bestämmer?

cherie

Trådstartare
Hur fungerar prissättningen av hyran på privata hyresrätter? Vem bestämmer vad som är hyran som ska betalas - är det bara hyresvärden eller hur fungerar det?

Anledningen till att jag frågar är för jag undrar om det går att betala "för mycket" i hyra? Finns det en bestämd hyra som vi SKA ligga på?

Jag fick nämligen igår under ett möte presenterat för mig att hyran för vår hyresrätt "ska" ligga 500 kr lägre än vad vi betalar och vad som står inskrivet i vårt kontrakt. Våra grannar nedanför med exakt likadan och likvärdig lägenhet (kanske tom med bättre standard pga både badkar och nyare spis) betalar tom 800 kr lägre än oss.

Hjälp!

Vad har vi rätt till? Har vi "accepterat" vår hyra och får helt sonika betala den? Eller finns det en rätt hyra vi ska betala? Kan vi få tillbaka pengar retroaktivt?
 
Har ni ett skrivet kontrakt där hyran är angiven? Då är det den hyran ni ska betala, oavsett vad grannen betalar.
 
@Mia_R Okej, det är helt enkelt så det fungerar alltså? Hyran är något som kommer överens mellan hyresvärd och hyresgäst, så om vi godkänner det som står så är det den hyran som gäller? Det finns inga riktlinjer för hur hyran ska sättas och vad den ska ligga på? Trodde inte det kunde skilja 800 kr mellan exakt likadana lägenheter (såvida vi inte har fått något som höjer vår hyra). Trodde nämligen det fanns riktlinjer men jag kan verkligen ingenting :)
 
Utan att kunna något om det här kommer jag att tänka på två saker:

* min lägenhet fick ny balkong i somras. Det räknades som standardhöjning och hyran höjdes med 200 kr. MEN jag behöver inte betala det, det är först nästa hyresgäst efter mig som får den högre hyran. Era grannar kanske har bott längre än ni och ligger kvar på gamla hyran efter en standardhöjning?

* jag vet mig ha läst om människor som mätt sina lägenheter och upptäckt att de är mindre än vad kontraktet säger. Då har de fått motsvarande hyressänkning även retroaktivt. Det borde betyda att ni skulle kunna få pengar tillbaka om er lägenhet har fel hyra.
 
@mandalaki Bra input! De har bott här mycket kortare än oss dock. Min hyresvärd är lite vimsig ibland. Han hade inte riktigt koll på hyran när vi skrev på kontrakten (frågade helt sonika vad de innan oss betalat) och det gick till på samma sätt med de under oss fick vi veta igår. Så det har nog bara skett någon miss här.

Då vet jag att det i vissa fall i alla fall går att då tillbaka retroaktivt.

Fick telefonnr till en förhandlingsassistent (hyresgästföreningen) här i stan som borde ha koll på vad vår förhandlade hyra ligger på. Hon var inte på plats idag men ska ringa direkt imorgon :)
 
Tack! Hittade inget alls när jag googlade själv :)

Det var detta: " ... hyra har bestämts genom förhandlingsöverenskommelser
enligt hyresförhandlingslagen" som de referade till under mötet. Alltså att maxhyran enligt förhandlingar ska ligga på en viss nivå. Vår ligger över den nivån. Ska kontakta hyresgästföreningen igen, tack.

Det är nog lättare att googla om man redan känner till termen "skälig hyra" helt enkelt. :)
 
Min hyresvärd skrev ett extrakontrakt där vi kom överens om att jag skulle betala 500 kr mer per månad för att jag hade hund. Jag skulle dessutom betala för ev skador de orsakade. Jag var helt desperat och det var enda anledningen till att jag gick med på det. Jag var i kontakt med hyresgästföreningen angående detta samt att hyresvärden dessutom hotade mig men det visade sig vara helt omöjligt att få tillbaka några pengar. Så jag tror det är lättare sagt än gjort tyvärr.
 
@Mia_R Okej, det är helt enkelt så det fungerar alltså? Hyran är något som kommer överens mellan hyresvärd och hyresgäst, så om vi godkänner det som står så är det den hyran som gäller? Det finns inga riktlinjer för hur hyran ska sättas och vad den ska ligga på? Trodde inte det kunde skilja 800 kr mellan exakt likadana lägenheter (såvida vi inte har fått något som höjer vår hyra). Trodde nämligen det fanns riktlinjer men jag kan verkligen ingenting :)

Kontakta Hyresnämnden, så kan du få råd angående detta.
 
Jag var i kontakt med hyresgästföreningen angående detta samt att hyresvärden dessutom hotade mig men det visade sig vara helt omöjligt att få tillbaka några pengar. Så jag tror det är lättare sagt än gjort tyvärr.
Jag har precis hjälpt en av mina vänner att få tillbaka inbetald hyra av sin hyresvärd, som dessutom fått utmärkelsen "Göteborgs snålaste hyresvärd" i massmedia.

Min kompis har betalat ca 700:- mer i månaden än hyran hyresgästföreningen förhandlat fram. Så hon fick, inkl ränta, tillbaka lite drygt 37.000:-. Dessutom fick hon ny spis och nya element. :)

Vi drog det via hyresnämnden som var helt tillmötesgående och det var en no-brainer egentligen. Vi behövde mer eller mindre bara införställa oss.
 
Det som är extra bra, är att Hyresnämnden är helt gratis. :)

Men åh, så himla bra!

Jag ska kontakta dem direkt. Min hyresvärd är inte omöjlig, han sa att vi såklart ska få kompensation men antydde också att eftersom vi ändå "godkände" hyran så kanske det inte skulle handla om hela beloppet retroaktivt utan snarare lite plåster på såren. Jag tyckte inte det lät helt rimligt dock, sa att jag skulle sätta mig in i ämnet och återkomma. Perfekt att ringa hyresnämnden och rådfråga som första steg.
 
@cherie
Men åh, så himla bra!

Jag ska kontakta dem direkt. Min hyresvärd är inte omöjlig, han sa att vi såklart ska få kompensation men antydde också att eftersom vi ändå "godkände" hyran så kanske det inte skulle handla om hela beloppet retroaktivt utan snarare lite plåster på såren. Jag tyckte inte det lät helt rimligt dock, sa att jag skulle sätta mig in i ämnet och återkomma. Perfekt att ringa hyresnämnden och rådfråga som första steg.

Om man inte kommer överens om hyran och går vidare till Hyresnämnden, så kommer HN att vilja ha underlag på hyror för jämförbara objekt. Så om många likvärdiga lägenheter har lägre hyra än din lägenhet, så borde du ha stor chans att få ett fördelaktigt beslut hos HN. Det är den som vill ändra hyran som ska gå vidare till HN.
 
@cherie
Om man inte kommer överens om hyran och går vidare till Hyresnämnden, så kommer HN att vilja ha underlag på hyror för jämförbara objekt. Så om många likvärdiga lägenheter har lägre hyra än din lägenhet, så borde du ha stor chans att få ett fördelaktigt beslut hos HN. Det är den som vill ändra hyran som ska gå vidare till HN.

Så bra! Vi har ju en identiskt lägenhet i huset i alla fall ;) Hur det ser ut i lägenheter runtomkring vet jag dock inte. Är det jag som ansvarar för att ta fram det underlaget? Men innebär det att jag även skulle få tillbaka pengarna retroaktivt? För det är detta som är den stora frågan. Hyresvärden går helt med på att sänka utan, men frågan är om att

HN hade ingen som helst erfarenhet av fall liknande detta, de verkade ganska ställda. De visste inte vilka rättigheter vi hade. De sa att det förmodligen borde mynna ut i en medling om vi ska få pengarna tillbaka eller inte... Men jag skulle ringa en jurist på fredag som var mer insatt i ämnet.
 
HN hade ingen som helst erfarenhet av fall liknande detta, de verkade ganska ställda. De visste inte om jag hade några rättigheter i det här. De sa att det förmodligen borde mynna ut i en medling om vi ska få pengarna tillbaka eller inte... Men jag skulle ringa en jurist på fredag som var mer insatt i ämnet.

Det borde inte vara så komplicerat. Men än gång, jag kan inte det här. Men dina frågor bör väl vara på temat Får hyresvärden ta olika hyra för identiska lägenheter och Kan hyresvärden hänvisa till att hyresgästen skrivit på kontrakt med en viss hyra och att den sedan gäller? (Det sista verkar konstigt. Man kan ju inte skriva typ 5400 i ett kontrakt eftersom hyran höjs varje år).
 
Det borde inte vara så komplicerat. Men än gång, jag kan inte det här. Men dina frågor bör väl vara på temat Får hyresvärden ta olika hyra för identiska lägenheter och Kan hyresvärden hänvisa till att hyresgästen skrivit på kontrakt med en viss hyra och att den sedan gäller? (Det sista verkar konstigt. Man kan ju inte skriva typ 5400 i ett kontrakt eftersom hyran höjs varje år).

Nej, jag tycker också det låter väldigt märkligt att det skulle kunna gå till så. Dessutom innebär det ju att hyresvärdar i så fall kan utnyttja det ganska, t.ex. smyghöja hyror hela tiden och sen "är det okej bara för att någon har ju godkänt den".
 
Så bra! Vi har ju en identiskt lägenhet i huset i alla fall ;) Hur det ser ut i lägenheter runtomkring vet jag dock inte. Är det jag som ansvarar för att ta fram det underlaget? Men innebär det att jag även skulle få tillbaka pengarna retroaktivt? För det är detta som är den stora frågan. Hyresvärden går helt med på att sänka utan, men frågan är om att

HN hade ingen som helst erfarenhet av fall liknande detta, de verkade ganska ställda. De visste inte vilka rättigheter vi hade. De sa att det förmodligen borde mynna ut i en medling om vi ska få pengarna tillbaka eller inte... Men jag skulle ringa en jurist på fredag som var mer insatt i ämnet.

Eftersom din hyresvärd helt säkert kommer att leta fram jämförelseobjekt med en högre hyra, så kan det ju vara bra om även du lämnar in ett underlag med de lägenheter som du har hittat som har lägre hyra. Jag var på juridikkurs för några månader sedan och en av lärarna var domare i Hyresnämnden, och jag har för mig att han sa att hyran inte ändras retroaktivt om HN beslutar om en ändring, men jag minns inte helt säkert.

Angående höjning, så får hyresvärden i stort sett höja så mycket och så ofta han vill, men hyran ska då vara marknadsmässig. I många kontrakt finns det ju en förhandlingsklausul där man godkänner att hyran förhandlas centralt och då är det det som gäller. Står det inget om hyreshöjning i kontraktet alls, så borde väl egentligen hyresvärden säga upp kontraktet för omförhandling när han vill ändra hyran eller andra villkor.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 425
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp