Hyra ut fastighet under tiden som den är till salu?

bettysmatte

Trådstartare
Funkar det? Kan man skriva hyreskontrakt med, säg, 3 månaders uppsägningstid? Vis av erfarenheten så förstår jag att det nog blir svårt att sälja vårt nuvarande hus om vi skulle ha turen att hitta en ny bostad. Vi kommer att sätta ett pris som förhoppningsvis blir attraktivt, men det kan ju ta tid ändå. Jag vill verkligen inte ha ett hus som står tomt och kostar pengar år efter år... Men frågan är om man kan hyra ut huset under tiden det också ligger ute till försäljning? Jag har många kollegor som flyttar hit och bor här något/några år i stöten och många av dessa vill inte köpa hus, men tröttnar på att bo i lägenhet med sin familj och vill gärna hyra hus i stället. Finns det någon fördel rent ut av kanske med att låta bli att lägga ut huset till försäljning och hyra ut i stället? Jag vill naturligtvis helst sälja huset och lösa lånen, men jag får hellre in hyresintäkter än att jag kanske bara står med utgifter för två hus i flera månader i stället. ÄVEN om jag lägger ut huset till närmast vrakpris, så kan det nog ta tid ändå... Jag vet ju hur marknaden ser ut här.

Hur hade ni tänkt? En nackdel jag kan se med att hyra ut under tiden huset är till salu, är att det kanske inte är någon som är pigg på att hyra med det hängandes över sig att de kanske måste flytta snart igen. Så på det viset är det kanske bäst att bara hyra ut rakt av. Sådär mellan tummen och pekfingret, vad är en normalhyra på landet i norra Skåne? Hus på ca 120 kvm, luft-vattenuppvärmning, stor tomt, ca 1,5 mil till lite större samhälle, busshållplats precis mitt emot. Normalstandard.
 
Kan man lösa det ekonomiskt (få banker vill ju låna ut pengar till två fastigheter om man inte har oerhört hög kreditvärdighet med matchande inkomst) är det en superidé. Behålla investeringen, låta pengarna föröka sig utan kostnad.

Förutsatt att man vågar ta risken att få huset totalförstört, det är många som gått på den niten. Inte minst i bekantskapskretsen, tyvärr. Är det en privatbostad och inte en fastighet som är arrangerad för uthyrning (enklare material, lätt att laga etc) kan det bli en stennit.

Många täcker upp genom hög deposition vilket väsentligt minskar hyresgästunderlaget.
 
Kan man lösa det ekonomiskt (få banker vill ju låna ut pengar till två fastigheter om man inte har oerhört hög kreditvärdighet med matchande inkomst) är det en superidé. Behålla investeringen, låta pengarna föröka sig utan kostnad.

Förutsatt att man vågar ta risken att få huset totalförstört, det är många som gått på den niten. Inte minst i bekantskapskretsen, tyvärr. Är det en privatbostad och inte en fastighet som är arrangerad för uthyrning (enklare material, lätt att laga etc) kan det bli en stennit.

Många täcker upp genom hög deposition vilket väsentligt minskar hyresgästunderlaget.

Vi köpte huset billigt, och har bara lån för ca 300000 kr på det, så det skulle nog funka med lån för två hus samtidigt.

Att huset skulle kunna bli förstört har jag tänkt på, dock tror jag risken är rätt liten om jag väljer att hyra ut till kollegor. Annars tror jag inte att jag vågar.
 
Det är ju ett utmärkt sätt att låta investeringen öka i värde över tid, men det gäller ju också att ta med i hyresläget att det ska renoveras och hållas i skick även under uthyrningstiden.
 
Det är ju ett utmärkt sätt att låta investeringen öka i värde över tid, men det gäller ju också att ta med i hyresläget att det ska renoveras och hållas i skick även under uthyrningstiden.
Absolut. Men det gäller ju även om huset står tomt i väntan på att bli sålt....
 
Helt generellt, hur gör gemene man som byter bostad om det inte "går" att äga två fastigheter samtidigt, och om det fortfarande finns lån? Jag har funderat på det många gånger. Alla kan ju inte gå från hyreslägenhet till hus? Och att sälja huset man bor i först funkar ju inte precis heller...
 
Man chansar på att det ska gå att sälja.

Gemene man som gör affärer med fastigheter, bör definitivt ha en buffert som täcker att man äger flera fastigheter under ett antal månader. Annars riskerar man att tvingas paniksälja.
 
Helt generellt, hur gör gemene man som byter bostad om det inte "går" att äga två fastigheter samtidigt, och om det fortfarande finns lån? Jag har funderat på det många gånger. Alla kan ju inte gå från hyreslägenhet till hus? Och att sälja huset man bor i först funkar ju inte precis heller...
Vi sålde i attraktivt område, fick napp innan visning och satte inflyttning långt fram i tiden "med möjlighet till tidigare inflyttning" under förutsättning att vi hittade hus tidigare. Mäklaren på huset vi köpte ringde när sambon var iväg och skrev papper med köparen på vår tidigare bostad och så att vi fått det och kunde komma och skriva dagen efter. Hade jag sålt i ett mindre attraktivt område men med högre pengar än de du nämner hade jag nog försökt sälja först med inflyttning längre fram och eventuellt satt mig i en hyresbostad om vi inte fått OK att äga två fastigheter om vi inte hittat något intressant under tiden. 300' för ett hus känns som att du inte har så höga lån på idag? Har du inga bekymmer med två lån från banken är det ju perfekt att hyra ut på kortare eller längre tid, vilket som känns OK. Våra bostäder har varit betydligt dyrare än så och jag tvivlar starkt på att vår bank hade godtagit det.
 
Jag ska också sälja mitt hus, men vi gör så att vi säljer först och köper nytt när vi fått vårt sålt. Jag skulle aldrig våga stå med mitt hus osålt och sen köpa ett nytt, vilken mardröm. Men å andra sidan bor jag i ett tillväxtområde, jag tycker det låter som en jättebra ide att hyra ut huset under tiden det är till försäljning, det är ju inga större pengar som huset kostar ändå.
 
Man chansar på att det ska gå att sälja.

Gemene man som gör affärer med fastigheter, bör definitivt ha en buffert som täcker att man äger flera fastigheter under ett antal månader. Annars riskerar man att tvingas paniksälja.

Ja, det var väl ungefär det jag trodde. På det hela taget känns det som om husmarknaden här är lite knepig. Vissa mäklare ligger HÖGT i pris och säljarna verkar hålla i sina bostäder i, bokstavligen, ÅR utan att sänka priset. Det finns ett hus, t.ex., bara någon kilometer härifrån som har varit till salu i, minst, 3 år. Det är mig veterligen inget fel på huset, varken på insidan eller utsidan, men priset är för högt gentemot vad folk vill betala, antar jag. Och då ligger det på ca 500000 kr. Nu har de precis bytt mäklare, och huset har legat ute i ca 3-4 månader med den nya mäklaren. Samma pris. Jag säger inte att det är FEL att vänta - alla gör som de vill - men jag hade inte stått ut. Att betala uppvärmning, renovera och klippa gräs... Jag hade hellre försökt sänka priset och kanske fått huset sålt. Det är ju inte gratis att äga ett hus som bara står...

Vi köpte vårt för 250000 kr för ca 10 år sedan. Har bytt till bättre värmesystem, renoverat badrummet samt anlagt parkering. Jag VET att jag inte kommer att få tillbaks det vi har lagt ut i uppgraderingar om jag ska få huset sålt inom en rimlig tid. Sorgligt, men sant...
 
Helt generellt, hur gör gemene man som byter bostad om det inte "går" att äga två fastigheter samtidigt, och om det fortfarande finns lån? Jag har funderat på det många gånger. Alla kan ju inte gå från hyreslägenhet till hus? Och att sälja huset man bor i först funkar ju inte precis heller...

Det är många som får hoppa av fastighetsaffären för de inte blir av med sin gamla bostad. Jag har hittills inte sett något köpeavtal som inte anger att det är med villkor att nuvarande bostad blir såld. Om man inte flyttar från hyres allså.
 
Ja, det var väl ungefär det jag trodde. På det hela taget känns det som om husmarknaden här är lite knepig. Vissa mäklare ligger HÖGT i pris och säljarna verkar hålla i sina bostäder i, bokstavligen, ÅR utan att sänka priset. Det finns ett hus, t.ex., bara någon kilometer härifrån som har varit till salu i, minst, 3 år. Det är mig veterligen inget fel på huset, varken på insidan eller utsidan, men priset är för högt gentemot vad folk vill betala, antar jag. Och då ligger det på ca 500000 kr. Nu har de precis bytt mäklare, och huset har legat ute i ca 3-4 månader med den nya mäklaren. Samma pris. Jag säger inte att det är FEL att vänta - alla gör som de vill - men jag hade inte stått ut. Att betala uppvärmning, renovera och klippa gräs... Jag hade hellre försökt sänka priset och kanske fått huset sålt. Det är ju inte gratis att äga ett hus som bara står...

Vi köpte vårt för 250000 kr för ca 10 år sedan. Har bytt till bättre värmesystem, renoverat badrummet samt anlagt parkering. Jag VET att jag inte kommer att få tillbaks det vi har lagt ut i uppgraderingar om jag ska få huset sålt inom en rimlig tid. Sorgligt, men sant...

Jag håller med. Att behöva jobba med och oroa sig för en fastighet man inte bor nära, kräver nog att man är intresserad av att vara hyresvärd och tjäna pengar på det...
 
Det är många som får hoppa av fastighetsaffären för de inte blir av med sin gamla bostad. Jag har hittills inte sett något köpeavtal som inte anger att det är med villkor att nuvarande bostad blir såld. Om man inte flyttar från hyres allså.
Det är ganska vanligt. Men jag har aldrig haft ett sådant avtal. Vi valde bort köpare som absolut ville ha det med.
 
Syrran gick på pumpen flera gånger när de sålde sin lägenhet. Köparna skulle bli av med sina hus, och blev inte det. Tredje gången föreställer man sig att det är rätt tröttande att dra igång hela cirkusen igen...
 
Det är många som får hoppa av fastighetsaffären för de inte blir av med sin gamla bostad. Jag har hittills inte sett något köpeavtal som inte anger att det är med villkor att nuvarande bostad blir såld. Om man inte flyttar från hyres allså.

Jag kan inte tänka mig att det skulle funka ALLS så som husmarknaden ser ut här...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 675
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok En tillfällig flytt till Skåne hägrar. Tänkte att det skulle vara lagom att flytta till hösten. Men hur göra man? Jag vill ju inte sälja...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp