Hyra ut häst

E

Em_E_liE

Jag ska hyra ut min häst en kortare period och tänkte skriva avtalet själv (utifrån andra liknande avtal, då jag ska tillägga mycket mer och vill omformulera en hel del som redan står i dessa avtal).

Min fråga är nu om man kan göra så - skriva avtalet själv? Och gäller det då, eller måste man ha ett skrivet avtal, som är skrivet av tex Lars Deckeman eller annan juridisk person?

Alltså, får vem som helst skriva ett "gällande avtal"?

Tacksam för svar.
 
Sv: Hyra ut häst

Tänk på att om du hyr ut hästen så finns det vissa saker du inte kan ändra på själv i avtalet. Om det handlar om att lämna ut en häst på foder så är det enklare och man kan i princip avtala om vilka villkor som helst så länge bägge är överens. Men om du hyr ut mot betalning så är det inte lika enkelt för då finns det vissa saker som inte går att ta bort.
 
Sv: Hyra ut häst

Andvänd ett färdigt avtal och komlitera det med det du vill ha med. Se till att ni båda har varje sida/papper exakt lika utformade och att båda har skrivit under på ALLA sidor. Då kan det inte bli något tjafs sen om "det där papperet har jag aldrig sett/läst". Lycka till:)
 
Sv: Hyra ut häst

Tänk på att om du hyr ut hästen så finns det vissa saker du inte kan ändra på själv i avtalet. Om det handlar om att lämna ut en häst på foder så är det enklare och man kan i princip avtala om vilka villkor som helst så länge bägge är överens. Men om du hyr ut mot betalning så är det inte lika enkelt för då finns det vissa saker som inte går att ta bort.

Det är som en vanlig fodertid, dock betalar fodervärden en liten summa pengar per tre månader (som en hyra) för att denna har hästen?

Vad kan jag själv inte ändra på i avtalet? Förklara gärna lite mera om detta. Vilka saker går inte att ta bort?

Finns det något ställe på internet som man kan läsa om detta? Källa..
 
Sv: Hyra ut häst

I ock med att du hyr ut så kommer du att få ansvar för att den som hyr får valuta för sina pengar så att säga. Så om hästen av någon anledning inte skulle gå att använda till det som den hyrs för kommer ansvaret att ligga på dig. Du blir skylldig att se till så att den går att använda eller se till så att den som hyr får en ny häst eller ersätta den som hyr för både kostnader och olägenheter som kan uppstå av den inte går att använda.

Så att blanda att lämna ut häst på foder med att ta betalt gör det väldigt komplicerat juridiskt. Det handlar om två olika lagstiftningar som blandas ihop i samma avtal så för att det ska blir rätt måste man ha kunskaper både om avtals lagstiftningen och hyreslagstiftningen.
 
Sv: Hyra ut häst

Fast i deckermanns finns det väl en punkt med ersättning skall utgå till hästägaren som man kan kryssa i. Vore väl det enklaste. ;)
 
Sv: Hyra ut häst

Så även om man tar betalt, och kryssar i den lilla rutan som finns i Deckemans fodervärdsavtal, vilket FadeAway sa så hyr jag ut hästen och måste hålla koll på hyreslagstiftningen? Eller är det en annan sak då?
 
Sv: Hyra ut häst

Jag ska villigt erkänna att jag vet minst ett par som fått problem efter att ha använt det kontraktet, allt är inte solklart vid en juridisk bedömning, om man säger så.

Detta är väl en av de punkter som kan komma att fingranskas vid en tvist. Jag hade helt klart undvikit att hyra ut och i så fall lämnat på foder.
 
Sv: Hyra ut häst

Därför vill jag skriva ett eget kontrakt som innehåller det som står där och en massa mer. :angel: Bra att du sa det ändå! :)

Men nu när det gäller foder och hyra ut osv. När är det "hyra ut" och när är det "foder"? Är det så fort det handlar om pengar eller kan ett fodervärdsavtal också handla om en liten summa pengar några gånger under fodertiden?
 
Sv: Hyra ut häst

Det är av den anledningen du måste vara juridiskt bevandrad för att själv skriva ett kontrakt, du måste förstå verkningarna av det du skriver in.
 
Sv: Hyra ut häst

Jag reflekterade mest att det fanns en ruta när jag skulle lämna in ett standardkontrakt i en juridikkurs.
Men jag kommer aldrig låna ut häst igen då jag fick problem med vet.räkning trots att fv kryssat i att hon skulle stå för de kostnaderna. ;)
 
Sv: Hyra ut häst

Hur hittar man ett fodervärdsavtal som innehåller allt man själv vill ha med då? :confused:

Det finns absolut inget som (ska tillägga "som jag vet om") har allt jag vill ha med. De flesta innehåller grunden och i vissa fall lite mer, men inte så mycket som jag vill ha. Folk skriver avtal hit och dit och det fungerar, även fast det i vissa fall skiter sig totalt, vilket såklart är tråkigt, men ändå. Vart finns det underbara avtalet jag letar?

Köpte en häst för några år sedan (vet att det är annorlunda) och då hade dom skrivit ett kontrakt bara sisådär halvslarvigt och kopierat det lite snyggt och sedan skrivit under det och vips så var köpet klart.

Nu är det ju mycket nogrannare med fodervärdsavtal och hyresavtasl, men ändå, folk kan ju nästan skriva ett kontrakt på en servett. :crazy::eek:
 
Sv: Hyra ut häst

Ja det där ska man passa sig för. Bästa är om hästägaren betalar försäkringen. Då vet man att det blir betalt och hästen är försäkrad. Så ska det vara när jag lånar ut min häst i alla fall. :D
 
Sv: Hyra ut häst

Jaha, OJ, tänkte int epå att det var så. Tänk vad man kan läsa galet. Bra att ha in åtanke när jag skriver avtal.
 
Sv: Hyra ut häst

Hur hittar man ett fodervärdsavtal som innehåller allt man själv vill ha med då?
Det är ju just det som är det svåra och därför man behöver anlita juridiskt kunnig hjälp om man vill ha lite mer invecklade avtal. Det också därför som gratis eller färdiga avtal som köper sällan uppfyller kraven.

Men ett rent fodervärdsavtal mellan två privatpersoner är betydligt enklare att skriv ihop och få det att hålla juridiskt än det avtal du ville ha i början på tråden.
Vad du skulle kunna göra och ändå hålla det som ett foderavtal är att skriva in att fodervärden ska betala försäkringspremien under den tid avtalet gäller och att fodervärden ska stå för självrisken vid ev skada som kräver att försäkringen används. Om du vet hur länge avtalet ska gälla så kan du kräva den summa för premien redan från början. Du kan också ta en deposition på självrisken som du har som säkerhet under avtalstiden och betalar tillbaka om försäkringen inte används.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 998
Senast: Migo
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
984
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 938
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp